اقامت بعد از تحصیل در فرانسه

اقامت بعد از تحصیل در فرانسه

امروزه افراد بیشماری هستند که سودای مهاجرت به فرانسه و تحصیل در فرانسه را در سر دارند اما در باب اقامت بعد از تحصیل در فرانسه اطلاعات چندانی ندارند، مهاجرت تحصیلی به فرانسه به علت اینکه تحصیلات در فرانسه رایگان می باشد خیلی مورد توجه قرار گرفته است و افراد متعددی به دنبال اخذ اقامت بعد از تحصیل در فرانسه می باشند، از مهمترین موضوعاتی که ذهن افراد را درگیر کرده است این است آیا امکان اخذ اقامت بعد از تحصیل در فرانسه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد یا خیر ؟ دانشجویانی که برای تحصیل وارد فرانسه می شوند از عمده ترین نگرانی آنها شرایط اقامت بعد از تحصیل در فرانسه می باشد که به این عزیزان توصیه می شود اگر تصمیم برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارند حتما قبل از اقدام تحقیقات گسترده ای را در باب تحصیل در فرانسه و اقامت بعد از تحصیل در فرانسه داشته باشند و در زمینه تحصیل رایگان در فرانسه و اقامت بعد از تحصیل در فرانسه با وکیل مهاجرت به فرانسه مشورت و مشاوره داشته باشند .

آیا آمکان اخذ اقامت بعد از تحصیل در فرانسه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟ شرایط اخذ اقامت بعد از تحصیل در فرانسه چیست ؟ آیا بعد از تحصیل در فرانسه امکان تغییر ویزای دانشجویی به ویزاهای دیگر وجود دارد؟ مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت بعد از تحصیل در فرانسه چیست؟ بعد از تحصیل در فرانسه دانشجویان می توانند چه مدتی را در فرانسه اقامت داشته باشند ؟ و یا می بایست به کشور خود برگردند؟ ما در این مقاله سعی میکنیم با توسل به قوانین فرانسه و قوانین بین الملل خصوصی به این سوالات پاسخ دهیم و در باب اقامت بعد از تحصیل در فرانسه اطلاعات مفیدی را برای شما سروران گرامی ارائه دهیم .

کشور فرانسه دارای ویزای خاص برای کسانی است که مطالعات خود را در فرانسه به پایان رسانده اند و یک مدرک معادل کارشناسی ارشد از موسسات آموزش عالی که به رسمیت شناخته شده است، دانشجویان بین المللی بعد از تحصیل در فرانسه میتوانند اقامت موقتی در فرانسه به دست آورند، در واقع می بایست مجوزی را برای اقامت موقت خود دریافت کنند که به Provisoire De Sejour یا APS معروف است ،  ویزای APS به دانشجویان خارجی غیر از اتحادیه اروپا و سوئیس که به تازگی فارغ التحصیل شده اند اعطا میگردد ، این ویزا برای یک دوره یکساله به دانشجویان خارجی اعطا میگردد و برخی از استان ها اقامت ۶ ماهه اعطا می نمانید که شخص میتواند آن را یکبار تمدید نماید که البته دریافت یا تمدید مجوز Provisoire De Sejour یا APS برای دانشجویان هزینه ای در بر ندارد و به صورت رایگان انجام خواهد شد افراد با اخذ این مجوز میتوانند برای مدت یکسال در فرانسه اقامت داشته باشند و جویای کار باشند که در صورت به دست آوردن شغل میتواند این ویزا را به ویزای کاری تبدیل نمایند که شرایط اخذ این مجوز و هزینه ها و زمان درخواست آن به صورت کامل بررسی میگردد .

افراد واجد شرایط برای اخذ اقامت بعد از تحصیل در فرانسه

دانشجویانی که حداقل مدرک کارشناسی ارشد را در دانشگاه ها و یا موسسات آموزش عالی در فرانسه که مورد تایید دولت فرانسه می باشد میتوانند برای مجوز APS اقدام نمایند و نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که رشته تحصیل شما مد نظر نمیباشد یعنی با هر رشته هایی می توان برای این مجوز اقدام نمود گاهی اوقات برخی از کشورها مثلا در دوره ای کشور الجزایر واجد شرایط برای دریاقت اقامت یک ساله بعد از تحصیل نمی باشند، افرادی که دارای مدرک دکترا نیز هستند واجد شرایط می باشند .

چه زمانی و چگونه می بایست برای اخذ اقامت بعد از تحصیل در فرانسه یا همان مجوز APS اقدام نمائیم؟

از زمانیکه مدارک مورد نیاز برای درخواست APS تهیه و آماده شد دانشجو می تواند به مقام صلاحیتدار در این زمینه یا اداره پلیس برای آماده سازی فایل اقامت خود رجوع نماید که به دلیل اینکه بررسی درخواست APS زمانبر می باشد دانشجو می بایست حداقل از ۴ ماه قبل از اتمام ویزای و اقامت دانشجویی خود اقدام نماید که این زمان بسته به شهر محل اقامت دانشجو متفاوت است برای شهرهای که میزان درخواست برای APS کمتر است حتی میتوان ۲ ماه قبل از انقضای ویزای دانشجویی اقدام نمود و در شهرهایی چون پاریس که دانشجویان فراواندارد می بایست حداقل ۶ ماه قبل از اتمام ویزای دانشجویی اقدام نمائید، اگر دانشجو در زمان تعیین شده تمامی مدارک خود را برای درخواست APS به اداره پلیس یا آن مقام صلاحیتدار تسلیم نماید به طور عادی امکان رد درخواست وی توسط مقام ذی صلاح وجود ندارد مگر در موارد خاص که با درخواست دانشجو موافقت نمیگردد.

حال برای درخواست اقامت بعد از تحصیل فرانسه یا مجوز APS  چه مدارکی مورد نیاز می باشد ؟

مدارک زیر که می بایست توسط دانشجو در مهلت مشخص شده به ادره پلیس یا مقام ذی صلاح تسلیم گردد،مورد نیاز می باشد:

گذرنامه

سه قطعه عکس گذرنامه ایی

کارت اقامت دانشجویی ( دارای اعتبار حداقل ۴ ماهه)

مدرک کارشناسی ارشد یا درصورتیکه هنوز مدرک خود را دریافت نکرده اید میتوانید از دانشگاه خود در سربرگ دانشگاه گواهی اشتغال به تحصیل تهیه نمائید و زمانیکه فارغ التحصیل شدید می بایست مدرک کارشناسی ارشد خود را به اداره پلیس یا مقام صلاحیتدار تحویل نمائید.

پس از دریافت مجوز APS و اجازه اقامت موقت دانشجو می تواند به دنبال کار تمام وقت باشد، این کار می بایست مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو باشد، میتواند یک کار دائم CDI و یا کار موقت CDD باشد، زمانیکه دانشجو کار مورد نظر را پیدا نمود می بایست ظرف مدت ۱۵ روز کاری قرارداد کاری خود را به اداره پلیس یا مقام صلاحیتدار برای تغییر وضعیت اقامت خود ارائه دهد، تغییر وضعیت اقامت نیز هزینه ای برای دانشجو ندارد و به صورت رایگان انجام می شود .

با توجه به مطالعه مقاله فوق در باب اقامت بعد از تحصیل در فرانسه به این نتیجه رسیدیم که امکان اقامت بعد از تحصیل در فرانسه برای دانشجویان خارجی وجود دارد و دانشجویان خارجی میتوانند قبل ار اتمام ویزای دانشجویی خود به مدت یکسال ویزای APS ( اجازه اقامت موقت) دریافت نمایند تا بتوانند در این مدت زمان یکساله کار ف.ل تایم به دست آورند و ویزای خود را به ویزای کار موقت تبدیل نمایند، با توجه به آنچه در باب اقامت بعد از تحصیل در فرانسه بیان شد میبینیم که اقامت بعد از تحصیل در فرانسه یک امر مهاجرتی است که شما میبایست برای اقدام حتما با یک وکیل مهاجرت به فرانسه که مسلط وآشنا به قوانین اقامتی فرانسه مشورت و راهنمایی بگیرید.

نگارنده: امید جلالی فراهانی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *