اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

یکی از مسائلی که ذهن متقاضیان تحصیل در اسپانیا به خود مشغول می دارد، اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا می باشد. لذا در این مقاله بر آن شدیم اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. به طور کلی امکان اقامت پس  از تحصیل در اسپانیا می تواند به موارد مختلفی تقسیم شود که این موارد عبارتند از کار پس از تحصیل در اسپانیا، ازدواج و سرمایه گذاری که به طور هر چند کوتاه و مختصر به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت اما پیشنهاد می نمائیم به منظور کسب اطلاعات کامل و جامع در خصوص اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا ، با وکیل مهاجرت به اسپانیا که مسلط به قوانین اسپانیا می باشد، تماس حاصل نمائید، تا ایشان شما را در خصوص اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا هدایت و راهنمائی نمایند.

 

مقدمه

همانطور که در ابتدای مطالب نیز اشاره نمودیم اقامت پس از تحصیل در اسپانیا، به موارد مختلف قابل تقسیم بندی می باشد، که این موارد عبارتند از: کار، ازدواج و سرمایه گذاری. لذا در صورت وجود هر یک از این موارد دانشجو می تواند اقامت خود را تمدید نموده و در نهایت در صورت وجود تمامی شرایط تابعیت خود را کسب نماید. اما هر یک از موارد ذکر شده نیازمند شرایط خاص می باشند که در صورت وجود تمامی آنها، دانشجوی خارجی می تواند پس از تحصیل اقامت خود را تمدید نماید. اما در دامه به طور هر چند کوتاه و مختصر به توضیح هر یک از موارد ذکر شده خواهیم پرداخت.

 

کار پس از تحصیل در اسپانیا

همانطور که می دانید دانشجویان در اسپانیا امکان اشتغال به کار در حین تحصیل را دارا می باشد و این امر می تواند آنها را آماده و مهیا نماید به منظور کار پس از تحصیل، و در حقیقت دانشجویانی که در حین تحصیل مشغول به کار نبوده اند، پس از تحصیل به سختی وارد حوزۀ کار می شوند. اما این امر را همواره در نظر داشته باشید که دانشجویان بین المللی به نسبت دانشجویانی که تبعۀ خود اسپانیا محسوب می شوند، دشوارتر می باشد. از طرفی ترجیح کارفرمای اسپانیائی نیز همواره بر آن است که از اتباع خود استخدام نماید تا تبعۀ خارجی. و از آنجائیکه اکثرآ اتباع اسپانیائی آموزش دیده می باشند و از توانائی های خوبی برخوردار هستند، لذا یافتن شغل برای تبعۀ خارجی به قدری مشکل خواهد بود. اما اکثر دانشجویان اسپانیائی نیز در کارخانجات که چندان نیازمند تجربه و یا حرفۀ خاصی نمی باشند مشغول به کار می شوند. البته باز مشکلات ذکر شده در خصوص دانشجویانی که از یکی از کشورهای اروپائی وارد اسپانیا می شود، صدق نخواهد کرد. که تنها نیاز است که با در دست داشتن پاسپورت به منظور ثبت نام به ادارۀ امنیت اجتماعی و همچنین به DNI مراجعه نمایند. به محض ثبت نام هیچ فرقی میان اتباع سایر کشورهای اروپائی و شخصی که تبعۀ خود کشور اسپانیا می باشد در خصوص یافتن شغل وجود نخواهد داشت.

اما در صورتیکه دانشجوی خارجی از اتباع کشورهائی به غیر از یکی از کشورهای اروپائی می باشد، نیاز هست که برگۀ اجازۀ کار را از کنسولگری اسپانیا دریافت نماید که نشان دهندۀ آن است که شما اجازۀ اقامت در این کشور را دارا می باشید. همچنین نیاز است که مدت اجازۀ اقامتتان بیش از ۹۰ روز باشد که عموماً در موارد دانشجوئی به همین نحو می باشد.

به طور کلی کار در اسپانیا به این صورت می باشد که اتباع کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و همچنین کشور سوئیس می توانند بدون دارا بودن اجازۀ کار، مشغول به کار در اسپانیا شوند. و به طور کلی این امر بر عهدۀ کارفرمای اسپانیائی می باشد که از جانب شما درخواست را ابتدا ارائه نماید پس در قدم اول شخص نیازمند پیشنهاد شغلی می باشد و همچنین نیاز هست تا قرارداد کاری نیز در این زمینه منعقد شده باشد. زمانی که مدارک مورد نظر مهیا بودند شخص می تواند به منظور اخذ ویزا اقدامات لازم را انجام دهد.

اما در برخی از موارد هم هست که شخص اصلاً نیازمند اجازۀ کاری نمی باشد و این زمانی است که شخص به منظور پیوستن به خانواده وارد خاک اسپانیا می شود و یا همچنین افرادی که خواستار انجام کار دواطلبانه می باشند. اما به هر روی شخص حتماً باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد تا بتواند به طور قانونی در اسپانیا مشغول به کار شود. اما به طور کلی نکته ای که بد نیست در اینجا بدان اشاره داشته باشیم این است که تمامی مدارک باید به زبان اسپانیائی ترجمه شده باشند و تائیدیۀ وزارت دادگستری را هم دارا باشند.

اما در نهایت در خصوص اقامت کاری پس از تحصیل باید به این نکته اشاره نمائیم که در صورتی که دانشجو بتواند پس از تحصیل، در این کشور شغل مناسبی را بیابد، امکان اقامت پس از تحصیل در این کشور را خواهند داشت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که به طور کلی به منظور اشتغال به شغل نیازمند این هستید که به کشور خود بازگشته و تایپ ویزای خود را به تایپ ویزای کاری تغییر دهید تا بتوانید اجازۀ کار را کسب نمائید. و ویزا دانشجوئی به شخص تنها اجازۀ تحصیل و کار پاره وقت در حین تحصیل به منظور پوشش دادن برخی از هزینه ها فراهم می آورد. و این را به خاطر داشته باشید که درخواست کار خارج از خاک کشور مربوطه امری محال می باشد، مگر اینکه شخص از استعداد و توانائی های خاص برخوردار باشد و یا اینکه آشنایانی را در این کشور داشته باشد که بتوانند در این زمینه شخص را کمک نمایند. حتی برای اشخاصی هم که از جمله اتباع یکی از کشورهای اروپائی می باشند، پیشنهاد می شود که مستقیماً در خاک خود کشور اسپانیا به دنبال شغل بگردند و نه خارج از آن. در نهایت پیشنهاد می شود که دانشجویان عزیز در حین تحصیل شغل مناسبی را بیابند به طوری که کارفرما متقاضی استخدام آنها باشد، سپس به کشور خود بازگشته و مراحل قانونی برای تغییر تایپ ویزای خود انجام دهند.

 

ازدواج در اسپانیا

یکی دیگر از مواردی که دانشجوی خارجی پس از تحصیل می تواند در اسپانیا اقامت داشته باشد، ازدواج می باشد. ازدواج در اسپانیا نیازمند پیمودن یک سری مراحل اداری می باشد. یکی از انواع ازدواج در اسپانیا، ازدواج مدنی می باشد. ازدواج مدنی ازدواجی است که در مقابل ازدواج مذهبی قرار می گیرد و نیازمند انجام مراحل مذهبی نمی باشد که تمامی موارد حق ارث، بازنشستگی و قبول فرزند را نیز در بر می گیرد. دیگر اینکه این ازدواج ممکن است میان هم جنس و غیر هم جنس صورت گیرد.

اما همانطور که اشاره نمودیم نوع دیگر از ازدواج در اسپانیا ازدواج مذهبی می باشد که با توجه به قوانین و مقررات اسپانیا این نوع از ازدواج را به رسمیت شناخته است. اما در نهایت به منظور اینکه ازدواج به طور رسمی به ثبت رسد، نیاز هست که حتماً ازدواج از سوی مقامات صالحه به ثبت رسد. لذا کلیۀ مذاهب از جمله کاتولیک، پروتستان، یهود و مسلمان مجاز به انجام مراسم مذهبی ازدواج خود می باشند.

به طور کلی ثبت ازدواج در اسپانیا حقوقی را برای طرفین ایجاد خواهد کرد از جملۀ این حقوق می توان به حق بازنشستگی، حقوق متساوی در پرداخت مالیات، حق ارث و سایر موارد. بنابراین ثبت قانونی ازدواج می تواند آثار بسیاری را به همراه داشته باشد.

اما به طور کلی انجام مراحل اداری ازدواج در اسپانیا می تواند تا حدودی زمان بر باشد. و مدارک و فرم های مربوطه باید در مدت زمان مقتضی قبل از انجام مراسم ازدواج، به منظور انجام اقدامات لازم تقدیم مراجع قانونی شود. در صورتیکه هیچ یک از طرفین ازدواج تبعۀ اسپانیا نباشد، نیاز هست که حتماً یکی از آنها قبل از ازدواج، حداقل به مدت ۲ سال به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشد. اما در صورتیکه حداقل یکی از طرفین از جمله اتباع اسپانیا باشد، چنین امری الزامی نمی باشد.

اما گام نخست به منظور ازدواج در اسپانیا با پر نمودن فرمی که مربوط به گواهی و تائیدیۀ اجازۀ ازدواج می باشد، آغاز می شود. و این فرم باید از سوی طرفین تکمیل گردد و در نهایت به مقامات مسئول ارائه گردد. اما این امر همچنین نیازمند ارئۀ یک سری مدارک می باشد که به شرح زیر می باشند:

  • گواهی مربوط به تولد شخص همانند شناسنامه که باید به زبان اسپانیائی ترجمه گردد
  • پاسپورت معتبر به همراه حداقل ۴ کپی از آن
  • گواهی مربوط به وضعیت تاهل
  • گواهی که نشان دهندۀ این امر باشد که هیچ منعی برای ازدواج وجود ندارد
  • در صورتی که یکی از طرفین قبلاً ازدواج نموده باشد و همسر خود را طلاق داده باشد نیازمند ارائۀ مدرکی مبنی بر طلاق وی می باشد

پس از جمع آوری مدارک مورد نظر نیاز هست که به همراه مدارک مذبور به ادارۀ مربوطه مراجعه نموده که در این خصوص نیاز هست حداقل دو شاهد نیز به همراه مدرک هویتی همانند پاسپورت به همراه داشته باشد. سپس مقام مربرطه اطلاعات شخص را وارد سیستم می نماید و قصد ازدواج طرفین به مدت ۲۱ روز به صورت عمومی اعلام خواهد شد. پس از گذشت ۱۰ روز، شخص می تواند جهت انجام مصاحبه به عنوان بخشی از مراحل ازدواج، درخواست نماید. این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است درخواست شما برای انجام مصاحبه به مدت ۶ هفته به طول انجامد. همچنین ممکن است طرفین به طور جداگانه مورد مصاحبه قرار گیرند و سوالاتی از آنها پرسیده شود که میزان سلامت عقلیشان مورد سنجش قرار گیرد.

در صورتیکه طرفین مسلط به زبان اسپانیائی نمی باشند می توانند شخصی را به عنوان مترجم به همراه داشته باشند.

شرایط ازدواج در اسپانیا به شرحی بود که خدمت شما ارائه دادیم. و با توجه به توضیحات ارائه شده، در صورتیکه دانشجوی خارجی پس از تحصیل با یکی از اتباع اسپانیائی، و یا شخصی که اقامت قانونی آن کشور را دارد ازدواج نماید می تواند پس از تحصیل اقامت خود را تمدید نماید و پس از تحصیل در این کشور بماند.

 

سرمایه گذاری در اسپانیا

سرمایه گذاری در اسپانیا یکی دیگر از طرقی است در صورت اقدام، دانشجو پس از انجام تحصیلات خود، می تواند در این کشور بماند. و به طور کلی سرمایه گذاری در سایر کشورها بیشتر به افرادی پیشنهاد می شود که در یا در کشور مربوطه به طریقی همانند طریق تحصیلی و یا طریق کاری حضور داشته اند و یا اینکه سابقۀ صادرات و واردات به آن کشور را داشته اند. علت این امر هم جلوگیری از شکست سرمایه گذاری مربوطه می باشد. اگر سرمایه گذاری در غالب ثبت شرکت باشد، نوع شرکتی که بیشتر به سرمایه گذار خارجی پیشنهاد می شود، شرکت با مسئولیت محدود می باشد.

اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری و ثبت شرکت در سایر کشورها از پیچیدگی های خاص خود برخوردار می باشد، لذا تحصیل در اسپانیا موقعیت مناسبی می باشد جهت آشنائی با قوانین سرمایه گذاری این کشور. اما به طور کلی اسپانیا به لحاظ شرایط سرمایه گذاری در کل کشورهای اروپائی رنک ششم را دارا می باشد و در حدود ۹۰۰۰ کمپانی خارجی در این کشور ثبت شده اند که ۳۴ درصد از آنها در بارسلونا واقع شده اند. و با توجه به اینکه اسپانیا با ۹۰ در صد کشورهای جهان قرارداد دو جانبه ای را در این زمینه منعقد نموده است، لذا شرایط حمایت از سرمایه گذار خارجی را فراهم نموده است و این امر باعث جلب سرمایه گذار خارجی به این کشور شده است.

از جمله مزایای دیگری که سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این کشور برخوردار می باشد امکان خریداری زمین، ملک و یا دفتر برای راه اندازی کسب و کار مورد نظر نیز وجود دارد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده، البته هر چند به صورت کوتاه و مختصر امکان سرمایه گذاری پس از تحصیل در اسپانیا نیز وجود دارد و دانشجوی خارجی می تواند با سرمایه گذاری در این کشور امکان اقامت خود را فراهم نماید. اما با توجه به اینکه این امر از پیچیدگی های خاص برخوردار می باشد، لذا پیشنهاد می نمائیم با وکلای مجرب در این زمینه تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را در این خصوص راهنمائی و هدایت نمایند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا را به سمع و نظر شما عزیزان رسانیم و تا حدودی به شرایط اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا اشاره داشته باشیم. با توجه به موارد ذکر شده دانشجوی خارجی از طریق کار، ازدواج و سرمایه گذاری در اسپانیا، می تواند امکان اقامت خود در این کشور را فراهم آورد که در هر یک از موارد ذکر شده نیاز هست تا شرایط خاص شکل مربوطه را رعایت نماید. اما در نهایت پیشنهاد می نمائیم به منظور کسب اطلاعات کامل در خصوص اقامت بعد از تحصیل در اسپانیا، با وکیل مهاجرت به اسپانیا که مسلط به قوانین اسپانیا می باشند تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را در مسیر صحیحاقامت بعد از تحصیل در اسپانیا هدایت و راهنمائی نمایند.

نگارنده: جیران تاجبخش

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *