تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان

تحصیل در مجارستان مزایای بسیار زیادی دارد . تحصیل در کشور مجارستان این روزها به عنوان تحصیل در بهترین کشورهای اروپا جستجو میشود . کافیست شما تحصیل در مجارستان را در صفحات اینترنت جستجو نمایید اطلاعات مفیدی در باب مجارستان، تحصیل در کالج های مجارستان ، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در مجارستان ، مزایای تحصیل در مجارستان و قوانین زندگی و تحصیل در این کشور یافت خواهید نمود. بی شک شما نیز اگر متقاضی تحصیل در اروپا می باشید و یا به دنبال ثبت نام در دانشگاه هایی هستید که مقرون به صرفه و با کیفیت و معتبر باشند توسط افراد فعال در این زمینه ، تحصیل در مجارستان به شما پیشنهاد خواهد شد . سایت های متنوعی در مورد تحصیل در مجارستان مطالبی را منتشر مینمایندو اما به شما پیشنهاد مینماییم حتمادر این مورد از متخصصین این زمینه مشورت اخذ نمایید. تحصیل در مجارستان را برای فرزندانتان میتوانید انتخاب نماییداگر به دنبال کشوری میگردید که هم اعتبار دانشگاه های اروپا را داشته باشد هم مورد تایید وزارت علوم کشور عزیزمان ایران باشند. بسیاری از دانشجویان در پی این هستند که دانشگاه های اروپا که مورد تایید وزارت علوم ایران هستند را بیابند و ادامه تحصیل لیسانس، فوق لیسانس یا دکتری را در دانشگاه های جهانی داشته باشند. این روزها، تحصیل در مجارستان را بیشتر در باب تحصیل پزشکی در اروپا میشناسند. تحصیل پزشکی در مجارستان مزایای بسیاری دارد که در مورد آن در ادامه صحبت خواهد شد.

مطالبی که در این مقاله میخوانید:

  • تحصیل در مجارستان
  • مزایای تحصیل در مجارستان
  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در مجارستان
  • معرفی برترین های تحصیل در مجارستان
  • نظام آموزشی و تاریخچه ی تحصیل در مجارستان
  • انواع مدارس مجارستان

معرفی برترین های تحصیل در مجارستان:

 

دانشگاه های زیر جهت تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور مجارستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران عزیزمان میباشند:

  • دانشگاه علوم پزشکی سملوایز در بوداپست_ Semmelweis Medical Uniersity
  • دانشگاه آلبرت سنت جورجی در شهر سگد_ Szeged Medical Univesrity
  • دانشگاه علوم پزشکی پچ در شهر پچ_ Pecs Medical Univesrity
  • دانشگاه علوم پزشکی دبرسن در شهر دبرسن_ Debrecen Medical Univesrity

 

  • Duna College:

یک کالج برجسته در بوداپست

Duna College یک کالج بین­المللی در بوداپست مجارستان در مرکز اروپا است. این کالج با همکاری اساتید برتر دانشگاه­های دولتی مجارستان تأسیس شده است و اداره می­شود. این پردیس بین­المللی برای ایجاد تفاوتی چشمگیر و جامعیت در آموزش‌وپرورش دایر شد. هرساله صدها دانشجو برای تحصیل در رشته­های گوناگون به مجارستان می­آیند. این دانشجویان دارای سوابق تحصیلی مختلفی هستند. کالج ما جهت آماده­سازی این متقاضیان برای مطالعات خود در آینده و آشنا کردن آن­ها با اصول تحصیلی جدید، دوره­های مقدماتی ارائه می­دهد.

ما متقاضیان را آموزش می­دهیم تا بتوانند در دانشگاه­ها پذیرش بگیرند و در آزمون­های ورودی موفق شوند. به­علاوه آرزومندیم که مسیر صحیحی برای موفقیت و پیشرفت در زندگی آن­ها ایجاد کنیم. ما طیف گسترده­ای از امکانات آموزش عالی و رویکردهای جدید آموزش و یادگیری را فراهم می­کنیم که شکل­دهنده­ی ساختار و اصول طرح آموزشی ما محسوب می­شود.

دوره­ها و نظام­های آموزشی کالج دونا به­طور حرفه­ای و براساس درک درستی از مفاهیم لازم برای شروع یک مقطع در دانشگاه برنامه­ریزی می­شوند. مدرسین دوره­ها را برپایه سادگی و جامعیت در موضوعات آموزش می­دهند. به­علاوه گرایش­های جدید آموزشی به­منظور حفظ سطوح بالای علمی دانشجویان و ایجاد رقابت میان آن­ها به‌طورجدی و آگاهانه استفاده می­شوند. رویکرد آموزشی ما به­صورت زیر دسته­بندی می­شود:

  • اداره کالج و انجام فعالیت­ها به کمک همه­ی اعضا: دانشجویان، مدرسین و کارکنان
  • ایجاد محیطی دوستانه و تعامل میان افراد به­منظور یادگیری و آموزشی جمعی
  • آموزش و تدریس با همکاری مدرسین و اساتید برتر دانشگاه­های دولتی مجارستان به­منظور یکپارچه­سازی آموزش عالی و به‌روزرسانی سطح آموزش.
  • http://dunacollege.com

 

 

 ۱۵ مزیت تحصیل در مجارستان :

  • بهره مندی از تحصیل در دانشگاه های برتر اروپا
  • تجربه تحصیل در اروپا
  • اخذ مدرک تحصیلی از دانشگاه هایی که مورد تایید جهان می باشند
  • امکان فارغ التحصیلی از دانشگاه های مجارستان که مورد تایید وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران هستند
  • صرف هزینه های پایین شهریه تحصیلی در دانشگاه های اروپا
  • اخذ ویزای شنگن جهت تحصیل در اروپا
  • زندگی دانشجویی در بهترین شهرهای اروپا
  • امکان کار دانشجویی در حین تحصیل در مجارستان
  • امکان اخذ بورس تحصیلی در مقطع دکتری در مجارستان
  • امکان ورود آسان به دانشگاه های پزشکی مجارستان
  • عدم محددودیت در رشته های تحصیلی
  • امکان معرفی استعدادهای درخشان به جوامع تحصیلی جهانی
  • ثبت نام آسان در دانشگاه
  • امکان اخذ ویزای تحصیلی مجارستان در زمان کوتاه
  • امکان ثبت نام در مقطع تخصص برای پزشکان در سایر کشور ها پس از فارغ التحصیلی از پزشکی مجارستان

 

انواع مدارس مجارستان

  • مدارس فنی
  • مدارس فنی تخصصی
  • مدارس متوسطه فنی و حرفه­ای
  • مدارس متوسطه عمومی (دبیرستان­ها)

نظام آموزشی و تاریخچه ی تحصیل در مجارستان

تا ماه های اخیر، تحصیل در مجارستان از سن ۶ تا ۱۶ سالگی اجباری بود. بااین­حال از سپتامبر ۱۹۹۸ مدت تحصیل اجباری ۱۲ ساله شده است. مهدکودک رفتن از سن ۵ سالگی اجباری است و در سال آخر مهد، کودکان برای ورود به مدرسه آماده می­شوند.

آموزش اولیه در مجارستان در طول دو چرخه­ی چهارساله در مدارس ابتدایی دولتی ارائه می­شود. کودکان تا سن ۱۴ سالگی در مدرسه (ابتدایی) دولتی تحصیل می­کنند و پس از آن باید مدرسه­ی دیگری را انتخاب کنند.

به دنبال تغییرات اجتماعی و اقتصادی و با توجه به کاهش جمعیت دانش­آموزان، اصلاحاتی در نظام آموزش مجارستان در سال ۱۹۹۰ انجام شد. درنتیجه­ی این تغییرات برخی از مدارس ابتدایی دولتی و مدارس متوسطه دولتی آموزشی کوتاه­تر یا طولانی­تر نسبت به قبل ارائه دادند. طیف گسترده­تری از فرصت­ها در اختیار دانش­آموزان قرار گرفت؛ به­عنوان­مثال مدارس متوسطه دولتی (دبیرستان­ها) علاوه بر دوره­های ۴ ساله­ی قدیمی، دوره­های ۶ یا ۸ ساله­ی تحصیلی را آغاز کردند. این نوع مدارس جدید امکان انتخاب مدرسه حتی در سن ۱۰ یا ۱۲ سالگی را فراهم کردند. این دو نوع مدرسه در ابتدا موفق بودند. بااین­حال در اواخر دهه­ی ۹۰ میلادی از سوی مقررات جدید محدود شدند. درنتیجه امروزه این مدارس فقط بخش از کوچکی از آموزش متوسطه را در برمی‌گیرند. دانش­آموزانی که قصد ندارند گواهی فارغ­التحصیلی مدرسه متوسطه را کسب کنند و می­خواهند فوری پس از دوره­ی تحصیل اجباری شروع به کار کنند این فرصت را دارند که وارد یک مدرسه­ی فنی شوند. طبق آخرین مقررات دانش­آموزان در طول سال اول و دوم مدرسه متوسطه (نهم و دهم) باید فقط دروس عمومی را آموزش ببینند. دروس تخصصی از سال سوم به­بعد به آن­ها آموزش داده می­شود. گرایش تخصصی و آمادگی برای آموزش فنی در سال نهم و دهم آغاز می­شود. بااین­حال آموزش فنی واقعی در سال یازدهم آغاز می­شود که بخشی از آن در مدرسه، بخشی در کارخانه­ها و بخشی نیز در کارگاه­های مدارس برگزار می­شود. شرایط ورود به مدارس فنی و حرفه­ای در فهرست امکانات آموزش ملی ذکر می­شوند.

چنانچه آموزش عملی توسط سازمانی فراهم می­شود که تحت نظر موافقت اتاق بازرگانی است یک قرارداد کارآموزی نیز باید امضا شود. طول دوره­­ی آموزش در مدارس فنی ۲ و نیم تا ۴ سال است. در پایان سال تحصیلی دانش­آموزان در امتحانات فنی شرکت می­کنند و می­توانند مدرکی تحت عنوان کارگر ماهر کسب نمایند.

ناتوانان ذهنی می­توانند در مدارس فنی و حرفه­ای استثنایی تحصیل کنند. آن­ها ابتدا گواهی کلاس نهم و دهم را کسب می­کنند و سپس در مهارت­های شغلی تخصص می­یابند.

این مدارس دانش­آموزان را برای مشاغل ساده آماده می­کنند.

هدف مدارس متوسطه دولتی (دبیرستان­ها) آماده­سازی دانش­آموزان برای ورود به کالج و دانشگاه، سطوح بالای آموزش زبان خارجی و تحصیلات تکمیلی است. پس از آخرین سال دبیرستان، دانش­آموزان براساس جایگاه یا رشته­ای که می­خواهند در دانشگاه­ها یا کالج­ها، برای یادگیری یک کسب­وکار یا درخواست برای جایگاهی که نیاز به گواهی فارغ­التحصیلی دوره­ی متوسطه دارد در امتحانات نهایی شرکت می­کنند.

دبیرستان­ها به­طور کلی ۴ سال آموزش ارائه می­دهند که از سال نهم شروع و در سال دوازدهم پایان می­یابد. دوره­ی ۶ یا ۸ ساله­ی تحصیل و دبیرستان­هایی که دروس را دوزبانه تدریس می­کنند استثنا و ویژه هستند. این دبیرستان­ها دوره­های تحصیلی ۵ ساله ارائه می­دهند. در سال نهم بر یادگیری یک زبان خارجی تأکید می­شود و از سال دهم دروس بخصوصی به زبان خارجی تدریس می­شود.

علاوه­بر آموزش عمومی، مدارس فنی­و­حرفه­ای متوسطه فرصت یادگیری یک حرفه را فراهم می­کنند. در سال نهم تا دوازدهم دوره­ی متوسطه، دروس عمومی به دانش­آموزان درس داده می­شود که مرحله­ی آمادگی برای دریافت گواهی فارغ­التحصیلی دوره­ی متوسطه و تحصیلات تکمیلی است.

گرایش حرفه­ای در سال نهم تعیین می­شود. از سال یازدهم به­بعد دانش پایه­ی نظری و عملی در کارگاه­ها تدریس می­شود. آموزش تخصصی واقعی درست پس از فارغ­التحصیلی از دوره­ی متوسطه آغاز می­شود. شرایط تحصیل در دوره­های فنی و تخصصی در فهرست امکانات آموزش ملی تعیین می­گردد. در پایان دوره­ی آموزش تخصصی و فنی یک مدرک فنی اعطا می­شود.

تا دهه­ی ۹۰ میلادی این مدارس یک دوره­ی آموزشی ۴ ساله ارائه می­دادند که علاوه بر گواهی فارغ­التحصیلی دوره­ی متوسطه یک مدرک تخصصی و فنی نیز اعطا می­شد.

تعداد مدارس دولتی متوسطه و مدارس فنی متوسطه در دهه­ی ۹۰ میلادی افزایش یافت. دلیلش این بود که دانش­آموزان بیشتری تمایل داشتند گواهی فارغ­التحصیلی دوره­ی متوسطه را دریافت کنند و وارد دانشگاه یا کالج شوند. دلیل دیگرش نیز تغییرات اقتصادی مجارستان بود که باعث شد نیاز به افراد تحصیل‌کرده و مجرب به­طور چشمگیری افزایش یابد.

امروزه اکثر مدارس متوسطه روش­های آموزشی مختلفی را ارائه می­دهند. دانش­آموزان می­توانند در همان مدرسه تخصص­های مختلف را برگزینند و نیز این فرصت را دارند که تخصص خود را در مدرسه تغییر دهند. در گذشته دانش­آموزان بدون تغییر مدرسه نمی­توانستند دروس خود را تغییر دهند. نظام آموزشی جدید تغییر دادن روش­های مختلف آموزشی را تسهیل می­کند.

در دهه­ی ۹۰ میلادی، یک روش جدید آموزشی، دوره­های معتبر آموزش عالی حرفه­ای بعد از دبیرستان کوتاه مدت چرخه­ای معرفی شد.

این دوره­ها به‌طورکلی در کالج­ها یا گاهی دانشگاه­ها و در بسیاری از موارد در همکاری با مدارس حرفه­ای متوسطه برای دانش­آموزانی که دارای گواهی فارغ­التحصیلی مدرسه متوسطه هستند برگزار می­شود. در طول آموزش شرکت­کنندگان نمراتی را برای واحدها کسب می­کنند که هنگام درخواست برای دانشگاه­ها و کالج­ها می­توانند استفاده شوند.

  • آموزش عالی

اصطلاح آموزش عالی به معنی تحصیل در دانشگاه­ها و کالج­ها است. این­ها اغلب دانشگاه­ها و کالج­های دولتی هستند؛ تعداد اندکی توسط کلیساها اداره می­شوند و کالج­های خصوصی نیز وجود دارند. برخی مؤسسات آموزشی خارجی نیز در مجارستان وجود دارند. در کل ۷۲ دانشگاه و کالج و ۱۷۶ دانشکده در این کشور دایر است.

در دهه­ی ۹۰ میلادی چندین مؤسسه­ی آموزش عالی با هم ادغام شدند. تعداد دانشگاه­ها و کالج­ها کاهش یافتند ولی امکانات آموزشی به­طور چشمگیری افزایش یافت. در دهه­ی اخیر بر تعداد دانشجویان دانشگاه­ها و کالج­ها بسیار افزوده شده است.

September Intake

February Intake

سال تحصیلی دانشگاهی شامل دو ترم است: ترم تحصیلی پاییزی به‌طورکلی از اواسط سپتامبر تا اواسط دسامبر به طول می­انجامد و ترم تحصیلی بهاری از اواسط فوریه تا اواسط ماه مه است.

دانشجویانی که تحت حمایت مالی دولت قرار دارند می­توانند برای دریافت نخستین مدرک خود در دانشگاه­ها و کالج­های دولتی به­طور رایگان تحصیل کنند. بااین­حال اتباع خارجی حتی در مؤسسات دولتی باید شهریه پرداخت کنند (به­جز اتباع خارجی که دارای اقامت دائم هستند).

دانشجویانی که یک بورسیه­ی دولتی کسب می­کنند از پرداخت شهریه معاف می­شوند.

شهریه در دانشکده­ها و مؤسسات مختلف متفاوت است. اطلاعات مربوطه را می­توانید در وب‌سایت دانشگاه­ها به­دست آورید. درخواست برای آموزش اولیه توسط خود افرادی که دارای گواهی فارغ­التحصیلی دوره متوسطه یا مدرک دیگری هستند می­تواند انجام شود. هیچ محدودیت سنی برای درخواست وجود ندارد. هم افراد خارجی و هم مجارستانی می­توانند درخواست دهند.

شرط اصلی درخواست دارا بودن یک گواهی فارغ­التحصیلی دوره متوسطه است ولی این به معنی پذیرش فوری فرد نیست. بیشتر دانشگاه­ها و کالج­ها دارای آزمون ورودی نیز هستند. اطلاعات مربوط از وب‌سایت دانشگاه می­تواند کسب شود.

در طی سال­های اخیر تعداد دوره­هایی که به زبان­های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) تدریس می­شوند به­طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. مهارت داشتن در زبان مجارستانی ملاک نیست، گرچه برخی دوره­ها کاملاً یا بخشی از آن­ها به زبان مجارستانی برگزار می­شوند.

چندین برنامه­ی زبان خارجی ویژه در کالج­ها و دانشگاه­های فنی و اقتصادی و پزشکی وجود دارد که مهارت زبان مجارستانی برای این رشته­ها موردنیاز نیست. مؤسسات آموزش عالی فرصت خوبی برای جابه­جایی دانشجویان از طریق همکاری­های بین­المللی متعدد و شرکت در برنامه­های مختلف اروپایی فراهم می­کنند (به­عنوان­مثال SOCRATES and CEEPUS).

دانشگاه­های بزرگ­تر دوره­های آموزش زبان مجارستانی به­عنوان­مثال در چهارچوب دوره­های دانشگاه­های تابستانی ارائه می­دهند.

چنانچه دانشجویان خارجی تمایل داشته باشند که زبان مجارستانی را بیاموزند این فرصت را دارند که در دوره­ی یک سال آمادگی زبان مجارستانی شرکت کنند.

مدارک اعطایی در دانشگاه­ها و کالج­ها به شرح زیر است:

  • مقطع کارشناسی، بخصوص در کالج­ها: ۳ تا ۵ سال
  • مقطع کارشناسی ارشد: ۴ تا ۵ سال؛ دانشگاه­های پزشکی: ۶ ساله
  • مقطع دکترا، دکترای علوم مقدماتی (DLA): 3 ساله.

عموماً دانشگاه­ها مدرک کارشناسی ارشد و کالج­ها مدرک کارشناسی اعطا می­کنند.

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در مجارستان
  • کپی مدارک آخرین دوره­ی تحصیلی
  • چنانچه متقاضی هنوز گواهی فارغ­التحصیلی دوره متوسطه کسب نکرده است، گواهی گزارش‌شده از سوی مدرسه شامل نمرات دو سال اخیر باید ارائه شود.
  • رزومه به زبان انگلیسی
  • گواهی پزشکی
  • دو عکس گذرنامه­ای جدید (بعضی از دانشگاه­ها بیشتر از دو عکس نیاز دارند).
  • در برخی دانشگاه­ها، مدرک مهارت­های زبانی_TOFEL یا IELTS
  • کپی گذرنامه، با اطلاعات شخصی

اتباع خارجی هر کشوری که از سوی یک موسسه­ی آموزش عالی در مجارستان پذیرفته می­شوند باید پیش از ورود به مجارستان از سفارت یا کنسولگری مجارستان ویزای دانشجویی (TM-6 بااعتبار ۳۰ روزه) دریافت کنند. برای دریافت ویزا باید «نامه پذیرش» دانشگاه ارائه شود. Letter Of Acceptence_

هنگام ورود به کشور لازم است که در طی ۱۴ روز در اداره مقامات پلیس مجارستان برای اتباع خارجی درخواست اجازه اقامت بدهید.

اطلاعات کلی درباره­ی مجارستان

نام رسمی: جمهوری مجارستان

مساحت: ۰۳۰/۹۳ کیلومترمربع

جمعیت: ۰۰۰/۱۳۵/۱۰

تراکم جمعیت: ۴/۱۰۹ هر کیلومترمربع

۶۳ درصد از جمعیت مجارستان در شهرها زندگی می­کنند.

پایتخت: بوداپست، به مساحت ۵۲۵ کیلومترمربع

جمعیت: ۰۰۰/۸۶۳/۱

زمان: ساعت GMT +1

تغییر ساعت تابستانی: آخرین هفته­ی ماه مارس تا آخرین هفته­ی ماه سپتامبر

زبان رسمی: مجارستانی

مدیریت عمومی: ۱۹ شهرستان و بوداپست

 

امید است مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. در باب تحصیل در مجارستان هر سوالی داشته باشید میتوانید از موسسه MIE بهره برید. شما اگر متقاضی تحصیل در مجارستان هستید میتوانید اطلاعات را از منبع زیر نیز کسب نمایید:

http://www.studyinhungary.hu/study-in-hungary

http://forum.iranmohajerat.ir/

 

خرم شاهی

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *