تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا

 

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما خواننده ی محترم با موضوع تحصیل در استرالیا نگاشته شده است، لذا چنانچه در خصوص تحصیل در استرالیا قصد کسب اطلاعات داشته یا قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در استرالیا دارید، پیشنهاد می گردد مطالب ذیل را به دقت مطالعه بفرمایید. تحصیل در استرالیا یکی از ایده آل ترین و بهترین گزینه های پیش روی هر دانشجویی است که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد؛ زیرا تحصیل در استرالیا علاوه بر برخورداری از استاندارد های بین المللی و وجود مراکز علمی و آموزشی معتبر و بهترین دانشگاه های دنیا، می تواند زمینه ی یافتن شغل برای دانشجویان بین المللی را در بهترین شرکت ها و سازمان های بین المللی فراهم آورد. چنانچه پس مطالعه ی مطالب این مقاله سعی در کسب اطلاعات بیشتر و یا طرح پرسش در خصوص تحصیل در استرالیا داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در زمینه ی تحصیل در استرالیا می باشند در ارتباط باشید.

نظام آموزشی استرالیا

تحصیل در استرالیا طیف وسیع و متنوعی از گزینه های مطالعاتی را به دانشجویان ارائه می نماید. در استرالیا بیش از ۱۲۰۰ نهاد آموزشی و بیش از ۲۲۰۰۰ دوره تحصیلی وجود دارد. نظام آموزشی و تحصیلی استرالیا هم شامل نهادهای عمومی و هم خصوصی می باشد و نظام آموزشی در تمام استرالیا مشابه بوده و بعضی تغییرات جزئی و کوچک در برخی ایالات وجود دارد. آموزش و پرورش  تا مقطع ابتدایی و دبیرستان اجباری بوده و این مساله بین سنین ۶ تا ۱۶ سال می باشد. دوران مدرسه ۱۳ سال بوده و به سه بخش تقسیم می گردد:

  • مدرسه ابتدایی: این مقطع از سن ۶ یا ۷ سال آغاز شده و ۷ یا ۸ سال به طول می انجامد.
  • دبیرستان: این مقطع به مدت ۳ الی ۴ سال به طول می انجامد.
  • دبیرستان دوره دوم: این مقطع دو ساله بوده و دوره ی ۱۱ و ۱۲ تحصیل را شامل می شود.

زبان تدریس در دانشگاه ها و موسسات آموزشی در استرالیا به زبان انگلیسی بوده و البته بسیاری از مدارس و موسسات برنامه های دو زبانه و غیر از انگلیسی را نیز ارائه می نمایند. سیستم آموزشی استرالیا در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است و معتبر بوده و از تمامی استاندارد های آموزشی روزِ دنیا برخوردار است.

هزینه های تحصیل در استرالیا

هزینه های تحصیل در استرالیا به موسسه آموزش عالی انتخابی و همچنین مقطع تحصیلی بستگی مستقیمی دارد، و دانشجویان بین المللی می بایست قبل از شروع تحصیل تمامی مبلغ شهریه را پرداخت نمایند؛ البته پس از مدتی تحصیل، شرایط کمک های تحصیلی و یا پرداخت اقساطی شهریه فراهم می گردد.

  • هزینه تحصیل در مدرسه ۷۸۰۰ دلار الی ۳۰۰۰۰ دلار استرالیا می باشد.
  • هزینه تحصیل در مدارس آموزش فنی و حرفه ای ۴۰۰۰ دلار استرالیا الی ۲۲۰۰۰ دلار استرالیا می باشد.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ۱۵۰۰۰ تا ۳۳۰۰۰ دلار استرالیا می باشد.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰۰۰۰ الی ۳۷۰۰۰ دلار استرالیا
  • هزینه تحصیل در مقطع دکترا ۱۴۰۰۰ الی ۳۷۰۰۰ دلار استرالیا

بورسیه های تحصیلی در  استرالیا

بسیاری از بورسیه های تحصیلی در استرالیا کمک های مالی دولت و موسسات غیرانتفاعی و بین المللی هستند، در ادامه به تفصیل این بورسیه ها معرفی می گردند:

Australia Awards: این بورسیه تحصیلی در جهت ارتقای دانش و آموزش و پرورش و همچنین ایجاد ارتباط های وسیع تر موسسات آموزشی استرالیا با همسایگانش ایجاد گردیده است، این بورسیه تحصیلی توسط وزارت امور خارجه استرالیا و مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در استرالیا طراحی گردیده است.

International Postgraduate Research Scholarships: این بورسیه تحصیلی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می گردد، و هدف از اعطای این بورسیه تمرکز دانشجو بر تحقیقاتی است که به پیشرفت استرالیا کمک نماید. و این بورسیه فضایی را برای دانشجویان ایجاد می کند که علاوه بر تحصیل در بهترین دانشگاه های استرالیا، دانشجو قادر باشد برای انجام تحقیقاتش با بهترین اساتید استرالیایی و بین المللی در ارتباط باشد.

Australia APEC Women in Research Fellowship: این بورسیه تحصیلی به طور خاص به زنان محقق اختصاص دارد و با هدف پیشرفت تحصیلی و تحقیقاتی زنان و ایجاد فرصت های مناسب برای ایشان طراحی گردیده است. این بورسیه تحصیلی با همکاری موسسات آموزشی و تحقیقاتی خصوصی و دولتی در استرالیا اعطا می گردد. این بورسیه تحصیلی در جهت توانمندی سازی زنان در منطقه و ارتقای سطح علمی زنان در رشته های علوم پایه، فن آوری، مهندسی و ریاضیات طراحی شده است.

این بورسیه های تحصیلی به تمامی دانشجویان بین المللی که واجد شرایط لازم برای اخذ بورسیه باشند تعلق می گیرد؛ البته مسائلی چون کشور مبدا و ملیت دانشجو و همچنین رزومه تحصیلی و کاری و رشته ی انتخابی برای ادامه تحصیل در اعطای بورسیه های تخصیلی نقش پر رنگی خواهند داشت.

شرایط و موارد مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا مانند بسیاری از کشورهای دنیا دانشجو می بایست شرایط و موارد خاصی را رعایت نموده و مدارک مورد نیازی را که طبق قانون مهاجرت مشخص شده است فراهم نماید. این موارد شامل تمکن مالی، زبان انگلیسی یا سایر زبان های مورد نیاز، پرداخت هزینه های مربوطه و…. خواهد بود. در ادامه به تفصیل در خصوص شرایط  و موارد مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در استرالیا توضیح داده خواهد شد:

تمکن مالی:

جهت ادامه تحصیل در استرالیا دانشجو می بایست اسناد و مدارک کافی برای نشان دادن پوشش هزینه های تحصیل، سفر و زندگی را به سفارت و به موسسه آموزشی مربوطه تهیه نماید. طبق آخرین اطلاعات قوانین مهاجرتی استرالیا در سال ۲۰۱۶،  این امر مستلزم اثبات تمکن لازم برای پرداخت هزینه های زندگی در استرالیا ( به جز هزینه های مربوط به شهریه و سفر) به مبلغ ۱۹۸۳۰ دلار استرالیا و  معادل حدود ۱۵۱۷۰ دلار امریکا برای یک سال زندگی می باشد.  همچنین چنانچه دانشجو همسر و فرزندان خود را نیز به همراه داشته باشد باید مبلغی اضافه بر آن چه اشاره شد در حساب بانکی خود برای پوشش هزینه های ایشان داشته باشد. این موارد شامل پرداخت هزینه های تحصیل و مدرسه فرزندان و هزینه های زندگی ایشان می باشد. علاوه بر آن، چنانچه شخصی پدر یا مادر خود را به عنوان پوشش دهنده ی مسائل مالی خود معرفی نموده باشد باید نامبردگان مبلغ حدوداً ۶۰۰۰۰ دلار استرالیا معادل حدوداً ۴۵۸۵۰ دلار امریکا را در حساب خود داشته و به عنوان مدرک به مقامات مورد نظر ارائه نمایند.

تسلط به زبان انگلیسی:

چنانچه دانشجوی بین المللی از کشوری غیر انگلیسی زبان وارد استرالیا شده باشد و یا حداقل برای مدت پنج سال در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل ننموده باشد نیازمند اثبات توانایی زبان انگلیسی است. استرالیا تمامی مدارک معتبر بین المللی از جمله IELTS، TOEFL iBT، Pearson Test of English (PTE) Academic، Cambridge Advanced English (CAE) ، را به رسمیت شناخته و دانشجو با داشتن هر یک از مدارک فوق واجد شرایط برای ورود به دانشگاه های استرالیا خواهد بود. البته سطح زبان دانشجو به طور مستقیم به مقطع تحصیلی، رشته ی تحصیلی و همچنین مقررات دانشگاه مورد نظر بستگی دارد.

مدارک مورد نیاز برای اثبات سلامتی عمومی:

برخی از دانشجویان می بایست برخی از آزمایش های پزشکی مورد نیاز را مانند رادیولوژی و … به مقامات صالح برای اعطای ویزای تحصیلی ارائه نمایند. این آزمایش ها به خصوص زمانی که فردی بخواهد در رشته های خاص چون پزشکی، دندان پزشکی و پرستاری ادامه تحصیل نماید مهم تر خواهد بود.

حق کار در حین تحصیل در استرالیا

هر دانشجو در استرالیا از این حق برخوردار است که در طول ترم تحصیلی به مدت ۴۰ ساعت در هفته به صورت نیمه وقت به کار مشغول شود. البته در زمان تعطیلات دانشگاه می تواند به صورت تمام وقت به کار بپردازد. نکته ی قابل توجه این است که دانشجویی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می نماید هیچ گونه محدودیتی در خصوص مدت و زمان کار نداشته و می تواند هر ساعتی که بخواهد به کار مشغول شود.

سایر موارد تحصیل در استرالیا

هر دانشجو می بایست حداقل ۹۰ روز یا سه ماه قبل از شروع سال تحصیلی در استرالیا برای اخذ ویزای تحصیلی و آماده نمودن مدارک مورد نیاز اقدام نماید، و هر دانشجو ملزم است ظرف ۷ روز از ورود به استرالیا، ورودِ خود و آدرس محل سکونت را به دانشگاه یا موسسه آموزشی ارائه نماید همچنین در صورت تغییر آدرس موظف است ظرف هفت روز این امر را نیز به اطلاع موسسه و دانشگاه برساند.

نتیجه گیری

در مقاله ی حاضر تلاش گردید اطلاعاتی کاربردی و مختصر در خصوص تحصیل در استرالیا به شما خواننده محترم ارائه گردد. همان گونه که اشاره شد، سیستم تحصیل در استرالیا تمامی استاندارد های لازم برای آماده ساختن یک فرد برای تحصیل و کار در یک محیط بین المللی و کاملاً علمی و پژوهشی را دارا می باشد. تحصیل در استرالیا علاوه بر اینکه زمینه ی یافتن شغل در آینده را فراهم می آورد، بلکه این امکان را به دانشجویان می دهد که در حین تحصیل به مدت زمان تقریباَ زیادی به کار مشغول گردند. بنابراین حق کار در حین تحصیل در استرالیا که دغدغه ی بسیاری از دانشجویان بین المللی است در استرالیا به طور نسبتاً کاملی وجود ندارد. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص تحصیل در استرالیا داشتید، می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل و وکیل مهاجرت که دارای تخصص در زمینه تحصیل در استرالیا و  سایر کشورها می باشند در ارتباط باشید.

 

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *