تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان چیست؟ آیا قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارید؟ آیا تحصیل در آلمان رایگان است؟ هزینه تحصیل در آلمان چه میزان است؟ آیا امکان تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد؟ آیا تحصیل در آلمان از اعتبار بین المللی برخوردار است؟ موسسات آموزش عالی در آلمان به چند دسته تقسیم می شوند؟ آیا با تحصیل، اقامت دائم آلمان اخذ می شود؟  شرایط تحصیل در دوره کارشناسی آلمان چیست ؟ دوره کارشناسی ارشد آلمان چه شرایطی دارد؟ شرایط تحصیل دوره دکتری در آلمان چیست؟  آیا امکان بردن همراه حین تحصیل در آلمان وجود دارد؟  امروزه جوانان بسیار زیادی از اقصی نقاط جهان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان هستند. چنانچه شما نیز از جمله کسانی هستید که در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان سوالاتی دارید این مقاله را مطالعه فرمایید. در این مقاله سعی شده تا مهاجرت تحصیلی آلمان و اخذ اقامت تحصیلی آلمان از منظر حقوق بین الملل خصوصی مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد.

 

نظام آموزشی عالی و پیشرفته و همچنین رایگان بودن آموزش در آلمان از جمله دلایل عمده افراد برای مهاجرت تحصیلی به آلمان می باشد. پیشنهاد می گردد بواسطه اهمیت امر مهاجرت اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان هستید و خواهان آگاهی از جزئیات بیشتر این امر می باشید با وکیل مهاجرت به آلمان و کارشناس حقوقی مشورت نمایید و از قوانین آلمان در این حوزه مطلع شوید.

آموزش و پرورش عمومی آلمان بعنوان یکی از برترین نظام های تحصیلی جهان این امکان را به اشخاص واجد شرایط می دهد که بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی خانواده آنها تا سطح دانشگاه از تحصیل رایگان بهره مند شوند. استفاده از این مزایا نه تنها برای دانش آموزان و دانشجویان آلمانی بلکه برای اتباع تمامی کشورها امکان پذیر است. کودکان ۳ تا ۶ سال می توانند در دوره های مهدکودک و پیش دبستانی شرکت کنند. بعد از این دوره، تحصیل برای ۹ یا ۱۰ سال اجباری است. دانش آموزان پس از پایان این دوره به دانشگاه وارد می شوند. دانشجویان برخی رشته ها در پایان دوره تحصیلی آزمون خواهند داشت. رشته های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، حقوق، داروسازی، شیمی و تغذیه از جمله این رشته ها هستند. همچنین برای هر رشته دوره های آماده سازی وجود دارد که متقاضیان می توانند با شرکت در آنها در شاخه تخصصی مورد نظر خود تحصیل نمایند. این دوره ها عبارتند از:

 

G Course  : مخصوص رشته های علوم انسانی

S Course  : مخصوص موضوعات مرتبط با زبان و ادبیات

W Course  : برای رشته های علوم اجتماعی و اقتصاد

T Course  : برای موضوعات علمی رشته های فنی و مهندسی

M Course  : مخصوص رشته های پزشکی، زیست شناسی، دندانپزشکی و …

دوره های اخیر قابلیت تمدید برای دو ترم را دارند. در انتهای این دوره های دانشجویان مدرک Feststellungsprüfung دریافت می کنند که با داشتن این مدرک می توانند در رشته تخصصی خود وارد دانشگاه شوند. برای ورود به این دوره ها محدودیت سنی تا سقف ۲۰ سال وجود دارد. تحصیل در دانشگاههای آلمان به زبان آلمانی رایگان بوده و تنها هزینه ثبت نام در دانشگاه پرداخت می گردد که مبلغ آن در سال   ۲۰۱۷برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا ۳۸۰ یورو و برای شهروندان سایر کشورها ۷۶۰ یورو به ازای هر ترم می باشد. آموزش عالی در آلمان به ۳ مقطع کارشناسی (۳ تا ۴ سال) ، کارشناسی ارشد ( ۲ سال) ، و دکترا ( ۳ تا ۵ سال) تقسیم می شود.  شروع ترم تحصیلی در دانشگاههای آلمان از ماه سپتامبر میباشد (در برخی از دانشگاهها، دوره هایی در ماه ژانویه نیز ارائه می شود) . تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز برای دانشجویان خارجی امکان پذیر است. متقاضیان با داشتن مدرک زبان آلمانی می توانند در تمامی رشته ها پذیرش اخذ نمایند. تعداد قابل توجهی از رشته های تحصیلی نیز در دانشگاه های مختلف به زبان انگلیسی ارائه می گردد.

مقطع دکترا با تکمیل مقاله علمی پژوهشی (پایان نامه) به اتمام می رسد. دوره های دکترا به دو صورت مدل سنتی PhD و طرح PhD سازماندهی شده انجام می گیرد. در حالت اول دانشجو در یک دانشگاه و تحت نظارت یک استاد راهنما فارغ التحصیل می شود و در مقابل طرح سازماندهی شده دکترا محدود به ۳ سال شامل پژوهش زیر نظر گروهی از اساتید و دانشمندان. در هر دو صورت دانشجوی متقاضی این مقطع می بایست از نظر علمی سطح قابل قبولی داشته باشد. داشتن مقالات علمی ISE یا کتب علمی منتشر شده یا نمرات عالی در مقاطع قبلی از جمله موارد مورد نیاز برای پذیرش در مقطع دکترا می باشد.

 

موسسات آموزش عالی در آلمان

موسسات آموزش عالی در آلمان به چند دسته تقسیم می شوند:

  • دانشگاه
  • دانشگاههایی با تاکید بیشتر در علوم کاربردی و نظری
  • دانشکده های مدیریت بازگانی
  • موسسات فنی و حرفه ای (Fachhochsehule)
  • کالج های موزیک و هنر(Masikana kunsthochschule)
  • کالج های تربیت معلم
  • دانشکده تربیت بدنی(Sporthochsehule

 

شرایط و مدارک تحصیل در آلمان

هر دانشجوی خارجی برای ورود به دانشگاه های آلمان نیاز به اخذ Hochschulzugangsberechtigung یا پذیرش دانشگاهی دارد. برای اخذ این نامه متقاضی باید مدارک تحصیلی و نمرات مقاطع قبلی خود را به دانشگاه ارائه نماید. دانشجویانی که در کشور ایران (بویژه دانشگاه های دولتی) در حین تحصیل هستند نیز می توانند با معادل سازی واحد های گذرانده شده به دانشگاه های آلمان ورود نمایند.

از جمله مدارک مورد نیاز دیگر برای اخذ پذیرش داشتن مدرک زبان است. اکثر واحدها در مقطع لیسانس به زبان آلمانی می باشد و از این رو متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی DSH یا TestDaF داشته باشند. دوره های DSH تنها در کشور آلمان برگزار می گردد ولی در اکثر کشورها آموزش بر اساس نظام TestDaF صورت می پذیرد. چنانچه شخصی سابقه تحصیل به زبان آلمانی، یا مدرک C2 دال بر آموزش در انجمن گوته ارائه نماید نیازی به مدرک زبان آلمانی ندارد. ضمناً در مقطع کارشناسی ارشد تعداد قابل توجهی از رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شود. برای این مقطع داشتن مدرک زبان IELTS با نمره ۶٫۵ قابل قبول خواهد بود.

 

هزینه تحصیل در آلمان

همانگونه که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد هزینه های تحصیل در آلمان به نسبت سایر کشورها اروپایی و غیراروپایی به اندازه ای پایین است که عملاً رایگان تلقی می شود. در بسیاری از دانشگاه ها دانشجویان خارجی باید پیش از شروع ترم ۳۸۰ تا ۷۶۰ یورو بعنوان هزینه ثبت نام پرداخت نماید. بعضی از دانشگاه های دولتی همین مبلغ را نیز از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت نمی کنند. اگرچه در بعضی رشته های خاص فوق لیسانس و دکترا متقاضیان ملزم به پرداخت شهریه هستند.

 

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین ماهیانه ۸۰۰ یورو شامل اجاره مسکن، تردد، خورد و خوراک، پوشاک، لوازم آموزشی، بیمه سلامت، تلفن، اینترنت و سایر هزینه های روزمره است.

 

اجاره خوابگاه و آب و برق۳۰۰ یورو
مواد غذایی و نوشیدنی۱۶۵ یورو
پوشاک۵۵ یورو
وسایل آموزشی۳۰ یورو
مترو و حمل و نقل عمومی۸۰ یورو
بیمه درمانی و هزینه های پزشکی۶۵ یورو
تلفن، اینترنت، تلویزیون۳۵ یورو
تفریح، سرگرمی،فرهنگ و ورزش۷۰ یورو
جمع۸۰۰ یورو

 

دانشجویان خارجی به نسبت اتباع این کشور به نسبت کمتری به کمک هزینه های مالی تحت عنوان بورسیه تحصیلی درآلمان دسترسی دارند. ضمن اینکه دانشجویان در هر مقطع حق اشتغال به مشاغل دانشجویی را دارند. این محدودیت برای دانشجویان لیسانس ۱۰ ساعت، برای دانشجویان فوق لیسانس ۲۰ ساعت و برای دانشجویان مقطع دکترا ۳۰ ساعت در هفته می باشد.

میزان دستمزد در هر ساعت در حدود ۱۰ یورو می باشد.  با این مقدار درآمد، دانشجو قادر به پرداخت هزینه های زندگی خود خواهد بود. حق الزحمه کار در شهرهای بزرگتر همچون کلن، مونیخ و هامبورگ بیشتر است اما طبیعتا در شهرهای بزرگ هزینه اجاره مسکن هم بالاتر خواهد بود.

 

ویزای دانشجویی در آلمان

دانشجویان غیر اروپایی متقاضی تحصیل در آلمان باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنند به این منظور آنها می توانند از ویزای پذیرش دانشگاه برای ورود به آلمان استفاده نمایند و پس از ورود به خاک این کشور درخواست اقامت در آلمان به عنوان دانشجو را طرح و رسیدگی نمایند. پروسه اخذ این ویزا چند ماهی به طول می انجامد. مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی عبارتند از:

  • پاسپورت دارای اعتبار
  • نامه پذیرش دانشگاه یا توصیه نامه هیئت پذیرش دانشگاه برای ویزای دانشجویی
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی
  • اثبات توان و تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی در آلمان
  • پوشش بیمه سلامت

 

اثبات تمکن مالی

اثبات تمکن مالی به این معناست که فرد باید هزینه های کامل یک سال اول زندگی خود در آلمان را در حسابی بلوکه نماید. این مبلغ برای دارنده ویزای دانشجویی ۸۶۴۰ یورو می باشد که فرد مجاز است ماهیانه ۷۲۰ یورو از آن را برداشت نماید.

از طرق زیر می توان تمکن مالی را اثبات نمود و مدارک مرتبط را در اختیار سفارت آلمان قرار داد:

  • اسناد و مدارک والدین شما در باب دارایی ها و حساب بانکی آنها
  • اسپانسری شخصی که در آلمان اقامت دائم دارد و می تواند هزینه های شخص غیر آلمانی را پوشش دهد.
  • یک حساب بانکی بلوکه شده به حساب سپرده شخص
  • ارائه یک ضمانت بانکی
  • ارائه مدرکی دال بر پرداخت هزینه تحصیلی که دانشگاه و موسسه شناخته شده در آلمان هزینه های شخص را به عهده می گیرد (بورس تحصیلی)

 

اقامت پس از تحصیل:

دانشجویان پس از تحصیل به مدت حداکثر ۱۸ ماه فرصت دارند کاری را در آلمان متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا کنند. برای این منظور دانشجویان باید درخواست اقامت خود را در اداره اتباع خارجه به ثبت برسانند.

 

وضعیت الحاق افراد خانواده:

در آلمان در بدو امر صدور ویزای تحصیلی، اجازه اقامت به همراهان ( همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال ) فرد دانشجو داده نمی شود اما پس از ثبت نام دانشجو و حضور در دانشگاه، همراهان فرد دانشجو می توانند به فرد دانشجو ملحق شوند.

 

 

این مقاله در خصوص تحصیل در آلمان نگارش شده تا شما با شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان  آشنا شده و با آگاهی کامل کشور آلمان را برای تحصیل در دوره های آموزش عالی انتخاب نمایید. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به مواردی که در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان مطرح شد و به جهت اهمیت بالای مقوله مهاجرت تحصیلی به آلمان و اقامت تحصیلی در این کشور پیشنهاد می گردد متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به وکیل مهاجرت به آلمان مراجعه و در خصوص فرایند پذیرش و ویزا مشاوره تخصصی اخذ نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *