تحصیل در مجارستان

 تحصیل در مجارستان

در این نوشتار سعی شده راجع به تحصیل در مجارستان اطلاعاتی در اختیار شما قرار بگیرد . تحصیل در مجارستان چگونه است ؟چه دلیلی باعث میشود شخص به دنبال تحصیل در مجارستان باشد ؟اشخاص در چه مقاطعی میتوانند به تحصیل در مجارستان بپردازند ؟ با مطالعه مقالات موسسه MIE در سایت های معتبر موسسه MIE میتوانید اطلاعات مفیدی راجع به تحصیل در مجارستان را بدست بیاورید همچنین با مشاوره از موسسه MIE میتوانید  اطلاعات کافی راجع به تحصیل در مجارستان را بدست بیاورید.

کلیاتی راجع به تحصیل در مجارستان

آموزش و پرورش در مجارستان عمدتا  به صورت عمومی، توسط وزارت آموزش و پرورش کشور مجارستان ارائه میشود  . نظام پیش دبستانی مهد کودک در کشور مجارستان  برای همه کودکان بین سه تا شش سال، اجباری میباشد  و پس از آن حضور در مدرسه  تا سن شانزده اجباری میباشد. آموزش ابتدایی معمولا به مدت هشت سال طول می کشد. آموزش متوسطه شامل سه نوع سیستم کلاسیک که روی آموزش آکادمیک تمرکز دارد و شامل  : ژیمیناستیک به روش enrolls که اکثر دانش آموزانی که میخواهند در دانشگاه رشته تربیت بدنی بخوانند به این مدرسه میروند . مدارس حرفه ای متوسطه برای دانش آموزان متوسط چهار سال طول می کشد و در دانشکده فنی دانش آموزان برای  آموزش حرفه ای و و کار حرفه ای آماده  می شوند .  این سیستم متوسطه تا حدی انعطاف پذیر است ، فارغ التحصیلان از یک مدرسه حرفه ای می توانید یک برنامه دو ساله با دسترسی به آموزش های حرفه ای بالاتر برای مثال در رشته های  :  ریاضیات و مطالعات علوم بین الملل(TIMSS) شرکت نمایند و طی تجربیات نسشن داده دانش آموزان مجاری رتبه های درخشانی از ریاضی را با این نوع آموزش در جهان کسب کرده اند .

بسیاری از دانشگاهای کشور مجارستان به صورت  دولتی هستند  و دانش آموزان به طور سنتی بدون پرداخت هزینه در دانشگاها تحصیل میکنند. دانش آموزان با تحصیل در مجارستان با سیستم  آموزش عالی  شامل دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزش عالی، با آموزش میتوانند مدارک با درجه بالا حتی در سطح دکترا را دریافت کنند .. بیمه بهداشت و درمان برای دانش آموزان  تا پایان تحصیلات آنها رایگان میباشد. زبان انگلیسی و آلمانی در آموزش عالی مجارستان مهم است، و هرساله هزاران نفر برای آموزش زبان به کشور مجارستان می آیند.سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در مجارستان است از ۱۴۸ کشور رتبه  ۴۴ در گزارش رقابت پذیری جهانی ۲۰۱۴را کسب کرد.

قدمت برخی از بهترین دانشگاهای کشور مجارستان

امروز ۶۷ موسسه آموزش عالی در مجارستان وجود دارد ، اعم از کالج های کوچک تا به بالا اعم از  دانشگاههای تحقیقاتی مجارستان دارای یک سنت طولانی آموزش عالی میباشد . تاسیس دانشگاه در مجارستان شامل برخی از قدیمی ترین در جهان بوده به عنوان مثال  ، اولین دانشگاه پچ در سال ۱۳۶۷ که هنوز هم به کار خود میدهد ، اگر چه در سال ۱۲۷۶، دانشگاه Veszprém  توسط نیروهای نپیتر  Csák نابود شد و دیگر بازسازی نشد و به کار خود ادامه نداد . ا. زیگیسموند دانشگاه Óbuda  در ۱۳۹۵تاسیس شد . یکی دیگر از از Universitas Istropolitana ،در ۱۴۶۵   Pozsony توسط ماتیاس کوروینوس تاسیس شد. Nagyszombat دانشگاه در سال ۱۶۳۵ تاسیس شد و در سال ۱۷۷۷ به بودا نقل مکان کرد و آن را به نام دانشگاه اوتووس لونارد امروز میشناسند . د. دانشگاه بوداپست فناوری و اقتصاد در از قدیمی ترین موسسه تکنولوژی در جهان با رتبه دانشگاه و ساختار، سلف قانونی آن Institutum Geometrico-Hydrotechnicum در سال ۱۷۸۲ تاسیس شد توسط امپراتور ژوزف دوم

تحصیل در مقطع پیش دبستان

این سطح آموزشی به عنوان یک بخش یکپارچه بسیار مهمی از سیستم مدرسه در نظر گرفته شده است . آن را برای کودکان از ۳ تا ۷ سال سن برآورده ساخته اند . در  سال ۲۰۱۵، مشارکت در آموزش و پرورش پیش دبستانی در این سطح ( مهد کودک )  از سن ۳ سالگی (قبل از سال ۲۰۱۵ فقط سال آخر – بالاتر  از سن ۵ – اجباری بود) اجباری شد طی برنامه توسعه یافته.

Ovoda به مجاری یعنی برای مهربانی که اسم مهدکودک هارا در کشور مجارستان گذاشته اند و حضور کودکان از سن ۳ سالگی اجباری است تا سن ۶/۷ سالگی که انها به مدرسه بروند.

آموزش ابتدایی

کودکان  در سن ۶ سالگی در مجارستان شروع به نحصیل در مدرسه ابتدایی  میکنند (از سن۷ اگر آنها پس از ۳۱ مه به دنیا آمده باشند). آموزش ابتدایی می توانید برای ۴، ۶ یا ۸ سال ارائه شود .که دوره  ۸ سال گسترده ترین است. دروسی که در مقطع ابتدایی به دانش آموزان درس داده میشود موضوعات شامل ادبیات ، دستور زبان ، ریاضیات ، موسیقی ، هنر ، تربیت بدنی ، مطالعات زیست محیطی (از ۱ به درجه ۵)، زیست شناسی (از درجه ۶)، جغرافیا (از درجه ۶)، تاریخ (از درجه ۵)، تاریخ هنر ، فیزیک (از درجه ۶)، شیمی (از درجه ۷)، یک یا دو زبان خارجی (معمولا انگلیسی ، آلمانی یا فرانسه ). است.

آموزش متوسطه

آموزش متوسطه معمولا به مدت ۴ سال طول می کشد. سه نوع از مدارس متوسطه وجود دارد:

Gimnázium (غیر حرفه ای، دانش آموزان برای آموزش عالی آماده به مدت ۲ سال آماده میشوند و زبان های خارجی به آنها اموزش داده میشود؛

Szakközépiskola (هنرستان حرفه ای

Szakmunkásképző Szakiskola (آموزشگاه حرفه ای که برنامه پل را ارائه میدهد برای دانش آموزانی که از تحصیل در مقطع ایندایی جا مانده اند )

پس از اتمام دوره متوسطه، از  دانش آموزان امتحان فارغ التحصیلی ( Matura یا امتحان نهایی، érettségi به مجارستانی) میگیرند. که شامل : آزمون کتبی در ریاضیات، امتحانات شفاهی و کتبی در ادبیات و دستور زبان، یک زبان خارجی، تاریخ و نوشته شده و / یا آزمون شفاهی در یک موضوع به انتخاب دانش آموز. این امتحانات نیز به عنوان یک آزمون ورود به دانشگاه ها و کالج هم میباشد.

آموزش عالی در مجارستان

آموزش عالی در مجارستان قدمت آن به  ۱۳۶۷میرسد  که لوئیس بزرگ اولین دانشگاه مجارستان در شهر پچ تاسیس کرد .آموزش عالی به طور کلی برای ۴ سال طول می کشد، در حالی که تحصیلات دانشگاهی برای ۴ تا ۶ سال بسته به دوره به طول می انجامد . برنامه درسی فنی و حرفه ای معمولا ۲ ساله است : در مجارستان  به فارغ التحصیلان هنرستان حرفه ای این شانس را میدهند که ،  (پس از ۵ سال کار در زمینه مورد نظر گواهی برای ورود به مقطع بالاتر را بگیرند )طول دوره دکترا در کشور مجارستان ۵ سال طول میکشد.

قبل از  اینکه دانش آموزان مدرک خود را دریافت کنید، آنها باید یک امتحان زبان  به سطح متوسط ​​به زبان خارجی به انتخاب خود بدهند.. زبان انگلیسی و آلمانی از بیشترین انتخاب دانش اموزان میباشد .و  تعداد انتخاب زبان  اسپانیایی هم  در چند سال گذشته رشد داشته است

مدارس حرفه ای در کشور مجارستان

این نوع مدرسه (به مجارستانی: szakiskola) معمولا آموزش عمومی و پیش حرفه ای در کلاس ۹ و ۱۰را ارائه میدهند ،. در پایان تحصیلات خود ، دانش آموزان یک مدرک (ISCED 2C) به دست آوردن.

 تحصيل در دانشگاهها مجارستان

 

Under graduat studies:

تحصيل در دانشگاهها شامل دوره  ۴-۶ سال تحصيل میباشد که   همراه با رائه پايان نامه وشركت در امتحانات نهايي همراه میباشد . پس از تمان شدن این  دوره وطي گذراندن مرحله فوق  ،مدرك Oklevel /egyetemi oklevel( مدرك دانشگاهي ) كه Master نيز ناميده مي شود به فرد تعلق میگیرد. كه دارنده مدرک کارشناسی ارشد  مي تواند وارد مقطع بالاتر تحصيلي Szakiranyu tovabbkepzesi oklevel  ( مقطع تخصصي دانشگاهي) و پس از ۱-۳ سال تحصيل نیز شود.

 

Graduate studres:

اين دوره شامل ۲ سطح و یا ۲ مقطع میباشد:

الف- Szakiranyu tovabbkepzesi oklevel( دوره عالي تخصصي

مدرك اين دوره پس از تمام شدن دروه  Egyetemi oklevel دوره اول تحصيل دانشگاهي وطي ۱-۳ سال به فرد داده میشود.

ب)- Doctoral studies-PHD

اين دوره شامل ۳ سال تحصيل پس از تمام شدن  دورهOklevel / egyemteni oklevel و همراه با  انجام كارهاي پژوهشي و تحقیقاتی میباشد. مدرك دكترا يا Mester توسط كميته دانشگاهي پس از گذراندن مراحل ذکر شده  و موفقيت در امتحانات وارائه پايان نامه علمي ويك كار پژوهشي وگذراندن امتحان شفاهي و کتبی به فرد داده میشود .

شرایط ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاها

شرایط ورود به مراکز آموزش عالی و دانشگاها ديپلم دبيرستان يا Erettsegi Bizonyitivany  و قبولی در امتحانات و کنکور میباشد.

تحصیل دانشجویان خارجی در مجارستان

در میان کشورهایی که برای تحصیل به کشور مجارستان می آیند  اغلب دانشجویان کشورهای  آلمان، ایران، نروژ، اسرائیل و سوئد، هستند.

مزایا تحصیل در مجارستان

مجارستان  شهریه مقرون به صرفه و هزینه های زندگی متعادل  در اتحادیه اروپا و منطقه شنگن ارائه میدهد ؛

فرصتی برای اختراع و گرفتن جایزه نوبل با آموزش های عالی در مجارستان

مراحل اخذ پذیرش آسان تر و اسناد کمتر برای گرفتن پذیرش.

کمک های  مختلف  هزینه تحصیلی برای خارجی ها.

هزینه اقامت دانشجویی در مجارستان پایین تر از بسیاری از کشورهای اروپای غربی و کشورهای اسکاندیناوی است

بسیاری از برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی و آلمانی ارائه میشود؛

امکان صدور ویزا آساتنر از سفارتخانه مجارستان نسبت به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا وشنگن

اجازه اقامت در مجارستان برای دانشجویان خارجی باعث صدور اجازه به دیگر کشورهای شنگن بدون گرفتن ویزا میشود

هزینه کم پرواز به دیگر شهرستانها مجارستان و دیگر کشورها ؛

فرصت های شغلی در اتحادیه اروپا در طول تحصیل  و پس از فارغ التحصیلی، از کشور مجارستان .

امید است که مطالب بالا تا حدودی به شما راجع به  تحصیل در مجارستان کمک کرده باشد. اگر شما هم خواهان تحصیل در مجارستان و مهاجرت تحصیلی  به مجارستان  و یا اقامت و کار در مجارستان  هستید میتوانید  با مشاورین موسسه MIE تماس حاصل فرمایید و توسط مشاوره کارشناسان موسسه MIE و وکیل مهاجرت از این مسائل اطلاعات کسب کنید .همچنین با مراجعه به سایت های اطلاعات دیگری راجع به تحصیل در مجارستان و کار و اقامت در مجارستان   و انواع طرق مهاجرت به کشور مجارستان  و کشورهای دیگر را کسب نمایید. وکلای مجرب ما آماده اطلاع رسانی به شما عزیزان از طریق تلفن و یا در سایت مهاجرتی معتبر راجع به کشور مجارستان و تحصیل در مجارستان و دیگر طرق مهاجرت میباشند .

گردآورنده : فهیمه فرجی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *