اخذ تابعیت در آلمان

اخذ تابعیت در آلمان

اخذ تابعیت در آلمان

اخذ تابعیت در آلمان به چه نحوی است؟ آیا با اخذ تابعیت در آلمان آشنایی دارید؟ آیا تمایل به اخذ اطلاعات در ارتباط با اخذ تابعیت در آلمان دارید؟ چگونه می توان به اخذ تابعیت در آلمان رسید؟ آیا می دانید برای اخذ تابعیت در آلمان داشتن چه شرایطی لازم است؟ آیا اخذ تابعیت در آلمان به عنوان یک حق محسوب می شود؟ تابعیت افراد گوناگون با شرایط خاص در کشور آلمان و اخذ تابعیت در آلمان برای این افراد چگونه است؟ آیا با خوداشتغالی در کشور آلمان می توان به اخذ تابعیت در آلمان دست یافت؟ اخذ تابعیت در آلمان و خود اشتغالی در کشور آلمان چه شروطی دارد؟ در صورتی که شما عزیزان تمایل به کسب اطلاعات درباره اخذ تابعیت در آلمان دارید می توانید برای یافتن پاسخ سوالات خود در ارتباط با اخذ تابعیت در آلمان با این مقاله همراه بوده و پاسخ سوالات خود را جویا شوید. در این مقاله تلاش شده است به برخی از سوالات مهم و کلیدی شما عزیزان درباره اخذ تابعیت در آلمان پرداخته شود و اطلاعات مناسبی در این باب در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

 

ابتدا به تعریف کلی از تابعیت و اقامت می پردازیم:

تابعیت رابطه ای معنوی، سیاسی، حقوقی و بین المللی است که بین شخص و دولت برقرار می شود، از طرف حاکمیت نشات می گیرد و فرد جزو ملیت محسوب می شود. فرد تبعه اجازه شرکت در مشاغل خاص و حق رای را دارد و در قبال دولت وظایف و حقوقی را داراست، به تبع دولت نیز وظایفی در قبال اتباع خود دارد. حق تابعیت را نمی توان از کسی صلب نمود .

اقامت حضور فرد در قسمتی از خاک کشور را گویند که بسته به نوع آن متفاوت است، حضور فرد موقتی می باشد و فرد اجازه شرکت در مشاغل خاص و یا حق رای ندارد هم چنین اقامت قابل صلب می باشد که به دو نوع اقامت موقت و اقامت دائم تقسیم می شود .

کشور آلمان کشوری ثروتمند و پیشرفته می باشد که با شرایطی از جمله امکان تحصیل رایگان، امکان کار و نرخ بیکاری پایین، امکانات رفاهی و امنیتی بالا و بسیاری  از موارد و نکات دیگر افراد زیادی را برای مهاجرت به آلمان و اخذ تابعیت در آلمان علاقه مند کرده است. بسیاری از افراد تمایل بسیاری دارند که تابعیت کشور آلمان را اخذ نمایند و در این کشور زندگی کنند که برای اخذ تابعیت در آلمان ملزم به رعایت شروط آن می باشند. اخذ تابعیت در آلمان از راه های بسیاری امکان پذیر است .

  • برای اخذ تابعیت در آلمان می توان به موارد زیر اشاره نمود :
  • فرد تا سن ۲۱ سالگی به مدت ۸ سال در کشور آلمان اقامت داشته باشد و زندگی کند .
  • فرد به مدت ۶ سال در یکی از مدارس کشور آلمان تحصیل نماید .
  • فرد از یکی از مدارس کشور آلمان فارغ التحصیل شود .
  • فرد در کشور آلمان آموزش حرفه ای دیده باشد و به موفقیت های بالا دست یابد .
  • پدر و مادر فرد در کشور آلمان اقامت دائم داشته باشند یا ۸ سال در کشور آلمان زندگی کرده باشند .

علاوه بر موارد بالا قانونی در کشور آلمان وجود دارد که تابعیت کشور آلمان به عنوان یک حق به فرد اعطا می شود که به ان اشاره می نماییم :

فردی که تمامی معیارهای زیر را دارا باشد تابعیت آلمان را به عنوان یک حق بدست می آورد و واجد شرایط اخذ تابعیت در آلمان می شود:

  • متقاضی برای حداقل ۸ سال در کشور آلمان حضور داشته باشد .
  • متقاضی نماینده قانون باشد یا توانمندی های قانونی داشته باشد .
  • متقاضی قانون اساسی دموکراتیک آلمان را تایید کرده و به آن متعهد باشد .
  • متقاضی عضو اتحادیه اروپا یا شهروند سوئیسی باشد و اجازه اقامت و حرکت و سفر آزادانه بین کشورها را داشته باشد یا عضو اتحادیه اروپا باشد و شهروندی غیر سوئیسی باشد و حق اقامت دائم به وی اعطا شده باشد .
  • متقاضی قادر باشد بدون توسل به منافع از خود پشتیبانی نماید .
  • متقاضی به هیچ عمل غیر قانونی محکوم نشده باشد .
  • متقاضی دانش کافی راجع به کشور آلمان داشته باشد .
  • متقاضی از سیستم حقوقی، جامعه و شرایط زندگی در جمهوری فدرال آلمان دانش کافی داشته باشد .

فرد باید تمامی موارد بالا را دارا باشد و در صورت نداشتن حتی یکی از موارد حق تابعیت آلمان به وی اعطا نمی گردد هم چنین در صورت اعطای حق تابعیت همسر و فرزندان فرد نیز می توانند تابعیت آلمان را اخذ نمایند .

دانشمندان، استادان، مدرسان حرفه ای و کارشناسان علمی و متخصص می توانند بدون توجه به مقدار حقوق و دستمزدشان بسته به مدت زمان کار آن ها به راحتی در کشور آلمان اقامت دریافت نمایند .

کارشناسان و کارمندانی که سمت مدیریتی و تجریه کاری بالا داشته اند و با مقدار حقوق مشخصی که از یک مبلغ خاص نباید کمتر باشد می توانند برای اقامت دائم یا همیشگی خود اقدام نمایند .

برخی از افراد از طرف دولت کورس های پیشنهادی دریافت می نمایند که مدت زمان اقامت آن ها را از ۸ سال به ۷ سال کاهش می می دهد.

افرادی که استعداد برتر دارند یا مدرک تخصصی و عالی رتبه اخذ نموده اند می توانند پس از ۶ سال اقامت تابعیت کشور آلمان را اخذ نمایند .

جمهوری فدرال آلمان علاقه مند به جذب متخصصان به کار و زندگی در کشور آلمان می باشد . به ویژه برای افرادی مثل :

  • فارغ التحصیلان با دانش حرفه ای و تجربه خاص
  • استادان دانشگاه با رزومه های حرفه ای و برجسته
  • مدیران با تجربه کاری بالا، پیشنهاد کاری و حقوق و دستمزد مشخص (نباید از مبلغ مشخصی پایین تر باشد) .

هم چنین این متقاضیان باید شرایط زیر را دارا باشند :

  • قادر باشند به زبان آلمانی صحبت نموده و با جامعه ارتباط برقرار نمایند .
  • برای حفظ خود از هیچ بودجه و مزایایی استفاده ننماید .
  • یک پیشنهاد شغلی یا قرارداد استخدامی داشته باشد .

خارجی های مقیم در کشور آلمان، آوارگان، پناهجویان، همسران و فرزندان آن ها می توانند در شرایط خاص و طبق برخی از قوانین کشور آلمان با اقامت کمتر از ۸ سال تابعیت آلمان را کسب نمایند، پناهندگان و افراد بدون تابعیت ممکن است بتوانند پس از ۶ سال اقامت مستمر در کشور آلمان درخواست تابعیت دهند .

فارغ التحصیلان یک موسسه آموزش عالی آلمان ممکن است پس از ۲ سال موفق به دریافت اقامت از کشور آلمان شوند .

همسر شهروندان آلمان که به زبان آلمانی تسلط دارند پس از ۳ سال می توانند تابعیت کشور آلمان را اخذ کنند و از این ۳ سال باید حداقل ۲ سال با همسر خود زندگی کند .

اگر فرد نشان دهد که یک سطح بالاتر از دستور زبان آلمانی مورد نیاز برای تابعیت کشور آلمان است( به عنوان مثال بالاتر از سطح B1) می تواند مدت زمان اقامت برای اخذ تابعیت در آلمان را به ۶ سال کاهش دهد .

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم دانشجویان در حال تحصیل در کشور آلمان پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود می توانند به دنبال کار بگردند و با مدرک فنی خود و پیشنهاد شغلی از کشور آلمان مشغول به کار شوند و با قرارداد کاری و هم چنین تامین هزینه های زندگی و امرار معاش خود درخواست تابعیت دهند. اکثریت قریب به اتفاق ساکنین خارجی در کشور آلمان با تحصیل در یک مدرسه یا دانشگاه آلمانی یا کار برای یک شرکت آلمانی می توانند اجازه اقامت برای خود دریافت نمایند  و در انتها اخذ تابعیت در آلمان را داشته باشند.

دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا پس از ۳۳ ماه کار در این کشور قادر به دریافت اقامت از کشور آلمان می باشند ( با داشتن مدرک زبان B1  آلمانی این زمان به ۲۱ ماه کار کاهش می یابد )

اگر فردی می خواهد در کشور آلمان اشتغال زایی نماید باید شرایط زیر را دارا باشد :

  • نشان دهد کسب و کار پیشنهادی اش پاسخگوی نیازهای جمهوری فدرال آلمان و یا نیازهای منطقه ای یا محلی کشور آلمان می باشد .
  • نشان دهد کسب و کار پیشنهادی اش در اقتصاد کشور آلمان تاثیر سودمندی دارد .
  • نشان دهد تحت پوشش سرمایه خود یا وام بانکی است و برای آن تاییدیه کتبی بگیرد .
  • باید ۲۵۰۰۰ یورو سرمایه گذاری نماید .

فرد می تواند با دارا بودن شرایط بالا و اشتغال زایی در کشور آلمان ، پس از ۵ سال اجازه اقامت کشور آلمان را دریافت نماید .

شما بسته به شرایط خود برای دریافت اقامت باید مواردی از جمله داشتن مهارت زبان آلمانی، حمایت از خود از نظر مالی و امرار معاش، پرداخت مالیات و بیمه درمانی برای دارندگان شغل و هم چنین نداشتن سابقه کیفری را دارا باشید .

افراد برای کسب تابعیت کشور آلمان، نیازمند گذراندن آزمون تابعیت می باشند. این آزمون دانش فرد را درمورد قانون اساسی آلمان، مفاهیم اساسی دموکراتیک این کشور و …. ارزیابی می نماید و بجز افراد معلول و ناتوان و افراد کم سن و سال برای همه امری ضروری می باشد.

فردی که برای اخد تابعیت در این کشور اقدام می کند نباید هیچ گونه سابقه کیفری سنگین داشته باشد. تخلف نوجوانان، جرائم مالی  با مدت حبس حداکثر ۱۸۰ روز و حبس تعلیقی تا ۶ ماه جزو جرائم سنگین نمی باشد .

فرد برای دریافت تابعیت آلمان باید به زبان آلمانی مسلط باشد و تابعیت قبلی خود را واگذار نماید که این نکته برای ایرانیان وجود دارد که متقاضیان ایرانی با وجود دریافت تابعیت آلمان می توانند تابعیت ایرانی خود را حفظ نمایند و هم چنین افراد پس از اخذ تابعیت کشور آلمان نباید بر ضد قانون و منافع آلمان هیچ گونه اقداماتی انجام دهد .

به طور کلی در این مقاله تلاش شد درباره اخذ تابعیت در آلمان، راه های اخذ تابعیت در آلمان، شرایط اخذ تابعیت در آلمان، نکات اخذ تابعیت در آلمان و سایر موارد، اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. اطلاعات صحیح و کامل در باب اخذ تابعیت در آلمان شما را برای اخذ تصمیم قطعی برای مهاجرت به آلمان راهنمایی نموده و مسیر پیشرفت را برای شما عزیزان هموار می نماید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *