اقامت از طریق پناهندگی در آلمان

اقامت از طریق پناهندگی در آلمان

شرایط اقامت از طریق پناهندگی آلمان چیست؟ قوانین پناهندگی آلمان چگونه است؟  کنوانسیون پناهندگی چه حقوقی را برای پناهجو مقرر می دارد؟  تابعیت آلمان بعد از چه مدت به فرد پناهجو داده می شود؟  آبا افراد پناهجو حق اشتعال به کار را دارند؟ قانون دوبلین چیست؟  قوانین حمایتی از افراد پناهجو چیست؟  شرایط زندگی پناهجویان در آلمان چگونه است؟ محل اقامت پناهندگان در کشور آلمان چه شهرهایی می باشد؟ هزینه زندگی در کشور آلمان چه میزان است؟ مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان یکی از پر خطرترین و نامناسب ترین راههای مهاجرت می باشد که این مقاله سعی دارد شرایط مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان را به شما توضیح دهد .

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

 

درخواست پناهندگی کشور آلمان در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.بسیاری از متقاضیان پناهندگی درک درستی از قوانین پناهندگی و جنبه های حقوقی آن ندارند. مطابق با بند یک از بخش ۷ کنوانسیون حقوق بشر، پناهنده کسی است که به دلایل نژادی، مذهبی، ملیتی و قومیتی، عضویت در گروه های خاص و یا داشتن عقاید سیاسی خاص، در خارج از کشور خود حضور داشته و بیم آن دارد که با مراجعه به کشور خود، شکنجه یا مجازات شده و یا با رفتار غیر انسانی روبرو شود. همچنین مطابق با بند دو از بخش ۷ کنوانسیون، پناهنده جهت رسیدگی به وضعیت پناهندگی خود، اجازه اقامت موقت در کشوری که درخواست پناهندگی خود را ارائه نموده است، دارا می باشد. باید توجه داشت که در طول مدت زمان رسیدگی به وضعیت پناهندگی ، فرد پناهنده اجازه آوردن اعضای خانواده خود را ندارد مگر در موارد خاص.

پناهندگان در کشور آلمان  تا بررسی درخواست پناهندگی ایشان  که ممکن است چندین سال به طول انجامد در شرایط نامناسبی زندگی  کرده و  در سخت ترین شرایط روحی، روانی و جسمی  قرار دارند. پناهندگان مجبور هستند تا زمانی که با تقاضای پناهندگیشان موافقت نشده است در کمپ های پناهجویی در اتاق های کوچک، شرایط بهداشتی نامناسب و بدون امکانات زندگی کنند. از جمله مشکلاتی که پناهندگان در کشورهای اروپایی با آن رو به رو هستند نبود اطمینان می باشد به این دلیل که پناهندگان در کمپ های پناهندگی و در شرایط سخت در کنار هم زندگی می کنند از دیگر مشکلات تفاوت ملیت ها است به دلیل اینکه مردم زیادی با ملیت های متفاوت و با فرهنگ های مختلفی در این کمپ ها و در کنار هم زندگی می کنند.

کنوانسیون پناهندگی امتیازاتی را به پناهندگان داده است از جمله این امتیازات: داشتن جای خواب، حق داشتن خورد وخوراک کافی، مجوز سفر.

مجوز سفر (پاس سفید)  مدرکی است که فرد پناهنده اجازه سفر به کشورهای دیگر را خواهد داشت اما حق سفر به کشور خود را ندارد.

قانون دوبلین، موافقتنامه ای بین اعضای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای دانمارک، نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین است. مطابق با قانون دوبلین تنها یک کشور عضو، مسئولیت رسیدگی به پرونده پناهندگی متقاضی را خواهد داشت. لذا چنانچه قبلا فرد در کشور دیگری تقاضای پناهندگی داده باشد و فرآیند رسیدگی به پرونده متقاضی در آن کشور در جریان باشد، فرد نمی تواند در کشور آلمان درخواست پناهندگی کند. همچنین در مرحله اول رسیدگی به درخواست پناهندگی متقاضی، اداره مهاجرت آلمان می تواند فرد متقاصی را به کشور امن دیگری خارج از اتحادیه اروپا منتقل کند. چنانچه فرد قبل از ورود به کشور آلمان، مدتی در کشور دیگر ساکن بوده باشد یا قبل از ورود به خاک آلمان، از طریق کشور امن دیگری وارد خاک آلمان شده باشد، اداره مهاجرت آلمان می تواند متقاضی را به آن کشور ثالث بازگرداند. تشخیص این موضوع از طریق ثبت مشخصات فرد متقاضی در سیستم اطلاعات امکانپذیر است.

پناهندگان در آلمان تا زمانی که وضعیت پناهندگی آنها  مشخص نشده است اجازه کار را در کشور آلمان نخواهند داشت. همچنین کارفرمایانی که بدون نظر اداره مهاجرت راسا اقدام به عقد قرارداد کاری با متقاضیان پناهندگی بنمایند محکوم به پرداخت جریمه شده و در پاره ای از موارد ممکن است به زندان محکوم گردند. هزینه زندگی در کشور آلمان برای هر فرد ماهانه در حدود ۷۰۰ یورو می باشد. با توجه به اینکه کمک هزینه ای که به افراد پناهنده داده می شود بسیار پایین تر از این مبلغ می باشد لذا در نهایت می توان گفت که پناهندگان در کشور آلمان و سایر کشورهای اروپایی در شرایط نامناسبی زندگی می نمایند. این نکته را هم باید در نظر داشت که ورود غیرقانونی به اروپا تضمین قبولی پناهندگی نخواهد بود و ورود قانونی به اروپا دلیلی بر رد شدن پرونده پناهندگی نخواهد بود.

افرادی که در کشورهای اروپایی مثل کشور آلمان پناهنده می شوند اگر بعد از مدتی یعنی قبل از اینکه درخواست پناهندگیشان پذیرفته شود به کشور خود باز گردند تا ۱۰ سال اجازه ورود به کشورهای اروپایی را نخواهند داشت و هیچگونه ویزایی برای سفر به کشورهای اروپایی به آنها داده نخواهد شد.

چندین نوع درخواست پناهندگی وجود دارد که عبارتند از: پناهندگی سیاسی، پناهندگی مذهبی و پناهندگی اجتماعی.

درخواست پناهندگی اجتماعی  ایرانیان مورد قبول کشور آلمان واقع نمی شود  به دلیل اینکه کشور ایران شرایط اقتصادی نابسامانی ندارد و همچنین از امنیت بسیار بالایی هم برخوردار است .

افرادی که درخواست پناهندگی مذهبی می کنند باید بتوانند اثبات کنند که در کشور خود دین خود را تغییر داده اند و اگر به کشور خود باز گردند مورد اذیت و آزار قرار خواهند گرفت به همین دلیل از کشور خود خارج شده و درخواست پناهندگی کرده اند این گونه افراد حق بازگشت به کشور خود را نخواهند داشت چون در غیر این صورت حرف خود را با عملشان نقض کرده اند.

اشخاصی که درخواست پناهندگی سیاسی می کنند باید بتوانند اثبات کنند که در کشور خود مورد آزار واذیت جسمی و روحی قرار گرفته اند تا بتوانند به عنوان پناهنده در کشور آلمان پذیرفته شوند.

اشخاصی که درخواست پناهندگی سیاسی شان قبول می شود از تمام حقوق شهروندان آلمانی از جمله حق کار واشتغال و همچنین از خدمات اجتماعی برخوردار خواهند شد.

در کشور آلمان حملات متعددی به پناهگاه پناهندگان صورت می گیرد چندی پیش کمپ مهاجرین در دوسلدورف آلمان مورد حمله و آتش سوزی قرار گرفت.

برای پناهندگان در آلمان ۳ نوع محل اقامت وجود دارد.

۱: مراکز پذیرش اولیه  ۲:مراکز اقامت جمعی  ۳:محل اقامت غیر متمرکز.

پناهجویان در ۶ ماه اولیه در مراکز پذیرش اولیه اقامت دارند. برخی از مراکز پذیرش اولیه کشور آلمان در نزدیک شهرهای بزرگ واقع شده است مثل برلین، مونیخ، دورتموند و برخی دیگر در شهرستان های کوچک و برخی دیگر از این مراکز در نقاط دور شهرستان ها قرار دارند. مراکز پدیرش اولیه مانند بایرن، نیدرزاکسن و نوردراین وستفالن  دارای امکانات متعددی برای پذیرش اولیه هستند.

پس از ۶ ماه اولیه که پناهندگان باید در مراکز پذیرش اولیه اقامت داشته باشند در محل اقامت جمعی در  ۱۶ ایالت مختلف تقسیم و ساکن می شوند.

در آلمان بیشتر پناهجویان در محل اقامت جمعی زندگی می کنند. اما در شرایطی متقاضی پناهندگی می تواند خارج از کمپ های پناهندگی زندگی کند. اگر پناهنده قادر به تامین مالی محل زندگی خود باشد امکان زندگی خارج از مراکز تعیین شده پناهندگی قابل بررسی خواهد بود. کمپ های پناهندگی در کشور آلمان دارای ساختمان های بزرگ،ایستگاه پلیس،پزشک،سالن غذاخوری وسالن های خواب با  ظرفیت بسیار زیاد می باشد.

متقاضیان دریافت پناهندگی در کشور آلمان باید موقع ورود به کشور درخواست پناهندگی خود را در اداره کنترل مرزی ویا اداره پلیس به ثبت برسانند پس از ثبت پناهندگی فرد به یکی از کمپ های پناهندگی منتقل می شود و بعد درمورد پناهجویان تصمیم می گیرند که به کدام ایالت منتقل شوند. در حال حاضر کشور آلمان بیشتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا پناهنده می پذیرد. بیشتر پناهندگان از کشورهای سوریه ،افغانستان، وعراق می باشند.

وقتی پناهندگان به کمپ های پناهندگی منتقل شدند از آنها توسط پلیس عکس واثر انگشت گرفته می شود تا مشخص شود که این افراد در کشور اروپایی دیگری درخواست پناهندگی کرده اند یا خیر

در کشور آلمان کارکنان اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان از پناهجویان سوالاتی را می پرسند که برای چه چیزی کشور خود را ترک کرده اند و بعد ازین پرسش وپاسخ ها از پناهجویان تصمیم می گیرند که برای فرد پناهنده پرونده پناهندگی صادر کنند یا خیر. در صورتی که درخواست فرد متقاضی پس از طی فرآیندهای مربوطه در نهایت مردود اعلام شود فرد متقاضی پناهندگی می بایست خاک کشور آلمان را ترک نماید.

در کشور آلمان پس از درخواست پناهندگی به پناهجویان یک گواهی نامه اجازه اقامت در جمهوری فدرال آلمان در طول روند پناهندگی داده می شود. افرادی که درخواست پناهندگی داده و اجازه اقامت موقت در کشور آلمان را دارند می توانند از بیمه های اجتماعی برخوردار شوند.

در کشور آلمان افرادی که گواهی نامه اجازه موقت کشور آلمان را دریافت کرده اند ممکن است پس از گذشت چند سال درخواست پناهندگیشان رد شود که در این صورت باید فورا کشور را ترک کنند.

 

این مقاله در خصوص پناهندگی در آلمان نگارش شده تا شما با شرایط مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان  آشنا شوید. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به شرایط نامناسب زندگی افراد پناهجو در طول پروسه رسیدگی به وضعیت پناهندگی آنها که ممکن است چندین سال به طول بیانجامد و مشکلات و اثرات منفی روحی و روانی حاصله برای خود و افراد خانواده، پیشنهاد می شود ، علاقمندان به مهاجرت به وکیل مهاجرت مراجعه و راههای قانونی دیگری از قبیل تحصیلی، کاری و سایر روشهای مهاجرت را مد نظر قرار دهند.

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    محمد می گوید:

    سلام.قصد اعزام پسر ۱۶ ساله ام رو به آلمان جهت ادامه تحصیل دارم.ایشان کمی زبان بلده و در صورت نیاز خودم هم همراهش میرم.لطفا چگونگی و هزینه ها رو بفرمایید ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *