اخذ تابعیت استرالیا

اخذ تابعيت استراليا

اخذ تابعیت استرالیا یکی از مواردی است که بیشتر افراد متقاضی مهاجرت به استرالیا به آن می اندیشند و افراد متقاضی مهاجرت به استرالیا بعد از اخذ اقامت دائم و در صورت حضور مستمر در این کشور می توانند برای اخذ تابعیت استرالیا اقدام نمایند.مهاجرت به استرالیا از طریق راههای مختلف اتفاق می افتد و نهایتا ومنجر به اخذ تابعیت استرالیا نیز خواهد شد در صورتی که افراد اشراف کامل نسبت به قوانین استرالیا داشته باشند.کشور استرالیا از جمله کشورهایی است که قوانین مهاجرتی مختلفی دارد و به تبع آن به نسبت دیگر کشورها مهاجرپذیرتر می باشد و مسلما افراد متقاضی می توانند از طریق سرمایه گذاری و مهاجرت کاری وارد استرالیا شوند و به اقامت دائم استرالیا دست یابند و در صورت تمایل برای اخذ تابعیت استرالیا نیز اقدام نمایند.کشور استرالیا برای افراد متقاضی اخذ تابعیت استرالیا شرایط و قوانین خاصی در نظر گرفته که در این مقاله به صورت مختصر می توانید این قوانین شرح داده خواهد شد.مهاجرت تحصیلی به استرالیا یکی از راههای ورود به استرالیا و نهایتا منجر اخذ تابعیت استرالیا خواهد شد.افراد متقاضی تحصیل در استرالیا می توانند در صورت داشتن شرایط لازم و رزومه قوی نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا و تحصیل رایگان در استرالیا اقدام نموده و از هزینه تحصیل در استرالیا و دیگر راههای مهاجرت به استرالیا برای کسب اطلاع نمايند.پيشنهاد ميشود در جهت تكميلاطلاعات خود در خصوص  اخذ تابعیت استرالیا با وکیل مهاجرت به استرالیا به صورت رایگان مشاوره نمایید.

چرا تابعيت استراليا

اخذ تابعيت استراليا و تبديل شدن شهروند اين كشور مستلزم اين است كه شما به قوانين و مقررات استراليا متعهد باشيد.در اين صورت شما به طور رسمي شهروند استرالياي محسوب ميشويد و مي توانيد بگوييد “من يك استراليايي هستم”. تابعيت استراليا امتيازي است كه به صورت پاداش به افراد واجد شرايط اعطا مي شود.افرادي كه بعنوان شهروند استراليايي مورد پذيرش قرار ميگيرند بايد خود را بخشي از تاريخ،فرهنگ،ثبات جامعه قدرتمند استراليا دانسته و به مانند ديگر شهروندان تمام تلاش خود را در پيشرفت و حل مسائل استراليا انجام دهد و تابع قوانين اين كشور باشد.

افرادی می توانند درخواست اخذ تابعیت و یا شهروندی استرالیا رانمايند که حداقل ۳ سال به صورت مستمر و قانونی در این استراليا زندگی کرده باشند . اين افراد باید در آزمون شهروندی یا همان آزمون تابعیت استراليا شركت نمايند و بعد از آنکه در این آزمون نمره قبولی را گرفتند میتوانند شهروند استرالیا شوند. البته برای این کار باید در مراسم شهروندی سوگند یاد کنند.

مسئوليتها و امتيازات شهروند استراليايي

يه عنوان يك شهروند استراليايي شما در يك جامعه آزاد و جامعه دمكراتيك زندگي ميكنيد.وقتي شما بعنوان شهروند استراليا شناخته ميشويد مسئوليتهاي جديدي برعهده شما مي باشد.همچنين از طيف وسيعي از مزايا جديد برخوردار خواهيد شد.

مسئوليتها

به عنوان يك شهروند استراليايي فرد بايد:

  • اطاعت و تبعيت از قوانين
  • دفاع از استراليادر زمان جنگ
  • خدمت در دادگاه بعنوان هئيت منصفه
  • شركت در راي گيري ايالات و مناطق فدارل و همچنين رفراندوم

امتيازات

بعنوان شهروند استراليايي افراد از مزاياي زير برخوردار ميشوند:

  • حق شركت در راي گيري ايالتي و فدرال و همچنين رفراندوم
  • پذيرش در شركتها و خدمات عمومي استراليا يا شركت در ارتش استراليا
  • شركت در انتخابات مجلس و همچنين راهيابي به پارلمان استراليا
  • دريافت گذرنامه استراليايي و همچنين رفت و آمد آزادانه به استراليا
  • كودكاني كه در خارج از خاك استراليا بدنيا آمده باشند بعنوان تبعه استراليا بحساب مي آيند

حقوق و آزاديها و باورهاي دموكراتيك در استراليا

در مراسم ملي استراليا افراد به عنوان ديگر شهروندان استراليايي بحساب مي آيند و از حقوق و قوانين ديگر شهروندان برخودار ميشوند.

باورها،آزاديها و برابري هاي دموكراتيك

  • حاكميت قانون
  • زندگي مسالت آميز
  • احترام به تمامي افراد بدون توجه به گذشته آنها
  • كمك و ياري به افرادي كه نيازمند هستند
  • آزادي بيان
  • آزادي احزاب
  • آزادي مذاهب و دول سكولار
  • برابري در تمام اقوام در استراليا
  • برابري زنان و مردان
  • برابري فرصتها

روشهاي مختلفي براي اخذ تابعيت استراليا وجود دارد كه به اختصار در ذيل توضيح داده خواهد شد:

تولد فرزند و يا تولد يكي از والدين در استراليا

با در نظر گرفتن قوانين و سيستم هاي مهاجرتي خون و خاك بايد بيان داشت كه قوانين مهاجرتي استراليا به مانند كشورهايي چون امريكا،كانادا،نيوزيلند و برزيل از سيستم خاك تبعيت ميكند بدين معني كه به تبع تولد فرزندي از يك زوج در خاك استراليا والدين ميتوانند درخواست اقامت دائم و تابعيت استراليا را ارائه دهند.

همچنين در صورتي كه يكي از والدين در خاك استراليا بدنيا آمده باشد كودكي كه متولد مي شود حتي اگر در خارج از خاك استراليا متولد شده باشد به تبع پدر يا مادرش كه در خاك استراليا متولد شده مي تواند درخواست تابعيت استراليا را تا پيش از سن ۱۸سالگي نمايد.درصورتي كه والدين كودك فوت كرده باشند قيم قانوني وي مي تواند به نيابت از كودك درخواست تابعيت استراليا نمايد.

شرايط اخذ تابعيت استراليا از طريق تولد بواسطه تبار(نسب)

شايستگي:

  • خارج از استراليا بدنيا آمده باشند و يا پس از ۲۶ ژانويه ۱۹۴۹ بدنيا آمده باشد
  • يكي يا هردو والدين وقتي كودك متولد مي شود تبعه استراليا باشند

اگر والدين به تبع تبار و خانواده خود يا قوانين اقامتي و دادگاه جز اتباع استراليا بحساب آيند كودك متولد شده مي تواند درخواست تابعيت استراليا را نمايد در صورتي كه والدين يا يكي از آنها حداقل ۲سال را به طور كامل اقامت قانوني در استراليا زندگي كرده باشد.

در صورتي كه كودك در خارج از خاك استراليا يا گينه نو پيش از ۲۶ ژانويه ۱۹۴۹ بدنيا آمده باشد،داراي شرايط ذيل است:

  • حداقل يكي از والدين در تاريخ ۲۶ ژانويه ۱۹۴۹ تا ۱۵ ژانويه ۱۹۷۴ تابعيت استراليا را اخذ كرده باشد
  • والدين در خاك استراليا يا گينه نو بدنيا آمده باشند يا براساس قوانين توانسته باشند تابعيت استراليا را دريافت نمايند

كودكاني كه در سن ۱۶سالگي درخواست تابعيت استراليا مي نمايند بواسطه نابالغ بودن بايد يكي از والدين بجاي آنها درخواست نمايد.

اسناد مورد نياز اخذ تابعيت استراليا بواسطه نسب

  • اسناد هويتي
  • مدارك حمايت مالي
  • اسناد حسن اخلاق و عدم سوء پيشنه(افراد ۱۸سال و بالاتر)

 

اخذ تابعیت و اقامت استرالیا از طریق تقاضا

افرادي مي توانند تابعيت Citizenship استراليا را از طريق تقاضا درخواست نمايند كه داراي شرايط ذيل باشند:

  • افرادي كه اقامت دائم استراليا را بواسطه يكي از روشهاي مهاجرتي از قبيل كاري،سرمايه گذاري و تحصيلي دريافت كرده باشند و همچنين بيشتر از ۱۸سال باشند.در ضمن اين افراد در صورتي مي توانند تابعيت استراليا را درخواست نمايند كه داراي عدم سوء پيشينه،تسلط كامل به زبان انگليسي و طي مدتي كه اقامت دائم خود را دريافت كرده بودند بطور مستمر در استراليا زندگي كرده باشند.
  • بعد از دريافت اقامت دائم و رعايت شرايط ذكر شده در صرتي كه از ۵سال حضور خود ۲سال را مستمر اقامت داشته باشند و بهتر است اين دو سال يا حداقل ۱۲ ماه آن پيش از ارائه مدارك باشد
  • كودكاني كه توسط اتباع استراليا به فرزند خواندگي پذيرفته شده باشند نيز مي توانند درخواست تابعيت استراليا را نمايند در صورتي كه اين افراد يك كودك خارجي بوده باشد كه به فرزند خواندگي گرفته شده و همچنين حداقل يكي از والدين استراليايي باشد و درضمن اين فرد كمتر از ۱۸سال باشد.

بايد اين مهم را در نظر گرفت كه يكي از راههاي اخذ تابعيت و اقامت دائم استراليا از طريق فرزند خواندگی مي باشد.

آزمونهاي شهروندي

  1. آزمونهاي شهروندي بدين منظور است تا ارزيابي كنند كه افراد به چه ميزان وابستگي به تاريخ و مسئوليتهاي شهروندي دارد و آيا از امتيازاتي كه به وي اعطا مي شود اطلاع دارد يا خير
  2. يكي ديگر از موارد آزمون تسلط فرد به زبان انگليسي مي باشد زيرا زبان ملي كشور استراليا بوده و تسلط فرد به اين زبان نقش مهمي براي افراد ايفا ميكند زيرا در روابط اجتماعي ،ورود افراد به بازار كار ،سطح زندگي و ارتباط برقرار كردن بسيار مهم مي باشد.

بر اساس قوانین تابعیت و اقامت استرالیا مصوب سال ۲۰۰۷ افرادی که از ابتدای جولای ۲۰۰۷ موفق به اخذ اقامت دائم استرالیا شدند در صورتی که حداقل ۳سال را بطور مستمر در استرالیا حضور داشته باشند و اقامت آنها باید بصورت قانونی باشد تا بتوانند برای اخذ تابعیت استرالیا درخواست دهند . در اینن صورت باید دارای شرایط ذیل باشند:

  • افراد متقاضی نباید بیش از ۱۲ ماه غیبت داشته باشند و همچنبن باید پیش از درخواست یک سال حضور مستمر داشته باشند
  • اقامت غیر قانونی طی ۴سال گذشته نداشته باشند
  • آگاهی از قوانین و شرایط و تاریخ استرالیا
  • تسلط کامل به زبان انگلیسی
  • اثبات قصد واقعی اقامت و تابعیت استرالیا

موارد خاص اخذ تابعیت استرالیا

اخد تابعیت استرالیا برای افرادی که دارای شرایط خاص هستند شامل موارد ذیل می باشد:

  • فرزندان اتباع سابق استرالیا
  • افسران و نظامیان اسبق استرالیا
  • کودکانی که به عنوان فرزند خوانده از سوی خانواده های استرالیایی پذیرفته شده باشند
  • همسر و فرزندان اتباع استرالیا
  • افرادی که در خاک استرالیا بدنیا آمده باشند

اخذ تابعیت استرالیا از طریق تابعیت دوگانه

بر اساس قوانین تابعیت و اقامت كشور استرالیا به صورت مستقيم تابعيت دوگانه يا مضاعف را نپذيرفته و تلويحا اعلام شده در موارد خاص مورد پذيرش قرار خواهد گرفت.بدين ترتيب كشور استراليا افرادي را كه تابعيت مضاعف دارند را وادار به ترك تابعيت پيشين خود را دارند نميكند.

آزمون تابعیت کشور استرالیا

اخذ تابعيت استراليا طي مراسم خاصي و پس از آزمون تابعیت به منظور سنجش و ارزیابی دانش افراد نسبت به استرالیا و آشنايي اين افراد با مسئولیتها و امتیازات و تسلط افراد به زبان ملي استراليا تابعیت طراحی شده است . برقراری ارتباط به زبان انگیسی به شما کمک می کند تا نقشی فعالتر در جامعه استرالیا ایفا کنید. زبان انگلیسی به شما کمک می کند تا از امکانات تحصیلی، اشتغال و فرصتهای دیگری که استرالیا برای عرضه دارد کاملاً بهره مند شوید.

آزمون اخذ تابعیت استرالیا امتحانی چندگزینه ای کامپیوتری به زبان انگلیسی است. آزمون تابعیت شامل ۲۰ سئوال است که بطور تصادفی از مجموعه ای از سئوالات انتخاب می شوند. برای قبولی در آزمون باید به ۷۵ درصد پرسش ها، یا ۱۵ سئوال از ۲۰ سئوال، پاسخ صحیح دهید. آزمون های تابعیت در کلیه دفاتر اداره مهاجرت و تابعیت در سراسر استرالیا برگزار می شوند. آزمون ها همچنین در شماری از نواحی منطقه ای در سراسر استرالیا و در برخی از نمایندگی های استرالیا در خارج از کشور برگزار می شوند. با قبولی در آزمون تابعیت، شما درک خود از تعهدی که هنگام ادای سوگند تابعیت استرالیا می دهید را نشان می دهید.در مراسم تابعیت استرالیا، شما به وفاداری به کشور و مردم استرالیا سوگند یاد می کنید. لذا مهم است که درک صحیحی از جامعه استرالیایی،بافت جمعیتی و میراث بومی آن داشته باشید. درک صحیح از چگونگی شکل گیری استرالیا در دوران متزلزل آغازین، به عنوان مستعمره انگلستان، و تبدیل شدن آن به یک کشور باثبات و موفق امروزی، نیز از اهمیت برخوردار است.

با توجه به موارد ذكر شده در مقاله فوق در خصوص اخذ تابعيت استراليا و همچنين برشمردن راههاي اخذ تابعيت استراليا از طريق سرمايه گذاري،تولد فرزند،فرزند خواندگي،مهاجرت كاري،مهاجرت تحصيلي و ديگر طرق پيشنهاد ميشود جهت تكميل اطلاعات خود با مشاورين و وكيل مهاجرت به استراليا بصورت رايگان مشاوره نماييد.

 

نگارنده: شهاب مرادی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *