اقامت در کانادا از طریق تولد

اقامت در کانادا از طریق تولد

به دلیل وجود شرایط ایده آل زندگی در کانادا؛ این کشور مقصد بسیاری از مهاجرین در دنیا بوده است. کشور کانادا کشوری است که اصل خاک را به طور اصلی پذیرفته و اخذ اقامت از طریق سیستم خاک و تولد فرزند جهت اقامت دایم را هموار نموده است. و اخذ تابعیت کانادا یکی از اهداف اصلی مبدل شده و سوالات فراوانی در ذهن همه ایجاد میکند: اخذ تابعیت کانادا از طریق تولد امکان پذیر است؟ شرایط اخذ اقامت کانادا از طریق تولد چیست؟ آیا اقامت کانادا از طریق تولد منجر به اقامت والدین و دیگر فرزندان هم خواهد شد؟ مزایای تولد نوزاد در کانادا چیست؟ در حقیقت قوانین راجع به اخذ اقامت از طریق تولد و یا اخذ تابعیت از طریق تولد مسایل ظریفی بوده و تابع قوانین بین الملل خصوصی است .

مفهوم تابعیت و اقامت

کسب اقامت و تابعیت یک رابطه سیاسی معنوی است که فرد متبوعه و یا مقیم را به کشور و دولت پذیرنده مرتبط می کند. اخذ تابعیت از طریق تولد جزء اصلی ترین راه تابعیت محسوب می شود. این نوع تابعیت با متولد شدن آغاز می شود و در طول زندگی فرد ادامه دارد. و کسب تابعیت از روش تولد به دو شاخه اصلی منشعب می شود. تابعیت از طریق خون که در کشورهایی به نام سیویل لا که اکثر مهاجرفرست هستند سیستم خون را می پذیرند و در این نظام که در برخی از کشورها پدر را عامل اصلی می داند و در برخی کشورها هم مادر را عامل اصلی انتقال تابعیت می داند. در نظام بعدی یعنی کامن لا که سیستمی مهاجرپذیر است عامل اصلی تولد را خاک می داند و طبق این نظام هر کودکی در محدوده جغرافیایی یک کشور در محدوده دریایی مثل تولد در کشتی یا در محدوده هوایی برای مثال کودک در هواپیما متولد شود به طور اکتسابی تابعیت را دریافت می کند ولی در این نوع تابعیت به عامل پدر چندان تاثیر ندارد. تابعیت افراد به طور غیر ارادی و تحمیلی به آنها اعطاء می شود. و خارج از اراده خود فرد متبوعه است مثل یک فرزند ایرانی که پدر ایرانی دارد در کشور ایران به طور انتسابی این تابعیت را دریافت می کند و به طور کاملا غیر ارادی تحصیل کرده است. حال اگر او بخواهد این تابعیت را از دست بدهد و از خود سلب کند ناگریز ملزم به رعایت قوانین خاصی می باشد. حال اقامت در کشوری به حالتی گفته می شود که فرد با اقامت نامه قانونی و رسمی خود اجازه زندگی کار و تحصیل را در کشوری پیدا می کند در حالی که از حقوق متبوعین محروم است: مثل رای دادن کار در مشاغلی خاص و همه موارد که به علت رابطه ی حقوقی مادی با کشور پذیرنده دارد ممنوع از حضور و فعالیت است.

اخذ اقامت در کانادا از طریق تولد

تا قبل از ۱ ژانویه سال ۱۹۴۷ هیچ قانون شهروندی در کانادا مبنی بر جذب مهاجر به کشور کانادا وجود نداشت. و کشور کانادا در یک موقعیت بدون شهروند به سر می برد. در ۱ ژانویه ۱۹۴۷ قانون سابق اصلاح گردید.

قانون کنونی در تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۷۷ جایگزین قانون سابق شد. که شامل قوانین و مقررات مختلفی برای حفظ حقوق شهروندی از شهروندان تحت قانون سابق حمایت می کرد. و در این صورت می توان گفت دولت کانادا حقوق شهروندی را برای افراد متولد در کانادا در قانون سابق به اجرا در آمده و به رسمیت می شناسد. هر دو اساسنامه به اینصورت بیان شده است:

۱) افراد متولد شده در کانادا پس از ۱۴ فوریه ۱۹۷۷:

بخش ۳ از قانون هم اکنون دولت کانادا می گوید؛ افراد متولد شده در کانادا پس از ۱۴ فوریه ۱۹۷۷ یک شهروند کانادایی می باشند این تاریخی است که قانون کنونی به اجرا در آمد.

۲) افراد متولد شده در کانادا بعد از ۳۱ دسامبر ۱۹۴۶ و قبل از ۱۵ فوریه ۱۹۷۷:

فرد بعد از ۳۱ دسامبر ۱۹۴۶ متولد شده باشد یک شهروند کانادایی به شمار می آید. و هر چند آن فرد در کانادا و یا در مرزهای کانادا متولد شده باشد.

۳) افرادی که قبل از ۱ ژانویه ۱۹۴۷ در کشور کانادا متولد شده اند بیگانه به حساب می آیند. طبق قانون تابعیت کشور کانادا اگر فردی بعد از ۱۵ فوریه ۱۹۷۷ در داخل خاک کانادا به دنیا آمده باشد تابع کانادا به حساب می آید. بنابراین می توان گفت کشور کانادا بعد از این تاریخ اصل خاک را به طور اصلی پذیرفته و اگر طفلی در خاک کانادا به دنیا بیاید کانادایی محسوب می شود. و این نوزاد شناسنامه کانادایی می گیرد و از همان لحظه از تمام حقوق شهروندی کانادا برخوردار می شود. و فرزندی که در خاک کانادا متولد شده از مزایای زیادی بهره مند است و از امکانات آموزشی و درمانی و رفاهی و … استفاده می کند و مسافرت و تحصیل به دیگر کشورهای جهان بدون ویزا را مهیا میسازد.

وضعیت مهاجرت پدر و مادر

داشتن فرزند کانادایی موجب تابعیت یا اقامت کانادا به طور خودکار نمی شود. اگر نوزادی در کشور کانادا دیده به جهان بگشاید پدر و مادر نوزاد یک فرد بیگانه و خارجی به حساب می آیند و پدر و مادر نه مقیم دایم کانادا محسوب می شوند و نه تابع کانادا. در این حالت می توان گفت فرزند کانادایی به هیچ وجه افراد را تابع یا مقیم دایم کانادا نخواهد کرد.

ولی می توان گفت فرزندی که در کانادا به دنیا آمده باشد می تواند در روند مهاجرت تاثیر گذار باشد. این قضیه ممکن است در روش های مختلف امتیازآور باشد. و به مهاجرت پدر و مادر آن طفل کمک شایانی کند. اما باید گفت این موضوع تاثیر مستقیمی در سرعت رسیدگی به پرونده مهاجرتی نخواهد داشت.

طبق قانون سابق و قانون کنونی افرادی که در مسیر هوایی یا زمینی و دریایی کانادا متولد می شوند کانادایی به حساب می آیند. در اینصورت طبق قانون حمل و نقل کانادا افراد متولد شده در یک کشتی کانادایی و طبق قانون هوانوردی افراد متولد شده در هواپیمایی کانادا متولد کانادا به شمار می آیند.

کودکان فاقد هویت در کانادا

بخش ۴ قانون کنونی می گوید افرادی که در کانادا بعد از ۱۵ فوریه ۱۹۷۷ متولد شده اند چنانچه قبل از رسیدن به هفت سال سن به عنوان یک کودک متروکه در کانادا پیدا شود متولد کانادا تلقی خواهد شد مگر اینکه خلاف آنچه که باید درباره این تاریخ هفت سال از فرد اثبات شود.

نتیجه گیری

همانطور که در سطور بالا گذشت و همچنین بر طبق قوانین مهاجرتی کشور کانادا بیشتر تابع حقوق کامن لا و سیستم خاک است و به عبارتی کانادا بیشتر مهاجر پذیر می باشد. و طفل به محض تولد تابعیت کشور کانادا را اخذ می نماید. و به دلیل اینکه کانادا مهاجر پذیر است .

 

الهه کیال

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *