اقامت پس از تحصیل در آلمان

اقامت پس از تحصیل در آلمان

امروزه دغدغه ی بسیاری از دانشجویان اقامت بعد از تحصیل در آلمان می باشد. اقامت بعد از تحصیل در آلمان برای بسیاری از دانشجویانی که در این کشور تحصصیل کرده اند از نکات بسیار مهم است که چگونه میتوانند اقامت بعد از تحصیل در آلمان را اخذ نمایند. ما در این مقاله سعی بر آن داریم که چگونگی کسب اقامت بعد از تحصیل در آلمان را برای شما عزیزان بازگو کنیم. با داشتن اقامت در آلمان شما قادر خواهید بود به تمامى کشورهاى عضو اتحادیه ی اروپا و شینگن بدون نیاز به ویزا سفرکنید. در این مقاله اطلاعات کامل و جامع در خصوص اقامت بعد از تحصیل در آلمان را به شما عزیزان میرسانیم. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ اقامت بعد از تحصیل در آلمان با وکلای متخصص بین الملل مشورت نمایید. کشور آلمان مجوزهای اقامتی بسیار جالبی را از طریق پذیرش شغلی که با تحصیلات مرتبط است برای متقاضیان می­گذارد.

مرحله­ ی ۱: مجوز اقامت ضمن کاریابی

شما می­توانید ضمن کاریابی براساس مهارت­ ها و تحصیلات خود در دفتر محلی ثبت اتباع خارجی برای یک مجوز اقامت ۱۸ ماهه درخواست بدهید.  در طول این ۱۸ ماه می­توانید از طریق هر نوع اشتغالی خود را از لحاظ مالی تأمین کنید و در جست­جوی شغل مورد نظر خود باشید. اگر پیش از فارغ ­التحصیلی شغل مورد نظر خود را یافته­اید می­توانید از این مرحله گذر کنید و محض اینکه امتحانات نهایی خود را قبول شدید می­توانید برای مجوز اقامت درخواست بدهید.

به این ترتیب معمولاً به شرایط و مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • گذرنامه
  • آخرین مدرک تحصیلی: از آنجا که صدور مدرک ممکن است کمی زمان ببرد، یک گواهی رسمی از دانشگاه به شما داده می­شود و این گواهی نشان می­دهد که شما با موفقیت تحصیلات خود را به پایان رسانده­اید. دفتر امتحانات گروه آموزشی یا دانشکده­ی شما مدرک «Nachweis» را صادر خواهد کرد. این مدرک باید دارای مهری رسمی باشد.
  • مدرکی که ثابت می­کند شما دارای بیمه­ ی سلامت هستید. با اداره­ی بیمه­ی سلامت خود تماس گرفته و از آن­ها بخواهید که گواهی بیمه­ ی سلامت برای شما صادر کند.
  • مدرک ضمانت مالی (به عنوان مثال اظهارنامه­ ی بانکی یا مدرکی که نشان بدهد کمک هزینه­ ی تحصیلی به شما اعطا شده است)

اگر قادر نباشید توانایی خود را جهت تأمین امرار معاش ثابت کنید، ارائه­ی یک تعهدنامه راه حل جایگزین بشمار می­رود. ضمانت­نامه تمام هزینه­های شما را در طول اقامت در آلمان در بر می­گیرد. شخص ضامن باید صالح و دارای اعتبار باشد.

ما پیشنهاد می­کنیم از دفتر محلی ثبت اتباع خارجی بپرسید که چه مدارکی را جهت درخواست باید ارائه دهید. برخی دفاتر اطلاعاتی را در این زمینه در اینترنت در اختیار عموم قرار می­دهند.

آیا پس از فارغ­ التحصیلی به کشور مبدأ خود بازگشته ­اید؟

در این مورد به این منظور که قادر به جست­وجوی کاری مرتبط با مهارت­های خود در آلمان باشید می­توانید درخواست ویزای ۶ ماهه بدهید. به شرطی که دارای مدرک تحصیلی باشید و هنگام اقامت خود در آلمان بتوانید امرار معاش خویش را تأمین نمایید.لطفاً توجه داشته باشید که ویزایی که امکان اقامت و جست­وجوی کار را برای شما فراهم می­کند، تضمین نمی­کند که کار پیدا کنید. همین که شغل مناسبی یافتید می­توانید ضمن اقامت در آلمان بلافاصله برای مجوز اقامت درخواست بدهید. شما می­توانید در سفارت یا کنسولگری یا مرکز نماینده­ی آلمانی در منطقه ­ی خود برای ویزا درخواست بدهید. آن­ها به شما اطلاع خواهند داد که جهت درخواست دقیقاً باید دارای چه شرایطی باشید.

مرحله ­ی ۲: مجوز اقامت جهت اشتغال

به محض اینکه یک پیشنهاد کاری مرتبط با مهارت­ های خود یافتید می­توانید انتخاب کنید که آیا قصد دارید درخواست مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا برای مرحله­ ی بعدی اقامت خود بدهید. این دو نوع مجوز اقامت دارای شرایط متفاوتی هستند. باتوجه به اینکه چه برنامه ­ای برای آینده­ ی خود دارید، مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا می­تواند برای شما مناسب باشد. اگر قصد دارید در آینده در کشوری دیگری در اتحادیه اروپا زندگی و کار کنید، برای شما کارت آبی اتحادیه اروپا مناسب­تر از مجوز اقامت آلمان است. از آنجا که انتخاب مجوز اقامت نسبتاً به وضعیت شخصی خود شما بستگی دارد با دفتر ثبت اتباع خارجی در محلی که درخواست می­دهید مشورت کنید.

مجوز اقامت آلمان یا کارت آبی اتحادیه اروپا که امکان اشتغال را برای شما فراهم می­کند ابتدا با اعتبار زمانی محدودی صادر می­شود. اگر به اشتغال خود ادامه دهید و قصد داشتید مجوز خود را تمدید نمایید بدون هیچ مشکلی قادر خواهید بود که این کار را انجام دهید. دو سال پس از صدور مجوز اقامت کار آبی اتحادیه اروپا یا آلمان می­توانید برای مجوز اقامت دائم درخواست بدهید، این یعنی مجوز اقامت بدون هیچ گونه محدودیت زمانی. از این رو باز هم باید در آلمان به کاری اشتغال داشته باشید.

آیا قصد دارید مدتی طولانی در خارج از کشور اقامت داشته باشید؟ اگر دارای کارت آبی اتحادیه اروپا باشید معمولاً می­توانید به مدت حداکثر ۱۲ ماه بدون اینکه کارت آبی شما باطل شود در خارج از آلمان باشید. اگر دارای مجوز اقامت آلمان باشید معمولاً می­توانید به مدت حداکثر ۶ ماه بدون اینکه مجوز باطل شود در خارج از آلمان باشید.

به هر حال به شما پیشنهاد می­کنیم که پیش از خروج از آلمان برای هر مدت زمانی با دفتر محلی اتباع خارجی مشورت نمایید. اگر قصد دارید بیش از ۱۲ یا ۶ ماه را در خارج از آلمان سپری کنید باید از اداره ثبت اتباع خارجی مجوز اخذ کنید. بدون این اجازه قادر نخواهید بود دوباره وارد آلمان شوید.

دانشجویان اتباع اتحادیه اروپا

به عنوان یک تبعه­ی اروپایی می­توانید بدون هیچ گونه محدودیتی در جست­وجوی کار باشید و اشتغال یابید.فارغ ­التحصیلی موفقیت­آمیز در یک دانشگاه آلمانی طیفی از فرصت­ها را در بازار کار آلمان در اختیار فارغ­ التحصیلان بین­ المللی می­گذارد. فارغ­ التحصیلان منطقه­ی اقتصاد اروپا (EEA) یا اتحادیه اروپا در بازار کار آلمان آزاد هستند. از سوی دیگر فارغ ­التحصیلان سایر کشورها این امکان را دارند که به منظور کاریابی اقامت خود را به مدت حداکثر ۱۸ ماه پس از فارغ ­التحصیلی تمدید کنند. در طول این ۱۸ ماه فرد به هر اندازه­ای که بخواهد می­تواند کار کند. ۱۸ ماه بلافاصله پس از اعلام نتایج امتحانات نهایی شروع می­شود. بنابراین هر فردی که که قصد دارد پس از اتمام تحصیلات در آلمان کار کند باید طی آخرین ترم تحصیلی در جست­جوی شغل باشد.

پاره ­ای اطلاعات در مورد کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا در اختیار متخصصین و دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا قرار می­گیرد. وجود این کارت از دشواری فرآیند کار پس از تحصیل در آلمان کاسته است.

برخی از ویژگی­ های برجسته­ی این کارت عبارتند از:

  • تضمین شرایط کاری و حقوق برابر برای اتباع
  • جابه­جایی آزادانه در منطقه­ی شنگن
  • فراهم نمودن برخی حقوق اقتصادی اجتماعی شامل مزایای بیکاری
  • بهبود روند پیوستن به خانواده
  • دارای مقرراتی برای اقامت دائم
  • آزادی مشارکت

شرایط لازم جهت اخذ کارت:

  • تبعه­ ی غیراتحادیه اروپا باشید
  • تحصیل کرده یا ماهر و متخصص
  • دارای قرارداد کاری یا پیشنهاد کاری با حداقل حقوق سالانه­ی ۴۹۸۰۰ یورو باشید. استثناهایی برای دانشمندان، ریاضیدانان، مهندسین، پزشکان و متخصصین فناوری اطلاعات وجود دارد.
  • یک مدرک دانشگاهی از دانشگاهی در آلمان داشته باشید.

فرصت­ های شغلی در آلمان: مشاغلی که مورد تقاضا هستند

فرصت­های شغلی متعددی در آلمان وجود دارد بخصوص که این کشور کمبود نیروی متخصص دارد.

برخی از مشاغلی که بسیار مورد تقاضا هستند عبارتند از:

  • مهندسی (در بسیاری از شرکت­ها)
  • پزشکی (کشور آلمان حدود ۵۰۰۰ پزشک کمبود دارد)
  • متخصصین علم، فناوری و فناوری اطلاعات

حرفه­ ی پزشکی درآمد نسبتاً خوبی دارد و تازه فارغ­التحصیلان حدود ۴۹۰۰۰ یورو در سال کسب می­کنند که بالاترین حقوق در میان سایر رشته ­ها بشمار می­رود. کمبود پزشک در آلمان در آینده بیشتر نیز می­شود؛ بنابراین اگر در پزشکی تخصص دارید امکان کار پس از تحصیل در آلمان برای شما بسیار بالا است. بیشترین فرصت­ های شغلی برای مهندسین نیز در رشته­ های برق، خودرو و مکانیک وجود دارد. فارغ ­التحصیل مهندسی می­توان انتظار حقوق ۳۶۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ یورو در سال را داشته باشید.

در این مقاله تلاش بر این داشتیم که اطلاعات کامل و جامع در خصوص اقامت بعد از تحصیل در آلمان را به اطلاع شما عزیزان برسانیم و کلیاتی را در این زمینه برای شما عزیزان ارائه دهیم اما پیشنهاد میشود برای اطلاعات جزیی تر با وکیل مهاجرت به آلمان مشورت نمیایید. بعد از تحصیل در آلمان شخص متقاضی باید مشخص نماید که از کدام راه میتواند اخذ اقامت در آلمان را کسب نماید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این مورد اقامت بعد از تحصیل در آلمان دارید با مشاورین برجسته بین الملل مشورت نمایید و سپس اقدام نمایید.

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *