اقامت پس از تحصیل در انگلستان

اقامت پس از تحصیل در انگلستان

اگر میخواهید اقامت پس از تحصیل در انگلستان را داشته باشید ویزاهای انگلستان که از ویزای۴ tier یعنی تحصیلی انگلستان قابل تبدیل است آگاه باشید باید بدانید جهت اقامت پس از تحصیل در انگلستان چه اطلاعاتی مورد نیاز می باشد همچنین وقتی قواعد اخذ اقامت پس از تحصیل در انگلستان را مطالعه می نمایید مشاهده می‌فرمایید دولت این کشور به طور قانونی این امکان را فراهم نموده تا متقاضیان اخذ اقامت پس از تحصیل در انگلستان بتوانند با رعایت اصول مهاجرتی دولت این کشور به اقامت پس از تحصیل در انگلستان دست یابند. نکته قابل تامل این است که شما در حال حاضر یا در زمانی که نیاز به تغییر وضعیت اقامتی خود دارید با چه نوع اقامتی در این کشور زندگی میکنید بر فرض مثال اگر شما مشغول اخذ مدرک لیسانس هستید به نوع مشخصی و اگر مشغول اخذ مدرک فوق‌لیسانس هستید پس از اتمام آن به نوع واضحی میتوانید اقامت پس از تحصیل در انگلستان داشته باشید.

 

پیشنهاد می‌شود دوستانی که جهت اقامت پس از تحصیل در انگلستان نیاز دارند اقدام کنند حتما درصدد پیدا کردن یک کارفرما باشند تا بتوانند پس از اتمام دوره تحصیلی خود بلافاصله وارد بازار کار شوند. به طور کلی وقتی شخصی در انگلستان کارفرمایی پیدا می‌کند امکان این را دارد که ویزای tier 5یا tier 2را دریافت نماید. یعنی اقامت موقت کاری که قابلیت تمدید به ویزای کار دائم یا اقامت دائم را دارد و همه مستحضر هستید در صورتی که اقامت موقت داشته باشید، این امکان را دارید تا آن را به اقامت دائم تبدیل کنید کافیست مالیات خود را از کاری که انجام می‌دهید و درآمدی که دارید پرداخت نمایید. اگر قصد دارید پس از فارغ ­التحصیلی در انگلستان اشتغال یافته و ساکن شوید ویزاهای مختلفی برای این منظور وجود دارد.

ویزای tier 4 (Tier 4 Doctorate Extension Scheme)

  • مخصوص دانشجویانی که اخیراً در مقطع دکترا فارغ ­التحصیل شده­اند و جهت کاریابی یا راه ­اندازی کسب و کاری قصد دارند ۱۲ ماه دیگر در این کشور ساکن باشند.
  • باید از سوی دانشگاه حمایت شوید
  • حداکثر مدت این ویزا ۱۲ ماه از تاریخ اتمام تحصیلات
  • در خارج از انگلستان امکان درخواست این ویزا وجود ندارد.
  • متقاضی جهت درخواست به تائیدیه پذیرش تحصیلات (CAS) از سوی دانشگاه نیاز خواهد داشت.

ویزای Tier 2 )

  • مسیر اصلی کار در انگلستان
  • این ویزا وابسته به کارفرما و شغل بخصوصی است.
  • متقاضی باید از سوی کارفرما حمایت شود.
  • دارای اعتبار ۵ ساله است.
  • متقاضی باید دارای تائیدیه یا قرارداد کاری شامل حداقل حقوق از سوی کارفرمای خود باشد.

ویزای Tier1 ، فارغ­التحصیل کارآفرین (Tier 1 Graduate Enterpreneur)

  • مخصوص فارغ ­التحصیلانی که دارای ایده­ ی تجاری واقعی و معتبر هستند.
  • متقاضی به تائیدیه­ای از سوی دانشگاه یا سرمایه­ گذاری و کسب و کار انگلستان نیاز خواهد داشت.
  • اعتبار این ویزا ۱۲ ماهه است و امکان تمدید دوباره به مدت ۱۲ ماه وجود دارد.
  • متقاضی باید حداقل دارای مدرک لیسانس یا معادل آن باشد.

ویزای Tier 5 GAE

  • مخصوص افرادی که به منظور کار، تحقیقات یا فلوشیپ قصد ورود به انگلستان را دارند.
  • با توجه به نوع برنامه ۱۲ تا ۲۴ ماه اعتبار دارد.
  • متقاضی باید دارای تائیدیه­ای از سوی اسپانسر تایر۵ باشد.

تعداد زیادی ویزا برای اقامت در انگلستان وجود دارد و واجد شرایط بودن آن به وضعیت شخصی متقاضی بستگی دارد. پس از اعمال تغییراتی در سیاست مهاجرت انگلستان در سال ۲۰۱۲ ویزای کار پس از تحصیل منحل شد. در نتیجه فارغ ­التحصیلانی که قصد دارند در انگلستان اقامت داشته باشند اکنون مستلزم هستند که از طریق برنامه­ ی ویزا Tier2 درخواست بدهند.

مجوز کار Tier 2

مجوز کار tier 2 جایگزین سیستم قدیمی مجوز کار انگلستان می­شود. مجوز کار تایر ۲ مخصوص افرادی است که قصد دارند جهت اشتغال در انگلستان ساکن شوند و مشغول به کاری شوند که تبعه ­ی انگلیسی برای آن وجود ندارد و از سوی کارفرمایی در انگلستان حمایت شده­اند.

۴ گروه مجوز کار Tier 2 وجود دارد:

  • کارگر ماهر: ویزای تایر ۲ کارگر ماهر مخصوص افرادی است که دارای پیشنهاد کاری در انگلستان هستند تا کمبود نیروی کار این کشور را پر کنند.
  • انتقال درون شرکتی: این نوع مخصوص افرادی است که قرار است به شعبه­ ی سازمان یا شرکت خود در انگلستان منتقل شوند.
  • ورزشکاران: مخصوص مربیان و ورزشکاران حرفه­ای برجسته

 

 

شرایط و الزامات Tier 2:

فرد متقاضی که موفق به اخذ ویزا شود تا ۳ سال می­تواند برای همان کارفرما در انگلستان کار کند و ساکن شود. بعد از این مدت نیز امکان تمدید وجود دارد. پس از ۵ سال اقامت در انگلستان امکان درخواست برای اقامت دائم انگلستان یا اجازه اقامت نامحدود (ILR) وجود دارد  مجوز کار فقط مخصوص کافرمایانی است که آن را اخذ نموده­اند به این ترتیب قابل انتقال به کافرمایی دیگر نخواهد بود.

چگونه می­توانیم پس از اتمام تحصیلات اقامت دائم انگلستان را اخذ کنیم؟

جهت اخذ مجوز اقامت نامحدود (ILR) متقاضی باید شخصاً برای مدتی مشخص در انگلستان حضور داشته باشد که معمولاً از طریق یک ویزای موقت ممکن می­شود. مجوز اقامت نامحدود این امکان را برای فرد فراهم می­کند که بدون هیچ محدودیتی در انگلستان تحصیل یا کار کند. در طول مدتی که واجد شرایط این مجوز هستید عموماً نباید بیش از ۹۰ روز در مدتی ۱۲ ماهه و بیش از ۱۸۰ روز در ۱۲ ماه متوالی پیش از درخواست خارج از کشور انگلستان باشید. البته استثناهایی نیز در مورد این قانون کلی وجود دارد که ممکن است به نوع اشتغال شما در انگلستان مربوط شود. برخی موقعیت­های ویژه و انواع ویزا امکان غیبت بیشتری را در انگلستان فراهم می­کند.

علاوه بر شرایط ذکر شده، الزامات دیگری نیز وجود دارد که به وضعیت ویزای شما هنگام درخواست برای مجوز اقامت نامحدود (ILR) بستگی خواهد داشت:

  • افرادی که دارای ویزای جنرال Tier 2 هستند مستلزم خواهند بود که ثابت کنند از امتیازاتی مشابه شرایط تمدید ویزا برخوردار هستند.
  • افرادی که دارای ویزا Tier 2 (مجوز کار) هستند مستلزم خواهند بود که ثابت کنند در این مدت کمتر از دستمزدی که در آخرین درخواست ویزا Tier 2 آن­ها ذکر شده کسب نکرده­اند.

سایر شرایط:

تمام متقاضیان همچنین مستلزم خواهند بود که در آزمون زبان انگلیسی (به جز افرادی که دارای مدرکی هستند که زبان آموزشی آن انگلیسی بوده است) و آزمون دانش زندگی در انگلستان شرکت کنند. به علاوه فرد متقاضی باید هیچ گونه سوء پیشینه­ی کیفری نداشته باشد. یک سال پس از اخذ مجوز اقامت نامحدود (ILR) متقاضی می­تواند برای تابعیت انگلستان درخواست بدهد.

 

شرط حضور، مجوز اقامت نامحدود (ILR):

بسیار مهم است که از این مسئله آگاه باشید که این ویزا اقامت نامحدود اعطا می­کند، به این معنی که در صورت غیبت به مدتی طولانی در انگلستان امکان دارد مجوز شما باطل گردد؛ بنابراین بسیار تأکید می­شود که بیش از ۲ سال در خارج از انگلستان نباشید. به علاوه در صورت تمایل پس از یک سال می­توانید برای اخذ تابعیت انگلستان درخواست بدهید.

نحوه­ ی درخواست مجوز اقامت نامحدود (ILR)

درخواست مجوز اقامت نحدود از طریق پست معمولاً شش ماه زمان می­برد و در این مدت شما بدون گذرنامه خواهید بود. اگر مورد شما اضطراری است یا تمایل ندارید در این مدت بدون گذرنامه بمانید می­توانید قرار ملاقات تنظیم کنید. زمان انتظار برای قرار ملاقات معمولاً ۴ تا ۶ هفته زمان می­برد.

پیش از اینکه واجد شرایط مجوز اقامت نامحدود (ILR) شوید باید مدتی را در انگلستان ساکن بوده باشید:

اقامت دائممدت زمان لازم جهت اخذ اقامت دائم
Tier 1/HSMP و Tier 2/ مجوز کار۵ سال
ویزا از طریق Ancestry۵ سال
ازدواج۲ سال
شریک زندگی ازدواج نکرده۲ سال
سرمایه­گذاران۵ سال
نویسندگان، آهنگسازان و هنرمندان۵ سال
نماینده­ی کسب و کار۵ سال
افرادی که کسب و کاری راه­اندازی می­کنند۵ سال
اقامت غیرقانونی یا ترکیبی از اقامت قانونی و غیرقانونی۱۴ سال
اقامت قانونی از هر طریقی۱۰ سال

 

در صورتی که یک سال پس از اخذ اقامت نامحدود انگلستان هنوز از شرایط کافی برخوردار باشید می­توانید برای تابعیت انگلستان درخواست بدهید.

پس از مطالعه تمامی مطالب فوق نیاز است بدانید اگر متقاضی اقامت پس از تحصیل در انگلستان هستید می بایست سال آخر تحصیلی خود در این کشور را به دنبال امتحان کردن شانس خود برای ورود به بازار کار در انگلستان باشید یعنی جهت اخذ اقامت پس از تحصیل در انگلستان حتماً پیش از این که کاملاً فارغ التحصیل شوید به دنبال فرصت های شغلی باشید وکارفرما پیدا نماید اگر زبان انگلیسی را بسیار مسلط باشید شانس شما برای اخذ کار بالا می باشد. برخی از افراد هم جهت تبدیل ویزای Tier 4 به ویزای Tier 1 اقدام می نمایند یعنی از طریق سرمایه گذاری یا کارآفرینی به اقامت پس از تحصیل در انگلستان می‌پردازند که در این باب در صفحات مرتبط مطالبی را اعلام نموده ایم.

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *