اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا

اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا

اخذ تابعیت آمریکا رویای بسیاری از مهاجرین به این کشور است. در این مقاله به امکان اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا خواهیم پرداخت. قوانین مختلفی راجع به طرق مهاجرت به آمریکا وجود دارد و مقررات اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا از آن جمله است. برای بررسی مقررات اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا باید به این نکته اشاره نمود که نظام اعطای تابعیت ایالات متحده براساس سیستم خاک می باشد و به همین جهت اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا برای فرزندانی که از اتباع سایر کشورها در خاک آمریکا متولد می شوند امکان پذیر است. لکن متقاضی این روش باید با جزئیات و موارد کلیدی این مبحث آشنایی کافی پیدا کند به همین جهت توصیه می شود برای کسب اطلاعات تخصصی به کارشناس موسسه MIE و وکیل مهاجرت به آمریکا مراجعه نمایید. وکیل مهاجرت با استفاده از منابع قانونی مرتبط با اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا و سایر مقررات پیش بینی شده در قوانین آمریکا در باب مهاجرت به آمریکا و اخذ اقامت این کشور شما را با شرایط گام برداشتن در این فرایند آشنا می نماید.

شهروند آمریکا به اشخاصی اطلاق می شود که حق زندگی، تحصیل، کار، رای و استفاده از کمک هزینه های دولتی در آمریکا را دارد. راه های مختلفی برای شهروند آمریکا شدن وجود دارد. به طور کلی یک شخص می‌تواند شهروندی ایالات متحده را از یکی از چهار روش زیر اخذ نماید.

  • با تولد در ایالات متحده یا یکی از سرزمین های آن
  • از طریق نسب چنانچه والدین شما هنگام تولد شما شهروند آمریکا بوده باشند شما می توانید خود تبعه ایالات متحده باشید
  • به این ترتیب که شما می توانید از طریق فرایند تحصیل تابعیت که به طور کلی شامل درخواست و قبولی در آزمون شهروندی می شود
  • در نهایت شما ممکن است شهروند ایالات متحده باشید اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آنها تابعیت آمریکا را اخذ کرده باشند این حالت استخراج یا اشتقاق نامیده می گردد می شود

ممکن است شوکه کننده به نظر بیاید اما بسیاری از مردم آمریکا در حال حاضر تابعیت آمریکایی خود را بدون اینکه متوجه آن باشند به دست آوردند این افراد را هم می توانند به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول اشخاصی که در ایالات متحده به دنیا آمده اند اما بیشتر از زندگی خود را خارج از آمریکا بودند بعضی از این اشخاص ممکن است به اشتباه تصور ‌کنند که شهروندی و تابعیت خود را به واسطه زندگی نکردن در آمریکا از دست داده اند اما این صحیح نیست
  • نکته دیگر در مورد دسته بندی دوم و کسانی است که اعتقاد دارند شهروند نیستند حتی اگر اجداد آنها شهروند آمریکا باشد آنها تابعیت این کشور را ندارد در حالتی که اشخاص خارج از خاک ایالات متحده متولد شده باشند ولی والدین و اجداد آنها یعنی پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادر بزرگ آنها شهروند ایالات متحده باشد آنها نیز شهروند آمریکا محسوب شوند
  • نهایتاً در مورد کودکان کوچک به صرف اینکه در آمریکا تحصیل تابعیت نموده باشند. این شهروندان ممکن است به اشتباه تصور کنند که آمریکایی نیستند زمانی که والدین آنها از طریق تحصیل تابعیت آمریکایی می‌شوند کودکان آنها با گرین کارت یا کارت اقامت دائم نیز هم تابعیت آمریکایی بدست می‌آورند اما تا پیش از ۱۸ سالگی نمی توانند درخواست تبدیل شدن به شهروند آمریکا از طریق تحصیل تابعیت آمریکایی نمایند.

اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا

بیشتر مواقع هر کودکی که در ایالات متحده یا یکی از سرزمین‌های آن متولد می‌شود به طور خودکار تابعیت آمریکایی دریافت می‌کند با این حال کودکانی که از والدین دیپلمات و یا سایر مقامات دولتی به رسمیت شناخته شده ی کشورهای دیگر که به واسطه ماموریت سیاسی و دیپلماتیک داخل خاک آمریکا زندگی می کنند، متولد می‌شوند تابعیت آمریکایی‌ نخواهند  داشت. ماده ۸ قانون آمریکا به این موضوع اشاره کامل می نماید. در تعدادی از موارد اگر شما از والدینی که حداقل یکی از آنان در زمان تولد شما شهروند بوده باشد، شما به طور خودکار از طریق نسب تابعیت آمریکایی اخذ می کنید. در این حالت اصلا مهم نیست که محل تولد شما داخل خاک آمریکا بوده باشد و یا خارج از آن.

قوانین مرتبط با اخذ تابعیت از طریق نسب در قانون آمریکا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به یک سری موارد من جمله اینکه تابعیت پدر یا مادر چیست یا تاریخی که کودک درآن متولد شده یا ازدواج رسمی و شرعی والدین مرتبط است و این موارد تاثیر مشخصی بر فرایند اخذ تابعیت آمریکایی دارند. پیچیدگی این موضوع نیز در سال های اخیر کمتر نشده است چرا که کنگره آمریکا در طی این سال ها قوانین جدیدی نیز به آن اضافه نموده است. برای تشخیص و بررسی اینکه چه قانونی متوجه شما می باشد می بایستی محدوده زمانی که شخص متولد می شود را مشخصاً اعلام نماید.

  • متولد قبل از ۲۴ مه ۱۹۳۴ باشد
  • متولد ۲۵ ماه مه ۱۹۳۴ و ۱۲ژانویه ۱۹۴۱ باشد
  • متولد بین ۱۳ ژانویه ۱۹۴۱ و ۲۳دسامبر ۱۹۵۲ باشد
  • متولد بین ۲۴ دسامبر ۱۹۵۲ و ۱۳ نوامبر ۱۹۸۶ باشد
  • پس از ۱۴ نوامبر ۱۹۸۶ به دنیا آمده باشد.

کودکی که از طریق فرآیند اشتقاق یا اکتساب تابعیت یکی از والدین خود شهروندی آمریکا را کسب می‌کند در تاریخ دریافت تابعیت آمریکایی توسط والدین باید کارت سبز یا گرین کارد دریافت کرده باشد، زیر ۱۸ سال باشد و در کنار خانواده زندگی کند.کودکی که در این حالت اقامت آمریکا و تابعیت آمریکا را اخذ می‌کند نیازی به گذراندن تست یا آزمون شهروندی ندارد و همانند قوانین مرتبط با اخذ تابعیت، قوانین مربوط به اکتساب تابعیت نیز در مرور زمان تغییرات زیادی داشته است:

  • اشخاصی که قبل از ۲۴مه ۱۹۳۴ بدنیا آمده باشند
  • بین ۲۴ مه ، ۱۹۳۴ و ۱۲ ژانویه ۱۹۴۱ بدنیا آمده باشند
  • بین ۱۳ ژانویه ۱۹۴۱ و ۲۳دسامبر ۱۹۵۲ بدنیا آمده باشند
  • بین ۲۴ دسامبر ۱۹۵۲ و ۴ اکتبر ۱۹۷۸ بدنیا آمده باشند
  • بین ۵ اکتبر ۱۹۷۸ و ۲۶ فوریه ۲۰۰۱ ، و یا بدنیا آمده باشند
  • پس از ۲۷ فوریه ۲۰۰۱ بدنیا آمده باشند

همانگونه که مطالعه فرمودید اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا دارای جزئیات و زوایای گوناگونی است که بدیهی است برای گام برداشتن در این مسیر اخذ راهنمایی از کارشناس و متخصص الزامی می باشد. شما می توانید برای آگاهی از جزئیات بیشتر اخذ تابعیت از طریق تولد در آمریکا و همچنین سایر طرق اخذاقامت مثل تحصیل در آمریکا، اخذ اقامت کاری در آمریکا و یا سرمایه گذاری در آمریکا به وکیل مهاجرت به آمریکا مراجعه نمایید و با قوانین و مقررات مهاجرت به این کشور دقیق تر آشنا شوید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *