اخذ تابعیت المان از طریق تولد

اخذ تابعیت المان از طریق تولد

ایا تابعیت المان قابل اخذ می باشد ؟ ایا در ارتباط با تابعیت المان از طریق تولد اطلاعات دارید ؟ ایا اخذ تابعیت المان از طریق تولد امکان پذیر است ؟ نظام کشور المان بر اساس خون می باشد یا خاک ؟ شرایط اخذ تابعیت در المان از طریق تولد چیست ؟ ایا تابعیت المان از طریق تولد قابل کسب یا قابل سلب می باشد‌ ؟ کشور المان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد که با توجه به امکانات و شرایط خاص این کشور از جمله امنیت بالا ، وضع اقتصادی مناسب ، تحصیل رایگان و …. مورد علاقه بسیاری از افراد در تمامی دنیا می باشد . بسیاری از افراد تقاضای مهاجرت و اخذ تابعیت المان را دارند . یکی از راه های اخذ تابعیت المان ، اخذ تابعیت از طریق تولد است .

ابتدا به تعریفی کلی در رابطه با تابعیت و اقامت می پردازیم :

تابعیت

تابعیت در لغت به معنای پیروی و اطاعت کردن می باشد که رابطه  ای است معنوی ، سیاسی ، حقوقی و بین المللی بین شخص و دولت . در یک دولت وظایف و حقوق افراد از حاکمیت نشات گرفته و هر یک در قبال دیگری دارای وظایف و حقوقی می باشد .

اقامت

اقامت در لغت به معنای سکنی گزیدن ، سکون و توقف است و فرد را به قسمتی از خاک کشوری که در ان سکونت دارد ارتباط می دهد . اقامت به دو گونه می باشد : اقامت موقت و اقامت دائم

اگر شخصی از کشور خود خارج شود و به قصد سفر با ویزاهای توریستی وارد کشور دیگری گردد می تواند از کشور مورد نظر اقامت موقت دریافت نماید هم چنین اگر شخصی با انواع تایپ ویزاهای تحصیلی ، کاری ، ثبت شرکت  یا سرمایه گذاری به کشور دیگری سفر کرده و سکونت کند طبق قوانین خاص هر کشور می تواند با رعایت و انجام شرایط مطرح کشور متبوع برای دریافت اقامت ، درخواست اقامت دائم نماید .

به طور کلی در تمامی کشورها اخذ تابعیت از طریق تولد از دو نظام خاک و خون تشکیل می شود.

در نظام خون تابعیت شخص به تابعیت والدین و نسب وی بازمی گردد درصورتی که در نظام خاک تابعیت شخص به محل تولد وی بازمی گردد . کسب تابعیت در تمامی کشورها معمولا به اراده افراد بستگی ندارد و به ان ها تحمیل می گردد.

کشور المان به طور اصلی نظام خون را انتخاب نموده است به طوری که اگر طفلی با پدر یا مادر المانی در کشور المان یا خارج از المان متولد شود طبق اصل خون تابعیت المان را اتخاذ می کند اما در بعضی از موارد کشور المان به طور فرعی اصل خاک را مبنا قرار می دهد به عنوان مثال اگر طفلی در المان متولد شود که والدین وی بی تابعیت باشند یا مشخص نباشند ، طفل به طور فرعی از طریق نظام خاک تابعیت المان را می گیرد هم چنین والدین طفل که تابعیتی ندارند نیز از طریق فرزند خود می توانند تابعیت کشور المان را کسب نمایند .

اگر طفلی در کشور المان به فرزند خواندگی گرفته شود و یکی از والدین وی تابعیت المان را داشته باشد طفل نیز به تبعیت از والد خود تابعیت المان را می گیرد .

در اول ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی در کشور المان قانونی تصویب شد که کودکی که در کشور المان با پدر و مادر خارجی متولد شود با شرایطی می تواند تابعیت کشور المان را کسب نماید که این شرایط عبارت است از :

  • فرد تا سن ۲۱ سالگی به مدت ۸ سال مقیم کشور المان باشد و در این کشور زندگی کند .
  • فرد به مدت ۶ سال در یکی از مدارس کشور المان تحصیل کند .
  • والدین فرد مقیم دائم کشور المان باشند یا به مدت ۸ سال در این کشور زندگی کرده باشند .
  • فرد از یکی از مدارس کشور المان فارغ التحصیل شود .
  • فرد درکشور المان اموزش و موفقیت های حرفه ای داشته باشد .

فرد برای اخذ تابعیت المان نباید هیچ گونه سابقه کیفری داشته باشد .

کودکان خارجی برای حفظ تابعیت خود در کشور المان باید تا سن ۲۳ سالگی تابعیت المانی خود را ثابت کنند وگرنه تابعیت انها سلب می شود .

تابعیت کشور المان فقط از طریق درخواست تابعیت اعطا می شود و والدین المانی فرزندی در خارج از کشور المان که تقاضای تابعیت المان برای فرزند خود را دارند باید ظرف یکسال تقاضای خود را به مسئولین کنسولگری المان اطلاع دهند .این نکته حائز اهمیت است که فردی که از والدین تبعه المانی متولد شده باشد در سن ۱۸ سالگی می تواند برای حفظ یا ترک تابعیت المانی خود تصمیم گیری نماید .

کشور المان تابعیت مضاعف را نمی پذیرد و افرادی که خواهان لغو تابعیت المانی خود هستند باید از قوانین و شرایط خاصی اقدام نمایند و این نکته در کشور المان وجود دارد که تحت قانون اساسی کشور المان لغو تابعیت این کشور ممنوع می باشد . تمامی حقوق شهروندی فردی که تابعیت المانی خود را از دست داده باشد از وی سلب می گردد .

پاسپورت کشور المان گواهی تابعیت کشور المان می باشد و افرادی که تابعیت کشور المان را دارند بدون دریافت ویزا می توانند به کشور های عضو اتحادیه اروپا سفر کنند .

در این مقاله به شرایط اخذ تابعیت در المان از طریق تولد پرداخته شد ، طبق مطالب فوق ، فرد با والدین المانی یا شرایط ویژه ، تابعیت المان را به طور تحمیلی دریافت می نماید اما برای افراد خارجی کسب تابعیت کشور المان ملزم به رعایت شرایط خاصی در این کشوراست که به ان ها اشاره شد .

 

نگارنده : مهسا رهنما

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *