اخذ تابعیت آلمان

اخذ تابعیت آلماناخذ تابعیت آلمان

اخذ تابعیت آلمان و شرایط اخذ تابعیت آلمان در سال ۲۰۱۸ یکی از موضوعات پرطرفدار پس از مهاجرت به آلمان است ، سطح بالای شرایط زندگی و اشتغال در کشور آلمان باعث شده تا امروزه بسیاری از افراد در پی اخذ تابعیت آلمان باشند اما اینکه آیا اخذ تابعیت آلمان از نظر قانونی و حقوقی امکان پذیر است یا نه نیاز به بررسی تخصصی دارد. در این مقاله به بررسی امکان اخذ تابعیت آلمان، طرق اخذ تابعیت آلمان، آثار و مزایای اخذ تابعیت آلمان و به طور کلی شرایط و الزامات برای اخذ تابعیت آلمان می پردازیم. همانگونه که استحضار دارید اخذ تابعیت آلمان یا هر کشور دیگری از مباحث بسیار مهم است. از این رو و به جهت اهمیت فوق العاده این موضوع فوق پیشنهاد می کنیم در خصوص کسب اطلاعات و یا اقدام در خصوص اخذ تابعیت آلمان به وکیل مهاجرت به آلمان یا کارشناسان موسسه MIE مراجعه نمایید. وکلای دادگستری و مشاورین موسسه MIE با استفاده از قوانین و مقررات داخلی و بین المللی، شرایط و ضوابط اخذ تابعیت آلمان را برای شما شرح خواهند داد.

برای ماندن در کشور آلمان دو راه کلی وجود دارد: اقامت دائم آلمان و تابعیت آلمان. تفاوت اقامت و تابعیت در مواردی از قبیل حق رای، حمایت کنسولی، نقل مکان فوری و دسترسی نامحدود به بازار کار است. در ازای تحصیل تابعیت آلمانی شما واجد حقوق و تکالیف شهروندی این کشور می شوید.

تفاوت تابعیت و اقامت در آلمان

اگر شما در آلمان هشت سال به طور دائم زندگی کرده باشید می توانید برای شهروندی آلمان درخواست بدهید. اخذ تابعیت آلمان نه تنها به معنی پذیرش کامل شما از طرف دولت این کشور است بلکه همان حقوقی که برای اتباع دیگر این کشور وجود دارد برای شما هم قابل استفاده خواهد بود. در حالیکه با داشتن اقامت دائم استفاده از این حقوق امکان پذیر نیست. دارنده ی تابعیت آلمان حق مسلم کار و زندگی در این کشور و همچنین بهره مندی از حقوق اساسی مثل آزادی عضویت و شرکت در احزاب و گروه ها را داراست. رای دادن، نقل مکان آزادانه در اتحادیه اروپا، حمایت کنسولی و دیپلماتیک و معاف بودن از شرایط خاص ویزا از دیگر مزایای داشتن تابعیت آلمانی است. بعلاوه احراز مشاغل و پست های دولتی نیز برای اتباع این کشور قابل دسترس است.

اخذ تابعیت آلمان از طریق تولد

هر کودکی که از حداقل یک مادر یا پدر آلمانی متولد شده باشد صرف نظر از اینکه در خاک آلمان بدنیا آمده باشد یا خارج از آن، آلمانی به حساب  می آید. البته چنانچه والدین کودک بعد از تاریخ ۱ ژانویه سال ۲۰۰۰ خارج از خاک آلمان بدنیا آمده باشند وآنها نیز از این طریق تابعیت آلمان را اخذ کرده باشند این حالت به فرزندشان قابل تسری نیست. اگر هیچ یک از والدین کودک در آلمان به دنیا نیامده باشند ولی حداقل یکی از آنها به مدت ۸ سال در خاک آلمان اقامت داشته باشد یا تبعه ی سوئیس باشد کودک به محض تولد تابعیت آلمانی دریافت می نماید. این قانون تنها شامل افرادی که بعد از ۱ ژانویه سال ۲۰۰ بدنیا آمده اند ی شود.

کودکانی که یکی از والدین آنان آلمانی و دیگری خارجی باشد می توانند بعد از رسیدن به سن ۱۸ ظرف ۵ سال انتخاب کنند که تابعیت کدام کشور را اخذ نمایند. کودکانی که پدر آلمانی دارند اما پدر و مادر آنها هنگام تولد فرزندان ازدواج نکرده باشند قبل از رسیدن به سن ۲۳ می توانند درخواست اخذ تابعیت آلمانی نمایند.

درخواست تابعیت آلمانی

والدین می توانند برای فرزندان زیر ۱۶ سال خود درخواست بدهند. اشخاص بالای ۱۶ سال می توانند به صورت مستقل درخواست ارائه نمایند. افرادی که از خارج از خاک آلمان درخواست تابعیت می دهند باید به سفارت آلمان در کشور خود مراجعه نمایند.

اخذ تابعیت آلمان از طریق اقامت و خوگرفتن naturalisation

اگر می خواهید از این طریق تابعیت آلمان را اخذ نمایید باید بر اساس الزامات خاص قانونی آزمون شهروندی آلمان را پشت سر بگذارید که در زیر به تشریح آن می پردازیم:

  • شما باید در زمان درخواست تابعیت خود حق اقامت دائم درخاک آلمان را داشته باشید.
  • به مدت هشت سال و به شکل قانونی در این کشور اقامت داشته باشید.
  • بدون نیاز به مزایای رفاهی یا حمایت بیمه بیکاری قادر به حمایت مالی از خود و همراهان (همسر و فرزندان) خود باشید.
  • سطح مهارت های شفاهی و کتبی زبان آلمانی شما قابل قبول باشد. (مدرک زبان B1 مورد نیاز است)
  • محکومیت یا سوء سابقه کیفری نداشته باشید.
  • به اصول قانون اساسی و آزادی و دموکراسی پایبند باشید.

چنانچه هریک از شرایط اخیر در مورد فردی وجود نداشته باشد اعطای تابعیت به آن فرد اختیاری است مگر اینکه در جهت منفعت عمومی و اجتماعی حق شهروندی به وی اعطا شود.

داشتن مهارت های زبان آلمانی با شرکت در آزمون DTZ و اخذ مدرک، قابل اثبات است. در بخش هایی از این آزمون نیز سوالاتی مرتبط با اخذ تابعیت طرح شده است. راه دیگر برای اثبات مهارت های زبان آلمانی داشتن مدرک Zertifikat Deutsch یا گذراندن دوره دبیرستان یا دانشگاه به زبان آلمانی است.

افرادی که از دادن آزمون شهروندی و تابعیت معاف هستند به شرح ذیل می باشند:

  • افرادی که سن آنها زیر ۱۶ سال است.
  • کسانی که از دبیرستان ها یا دانشگاه های آلمان (رشته های حقوق، علوم اجتماعی، علوم سیاسی یا علوم اداری) فارغ التحصیل شده باشند.
  • کسانی که بواسطه بیماری، ناتوانی، معلولیت یا سن از انجام آزمون معاف باشند.

پیش از اخذ تابعیت آلمان شما باید تابعیت قبلی خود را انکار نمایید مگر اینکه شما :

  • از اتباع کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا یا اتحاد جماهیر شوروی سابق باشید.
  • والدین شما از اتباع ایالات متحده باشند.
  • شما از کشورهایی مثل ایران، مراکش و سوریه باشید که به اتباع خود اجازه سلب تابعیت نمی دهد. در این حالت شما تابعیت مضاعف خواهید داشت.

آزمون شهروندی شامل ۳۳ سوال دو گزینه ای است که فرد متقاضی باید حداقل به ۱۷ سوال پاسخ صحیح بدهد. مضمون سوالات مسائلی مثل تاریخ آلمان و مسئولیت شهروندان آلمان است و زمان آن نیز یک ساعت وهزینه شرکت در آن ۲۵ یورو می باشد.

 

اخذ تابعیت آلمان از طریق ازدواج

اگر شما با یک تبعه کشور آلمان ازدواج کنید، به صورت خودکار نمی توانید تابعیت آلمانی اخذ کنید. بلکه تابع شرایط خاص قوانین آلمان است از جمله اینکه باید از تاریخ ازدواج شما دو سال گذشته باشد و اینکه فرد غیر آلمانی می بایست ۳ سال در خاک این کشور اقامت قانونی داشته باشد. چنانچه شخصی بلافاصله پس از ورود به آلمان اقدام به ازدواج با اتباع این کشور نماید این فرایند مدت بیشتری به طول خواهد انجامید.

همانگونه که مطالعه فرمودید، اخذ تابعیت آلمان بر اساس قوانین این کشور تنها از طرق خاصی امکان پذیر است و برای دستیابی به این امر می بایست قوانین مربوطه بررسی دقیق و کارشناسی شود. از این رو در خصوص برخی ادعاهای واهی که اخذ تابعیت آلمان را در ازای پرداخت مبالغی پول در اختیار شما می گذارند هشیار باشید و چنانچه متقاضی کسب اطلاعات صحیح و کاربردی هستید با وکیل مهاجرت به آلمان یا کارشناسان موسسه MIE در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان ، تحصیل رایگان در آلمان ، استفاده از بورسیه تحصیلی در آلمان ، هزینه تحصیل در آلمان ، سرمایه گذاری در آلمان یا مهاجرت کاری به آلمان مشاوره اخذ نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *