اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج

اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج

آیا تحصیل تابعیت آلمان از طریق ازدواج امکان پذیر است ؟ طرق اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج کدامند ؟ برای تابعیت آلمان از طریق ازدواج چه فرآیندی باید طی شود ؟ به طور کلی آیا اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج در قوانین این کشور امری پذیرفته شده می باشد ؟در راستای بررسی سوابق امر در کشور آلمان بایستی عنوان نمود که در بین سال های ۱۹۱۴ تا ۱۹۵۳ زنان بیگانه ای که با مرد تبعه آلمان ازدواج می کردند به طور اتوماتیک تابعیت کشور آلمان را کسب می نمودند.از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۹ زنان بیگانه ای که با مرد تبعه آلمان ازدواج می کردند تابعیت کشور آلمان تحت شرایط مقرر قانونی که می بایست در زمان ازدواج حائز آن می بودند به آنان اعطا می شد .از سال ۱۹۷۰ تا کنون کسب تابعیت آلمان از طریق ازدواج ابداً وجود نداشته و یک همسر خارجی تنها می تواند با ارائه درخواست اخذ تابعیت ، تحت شرایط مقرر برای سایر درخواست کنندگان ، درخواست کسب تابعیت این کشور را نماید . این مقاله به سفارش مؤسسه ملک پور ، توسط مشاورین این مؤسسه تدوین و ارائه می گردد .

در حال حاضر قوانین مربوط به اخذ تابعیت در نتیجه ازدواج با یک تبعه کشور آلمان در قانون اعطای تابعیت آلمان (Nationality Act)  مقرر گردیده است . مطابق بخش ۸ و ۹ این قانون هیچگونه امتیاز خاصی در نتیجه ازدواج با یک تبعه آلمان جهت دریافت تابعیت این کشور به وجود نخواهد آمد و همسر بیگانه می بایستی شرایط عمومی مقرر برای کسب تابعیت آلمان را اتخاذ نموده و سپس درخواست دریافت تابعیت این کشور را نماید .

لذا شرایطی که دولت آلمان برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج مقرر کرده این است که از زمان ازدواج افراد باید مدت دو سال تمام گذشته باشد. در این صورت به شرطی ک سه سال قبل از ازدواج مقیم کشور آلمان بوده باشند درخواست تابعیت آنها پذیرفته می شود که این پروسه از مدت ۸ سال به ۵ سال کاهش پیدا خواهد کرد.

در مورد شخصی که در خارج از کشور آلمان باشد و بخواهد با یکی از اتباع کشور آلمان ازدواج کند ، شخص تبعه آلمان باید بتواند ثابت کند که حائز درآمد کافی برای تامین زندگی خود و همسرش می باشد و برای تامین هزینه های خود نیازی به کمک دولت آلمان ندارد و همچنین شخص متقاضی باید بتواند زبان آلمانی را در سطح A1 فرا گرفته باشد. شخص با دریافت ویزای ازدواج میتواند در کشور آلمان اقامت داشته باشد وسپس بعد از گذشت مدت ۳ سال می تواند تابعیت کشور آلمان را دریافت نماید.

در قوانین کشور آلمان در خصوص اقامتی که از طریق ازدواج بدست می آید محدودیتی در رابطه با جنسیت فرد (زن یا مرد) وجود ندارد ، بر خلاف قانون مدنی ایران که ازدواج اتباع بیگانه با زن ایرانی به اخذ تابعیت این شخص منجر نمی شود . در کشور آلمان هیچ فرقی نمی کند که یک مرد خارجی با یک زن آلمانی ازدواج کند یا برعکس یک زن خارجی با مرد آلمانی ازدواج کند با توجه به داشتن شرایط قطعا منجر به اخذ تابعیت توسط این افراد خواهد شد .

از مزایای این نوع اقامت (ازدواج) این است که به شخص اجازه کار تمام وقت داده می شود و تمام قوانینی که شامل افراد دارای تابیعیت حوزه شینگن می شود ، در مورد آنها نیز صادق است.در قوانین جمهوری اسلامی ایران مواد ۹۸۴ ، ۹۸۶ و ۹۸۷ قانون مدنی ، مقرر کننده مبانی اعطای تابعیت بر اثر ازدواج می باشند . بر این اساس:

الف) زنان خارجی که با مرد تبعه ایران ازدواج می کنند ، بدون لزوم احراز یا کسب شرایط خاصی ، به طور اتوماتیک تبعه کشور ایران محسوب می شوند .

ب ) ازدواج مرد بیگانه با زن تبعه ایران علی الاصول باعث اعطای تابعیت به وی نخواهد شد مگر تحت شرایط مقرر در ماده ۹۸۰ قانون مدنی .

ج) تابعیت زن ایرانی پس از ازدواج با مرد تبعه دولت های دیگر، علی الاصول باعث تغییر تابعیت وی نخواد شد ، مگر در مواردی که مطابق قانون مملکت زوج تابعیت زوج در صورت وقوع عقد ازدواج به زوجه تحمیل شود .

نتیجتاً چنانچه یک زن یا مرد تبعه ایران با یک زن یا مرد تبعه دولت آلمان ازدواج نماید ، از آنجا که تحصیل تابعیت از طریق ازدواج در قوانین کشور آلمان وجود ندارد می توان اذعان نمود که در این خصوص به تعبیری قوانین کشور ایران مجری می باشد .

نتیجه گیری

پس از بررسی های صورت پذیرفته در موضوع اعطای تابعیت آلمان از طریق ازدواج نتایج حاصله بدین شرح می باشد که در این کشور هیچ گونه مقررات خاصی برای اعطای تابعیت از طریق ازدواج با تبعه این دولت در نظر گرفته نشده است فلذا تبعه این دولت در ازدواج با تبعه دولتی همچون دولت ایران که دارای قوانین تعریف شده در خصوص اعطای تابعیت در نتیجه انعقاد نکاح می باشند ، به نحوی تابع قوانین این دولت ها خواهند شد .

نگارنده : مهران سندانیان

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *