بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه  تحصیلی آلمان

 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور آلمان چیست؟ متقاضی مهاجرت چگونه میتواند ویزای تحصیلی کشور آلمان را کسب نماید؟ چگونه میتوان از بورسیه  تحصیلی درکشور آلمان استفاده کرد؟ افراد برای گرفتن بورسیه تحصیلی دردانشگاه های آلمان بایستی حائز چه شرایطی باشند؟ آیا گرفتن ویزای تحصیلی آلمان برای ایرانیان آسان است؟ آیا در تمام مقاطع تحصیلی، میتوان ازبورسیه تحصیلی آلمان استفاده کرد؟ گام های اساسی و اولیه در راستای اخذ بورسیه تحصیلی کشور آلمان چیست؟  شرایط تحصیل رایگان در آلمان چگونه است؟ آیا با مهاجرت تحصیلی میتوان اقامت دائم کشورآلمان را کسب کرد؟  شرایط کار درحین تحصیل در کشور آلمان چگونه است؟

مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی همواره به عنوان یکی از راه های ورود به کشور آلمان  محسوب میشود. کشور آلمان پس از آمریکا و ژاپن سومین قدرت صنعتی جهان و قلب اروپا است. بهبود اقتصادی این کشور پس ازجنگ جهانی دوم «معجزه اقتصادی آلمان» خوانده شده است. برخلاف  رکود اقتصادی که در کشورهای اروپایی میباشد، میتوان با اطمینان گفت که آلمان یکی از قویترین اقتصادها، در میان کشورهای اتحادیه اروپا است. این کشور از لحاظ موقعیت جغرافیایی و موقعیت کار و شرایط زندگی و دانشگاه های متعدد دارای شرایط خوبی میباشد. دانشگاه های بسیار ممتاز کشور آلمان از یک سو و آینده ی روشن پیش روی دانشجویان دانشگاه های  این کشور و مهمتر از همه رایگان بودن تحصیلات در این کشور باعث شده است تا کشور آلمان همیشه مورد استقبال علاقمندان به تحصیل باشد.

در نوشتار زیر به ترتیب شرایط تحصیل وسپس بورسیه در کشور آلمان مطرح میشود.

سوال مطرح شده آن است که برای تحصیل در آلمان چه باید کرد؟ مهمترین نکته در مورد ادامه تحصیل در آلمان رایگان بودن تحصیل در اکثر دانشگاه های آلمان است که  فرد بسته به نوع دانشگاه به مدرک زبان آلمانی در سطح B-1 وB-2 احتیاج دارد. برای تحصیل در مراکز آموزش عالی آلمان، ارائه‌ ی مدارکی که نشان‌ دهنده‌ی تسلط کافی داوطلب به زبان آلمانی است، ضروری است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های آلمان، فرد می بایست  دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه های سراسری ایران باشد. به عبارتی دیگر تنها با داشتن دیپلم و یا پیش دانشگاهی در اکثر موارد نمی توان مستقیم برای اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان اقدام کرد. پس از اخذ پذیرش و ورود به آلمان، دانشجو می بایست یک دوره یکساله کالج (پیش دانشگاهی) را در دانشگاه‌های آلمان بگذراند و سپس تحصیل در رشته اصلی خود را آغاز کند. مقطع لیسانس در کشور آلمان چهار ساله است.

برای متقاضیان در مقطع کارشناسی ارشد فرد متقاضی، بایستی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه های سراسری باشد. چنانچه شما مدرک خود را از دانشگاه های غیر سراسری چون دانشگاه آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و غیر انتفاعی کسب کرده باشید بایستی بسته به نظر دانشگاه پیش نیازهایی را بگذرانید، تصمیم نهایی را دانشگاه اتخاذ میکند. دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور آلمان دو ساله است. آلمان با داشتن معتبرترین دانشگاه های اروپا، سر آمد کشورهای اروپایی در بحث آموزش است و به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر دکترا کشور آلمان را برای اتمام دوره فوق لیسانس خود انتخاب می کنند، چرا که ایشان می توانند بصورت کاملاً رایگان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه های اروپا اخذ نموده و شانس خود را جهت اخذ بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا افزایش دهند. وقتی شما در مقطع تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل می کنید مانند اکثر کشورهای دنیا تنها اجازه هفته ای ۲۰ ساعت کار دارید به شرطی که درآمد شما از ماهی ۴۰۰ یورو تجاوز نکند.
پس باید این قضیه را در نظر داشته باشید که وقتی در مقطعی غیر از دکتری در حال تحصیل هستید نمی توانید همه هزینه های زندگی را خودتان به تنهایی تامین نمائید. ضمناً برای وارد شدن به جامعه آلمان و کار کردن ، تسلط به زبان آلمانی بدیهی و اجتناب ناپذیر است.

در ادامه یکی از تصمیم‌های مهمی که در طی آماده شدن برای تحصیلات تکمیلی با آن مواجه می شوید، چگونگی تأمین هزینه‌های تحصیل است. سوالی که درذهن ما ایجاد میگردد نحوه ی گرفتن بورسیه تحصیلی در آلمان میباشد؟ بورسیه تحصیلی در کشورهای مختلف به انواع و شکل های متفاوتی متداول است. بورسیه های تحصیلی آلمان میتواند هزینه های تحصیلی وهمچنین هزینه های زندگی را بصورت کامل یا گاهاً بخشی را برای وی فراهم کند .

درکشور آلمان موسساتی وجود دارد که عمده وظیفه ی آنها حمایت مالی از دانشجویان خارجی میباشد. این موسسات که تعداد آنها حدوداً به هشت میرسد، وابسته به حزبی سیاسی در آلمان میباشند.

شرایط  لازم جهت گرفتن این بورسیه تحصیلی در کشور آلمان آن است که شما حداقل یکی از مقاطع تحصیلی را در آلمان گذرانده باشید. داشتن نمرات  ممتاز از دانشگاه و داشتن معدل بالا یکی دیگر از شرایط لازم  میباشد. در هر دوره ی تحصیلی متناسب با مقطع دانشجو حد نصاب درخواستی دانشگاه برای افراد حائز شرایط متفاوت است. به طور مثال برای گرفتن بورسیه در مقطع فوق لیسانس معدل بالای ۱۶ میتواند کافی باشد. ولی برای اخذ پذیرش مقطع دکترا معدل کارشناسی ارشد فرد بایستی بالای ۱۷ باشد. انجام فعالیت های پژوهشی نیز در این راستا بورسیه تحصیلی آلمان  به شما کمک میکند.

بورسیه آلمان از سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی دولت این کشور و برخی افراد سرمایه گذار به عنوان نوعی از کمک هزینه های مالی  به دانشجویان و متقاضیان ممتازاعطا میشود. نکته قابل توجه آن است که این بورسیه تحصیلی آلمان علاوه بر دانشجویان آلمانی به دانشجویان خارجی نیز تعلق میگیرد. در صورت توافق با درخواست دریافت بورسیه آلمان دانشجویان به مدت حداقل دو ترم تحصیلی ماهانه مبلغ ۳۰۰ یورو دریافت خواهند کرد. دانشگاه پس از پایان این دوره یک ساله، شرایط علمی و شغلی دانشجو را بررسی کرده و در صورت امکان، مدت دریافت بورسیه آلمان را تمدید خواهد کرد.

بر طبق آمارهای گرفته شده در طی دو سال گذشته که بورسیه تحصیلی آلمان راه اندازی شده است تعداد ۱۴ هزار نفر در حال استفاده ازاین بورسیه میباشند.

متذکر میشوم که درخواست بورسیه تحصیلی آلمان  پس از ثبت نام متقاضی در دانشگاه بررسی خواهد شد و نه پیش از ورود دانشجو به دانشگاه. برخی از کمک هزینه‌های تحصیلی یک دانشجو را متعهد می‌کند که بخشی از این کمک هزینه ها را پس از پایان دوران تحصیل برگرداند، این درحالی است که بورسیه آلمان جزء وام‌هایی نیست که بازپرداخت داشته باشد. دانشجویان دریافت‌ کننده بورسیه‌، تعهدی نسبت به آن پس از پایان دوران تحصیلات‌ شان نخواهند داشت. گفتنی است در ابتکاری جالب برخی از دانشگاه ها همچون دانشگاه بیلفلد آلمان به دانشجویان خارجی این دانشگاه بورسیه‌ای مشروط ارائه می‌کند. این دانشگاه تحت شرایطی خاص، از دانشجویان خارجی، شهریه دریافت نمی‌ کند و دانشجویان تنها تعهد اخلاقی دارند که در پایان دوران تحصیل، این هزینه را به دانشگاه بازگردانند. از همین رو، بورسیه مشروط نیز به انواع دیگر بورسیه‌ های تحصیلی اضافه شده است.

برای اینکه بدانید چه رشته ای را در کدام دانشگاه  و در چه مقطعی دنبال کنید بهترین راه مراجعه به وب سایت تبادل دانشگاهی میباشد. (D A A D ) آلمان  

همچنین متقاضیان دریافت بورسیه آلمان باید پیش از هر چیز از طریق نهادهای مسئول در دانشگاه مطلع شوند که آیا دانشگاه محل تحصیل آن‌ها دارای شرط بورسیه آلمان است یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و شرایط ویژه هر دانشگاه برای اهدای بورسیه آلمان به داوطلبان، بهترین راه مکاتبه و مراجعه مستقیم به دانشگاه است.

چندین سازمان و بنیاد در آلمان به دانشجویان و اساتید ایرانی بورس های تحصیلی می دهند:

بنیاد آلکساندر فون هومبولدت دو برنامه عمده برای محققان بسیار متبحر و کارآزموده خارجی با مدرک دکترا دارد:

  • بورس های تحقیقاتی طولانی مدت از ۶ تا ۱۲ ماه
  • اعطای بیش از ۱۵۰ جایزه تحقیقاتی هومبولدت در سال به محققین شناخته شده بین المللی با پیشنهاد محققان آلمانی. همراه با این جایزه محققین به مدتی نسبتاً طولانی (۴ تا ۱۲ ماه) برای انجام یک پروژه تحقیقاتی به انتخاب خود، دعوت می شوند.

مرکز تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)  بورس های زیر را در اختیار محققان، فارغ التحصیلان و دانشجویان ایرانی قرار می دهد.

برای فارغ التحصیلان  فوق لیسانس  دوره بورسیه کامل ۳ سال و در موارد استثنائی ۴ سال می باشد. علاوه  بر این برای نوشتن رساله دکترا نیز بورس های یک تا ده ماهه در اختیار دانشجویان گذاشته می شود.

– بورس های هلم هولتس – (DAAD) برای دانشجویان نخبه دکترا و فوق دکترا خارجی بورسیه ها در زمینه زمین و محیط زیست، بهداشت، تکنولوژی کلیدی، ساختار ماده و فضا در یکی از مراکز انجمن هلم هولتس کارهای تحقیقاتی انجام می دهند، مدت این بورس ها ۱۲ تا ۳۶ ماه است.

 

 

 

 

6 پاسخ
  1. Avatar
    منير می گوید:

    من در رشته مهندسي منابع آب، بررسي جريان هاي زيست محيطي رودخانه ها در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه سراسري فارغ التحصيل شدم. اگر از الان شروع به خواندن زبان به صورت فشرده كنم. با دو مقاله isi ، امكان داره بورسيه بگيرم؟ معدل كارشناسي ۱۳٫۲۸, ارشد ۱۵٫۵۳ است.

    پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ، اخذ بورسیه منوط به دارا بودن شرایطی می باشد که به راحتی امکان پذیر نمی باشد ولیکن از کشورهایی که به راحتی می توان جهت اخذ بورسیه اقدام نمود اسپانیا و کشور پرتغال است. در صورت کسب اطلاعات بیشتر ، با برقراری تماس با مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا ، یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، اقدام نموده و از مشاوره تلفنی رایگان برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  2. Avatar
    فهبمه می گوید:

    با سلام و تشکر از اطلاعات خوبتون
    لطفا در مورد اینکه ایا بعد از تحصیل می توان در آلمان کار کرد نیز اطلاعاتی قرار دهید
    ممنون

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      با سلام و عرض ادب ، بله بعد از تحصيل ١ سال فرصت داريد كه كاري پيدا كنيد
      جهت كسب اطلاعات بيشتر با دفتر نياوران تماس حاصل نماييد
      ٠٢١٢٢٨٢٩٥٣٨
      ٠٢١٢٢٨٢٩٥٤٨

      پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ؛ شما در حین تحصیل بیست ساعت به صورت نیمه وقت و یا پارت تایم می توانید کار کنید و پس از تحصیل هم در صورتی که کار فول تایم دارا باشید می توانید اقدام نمائید . در صورت کسب اطلاعات بیشتر ، با برقراری تماس با مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا ، یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، اقدام نموده و از مشاوره تلفنی رایگان برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  3. Avatar
    نیکو صبور می گوید:

    با سلام.
    ۳۱ سالمه و دارای کارشناسی ریاضی کاربردی از دانشگاه دولتی با معدل ۱۴٫۳۶٫ کاشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه پیام نور با معدل ۱۶٫۵۰٫ یک مقاله علمی پژوهشی در مجله داخلی. آیا امیدی است که با چنین شرایطی بورس دکتری در رشته مدیریت پروژه (project management) دریافت کنم. انگلیسی را هم شروع کردم. اگر امیدی هست باید از چه طریق اقدام کنم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *