اخذ تابعیت فرانسه

 

اخذ تابعیت فرانسه

 

اخذ تابعيت فرانسه موضوع اين مقاله ميباشد. همانطور كه ميدانيد فرانسه كشوري با نظام قانوني Civil Law ميباشد، بنا براين، اخذ تابعيت فرانسه بي شك نياز به اطلاع از قوانين، و مشورت با يك وكيل اخذ تابعيت فرانسه دارد. وكيل مهاجرت به فرانسه يا وكيل اخذ تابعيت به فرانسه در حقيقت ميتواند در صورتي كه مسير اخذ تابعيت فرانسه را شروع نموده ايد، شما را در مسير قانوني حفظ نموده و با ياداوري و گوشزد نمودن اصول حقوقي مربوط به اخذ تابعيت فرانسه از خطا رفتن و اتلاف سرمايه هاي زماني و مالي شما جلوگيري نمايد. شما در صورتي كه متقاضي اخذ تابعيت فرانسه هستيد بايد بدانيد اولين اصل، تسط بر زبان فرانسوي ميباشد. جهت آگاهی شما از ساير قوانين اخذ تابعيت فرانسه، شما را در مطالعه ي ادامه اين مقاله همراهی مي نماييم.

پس از ۵ سال متوالی زندگی در فرانسه (در برخی موارد مدتی کوتاه­تر) می­توانید جهت اخذ تابعیت فرانسه یا اقامت دائم فرانسه درخواست بدهید. چنانچه قصد دارید برای مدتی طولانی یا حتی به طور دائمی در فرانسه زندگی کنید، پس از ۵ سال متوالی اقامت در فرانسه (هرچند این مدت زمان ممکن است در برخی موارد نظیر ازدواج یا پدر و مادر یک تبعه­ی فرانسوی بودن کوتاه­تر شود) ممکن است واجد شرایط درخواست جهت اخذ اقامت دائم فرانسه یا تابعیت فرانسوی باشید.

شما خواه تابعیت فرانسوی یا اقامت دائم فرانسه را برگزینید، هر دو گزینه این امکان را برای شما فراهم می­کنند که بتوانید مدتی طولانی در فرانسه ساکن شوید، گرچه چند تفاوت مهم میان آن دو وجود دارد که می­تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام یک بهترین گزینه است.

در این مقاله از شرایط و مراحل درخواست اخذ تابعیت فرانسوی یا اقامت دائم فرانسه مطلع می­شوید.

آیا اکنون زمان مناسبی جهت درخواست تابعیت فرانسوی است؟

ازآنجا که کشور فرانسه اجازه­ی تابعیت دوگانه را ممکن می­داند، آن دسته از اتباع بریتانیا که واجد شرایط هستند می­توانند جهت اخذ تابعیت فرانسوی درخواست بدهند تا امکان اقامت خود را در اتحادیه اروپا حفظ کنند. با این حال تا وقتی که مسئله­ی خروج انگلستان تحت مذاکره و بحث است که دست­کم و به طور تقریبی ۲ سال به طول می­انجامد، هیچ تغییری در آزادی جابه­جایی اتباع بریتانیایی به فرانسه اعمال نمی­شود.

آیا باید اقامت دائم فرانسه را انتخاب کنید یا تابعیت فرانسوی را؟  آیا قوانین فرانسه را کامل میدانید؟ آیا ضرورت مشورت با یک وکیل مهاجرت به فرانسه یا وکیل اقامت فرانسه را می دانید؟

مجوز اقامت دائم فرانسه این امکان را برای شما فراهم می­کند که به مدت ۱۰ سال در کشور فرانسه ساکن شوید و ازآنجا که این مجوز قابل تمدید است به طور کلی بی هیچ محدودیت زمانی می­توانید در فرانسه زندگی کنید. با این حال گرچه مانند سایر اتباع فرانسوی از بسیاری از حقوق مشابه نظیر آموزش، کار و مراقبت بهداشتی برخوردار می­شوید، نمی­توانید در انتخابات رأی بدهید.

از سوی دیگر چنانچه قصد دارید تبعه­ی فرانسه شوید، به علاوه تبعه­ی اتحادیه­ی اروپا نیز بشمار خواهید آمد و در این صورت از حق آزادی جابه­جایی در میان کشورهای اتحادیه­ی اروپا برخوردار خواهید شد. وقتی تبعه­ی فرانسه می­شوید نیازی نیست که ملیت خود را ترک کنید: می­توانید تابعیت دوگانه داشته باشید.

در هر دو مورد چند سال اقامت متوالی در فرانسه عموماً یکی از شروط الزامی محسوب می­شود. اگر به مدت بیش از ۶ ماه متوالی از مجموع ۱۰ ماه فرانسه را ترک کنید، اقامت متوالی شما ممکن است باطل شود، گرچه در برخی موارد استثناهایی نیز وجود دارد از این رو جهت کسب اطلاعات بیشتر باید به اداره­ی مربوطه­ی محل خود رجوع کنید.

اقامت دائم در فرانسه

پس از ۵ سال متوالی زندگی در فرانسه می­توانید برای کارت اقامت درخواست بدهید، مجوز اقامت دائم فرانسه قابل تمدید است و این امکان را برای شما فراهم می­کند که به مدت ۱۰ سال در فرانسه زندگی کنید. اینکه کارت اقامت دائم فرانسه به شما اعطا شود به وضعیت و شرایط شخصی خود شما نظیر دلیل اقامت مستمر، کار و ثبات مالی، خو گرفتن شما با جامعه­ی فرانسوی و توانایی و مهارت زبان فرانسه بستگی دارد. اگر فرانسه را به مدت بیش از ۲ سال متوالی ترک کنید حق اقامت دائم خود را از دست می­دهید.

اتباع سوئیس/اتحادیه اروپا

اتباع اتحادیه اروپا یا سوئیس که به مدت بیش از ۵ سال متوالی اقامت در فرانسه داشته­اند بدون نیاز به ثابت کردن درآمد یا ضمانت اشتغال می­توانند برای اقامت دائم درخواست بدهند. اتباع سوئیس یا اتحادیه اروپا مجبور نیستند که چنین مجوزی را داشته باشند ولی بدون آن نیز نمی­توانند از خدمات دولتی نظیر کمک هزینه­ی مالی مسکن برخوردار شوند.

اتباع غیر سوئیس/غیر اتحادیه اروپا

اعضای خانواده­ی غیراتحادیه اروپا یا غیر از کشور سوئیس نیز پس از ۵ سال می­توانند برای اخذ اقامت دائم درخواست بدهند و اگر مجوز اعطا شود حتی پس از طلاق یا مرگ همسری که تبعه­ی اروپا است مجوز را دارای اعتبار خواهد بود.

استثناهای اعضای خانواده یا شریک زندگی

اگر در فرانسه به یکی از اعضای خانواده­ی خود که دارای اقامت دائم است ملحق می­شوید یا پدر و مادر کودکی می­شوید که دارای ملیت فرانسوی با اقامت موقت است ۵ سال به ۳ سال کاهش می­یابد. هر فردی که از شرایط اخذ تابعیت فرانسوی از طریق تولد برخوردار است این حق را دارد که اقامت دائم نیز اخذ کند. اگر بیش از ۳ سال همسر یک تبعه­ی فرانسوی باشید، می­توانید بلافاصله برای اخذ اقامت دائم درخواست بدهید، حتی اگر در طول ازدواج در فرانسه زندگی نکرده باشید. اگر کمتر از ۳ سال همسر یک تبعه­ی فرانسوی بوده­اید، آنگاه می­توانید پس از ۳ سال دارا بودن مجوز اقامت (به فرانسوی carte de séjour) درخواست بدهید.

 

چگونه برای مجوز اقامت دائم فرانسوی درخواست بدهید؟

 

 

شما می­توانید در شهرداری محلی (préfecture) برای تابعیت فرانسوی یا اقامت دائم درخواست بدهید، در شهرداری به شما اطلاع می­دهند که با توجه به وضعیت شخصیتان به چه مدارکی نیاز دارید. این مدارک ممکن است شامل گواهی دال بر اقامت شما، قرارداد کاری، مدارک بانکی و پرینت حساب، گواهی ازدواج یا تولد و گواهی پزشکی باشد.

باتوجه به شرایط و وضعیت خود می­توانید اقامت دائم فرانسه را اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا را در نظر بگیرید، دومی دارای مزایای افزوده نظیر جابجایی در اروپا و زندگی در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. مراحل درخواست ۲۶۰ یورو هزینه در بر دارد.

اخذ تابعیت فرانسوی

شما می­توانید از طریق تولد (خواه در فرانسه متولد شود یا از پدر و مادری فرانسوی در خارج از کشور)، ازدواج و اخذ ملیت، تابعیت فرانسه را با تمام حقوق آن نظیر حق رأی در انتخابات فرانسه به دست آورید. سن شما باید بالاتر از ۱۸ سال باشد و ساکن فرانسه باشید. هنگام اخذ تابعیت فرانسوی مجبور نیستید ملیت اصلی خود را ترک کنید ولی می­توانید تابعیت دوگانه داشته باشید.

اخذ تابعیت

اگر شرایط زیر را دارا باشید می­توانید ملیت فرانسوی اخذ کنید:

  • به مدت ۵ سال متوالی در فرانسه زندگی کرده باشید (در شرایط بخصوصی این مدت زمان کمتر است نظیر تحصیل در دانشگاهی فرانسوی که ممکن است در برخی موارد ۲ سال باشد)،
  • با تسلط به زبان فرانسه بتوانید ثابت کنید که با جامعه­ی فرانسوی خو گرفته­اید و اطلاعات کافی از فرهنگ و جامعه فرانسوی و حقوق و وظایف شهروندان فرانسوی دارید.
  • اگر از طریق اخذ ملیت یا ازدواج تابعیت فرانسوی را اخذ می­کنید باید قراردادی به نام reception and integration contract CAI را امضا کنید. این فرم ۱۲ ماه اعتبار دارد، پس از آن ارزیابی خواهید شد که آیا از شرایط CAI برخوردار هستید، به عنوان مثال به اندازه­ی کافی بر زبان فرانسه تسلط دارید یا در کلاس شرکت کرده­اید.
  • هزینه­ی درخواست ۵۵ یورو است.

ازدواج

پس از ۴ سال ازدواج با یک تبعه­ی فرانسوی تا وقتی که هنوز همسر یکدیگر باشید می­توانید تابعیت فرانسه را اخذ کنید. همسر شما تابعیت فرانسوی خود را حفظ می­کند و شما می­توانید ثابت کنید که به اندازه­ی کافی بر زبان فرانسه تسلط دارید. در برخی موارد اگر نتوانید ثابت کنید که حداقل به مدت ۳ سال متوالی از زمان عروسی در فرانسه با هم زندگی کرده­اید، شرط زمان به ۵ سال افزایش می­یابد. اگر در خارج از کشور فرانسه ازدواج کرده باشید، پیش از اخذ تابعیت باید ازدواج شما در اداره­ی فرانسوی ثبت شود.

اگر در فرانسه به دنیا آمده­اید یا دارای پدر و مادری فرانسوی هستید

کودکانی که از اتباع خارجی در خاک فرانسه به دنیا می­آیند می­توانند تابعیت فرانسوی خود را در ۱۶ امین سال تولد اخذ کنند و در ۱۸ سالگی تابعیت کامل خود را اخذ کنند، البته به شرطی که اقامتگاه اصلی آن­ها به مدت ۵ سال متوالی از سن ۱۱ سالگی در فرانسه بوده باشد.  قانون فرانسه در سال ۲۰۱۵ این امکان را برای کودکان فراهم کرد که اگر از ۶ سالگی در فرانسه زندگی و تحصیل کرده و  خواهر یا برادری با تابعیت فرانسوی دارند در سن ۱۸ سالگی تابعیت فرانسوی اخذ کنند. اگر شما پدر و مادر خارجی یک کودک حداقل ۱۳ ساله و ساکن فرانسه از سن ۸ سالگی هستید، می­توانید از جانب آن­ها درخواست تابعیت فرانسوی بدهید. اگر یکی از پدر و مادر دارای تابعیت فرانسوی است و به مدت بیش از۵ سال متوالی در فرانسه زندگی کرده است، پدر یا مادری که خارجی است نیز می­تواند ملیت فرانسوی اخذ کند.اگر در فرانسه متولد نشده باشید ولی فرزند پدر و مادری فرانسوی باشید، می­توانید برای اخذ تابعیت فرانسوی درخواست بدهید. فرزند خوانده و کودکی که به فرزندی گرفته شده­اند نیز در صورتی که قیم آن­ها تبعه­ی فرانسه باشد می­توانند درخواست تابعیت فرانسوی بدهند.

استثناهای تابعیت فرانسوی

تحت شرایط زیر می­توانید بدون نیاز به انتظار ۵ ساله برای تابعیت فرانسوی درخواست بدهید:

  • در ارتش فرانسه خدمت کرده­اید
  • دارای شرایط پناهندگی باشید
  • به کشور فرانسه خدمت کرده­اید
  • اهل کشوری باشید که فرانسوی زبان رسمی آن است و حداقل ۵ سال در مدرسه­ای فرانسوی زبان تحصیل کرده­اید
  • اگر شخص خارجی از پدر و مادری فرانسوی متولد شده باشد، می­تواند تابعیت فرانسوی اخذ کند و برای گواهی ملیت فرانسوی درخواست بدهد. برای این درخواست نیازی نیست که در فرانسه زندگی کرده باشید.

نحوه­ ی درخواست اخذ تابعیت فرانسه

چنانچه از شرایط بالا برخوردار باشید، می­توانید در شهرداری محل جهت اخذ تابعیت درخواست بدهید. برای درخواست لازم است که فرم درخواست را همراه با کپی مدارک زیر ارائه دهید:

  • دو کپی از فرم درخواست، دارای امضا و تاریخ
  • کپی مدارک شناسایی متقاضی و همسر
  • مدرک نشانی محل سکونت همراه با نام کامل
  • گواهی تولد (با ترجمه­ی رسمی به زبان فرانسه)
  • گواهی ازدواج که در ۳ ماه اخیر به دست آمده باشد
  • گواهی «attestation sur l’honneur des 2 époux»، هر دو زن و شوهر باید شخصاً این مدرک را در شهرداری یا کنسولگری امضا کنند
  • گواهی رابطه یا زندگی مشترک نظیر گواهی تولد فرزندان همسرها، قرارداد مسکن، مالیات مشترک، مدارک املاک و یا حساب بانکی مشترک
  • گواهی دال بر اینکه همسر هنگام ازدواج تبعه­ی فرانسوی است
  • گواهی دال بر اینکه متقاضی به اندازه­ی کافی بر زبان فرانسه تسلط دارد، نظیر دیپلم زبان فرانسوی یا گواهی زبان فرانسه
  • گواهی عدم سوء پیشینه از کشور محل اقامت خود در ۱۰ سال گذشته

شاید از شما درخواست شود که گواهی اشتغال یا ضمانت مالی ارائه دهید. درخواست شما توسط اداره­ی پلیس، اداره­ی شهرداری و ادارات مختلف دولتی ارزیابی خواهد شد و همچنین ممکن است پلیس با شما مصاحبه کند که ممکن است حدود ۲ سال زمان ببرد. در صورتی که موفق شوید در مراسمی تابعیت فرانسوی به شما اعطا خواهد شد و یک کارت شناسایی فرانسوی و پاسپورت فرانسوی به شما داده خواهد شد. تمام افراد وابسته­ی مجرد اگر همراه شما زندگی کنند خود به خود فرانسوی می­شوند و شامل اخذ تابعیت فرانسه خواهند شد. قوانين و اصول اخذ تابعيت فرانسه را به شكلي مبسوط در اين متون مطالعه فرموديد، در صورتي كه همچنان سوالاتي در باب اخذ تابعيت فرانسه در ذهن شما عزيزان باقيست، پيشنهاد ميكنيم با مشاورين و يا وكيل اخذ تابعيت فرانسه مشاوره اي داشته سپس اقدامات خود را اجرايي نماييد، و پيش از انكه هزينه هاي گزاف پرداخت نماييد، حتما بر تمامي اصول و قوانين اخذ تابعيت فرانسه مسلط شويد.

علی رضا خرم شاهی

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *