اعزام دانشجو به ایتالیا

اعزام دانشجو به ایتالیا

آیا قصد تحصیل در ایتالیا را دارید ؟ آیا از شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا آگاهی دارید ؟  آیا می دانید برای اعزام دانشجو به ایتالیا به چه مدارکی نیاز است ؟
اعزام دانشجو به ایتالیا توسط تعداد زیادی از موسسات انجام می شود . برای این منظور نیاز به یکسری مدارک می باشد . ما در این مقاله سعی بر شناساندن شرایط اعزام دانشجو به ایتالیا را داریم . شما می توانید از راه های مهاجرتی دیگر نظیر مهاجرت کاری به ایتالیا و مهاجرت سرمایه گذاری به ایتالیا اقدام نمایید و همچنین می توانید تمامی سوالات خود راجع به اعزام دانشجو به ایتالیا را از وکیل مهاجرت به ایتالیا جویا شوید .

به طور کلی متقاضیان تحصیل در ایتالیا باید تا ۳ ماه قبل از شروع هر ترم تحصیلی امکان ارسال مدارک لازم برای دریافت پذیرش را به دانشگاه دارند؛ کسانی که قصد تحصیل در نیم سال اول (October Intake) را دارند , تا اتمام خرداد و کسانی که از نیم سال دوم (February ّIntake) قصد دارند تحصیل خود را شروع کنند ، تا پایان مهرماه فرصت دارند مدارک مورد نیاز را به دانشگاه موردنظر خود ارسال نمایند .

زبان

مسئله مهم برای تحصیل در ایتالیا زبان است ؛ این موضوع که دوره تحصیلی مورد نظر به چه زبانی ارائه می شود و برای دریافت پذیرش و سپس ویزای تحصیلی ایتالیا چه مدرک زبانی لازم می باشد . نکته قابل توجه این است که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا احتیاجی به ارائه مدرک زبان نیست , اما پس از آن و برای دریافت ویزا باید مدرک زبانی متناسب مقطع و دوره تحصیلی خود به سفارت ارائه نمود ؛ در مقطع کارشناسی ؛ برای دورههایی که به زبان انگلیسی برگزار می شوند ، ارائه مدرک آیلتس (حداقل) ۵٫۵ و برای دورههایی که به زبان ایتالیایی ارائه می شوند ، ارائه مدرک زبان ایتالیایی B1 الزامی می باشد . در مقطع کارشناسی ارشد نیز؛ برای دوره های انگلیسیزبان در رشته های فنی ، آیلتس ۶٫۵ و برای بقیه رشته ها آیلتس ۶ و برای دورههای ایتالیایی زبان همه رشته ها ، مدرک B2 زبان ایتالیایی مورد احتیاج می باشد . در مقطع دکترا هم احتیاجی به ارائه مدرک زبان نمی باشد .

خوابگاه های دانشجویی

اقامت در خوابگاه ها کم هزینه ترین و به صرفه ترین راه اقامت در ایتالیا می باشد . در این خوابگاه ها امکاناتی نظیر بوفه ، دستگاه سرو اتوماتیک غذا و مواد غذایی در تمام ساعت های شبانه روز، سالن مطالعه ، سالن کامپیوتر و اینترنت بی سیم و امکانات ورزشی برای دانشجویان آماده می باشد . این خوابگاه ها همچنین مجهز به خشکشویی و انبار هستند .
هزینه اقامت در این خوابگاه ها ، با استفاده از بورسیه و بدون بورسیه متفاوت می باشد . دانشجویانی که بورسیه دریافت می کنند , برای هر ماه اقامت در اتاقهای یک نفره این خوابگاه ها باید بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو هزینه بپردازند . هزینه اقامت در اتاقهای دونفره هم بین ۷۵ تا ۱۵۰ یورو در ماه می باشد . دانشجویانی که بورسیه دریافت نکرده اند هم برای اقامت در اتاقهای یک نفره ، ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو و برای اتاقهای دونفره ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو باید پرداخت نمایند .
مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا
افرادی که تصمیم به تحصیل در ایتالیا دارند و موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا شده اند ، برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا باید در سفارت این کشور تشکیل پرونده را انجام دهند . متقاضیان برای این منظور می بایست مدارک زیر را تحویل سفارت دهند :
۱- اصل مدرک دیپلم و پیشدانشگاهی (برای متقاضیانی که خواهان تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی هستند) .
اصل مدرک کارشناسی (برای متقاضیانی که خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا هستند)
اصل مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد (برای متقاضیانی که خواهان تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا هستند)
به اضافه ترجمه ایتالیایی ریز نمرات هر مقطع با یک مهر تأیید از وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری ایتالیا
و برای متقاضیان در مقطع کارشناسی ارشد : شرح دروس دوره کارشناسی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی باید ارائه شود .
۲- کپی از مدارک تحصیلی
۳- شناسنامه باید به زبان ایتالیایی ترجمه شود .
۴- اصل پاسپورت و یک نسخه کپی از صفحه اول آن (پاسپورت باید حداقل تا هفته اول ماه می سال آینده دارای اعتبار باشد )
۵- فرم درخواست ویزا باید تکمیل شود .
۶- ارائه سه قطعه عکس پشت نویسی شده که منطبق بر استاندارد ویزای شنگن باشد .
۷- ارائه دو نسخه از پذیرش دانشگاه
۸- ارائه اصل و کپی مدرک زبان انگلیسی IELTS / TOEFL / MCHE / TOLIMO
۹- ارائه کپی رزرو بلیط رفت و برگشت یا اصل بلیط رفت و برگشت به مقصد ایتالیا از تاریخ ۱۵ تا ۳۰ آگوست
۱۰- مدارک مالی (که باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی همراه با مهر تأیید وزارت امور خارجه و دادگستری ترجمه شود) متعلق به خود دانشجو یا والدین / برادر / خواهر / همسر فردکه نشاندهنده یک منبع درآمد ثابت باشد و پرداخت هزینههای دانشجو را در طول دوران تحصیل در ایتالیا تضمین می نماید. به طور مشخص ، این مدارک ، نشان دهنده گردش ۳ماهه آخر حساب دانشجو یا بستگان درجه یک فرد است که مبلغ درآمد ماهیانه یک کارمند یا کسی که شغل آزاد دارد را نشان میدهد , به علاوه فیش حقوقی کارمند یا سند ملک اجاره داده شده , به انضمام ترجمه ایتالیایی مدارک شغلی پدر
۱۱- پرداخت مبلغ ۵۰ یورو برای هزینه صدور ویزا

بورسیه ها

یکی از مهمترین موارد در مورد تحصیل در ایتالیا هزینه های نسبتا پایین آن می باشد . دلیل آن هم بورسیه ها و کمک هزینه هایی است که به دانشجویان محصل در دانشگاه های ایتالیا تعلق میگیرد و بخش زیادی از مخارج تحصیل در ایتالیا را تأمین میکند .
نوعی از این بورسیه ها، آن چنان که در همه جای دنیا سراغ داریم، به دانشجویانی اختصاص پیدا می کند که شرایطی نظیر معدل بالا ، مدرک تسلط به زبان انگلیسی ، توصیه نامه استاد ، مقاله ISI و ثبت اختراع دارند . نکته قابل توجه این است که داشتن همه این موارد الزامی نیست , ولی کسانی که این شرایط را دارا نیستند , می توانند به دریافت این کمک هزینه های تحصیل در ایتالیا امیدوار باشند . کمک هزینههایی که اداره بورس استانی که محل تحصیل فرد است ، تحت عنوان بورسیه استانی به دانشجویانی پرداخت مینماید که توانایی تأمین هزینه های تحصیل خود در دانشگاه را ندارند . دانشجویان با ارائه مدارک مالی و در صورت تأیید این مدارک ، میتوانند سالانه مبلغی بین ۲۵۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو دریافت نمایند . پرداخت این مبلغ در دو قسط صورت خواهد گرفت که قسط دوم آن مشروط به این موضوع است که دانشجو تعداد مشخصی واحد درسی (حداقل ۲۰ واحد) را گذرانده باشد ، در غیر این صورت می بایست قسط اول را هم پس بدهد . در اصل ، این تعهد تحصیلی تنها تعهدی است که دانشجو در ازای دریافت این کمکهزینه باید پرداخت کند و تعهدی برای انجام خدمت در کشور ایتالیا وجود نخواهد داشت .

مدارک مورد نیاز:

— شناسنامه کفیل دانشجو (پدر یا غیر آن) باید ترجمه رسمی شود .
— فیش حقوقی کفیل دانشجو (مربوط به سال میلادی قبل) باید ترجمه رسمی شود .
— ترجمه رسمی اقرارنامه محضری مبنتی بر این نکته که مادر، برادر و خواهر دانشجوی متقاضی مشغول به کار نیستند(مربوط به سال میلادی جاری)
— اجاره نامه باید ترجمه رسمی شود (مربوط به سال میلادی قبل و به مدت حداقل دو سال )

از مطالب گفته شده می توان پی به این نکته برد که اعزام دانشجو به ایتالیا یکی از راه های فوق العاده مناسب برای تحصیل در اروپاست . همچنین اعزام دانشجو به ایتالیا می تواند منجر به اقامت دائم و تابعیت در این کشور شود . ما در این مقاله سعی نمودیم به بررسی اعزام دانشجو به ایتالیا بپردازیم . شما چنانچه خواهان اطلاعات بیشتری در زمینه اعزام دانشجو به ایتالیا هستید , می توانید از وکیل مهاجرت به ایتالیا کمک بگیرید .

نگارنده: سعید آزاد

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *