ویزای توریستی آمریکا (Visitor Visa)

ویزای توریستی آمریکا (Visitor Visa)

شرایط دریافت ویزای توریستی آمریکا چیست؟ چگونه میتوان ویزای توریستی آمریکا را اخذ نمود؟ آیا گرفتن ویزای توریستی آمریکا برای ایرانیان آسان است؟ مدارک مورد نیاز جهت گرفتن ویزای توریستی ایالات متحده آمریکا چیست؟ شرایط اقامت آمریکا پس از ورود با ویزای توریستی چگونه میباشد؟ سیاست ایالات متحده آمریکا در زمینه صدور ویزای توریستی امریکا چیست؟ آیا داشتن دعوت نامه های مختلف به شما در دریافت ویزای توریستی آمریکا کمک خواهد کرد؟ چه شرایطی باعث رد شدن ویزای توریستی کشورآمریکا میباشد؟

fg

ایالات متحده آمریکا، کشوری اسرار آمیزکه هر گوشه آن پر از نکات شگفت انگیز می باشد، کشوری بزرگ در آمریکای شمالی که اغلب با عناوینی چون «US» ، «USA» ، «United» «States»  یا «America» خطاب می گردد. این کشور به عنوان سومین کشور پر جمعیت جهان به شمار می آید.

بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که از راه های مختلفی پا به خاک کشور آمریکا گذاشته و از فرصت های نامحدود این کشور و همچنین جذابیت های بسیار آن بهره مند شوند. سفر به ایالات متحده آمریکا میتواند به قصد دید و بازدید از خانواده یا آن مکان باشد و در اکثر مواقع، مهاجرت به آمریکا جهت کسب  اقامت دائم این کشور میباشد.

به همین خاطر برخی از هم وطنان گرامی با دریافت ویزای توریستی آمریکا قصد ورود و اخذ اقامت این کشور را در سر میپرورانند. بنابراین دولت آمریکا شرایط دشواری بر سر راه اخذ ویزای آمریکا قرار داده تا از این اقدامات جلوگیری نماید.

به طور کلی، هر شهروند کشور خارجی که قصد ورود به ایالات متحده آمریکا را دارد، بایستی در ابتدا، روادید ورود به این کشور را دریافت کند که در پاسپورت او درج میشود.

متذکر میشوم برخی از مسافرین بین الملل، واجد شرایط ورود به ایالات متحده امریکا بدون دریافت روادید هستند.

داشتن روادید به شما اجازه ورود به آمریکا از طریق بنادر، محل ورود از مرز زمینی و فرودگاه را میدهد. داشتن روادید ورود به خاک ایالات متحده را تضمین نمی کند، این روادید نشان می دهد که مسئول کنسولگری در یکی از سفارتخانه های ایالات متحده آمریکا صلاحیت شما را برای ورود به این کشور با هدفی خاص را مورد تایید قرار داده است.

در قانون ایالات متحده آمریکا، بسته به هدف شما از مهاجرت، نوع روادید به شکل زیر تعریف میشود.

(۱)روادید مهاجرتی : جهت سفر و زندگی و اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا.

(۲)روادید غیرمهاجرتی : جهت مسافرت و اقامت موقت در ایالات متحده آمریکا.

ویزای توریستی آمریکا، ویزای غیر‌‌‌‌‏مهاجرتی برای افراد‌‌‌یست که قصد دارند به طور موقت وارد کشور آمریکا شوند و به ۳ نوع مختلف تقسیم میشود.

  1. ویزای B-1 ویزای توریستی آمریکا مختص افرادی که برای کسب و کار موقت خواهان ورود به آمریکا هستند. ویزای توریستی آمریکا با هدف انجام مذاکرات بازرگانی و تجاری، ویزای توریستی آمریکا با  هدف انجام امور بازگانی (صادرات و واردات (،ویزای توریستی آمریکا با هدف سرمایه گذاری در آمریکا، ویزای توریستی آمریکا با هدف انجام امور استخدام در آمریکا، ویزای توریستی آمریکا با هدف انجام ماموریت های شغلی کوتاه مدت.
  2. ویزای B-2مختص افرادی که برای گردشگری وارد«US» میشوند. دیداراز اقوام و دوستان مقیم آمریکا، شرکت در سمینارها و دوره های اموزشی کوتاه چندروزه مرتبط با شغل و تحصیلات متقاضی، شرکت در نمایشگاههای بین المللی، بازدید از مکانهای آموزشی و یا ورزشی، با هدف تفریح و بازدید از جاذبه های توریستی آمریکا، شرکت در برنامه های بشردوستانه.
  3. افرادی که ترکیبی از دو هدف ذکر شده در بالا را دارند، این نوع ویزای توریستی آمریکا (B-1/B-2) نامیده میشود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای توریستی آمریکا (B-1  ) :

  • پر کردن فرم درخواست صدور روادید غیرمهاجرتی بصورت آنلاین ، فرم DS-160 .
  • نامه ای که در آن هدف و انگیزه خود از سفر به ایالات متحد آمریکا را قید کرده باشید.
  • شناسنامه و ترجمه های آن.
  • مدارک مالی، شخص ضامن و حمایت کننده مالی در صورت وجود.
  • اصل پاسپورت و کپی از صفحه اول و صفحاتی که دارای مهر ویزاهای قبلی آمریکا یا کشورهای دیگر باشد.
  • نامه اشتغال متقاضی به تحصیل در دانشگاه های ایران.
  • مدارک نشان دهنده دریافت حقوق ماهیانه و موجودی بانکی در صورت اشتغال متقاضی و یا دریافت حقوق بازنشستگی.
  • ارائه مدرک مالی اثبات کننده میزان درآمد سالیانه و درآمد سال گذشته در کشور محل اقامت.
  • اسنادی دال بر اینکه وابستگی هایی دارید که بواسطه آنها به کشور محل اقامت خود برمیگردید، مثلا وابستگی خانوادگی و عاطفی شامل همسر، فرزند،والدین. وابستگی مالی شامل اسناد ملک مسکونی یا تجاری. وابستگی شغلی و کسب و کار نشان دهنده وابسته بودن به شرکت یا سازمانی در کشور محل اقامت. مرخصی یا مدارک استخدام و…
  • کارت پایان خدمت یا معافیت (مخصوص آقایان)
  • گواهی عدم سوء پیشینه.
  • عقدنامه (اصل- ترجمه)
  • عکس.
  • مدارک شغلی شامل ترجمه گواهی اشتغال به کار، حکم کارگزینی یا بازنشستگی، روزنامه رسمی شرکت، آگهی تغییرات و تصمیمات، فیش حقوقی و سوابق بیمه، پروانه مطب یا بهره وری، جوازکسب، نامه اتحادیه اصناف و …

قابل ذکر است بعضی از مدارک گفته شده فقط در جهت تسریع گرفتن ویزا میباشد و جز مدارک الزامی جهت اخذ ویزای توریستی آمریکا نیست. همچنین مدارک مورد نیاز در افراد با شرایط مختلف ممکن است کمی با هم متفاوت باشد.

پس از مصاحبه در سفارت آمریکا در کشورهای مختلف (میتوان به سرکنسولگری ایالات متحده ، آنکارا ، ترکیه و سرکنسولگری ایالات متحده ، دبی ، امارات متحده عربی که مصاحبه بصورت فارسی میباشد اشاره کرد.) در صورت تأیید افسر بخش ویزا، پروسه ویزای شما کمتر از سه ماه طول خواهد کشید. پس از چسباندن ویزا در پاسپورت شما از روز تاریخ صدور به مدت ۳ ماه فرصت دارید تا وارد ایالات متحده آمریکا گردید .از روز ورود به ایالات متحده آمریکا بمدت ۳ ماه با ویزای توریستی می توانید در خاک ایالات متحده بمانید.

ویزای توریستی دارای ۳ ماه اعتبار بوده و پس از ورود قابل تمدید به مدت ۳ ماه دیگر یعنی مجموعاً ۶ ماه می باشد.

شما پس از ورود به ایالات متحده آمریکا در بعضی از ایالات نظیر کالیفرنیا می توانید گواهینامه رانندگی دریافت کنید و در همه جای ایالات متحده می توانید خانه و اتومبیل خریداری یا اجاره کنید. همچنین شما با ویزای توریستی آمریکا اجازه تحصیل یا کار در این کشور را ندارید.

گفتنی است شانس اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا برای افرادی که به همراه خانواده خود جهت اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا اقدام می نمایند پایین تر از افرادی است که به صورت انفرادی جهت اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا اقدام مینمایند.

مثلا در یک خانواده ۵ نفره افراد بصورت انفرادی اقدام به اخذ ویزای توریستی آمریکا نمایند شانس بیشتری جهت اخذ ویزای توریستی کشور آمریکا خواهند داشت .

مورد دیگر، اگر اقوام درجه اول شما نظیر خواهر، برادر، پدر، مادر و… شما در آمریکا باشند و دعوت نامه ای جهت بازدید وی از ایشان برای شما ارسال گردد شانس شما در دریافت ویزای توریستی کشور آمریکا افزایش خواهد یافت.

همچنین برای آقایان خدمت سربازی در سپاه خود دلیلی برای شانس کمتر در گرفتن ویزای توریستی آمریکا میباشد.

نکته ای که در ادامه به آن اشاره میکنم، در صورت رد شدن درخواست ویزای کشورهای دیگر، یا ویزای شینگن، رد شدن درخواست ویزای ایالات متحده آمریکا در زمان قبل، خود دلایلی است که آفیسر میتواند درخواست ویزای شما را رد کند.

حال سوالی که بسیار زیاد از طرف افراد مطرح میگردد حاکی از آن است که آیا فرد ، پس از ورود به کشور آمریکا با ویزای توریستی، می تواند در کشور آمریکا اقامت دائم را اخذ نماید؟

فرد در زمان حضور خود در ایالت متحده آمریکا اگر بتواند یک فرصت شغلی برای خود فراهم کند میتواند برای ویزای کار آمریکا اقدام نماید و در نهایت ویزای کاری قابل تبدیل به ویزای اقامت میباشد. حتی میتوان این ویزای توریستی را به ویزای تحصیلی تبدیل نمود و قبل از رفتن یک پذیرش هم از دانشگاه اخذ نمود، تا شخص آرامش بیشتری در حین این سفر داشته باشد.

در نهایت باتوجه به آنکه اخذ ویزای توریستی آمریکا امری ساده نمیباشد و در زمان بررسی درخواست ویزای توریستی ، آفیسر ویزای سفارت آمریکا باید مطمئن شود که شما حتمآ به کشور خود برمیگردید، ارائه صحیح مدارک و چیدمان آن در کنار هم بصورت اصولی بسیار الزامی میباشد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *