اخذ تابعیت فرانسه

اخذ تابعیت فرانسه

اخذ تابعیت فرانسه موضوعی است که این روزها طرفداران زیادی بین متقاضیان مهاجرت به فرانسه دارد. بسیاری از متقاضیان ویزاهای این کشور در پی راه هایی برای اخذ تابعیت فرانسه هستند. مهاجرت به فرانسه، اقامت در فرانسه و اخذ تابعیت در فرانسه موضوعی است که نیاز به بررسی تخصصی و کارشناسی و راهنمایی وکیل مهاجرت به فرانسه دارد. در این مقاله روش های اخذ تابعیت فرانسه، اخذ تابعیت فرانسه از طریق نسب، اخذ تابعیت فرانسه از طریق اقامت مستمر و اخذ تابعیت فرانسه از طریق ازدواج برای شما عزیزان مطرح شده است. پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طرق مختلف مهاجرت به فرانسه، اخذ اقامت تحصیلی در فرانسه و تحصیل رایگان در فرانسه، اقامت کاری در فرانسه، سرمایه گذاری در فرانسه و سایر طرق مهاجرتی به این کشور به کارشناس و وکیل مهاجرت به فرانسه مراجعه و مشاوره تخصصی اخذ نمایید.

 

فرانسه کشوری در غرب اروپا با جمعیتی ۶۷ میلیون نفری یکی از پیشرفته ترین کشورهای اروپا به شمار می رود. به دلیل حضور ۸ درصد مسلمانان در این کشور، فرانسه به مقصد مناسبی برای مسلمانان کشورهای دیگر به شمار می رود. پایتخت این کشور شهر پاریس و واحد پول آن فرانک فرانسه معادل تقریباً ۵۰۰ تومان می باشد. کشورهای افریقایی زیادی تا مدتها تحت استعمار فرانسه بوده اند و به همین جهت تنوع نژادی در این کشور به وفور قابل مشاهده است. مهاجرت تحصیلی به فرانسه به واسطه نظام تحصیل رایگان در فرانسه و پایین بودن هزینه تحصیل در فرانسه و همچنین طرح های بورسیه تحصیلی در فرانسه باعث شده که شمار قابل توجهی دانشجو از اقصی نقاط جهان برای تحصیل در فرانسه به این کشور مهاجرت می نمایند. هدف اکثر اشخاصی که در این کشور اقامت دارند اخذ تابعیت فرانسه است. داشتن تابعیت فرانسه برای دارنده آن مزایای زیادی دارد. این مزایا عبارتند از اقامت در فرانسه، زندگی، کار و تحصیل در این کشور بدون هیچ محدودیتی یا زندگی و کار با کمترین محدودیتها در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مثل اسپانیا، ایتالیا، آلمان و …

برای متقاضیان سایر کشورها راه های مختلفی برای اخذ تابعیت فرانسه وجود دارد که در ادامه این راه ها را با هم مرور خواهیم نمود.

اخذ تابعیت فرانسه از طریق نسب خانوادگی: Le droit du sang یا قانون خون (jus sanguinis به لاتین) به این نکته اشاره دارد که چنانچه یک یا هر دوی والدین شما شهروند فرانسه باشند در این حالت شما نیز می توانید برای اخذ تابعیت فرانسوی اقدام نمایید.

اخذ تابعیت فرانسه از طریق تولد Le droit du sol یا قانون خاک (Jus soli به لاتین) بیانگر این موضوع است که اشخاص متولد در فرانسه که والدین غیر فرانسوی دارند می توانند با داشتن شرایط ذیل بعد از سن ۱۸ درخواست تابعیت فرانسه نمایند:

  • والدین به هنگام تولد فرزند در فرانسه اقامت داشته باشند.
  • شخص تا ۱۱ سالگی حداقل ۵ سال متناوب یا مداوم در فرانسه ساکن بوده باشد.

اخذ تابعیت فرانسه از طریق اقامت مستمر naturalisation: هر متقاضی که حداقل ۵ سال در فرانسه اقامت قانونی داشته باشه می تواند برای اخذ تابعیت فرانسه اقدام نماید. این مدت زمان برای کسانی که ۲ سال در مراکز آموزش عالی و دانشگاه های کشور فرانسه تحصیل کرده باشند یا به جامعه و دولت فرانسه خدمات قابل توجهی ارائه کرده باشند قابل کاهش به ۲ سال نیز می باشد.

 

اخذ تابعیت فرانسه از طریق ازدواج برای اتباع کشورهای دیگر تابع شرایط قانونی زیر است:

  • حداقل ۴ سال از تاریخ ازدواج زن و شوهر گذشته باشد.
  • اگر زوجین خارج از خاک فرانسه سکونت دارند همسری که تابعیت فرانسه دارد باید برای همسر خارجی خود اقدام به ثبت نام نماید.
  • اگر ازدواج خارج از خاک فرانسه واقع شده باشد باید مدارک رسمی آن در مراکز ثبت فرانسه ثبت گردد.
  • چنانچه متقاضی قادر به اثبات اینکه زوجین به مدت ۳ سال بطور مداوم در فرانسه زندگی کرده اند نباشد زمان قانونی برای درخواست اخذ تابعیت فرانسه تا ۵ سال ادامه می یابد.

موارد استثنائی خاصی نیز وجود دارند که می توانند در صورت احراز شرایط در زمانبندی کمتری تابعیت فرانسه را اخذ نمایند. این موارد عبارتند از:

  • اشخاص واجد شرایط پناهندگی و حمایت سیاسی بین المللی
  • اشخاصی که خدمات خاص به دولت فرناسه ارائه کرده اند
  • شهروندان غیر فرانسوی کشورهایی که زبان فرانسوی یکی از زبان های رسمی آن کشور است (۳۲ کشور از جمله بلژیک، الجزایر، غنا، لوکزامبورگ، کانادا و… ) و حداقل برای ۵ سال در آن کشور تحصیل به زبان فرانسوی نموده اند
  • اتباع خارجی که خدمت نظامی خود را در ارتش فرانسه به پایان رسانده اند.

برای اینکه فرایند درخواست تابعیت فرانسه بررسی شود نیاز است مدارک لازم با توجه به طرح مورد نیاز ارائه شوند. برای درخواست طرح اخذ  تابعیت فرانسه از طریق تولد پرونده به نزدیکترین اداره شهرداری در فرانسه یا کنسولگری و سفارت فرانسه در خارج از کشور ارسال می شود. ضمن این درخواست باید اسنادی نظیر گواهی تولد شخص در خاک فرانسه، شناسنامه فرد و والدین نیز ضمیمه گردد. چنانچه والدین فرانسوی صاحب فرزندی خارج از خاک فرانسه شوند گواهی تولد می بایست توسط دارالترجمه رسمی به زبان فرانسوی ترجمه گردد.

متقاضیانی که قصد اخذ تابعیت فرانسه از طریق ازدواج را دارند باید مدارک زیر و در صورت نیاز رونوشت آن را به مرکز مربوطه ارسال نمایند:

  • دو رونوشت از فرم cerfa no15277*01 که باید پرشده، امضا و تاریخ خورده باشد
  • رونوشت مدارک شناسایی متقاضی و همسر وی
  • نشانی محل سکونت متقاضی بطور کامل
  • شناسنامه با ترجمه معتبر فرانسوی آن
  • گواهی ازدواج بدست آمده طی ۳ ماه گذشته
  • گواهی اتیان سوگند زوجین (الزامی است)
  • اثبات رابطه زوجیت مانند گواهی تولد فرزندان همسر، قرارداد وام مسکن یا حساب بانکی مشترک
  • گواهی تسلط کافی متقاضی به زبان فرانسوی هنگام ازدواج
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری متقاضی طی ۱۰ سال گذشته از کشور محل سکونت وی

 

متقاضیان اخذ تابعیت از طریق اقامت مستمر بعد از احراز صلاحیت در مورد تسلط به زبان فرانسوی و آگاهی از فرهنگ، تاریخ جامعه شناسی کشور فرانسه می توانند درخواست شهروندی بدهند.

مدارک مورد نیاز:

  • دو رونوشت پرشده فرم cerfa n°۱۲۷۵۳*۰۲ form
  • ارائه ترجمه هرنوع سند در صورت لزوم
  • معاینه پزشکی برای تکمیل پرونده در صورتیکه متقاضی مشکلات خاص پزشکی داشته باشد

بعد از طی این مراحل پرونده باید به مراکز معرفی شده در قانون ارائه شود و این نهاد مربوطه موظف است ظرف ۶ ماه از تحویل درخواست پاسخگو باشد.

درخواست اخذ تابعیت فرانسه رد خواهد شد اگر یکی از موارد زیر پیش آید:

  • متقاضی قبلاً به واسطه اتهام به جرم مرتبط با موضوع تروریسم زندانی شده باشد
  • سابقاً برای متقاضی دستور خروج از فرانسه صادر شده باشد
  • متقاضی از ورود به قلمرو فرانسه ممنوع شده باشد.
  • اگر متقاضی اسناد و مدارک مورد نیاز را تهیه نکرده باشد

همانگونه که مطالعه فرمودید اخذ تابعیت فرانسه از طریق نسب، تولد در فرانسه، ازدواج با اتباع فرانسه و اقامت مستمر در این کشور تابع قوانین خاص این کشور است. از این رو پیشنهاد می گردد قوانین فرانسه در باب مهاجرت به این کشور و اخذ تابعیت فرانسه به صورت تخصصی بررسی گردد. از آنجا که اخذ تابعیت کشورها از مسائل مربوط به علم مهاجرت است شما می توانید با اخذ مشاوره از وکیل مهاجرت به فرانسه از اقسام طرق مهاجرت به این کشور مطلع شوید. وکلا و کارشناسان با استفاده از قوانین فرانسه شما را برای مهاجرت به فرانسه راهنمایی خواهند نمود.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *