تحصیل در ژاپن

تحصیل در ژاپن

ژاپن یکی از کشور آسیایی و از رده قوی ترین صنعت و اقتصاد های دنیا می باشد، این کشور در کنار آمریکا و آلمان سه قطب اصلی صنعت دنیا می باشند، در این کشور برند ها و صنایع بسیاری موجود است. بسیاری قصد تحصیل در ژاپن را از جهت کسب تجربه و ترجیحاً ماندن در این کشور را دارند، ما در این مطلب به بررسی تحصیل در ژاپن می پردازیم.

یکی از مسائل مهم جهت تحصیل، فراگیری زبان ژاپنی است، یادگیری کامل این زبان امری دشوار و سخت است و نیازمند سالها تلاش و تمرین است. معمولاً رسیدن به حد خواندن و نوشتن کامل به زبان ژاپنی برای بزرگسالان امری تقریباً محال است. البته برای افراد چینی ها فراگیری این زبان امری راحت تر است.
تحصیل در ژاپن بسته به رشته ی انتخابی بستگی دارد، در برخی رشته ها، مثل رشته های علوم انسانی فراگیری زبان ژاپنی امری مهم است چرا که بیشتر متون و منابع درسی به زیان ژاپنی است. در رشته های فنی مهندسی تسلط و فراگیری زبان ژاپنی اهمیت زیادی ندارد. نکته ی مهم در زمینه مقطع فوق لیسانس در همه ی رشته نیز این که با توجه به حضور در کلاس های مختلط با ژاپنی ممکن است زبان ژاپنی لازم شود.

نکته ی مهمی که در زمینه ژاپن باید مطرح شود این است که داشتن مدرک زبان انگلیسی کمکی در اخذ ویزا یا پذیرش نمی کند. ولی صرفاً آگاهی از زبان انگلیسی می تواند به شخص در جهت مطالعه دروس خود که به زبان انگلیسی هستند کمک شایانی کند. شهریه دانشگاه های ژاپن بسته به دانشگاه خصوصی و دولتی متغیر است، این میزان شهریه برای دانشگاه های دولتی در حدود ۵۰۰٫۰۰۰ ین ژاپن و برای دانشگاه های خصوصی در حدود دو برابر است، البته در دانشگاه های دولتی مبلغی در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ ین هم به عنوان هزینه ثبت نام دریافت می شود.

هزینه ی زندگی معمولی در این کشور در حدود ۸۰٫۰۰۰ ین ژاپن است و این مبلغ برای زندگی دانشجویی است و این که این هزینه شامل هزینه های کرایه منزل ، آب ، برق ، تلفن خورد و خوراک و … می شود که طبیعتاً این هزینه برای افراد متاهل در حدود دو برابر می شود.

امکان کار کردن در ژاپن برای دانشجویان از نظر قانونی وجود دارد ولی باید در نظر داشت، انجام کار دانشجویی معمولاً نیازمند اطلاع از زبان ژاپنی است و این که باید در نظر داشت کارهایی مثل کار در پمپ بنزین، فروشگاه ها و.. را باید انجام دهند. البته در نظر داشته باشید تسلط به زبان انگلیسی هم می تواند کمک کند. در ضمن میزان ساعت کار کردن دانشجویان در حدود ۴ ساعت در روزهای غیر از تعطیل و ۸ ساعت در روزهای تعطیل می باشد.

دانشگاه های ژاپن سالانه تعداد زیادی بورسیه تحصیلی ارائه می دهد که شخص متقاضی می تواند از طریق سفارت و یا از طریق ارتباط با اساتید در دانشگاه های نسبت به اخذ بورسیه اقدام کند. مبلغ بورسیه بسته به دانشگاه و … متفاوت است و کفاف یک زندگی را به راحتی می دهد. البته باید توجه داشت افراد بسیار کمی موفق به اخذ بورسیه می شوند و خیلی امید چندانی برای اخذ بورسیه نیست.

از معایب تحصیل در ژاپن می توان به تدریس به زبان ژاپنی و عدم طراحی دانشگاه های این کشور برای دانشجویان خارجی در نظر گرفت. و همچنین این که امکان گرفتن اقامت بسیار سخت است. در ضمن این که کار کردن در این کشور به سختی است و نیازمند اطلاع از زبان ژاپنی است. دانشگاه های مهم این کشور شامل دانشگاه توکیو، کیوتو، ازاکا، توهوکو، … اشاره کرد، این مجموعه تعدادی از دانشگاه های دولتی ژاپن هستند که توصیه ما تحصیل در این دانشگاه ها می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه تحصیل در ژاپن می توانید با موسسات مهاجرتی معتبر تماس حاصل فرمایید و از مشاوره آن ها بهره مند شوید.

1 پاسخ دادن

بازتاب‌ها و دنبالک‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *