بورس تحصیلی آلمان و شرایط دریافت آن

بورس تحصیلی آلمان و شرایط دریافت آن

شرایط دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی آلمان چیست؟ آیا قصد درخواست بورسیه و کمک هزینه تحصیلی آلمان را دارید؟ آیا در دوره کارشناسی آلمان امکان اخذ بورسیه تحصیلی آلمان وجود دارد؟ شرایط دریافت  بورسیه و کمک هزینه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا چیست؟ درخواست بورسیه و کمک هزینه تحصیلی آلمان پس از ثبت نام متقاضی در دانشگاه بررسی خواهد شد یا پیش از ورود دانشجو به دانشگاه؟ آیا دانشجویی که از بورسیه و کمک هزینه تحصیلی آلمان استفاده می کند متعهد به باز پرداخت آن می باشد؟  آیا تمدید بورسیه تحصیلی آلمان امکان پذیر است ؟  امروزه جوانان بسیار زیادی از اقصی نقاط جهان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان هستند. چنانچه شما قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، و مایلید از نحوه اخذ بورسیه و کمک هزینه های تحصیل در آلمان مطلع شوید این مقاله را مطالعه فرمایید. جهت آگاهی بیشتر از شرایط اخذ بورس و کمک هزینه  های تحصیلی که نیاز به پاسخ های به روز و صحیح دارد، پیشنهاد می شود با وکلای مهاجرت تحصیلی به آلمان مشورت نمایید.

یکی از نگرانی های دانشجویان جهت تحصیل در خارج از کشور، تامین منابع مالی برای پوشش هزینه ای تحصیل و زندگی است. در سالهای اخیر کشور آلمان به یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است . علاوه بر رایگان بودن تحصیل ، اقتصاد قوی آلمان  و همکاری گسترده مراکز صنعتی این کشور در انجام  پروژه های صنعتی و پژوهشی با دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ، سبب شده است که شرایط بی نظیری جهت اعطاء تعداد زیادی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی فراهم شود. به نحوی که مطابق با گزارشات ، در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۴۰۰۰ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی اعطا شده است که در مقایسه با دوسال گذشته افزایش دو برابری را نشان می دهد. به همین دلیل در سالهای  اخیر کشور آلمان به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت تحصیلی در قاره اروپا تبدیل شده است. برنامه ریزی نهاد های متولی آموزش عالی آلمان این است که تا سال ۲۰۲۰ ، امکان تحصیل برای بیش از ۳۵۰ هزار دانشجوی خارجی را فراهم نمایند. بورسیه تحصیلی آلمان از جمله برنامه‌ های حمایتی آنته شاوان، وزیر علوم و تحقیقات پیشین آلمان محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۱ به مرحله اجرا در آمد . در حال حاضر با گذشت چند سال از راه اندازی بورسیه تحصیلی آلمان آمار ها نشان می‌دهد که بورسیه تحصیلی در میان مراکز آموزش عالی آلمان، دانشجویان و سرمایه گذاران بخش خصوصی جای خود را باز کرده و بر میزان محبوبیت آن افزوده شده است.

بنابراین شرایط مطلوب برای دانشجویان خارجی جهت تحصیل ارزان قیمت در آلمان فراهم است و دانشجویان ایرانی می توانند از فرصت های متنوع بورسیه آلمان استفاده کنند و چنانچه تمایل به تحصیل در دانشگاههای رایگان آلمان و اخذ بورسیه آلمان را داشته باشید، می توانید در میان بیش از ۳۰۰ دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی انتخابهای مناسب داشته باشید. لازم به ذکر است که درخواست بورسیه تحصیلی پس از ثبت نام متقاضی در دانشگاه بررسی خواهد شدو نه پیش از ورود دانشجو به دانشگاه و علاوه بر آن بورسیه آلمان جزء وام‌هایی نیست که بازپرداخت داشته باشد و دانشجویان دریافت کننده بورس تحصیلی آلمان، تعهدی نسبت به باز پرداخت آن پس از پایان دوران تحصیلاتشان نخواهند داشت..

 

شرایط دریافت بورسیه

متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی آلمان می توانند از طریق نهادهای مسئول در دانشگاه مطلع شوند که آیا دانشگاه محل تحصیل آن‌ها عضو شبکه اهدای بورسیه تحصیلی آلمان می ‌باشد یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و شرایط ویژه هر دانشگاه برای اهدای بورسیه تحصیلی ، بهترین راه، بررسی وب سایت دانشگاه، مکاتبه و گاها مراجعه مستقیم به دانشگاه می ‌باشد. اکثر بورسیه ها ی آلمان مخصوص دانشجویان دکتری و پست دکتری است و بعضا به دانشجویان کارشناسی ارشد هم بورسیه تعلق می گیرد. نمرات ممتاز در مقطع تحصیلی قبلی، فعالیت‌های پژوهشی و رزومه خوب، یکی از شرایط دریافت بورسیه آلمان می باشد. برخی از دانشگاههای آلمان به دانشجویان خود کمک هزینه تحصیلی تقریبا در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو در ماه و برای مدت زمان دو ترم پرداخت می کنند. پس از پایان این دوره یک ساله، مسئولین دانشگاه وضعیت تحصیلی و شغلی دانشجو را بررسی کرده و در صورت امکان، مدت دریافت کمک هزینه را تمدید خواهند کرد.  دوره دکتری پژوهش محور بوده و دانشجویان موظف به ارائه تز تحقیقاتی دسته اول هستند.  لذا  دانشجویان جهت اخذ پذیرش دکتری آلمان، می بایست علاوه بر داشتن معدل بالا و اخذ مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با دوره دکتری از دانشگاههای معتبر، استاد راهنما  (Supervisor)‌ برای پشتیبانی از تز دکتری خود را در بدو امر یافته و تایید ایشان را برای معرفی به دانشگاه اخذ نمایند. بنابر این پذیرش دکترا در دانشگاه های آلمان، بر اساس متقاعد کردن استاد راهنما توسط دانشجوی متقاضی است. بنابراین دانشجو باید بر اساس رشته مورد نظر، با اساتید دانشگاه رایزنی کند. برخی از دانشگاه ها، فرصت های کارآموزی ( ( Internship در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند که دانشجو با کار ساعتی در ان پروژه ها، بخشی از هزینه های ماهانه خود را پوشش می دهد. از طرفی، دانشگاه ها فرصت های دستیار تحقیق RA و دستیار تدریس TA    در اختیار دانشجویان دکترا  قرار می دهند که بتوانند در پروژه های تحقیقاتی و تدریس برخی از دروس به اساتید کمک کنند. علاوه بر دانشگاه برخی از موسسات نیز وجود دارند که با همکاری دانشگاه فرصت های بورسیه را در اختیار دانشجو قرار می دهند.

فهرست موسسات ارائه کننده بورس تحصیلی

در آلمان موسسات و نهادهایی وجود دارد که از دانشجویان حمایت مالی می نمایند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می شود :

  • موسسه Heinrich Böll Stitung
  • موسسه Humboldt Research Fellowship
  • موسسه Bayer Foundation
  • موسسه RWTH
  • موسسه ماکس پلانک
  • بورسیه DAAD Scholarship

 

مهلت ارائه درخواست اخذ بورس تحصیلی آلمان

برای شروع ترم زمستانی، شما می بایست درخواست خود را تا تاریخ ۱۵ ژوئیه هر سال ارائه نمایید. چنانچه مایل به شروع تحصیلات در ترم تابستان هستید، مهلت ارائه درخواست اخذ بورسیه تحصیلی آلمان ۱۵ ژانویه می باشد.

 

این مقاله در خصوص شرایط دریافت  بورسیه و کمک هزینه تحصیل در آلمان نگارش شده است. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به اهمیت بالای اخذ بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی  در تامین هزینه های تحصیلی  که در انتخاب کشور و دانشگاه اثر گذار می باشد، پیشنهاد می گردد متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور آلمان به وکیل مهاجرت مراجعه و در خصوص شرایط دریافت بورسیه و کمک هزینه  تحصیل در دانشگاههای آلمان مشاوره تخصصی دریافت  نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *