ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت در آلمان

در سالهای اخیر سرمایه گذاران زیادی علاقمند به ثبت شرکت در آلمان بوده اند. یکی از راههای اخذ اقامت آلمان نیز ثبت شرکت در آلمان است که درواقع متقاضی با این اقدام هم به بازارهای اروپایی برای تجارت و کسب سود راه می یابد و هم اقامت اروپا را اخذ می نماید. ثبت شرکت در آلمان امری کاملأ تخصصی است که جهت انجام هر چه بهتر آن توصیه می شود با وکیل مهاجرت به آلمان و یا مؤسسات مهاجرتی معتبر مشورت نمایید. تقاضای ثبت شرکت در آلمان در برخی موارد تنها جهت اخذ اقامت اروپا انجام می شود که ذهنیتی نادرست است به این دلیل که بدون انجام فرایند تجاری و سودآوری امکان اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در آلمان نیست. در این نوشته تمامی مراحل ثبت شرکت در آلمان را مفصلأ توضیح خواهیم داد.

 

ثبت نام تجاری در آلمان

پیش از هر اقدامی جهت شروع عملیات ثبت شرکت در آلمان می بایست نام تجاری شرکت(Handelsregister)  ثبت شود. ثبت نام تجاری شامل اطلاعات زیر می شود:

شرکت تجاری

اسامی شرکای شرکت و مشخصات آنها

مشخصات مدیرعامل و مدیر اجرایی شرکت

سهم الشرکه هر یک از شرکا

مسئولیت هر یک از شرکا

وکالتنامه

موارد انحلال شرکت در آلمان

شرکت می بایست نام و تمامی اطلاعات مربوط به گردش حساب سالیانه، درآمد، تعداد کارکنان و حسابداران خود را پیش بینی نماید. ثبت نام تجاری کسب و کارهای کوچک (GbRs) الزامی نیست. ثبت نام تجاری در ابتدا می بایست به صورت الکترونیکی و توسط یک دفتر اسناد رسمی انجام شود. هزینه ثبت برای مشارکت در حال حاضر ۲۵۰ یورو، برای شرکت مستقل ۴۰۰ یورو و برای یک AG حداقل ۵۰۰ یورو است. هر شخصی صرف نظر از ملیت، تابعیت و یا محل اقامت خود مب تواند در آلمان شرکتی ثبت نماید و قانون خاصی مبنی بر سرمایه گذاری در آلمان برای اشخاص خارجی وجود ندارد.

انواع شرکت در المان

شرکت با مسئولیت محدود(DmbH)

شرکت با مسئولیت محدود کارآفرینی (mini GmbH)

شرکت سهامی (Ag)

مشارکت محدود با سهام (KGaA)

یک شرکت می تواند به هر تعداد از شرکا ثبت شود و صرف نظر از مسئولیت شرکای شرکت، می بایست حداقل سرمایه داشته باشد. سرمایه شرکا می تواند به صورت نقدی و غیر نقدی(املاک و مستغلات) باشد. متوسط بار مالیاتی شرکتها در آلمان کمتر از ۳۰ درصد است و در برخی مناطق محروم به ۲۳ درصد هم می رسد.

فرم شرکتها در آلمان

نوع شرکتحداقل تعداد شرکاحداقل سرمایهمسئولیت قانونیایجاد تشریفات
شرکت با مسئولیت محدودیک نفر۲۵۰۰۰یوروبا مسئولیت محدود برای اشتراک در سرمایهدر حد متوسط
شرکت با مسئولیت محدود کارآفرینی

(کوتاه مدت)

یک نفر۱۰۰ یوروبا مسئولیت محدود برای اشتراک در سرمایهمتوسط
شرکت سهامی

(AG)

یک نفر۵۰۰۰۰یوروبا مسئولیت محدود برای اشتراک در سرمایهمتوسط رو به بالا
مشارکت محدود با سهامدونفر۵۰۰۰۰یوروزیاد

 

 

افتتاح حساب بانکی

برای شروع کسب و کار شرکت می بایست یک حساب بانکی در بانکهای آلمان  افتاح شود. مدارک لازم برای افتتاح حساب گذرنامه معتبر، اساسنامه شرکت و نامه تأیید از دفتر عمومی محل اقامت خود در آلمان (Bürgeramt) است.

سرمایه شرکت را می توان بدون هیچ محدودیتی به داخل و خارج از آلمان نقل و انتقال داد با این حال نقل و انتقال مبلغی بیش از ۱۲۵۰۰ یورو می بایست به بانک مرکزی گزارش شود. برای سپرده بیش از ۵۰۰۰۰ یورو بانکها جهت جلوگیری از پولشویی ملزم به بررسی هویت متقاضی هستند.

مراحل ثبت شرکت در آلمان

۱٫بررسی نام شرکت در اتاق بازرگانی محلی

۲٫تأیید اساسنامه شرکت در دفاتر اسناد رسمی

۳٫واریز حداقل سرمایه به بانک

۴٫اطلاع رسانی به دفاتر محلی کسب و کار شرکت

۵٫ثبت نام شرکت در انجمن تجارت مربوطه

۶٫اطلاع رسانی ثبت شرکت به اداره کار محلی

۷٫ثبت نام کارگران برای بیمه تأمین اجتماعی

۸٫ایمیل اسناد شرکت به اداره مالیات

 

مزایای ثبت شرکت در آلمان

راه یابی با بازارهای بزرگ اقتصادی اروپا

مالکیت ۱۰۰% سهام شرکت

شرکت در مناقصات

تجارت در تمام نقاط اروپا بدون محدودیت

اخذ اقامت دائم برای شخص اصلی و خانواده وی

دریافت وام بدون کارمزد

افتتاح حساب بانکی در تمام کشورهای اروپایی

اجازه اقامت و تحصیل در همه کشورهای عضو اتحادیه شنگن

 

با توجه به توضیحاتی که خدمت شما عزیزان ارائه شد ثبت شرکت در آلمان یکی از روش های اخذ اقامت دائم آلمان است و شخص می تواند برای خود و خانواده خود(همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) پس از گذشت ۴ یا ۵ سال انجام فعالیت تجاری از طریق ثبت شرکت در آلمان درخواست اقامت دائم نماید. طبق قوانین اقامتی کشور آلمان از شروع ثبت شرکت در آلمان تا یک سال برای تمدید اقامت موقت شخص می بایست ثابت کند که کسب و کار وی سود دهی قابل قبول داشته است و در حال پیشرفت است. در واقع اگر این اتفاق پس از یک سال کار از طریق ثبت شرکت در آلمان اتفاق نیفتد امکان تمدید اقامت برای سال بعد بعید به نظر می رسد. با توجه به اینکه تجارت و کار در بازارهای آلمان با پیچیدگی هایی همراه است توصیه می شود فرد در صورتی کشور آلمان را برای ثبت شرکت انتخاب نماید که در زمینه خاصی تحصص و تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و یا به زبان آلمانی مسلط باشد در غیر این صورت فعالیت تجاری در آلمان برای وی دشوار خواهد بود و توصیه می کنیم کشورهای دیگری که قوانین بسیار ساده تری دارند برای قدم اول جهت سرمایه گذاری در اروپا و اخذ اقامت انتخاب نمایید. انتخاب گزینه صحیح نیازمند علم مهاجرتی است که توصیه میکنیم با وکیل مهاجرت به آلمان در این زمینه مشورت نمایید. همچنین روش هی دیگری نیز برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که متقاضی می تواند بدون صرف هزینه زیاد به آن راهها بپردازد. روش هایی همچون ویزای کاری و تحصیلی که در سنین پایین معقول تر خواهد بود. زیرا سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آلمان قوانین پیچیده ای دارد که نمی توان ساده با آن رو به رو شد و می بایست از قوانین کار در آلمان اطلاع داشت. اشخاصی که از طریق ویزای تحصیلی و ویزای کاری اقامت آلمان را اخذ می نمایند زمان زیادی برای آشنایی با این قوانین دارند و سپس اقدام به تجارت در این کشور می نمایند.

 

نگارنده: میرزاآقایی

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *