اخذ اقامت و تابعیت آلمان از طریق ازدواج

اخذ اقامت و تابعیت آلمان از طریق ازدواج

شرایط اخذ اقامت از طریق ازدواج چیست؟ آیا از قوانین ازدواج در آلمان اطلاع دارید؟ آیا اخذ تابعیت المان از طریق ازدواج امکان پذیر می باشد ؟ ایا شرایط اخذ تابعیت از طریق ازدواج درالمان را می دانید ؟ شرایط ازدواج ایرانیان با اتباع آلمانی چیست؟ ازدواج با فردی که در المان اقامت دارد پس از چه مدتی سبب اخذ تابعیت المان از طریق ازدواج می شود ؟ ازدواج با فردی که تابعیت کشور المان را دارد پس از چه زمانی سبب اخذ تابعیت المان از روش ازدواج می شود ؟ فرد تبعه کشور المان و فرد خارجی باید چه شروطی برای اخذ تابعیت المان از طریق ازدواج را دارا باشند ؟ ایا برای اخذ تابعیت المان از طریق ازدواج باید درخواست تابعیت نمود ؟ آیا افرادی که از جهت پناهندگی ورود به کشور آلمان کرده اند میتوانند با شخصی ازدواج کنند و تابعیت اخذ کنند؟ در این مقاله به توضیحاتی در ارتباط با اخذ تابعیت المان از طریق ازدواج می پردازیم ، چنانچه شما نیز از جمله کسانی هستید که در خصوص مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج  سوالاتی دارید این مقاله را مطالعه فرمایید. جهت آگاهی بیشتر از شرایط اقامت از طریق ازدواج پیشنهاد می شود با وکلای مهاجرت به آلمان مشورت فرمایید

 

کشور المان صنعتی ترین و ثروتمند ترین کشور عضو اتحادیه اروپا می باشد ، فرهنگ غنی ، نرخ بیکاری پایین ، تحصیل رایگان و بسیاری از مزایای دیگر هر ساله سبب مهاجرت بسیاری از متقاضیان به کشور المان شده و بسیاری از افراد خواهان زندگی ، اخذ اقامت و اخذ تابعیت در این کشور می باشند. در کشور المان از راه های متفاوت می توان به اقامت و تابعیت رسید ، یکی از روش های اخذ تابعیت در کشور المان ، اخذ تابعیت از طریق ازدواج است.

ازدواج در کشور آلمان به طور کلی موضوع دست یافتنی است که در کوتاه مدت انجام پذیر است . هر شخصی که با یک تبعه آلمانی ازدواج کند میتواند تابعیت آلمان را اخذ نماید. ، ثبت ازدواج در این کشور ، از نظر قانون الزام است و هر ازدواج معتبر باید در دفتر ریجستری انجام شود  صرف نظر از اینکه یک ازدواج مذهبی در این کشور شکل بگیرد به عبارت دیگر ازدواج از طریق کشیشان , خاخام ها , امامان  و یا افسران کنسولی در کشور آلمان الزامی نیست اما ثبت رسمی ازدواج الزامی می باشد. یادآوری می شود دو تابعیتی در آلمان پذیرفته نیست و شخصی که تقاضای دریافت تابعیت ‌آلمان  را دارد باید تابعیت قبلی خود را واگذار نماید.  برعکس قانون مدنی ایران که ازدواج اتباع بیگانه  با زن ایرانی  به اخذ تابعیت  این اشخاص منجر نمی شود در آلمان فرقی نمی کند که یک مرد خارجی با یک زن تبعه ی آلمان ازدواج کند یا بر عکس یک زن خارجی با مرد تبعه ی آلمان ازدواج کند  قطعا به اخذ تابعیت آلمان توسط این افراد منجر خواهد شد .کشور آلمان به غیر از ازدواج زن و مرد با یکدیگر، ازدواج همجنس گرایان را هم به رسمیت میشناسد.

اگر فردی قصد ازدواج در آلمان  را داشته باشد باید در کلیسا یا  مراکز دیگر مراسم  خود را انجام دهد و در اداره ثبت این ازدواج ثبت گردد. شرکای همجنس باید برای ازدواج همان مراحل و مراسمی را که عروس و داماد سپری میکنند را طی  نمایند آتها همچنین بسیاری از مزایا و تعهدات ازدواج با جنس مخالف را هم دارند .

حداقل سن برای ازدواج ۱۸ سال می باشد اما  با رضایت والدین ممکن است افراد بین سنین ۱۶ تا ۱۸ سال نیز قادر به ازدواج باشند اما طبق قانون ازدواج کمتر از سن ۱۶ سال امکانپذیر نمی باشد.همچنین اگر شخصی قبلا ازدواج کرده باشد برای ازدواج مجدد باید باید مدارکی دال بر خاتمه ازدواج قبلی از قبیل حکم طلاق و یا گواهی فوت همسر ارائه نماید . اگر فردی با یک تبعه آلمانی ازدواج کند وضعیت اقامت فرد تحت تاثیر قرار میگیرد هنگاهی که فردی با تبعه آلمان ازدواج کرد به طور معمول اجازه اقامت در این کشور صادر می شود.  هم چنین اگر فرد غیر المانی و فرد تبعه کشور المان بخواهند مراسم ازدواج خود را در کشور المان برگزار نمایند ، فرد غیر المانی می تواند با اخذ ویزای توریستی به مدت ۳ تا ۶ ماه وارد کشور المان شده و برای برگزاری مراسم خود اقدام نمایند . اسناد و مدارکی که برای ازدواج قانونی در کشور آلمان الزامی است عمدتا به ۲ چیز بستگی دارد : کشور مبدا و وضعیت تاهل . تمامی مدارک مورد نیاز باید ترجمه شوند . این را هم در نظر داشته باشید که قانون ازدواج کشور آلمان به صورتی است که احتمال تغییر نام و نام خانوادگی وجود دارد .

معمولا بعد از سپری شدن مدت زمان ۸ ساال از اقامت فرد در کشور آلمان تابعیت به فرد داده می شود اما در صورت ازدواج این مدت کوتاه تر می شود که در ادامه به آن می پردازیم . به طور کلی ازدواج یا در خاک آلمان صورت می گیرد یا در خارج از کشور آلمان.

الف- دو فرد مقیم در کشور المان برای ازدواج با یکدیگر باید قصد خود را به اداره ثبت اسناد واقع در محل سکونت خود اعلام نمایند و مدارکی مانند کارت شناسایی ، گذرنامه برای اثبات اقامت قانونی خود در خاک کشور المان با مدت اعتبار بیش از ۳ هفته ، ادرس محل سکونت و …. را به عنوان گواهی صحت این امر به این اداره ارائه دهند ، پس از دو سال از زمان ازدواج مشروط به اینکه افراد از سه سال قبل از ازدواج ، در خاک کشور المان اقامت داشته باشند به هر دو انها تابعیت کشور المان اعطا می شود که طی این شرایط اخذ تابعیت کشور المان از ۸ سال به ۵ سال کاهش می یابد.

ب-  اگر فردی که تبعه کشور المان می باشد بخواهد با فردی غیر المانی ازدواج نماید. ابتدا باید فرد تبعه آلمان اثبات کند که درآمد لازم برای تامین  هزینه های زندگی خود و همسرش را دارد  و نشان دهد که نیازی به کمک های دولت ندارد. از طرف دیگر فرد غیر المانی باید به زبان المانی در سطح A1 مسلط باشد . پس از ازدواج ، شخص متقاضی دریافت ویزا ، با مدارک ثبت ازدواج و تقاضای خود به سفارت المان در کشور خود مراجعه نموده و تقاضای خود برای دریافت ویزای ازدواج را ارائه می نماید ، سفارت المان پس از بررسی مدارک ارائه شده ( ترجمه شده ) در صورت صحت مدارک و کفایت درامد شخص تبعه المانی اقدام به صدور ویزای ازدواج می نماید . شخص متقاضی با ویزای ازدواج می تواند وارد خاک کشور المان شده و اقامت کشور المان را دریافت نماید ، پس از ۳ سال اقامت در کشور المان شخص می تواند تابعیت کشور المان را کسب کند .

جهت دریافت تابعیت آلمان از طریق ازدواج ، فرد حتما باید درخواست تابعیت بدهد و پس از طی زمان و پروسه لازم به وی تابعیت کشور المان داده  می شود و بدون ارائه درخواست تابعیت به فرد داده نمی شود

 

این مقاله در خصوص اخذ اقامت و تابعیت آلمان از طریق ازدواج نگارش شده تا شما با شرایط مهاجرت از طریق ازدواج آشنا شوید. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به اینکه برای اخذ تابعیت المان از طریق ازدواج  مدارک و شروطی مورد نیاز است پیشنهاد می گردد جهت کسب اطلاعات لازم و مشاوره تخصصی به وکیل مهاجرت به آلمان مراجعه نمایید.

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    بهار می گوید:

    سلام وقت بخیر
    می شه این سوال منو جواب بدید لطفن؟
    امکان ازدواج دختر ایرانی با ویرای داتشجویی و پسر ایرانی پناهنده در آلمان وجود دارد یا خیر؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *