تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در فرانسه

تحصيل رايگان در فرانسه از موضوعاتي مي باشد كه ممكن است سوال شما نيز در مورد تحصيل در اروپا باشد. تحصيل رايگان در فرانسه ميتواند در صورتي كه تسلط به زبان فرانسه داشته باشيد نصيبتان گردد. امروز دانشجويان بسياري به دنبال اين هستند تا بدون پرداخت هزينه هاي گزاف به ادامه تحصيل در خارج از كشورشان بپردازند.

در اين بين تحصيل رايگان در فرانسه و اخذ اقامت فرانسه براي بسياري از افراد قابل توجه مي باشد. اين كشور، با توجه به موقعيت حساس و مهمي كه در منطقه دارد و با توجه به همسايگان جغرافيايي كه همگي مهاجرفرست هستند، نه مهاجر پذير، هرساله پذيراي بسياري از افراد جهت تحصيل رايگان در فرانسه مي باشد.

تحصيل رايگان در فرانسه قوانيني نيز دارد. دقت بفرماييد تحصيل رايگان در فرانسه عموما به زبان انگليسي نخواهد بود. اما سوالاتی که در این خصوص ممکن است برای شما در خصوص تحصیل رایگان در فرانسه پیش آید که در خلال مقاله در پی آن هستیم که به پاسخگوئی به آنها بپردازیم. آيا تحصيل رايگان در فرانسه موجب اخذ تابعیت فرانسه ميشود؟ آيا تحصيل رايگان در فرانسه نيازمند شرايط خاصي می باشد؟ پاسخ سوالات خود را در اين مقاله اخذ خواهيد نمود.

همانطور که می دانید و در سایر صفحات وب سایت هم به عرض رساندیم، جهت کسب اطلاعات دقیق از اصول و قوانین اقدام برای تحصیل رایگان در فرانسه می توانید به گروه های مشاورین و وکلای حقوق بین الملل جهت اخذ مشاوره مراجعه نموده و پس از این که اطلاعات کامل دریافت نمودید سپس اقدام بفرمایید . تحصيل رايگان در فرانسه از اين باب مورد بحث و بررسي مي باشد كه به قدري شهريه هاي دولتي پايين است كه تقريباً ميتوان گفت ناچيز و رايگان است. تحصيل رايگان در فرانسه در اصل با اخذ بورسيه تحصيلي فرانسه كاملاً امكانپذير است. اما در بحث تحصيل رايگان در فرانسه باید هم به شهريه هاي ناچيز در مقطع ليسانس، فوق ليسانس و دكتري اشاره نمود و هم تشريح موضوع نمود كه اگر متقاضي اخذ بورسيه نمايد شايد امكان تحصيل رايگان در فرانسه را نيز داشته باشد.

فرانسه از لحاظ شهرت یکی از برترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین­ المللی بشمار می­ رود. برخی از بهترین دانشگاه­­های جهان در این کشور قرار دارند. دانشجویان ضمن تحصیل می­توانند زبان فرانسوی خود را تقویت کنند، از موزه­ ها دیدن نمایند و تجربۀ سبک زندگی فرانسوی را به تجارب خود بیفزایند.  یکی از مزایای اصلی تحصیل در فرانسه نظام شهریۀ این کشور است.

شهریه ­های تحصیل در فرانسه

شهریۀ تحصیل در دانشگاه­های دولتی فرانسه با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر شما متفاوت است. میانگین شهریۀ مقطع کارشناسی سالانه ۱۹۰ یورو است. شهریۀ رشته­ های مهندسی بیشتر از این مبلغ و حدود ۶۲۰ یورو در هر سال تحصیلی است، در حالی که میانگین شهریۀ مطالعات پزشکی ممکن است سالانه حدود ۴۵۲ یورو باشد.  در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز به همین ترتیب است. با اینکه میانگین شهریۀ مقطع کارشناسی ارشد سالانه حدود ۲۶۰ یورو و مقطع دکترا حدود ۳۹۶ یورو است، باید انتظار داشته باشید که شهریۀ برخی رشته­ های تخصصی بیشتر از این مبالغ باشد. شهریه­ های مدارس و مؤسسات نمونه و ممتاز که خودشان شهریه­ها را تعیین می­کنند طبیعتاً بیشتر است (سالانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو).  شهریۀ دانشگاه­ های خصوصی نیز سالانه ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو تخمین زده می­ شود. شهریۀ مدارس کسب و کار و تجارت (صرف نظر از مقطع تحصیلی) نیز سالانه حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو است.

شهریۀ مدارس عالی بسته به اینکه خصوصی یا دولتی هستند به طور متوسط سالانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو تخمین زده می­شود.

بورسیه­ ها

پیرو موضوع مقالۀ حاضر که در خصوص تحصیل رایگان در فرانسه می باشد بد نیست به مسئلۀ مهم بورسیه های این کشور بپردازیم.برخی دانشگاه­ها، وزارت امور خارجه فرانسه یا سفارت فرانسه در کشور مبدأ به دانشجویان بین­ المللی بورسیه اعطا می­کنند:

  • برخی دانشگاه­ها سالانه مبلغ ۱۰۰۰۰ یورو به عنوان بورسیه به دانشجویان اعطا می­کنند؛ دانشجو هنگام دریافت بورسیه حداکثر باید ۳۰ سال سن داشته باشد و از لحاظ آکادمیک ممتاز شناخته شود.
  • وزارت امور خارجه از طریق برنامه بورسیه ایفل، به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد ماهانه ۱۱۸۱ یورو و در مقطع دکترا ماهانه ۱۴۰۰ یورو به دانشجویان پرداخت می­کند.

کمک هزینه­ های تحصیلی سفارت فرانسه

کمک هزینه­ هایی که توسط سفارت فرانسه اعطا می­شود در هر کشوری متفاوت است، بنابراین بهتر است همیشه با سفارت فرانسه در کشور خود تماس حاصل کنید تا از برنامه­ های ممکن آگاه شوید. بیشتر کمک هزینه­ ها براساس نیاز مالی به دانشجویانی اعطا می­شود که کمتر از ۲۸ سال سن دارند. مبلغ کمک هزینه براساس نیاز دانشجو است و به ارزیابی معیارهای اجتماعی بستگی دارد و بین ۱۶۰۶ تا ۴۶۰۰ یورو سالانه تخمین زده می­شود. کمک هزینه­ هایی که براساس شایستگی فرد در نظر گرفته می­شوند بین ۱۸۰۰ تا ۶۱۰۲ یورو است. در عین حال افرادی که واجد شرایط کمک هزینۀ تحصیلی می­ شوند از پرداخت پوشش بیمه معاف شده یا تخفیف دریافت می­ کنند.  وام­ هایی با مبلغ حداکثر ۱۵۰۰۰ یورو نیز قابل دریافت است، ولی کمتر از ۱/۰% از دانشجویان از این وام­ ها استفاده می­کنند. اگر دانشجو از لحاظ مالی وابسته به پدر و مادر باشد و کمتر از ۲۵ سال سن داشته باشد، پدر و مادر از مزایای کاهش مالیات برخوردار میشوند. این شرایط همگی در زمرۀ توضیحات تشریحی تحصیل رایگان در فرانسه قرار می گیرند. در ادامه نیز بیشتر با سایر هزینه های تحصیل در فرانسه و راه کاهش این هزینه ها صحبت خواهیم نمود.

هزینه­ های زندگی در فرانسه

هزینه­ های کلی زندگی در فرانسه به سبک زندگی شما، محل زندگی مورد نظرتان و اساساً شهری که در آن زندگی خواهید کرد بستگی دارد.

چنان که انتظار می­رود پاریس گران­ترین شهر فرانسه است. در اینجا میانگین هزینه­های زندگی شهرهای بزرگ فرانسه را ذکر می­کنیم:

  • پاریس: ماهانه بین ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو (گاهی شامل مسکن نیز می­شود، اگر شما در اقامتگاهی دانشجویی ساکن شوید)
  • نیس: ماهانه ۷۰۰ تا ۹۲۰ یورو
  • لیون، نانت، بوردو یا تولوز: ۶۵۰ تا ۸۵۰-۹۰۰ یورو
  • در باقی مناطق فرانسه با صرف هزینه­های کمتر نیز می­توانید از پس زندگی خود بر بیایید (حداقل ۶۰۰ یورو).

مسکن

هزینه­های مسکن معمولاً بیشتر از میانگین بین­ المللی ۲۰۰-۳۰۰ یورو ماهانه است.

گزینه ­های اصلی مسکن برای دانشجویان در فرانسه عبارتند از:

  • اقامتگاه­های دانشجویی: ماهانه ۱۵۰ تا ۶۰۰ یورو، بسته به دانشگاهی که در آن تحصیل می­کنید شامل امکاناتی نظیر اتاق خصوصی یا مشترک است. حدود ۱۳% از دانشجویان بین­المللی در اقامتگاه­های دانشجویی زندگی می­کنند.
  • اجارۀ آپارتمان مشترک یا خصوصی: ماهانه ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو، در شهرهای کوچک­تر فرانسه می­توانید آپارتمانی کوچک را به مبلغ ماهانه ۳۰۰ یورو اجاره کنید.

اگر با همسر یا شریک زندگی خود و یا فرزندتان زندگی می­کنید، مبلغ اجاره ماهانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو می­شود و اگر آپارتمانی در مرکز شهر اجاره کنید مبلغ بیشتری را باید پرداخت نمایید. هزینۀ قبوض خدماتی نیز (برق، آب، اینترنت) ماهانه ۲۰۰ یورو خواهد بود.

  • خانوادۀ میزبان: می­توانید خانه­ هایی با مبلغ ماهانه ۲۰۰ تا حدود ۸۰۰ یورو در پاریس بیابید که معمولاً شامل حداقل یک وعده غذایی نیز می­شود.

با توجه به گزارش میزان رضایت­ مندی از شرایط مسکن در فرانسه، حدود ۵۸% دانشجویان بین ­المللی راضی هستندکه در مقایسه با میزان رضایت­مندی مسکن در اروپا (۶۰%) درصد کمی است.

سایر هزینه ­ها

در این بخش به سایز هزییه هائی که در خصوص مهاجرت به فرانسه موجود می باشد می پردازیم. بیمۀ متقابل درمان و بهداشت با توجه به نوع پوشش ماهانه ۲۰ تا ۵۰ یورو تخمین زده می­شود. متوسط مبلغی که برای پرداخت کتاب یا سایر لوازم تحصیل و آموزش صرف می­کنید ماهانه حدود ۵۰ یورو خواهد بود.

 

نکاتی برای صرفه­ جویی و کاهش هزینه­ ها در فرانسه

 

  • از سکونت در مراکز شهر اجتناب کنید زیرا این مناطق همیشه گران هستند.
  • در فرانسه دانشجویان زیر ۲۵ سال واجد شرایط برخورداری از تخفیف هستند. به عنوان مثال اگر یک کارت سفر جوانان بین­ المللی می­ خرید می­ توانید برای بازدید از نقاط مختلف فرانسه از تخفیف برخوردار شوید.
  • خوار و بار و مواد غذایی خود را از ارزان­ترین سوپرمارکت­ ها فرانسه تهیه کنید.
  • رستوران­ های بین­ المللی برخلاف رستوران­های کلاسیک فرانسه، معمولاً غذاهایی ارزان­تر سرو می­کنند. می­ توانید رستوران­ های سلف سرویس را امتحان کنید که یکی از معروف­ترین­ها Courtepaille است یا رستوران­های سبک آمریکایی نظیر بوفالو گریل. در نهایت اگر به دنبال یک رستوران قیمت مناسب در فرانسه هستید به میشی (Michi) سر بزنید.

نتیجه گیری

مقالۀ حاضر در خصوص تحصیل رایگان در فرانسه تهیه و تکمیل شده بود و سعی بر آن داشتیم تا اطلاعاتی را هر چند کوتاه و مختصر در خصوص  تحصیل رایگان در فرانسه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. و همانگونه که در مقاله اخیر اشاره شد هزینه های تحصیل و زندگی در فرانسه با استفاده از بورسیه تحصیلی فرانسه قابل پوشش است و تحصیل رایگان در فرانسه با احراز شرایط خاص خود امکان پذیر است. از این رو برای اطلاع دقیق از چگونگی تحصیل رایگان در فرانسه به وکیل مهاجرت به فرانسه مراجعه نمایید و در خصوص فرایند اخذ پذیرش تحصیلی، اخذ بورسیه تحصیلی و کمک هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه راهنمایی و مشاوره تخصصی اخذ نمایید. همچنین برای مهاجرت به فرانسه می توانید طرق مهاجرتی دیگر مثل مهاجرت کاری به فرانسه یا مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در فرانسه را بررسی نمایید.

 

نگارنده: نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *