تحصیل مقطع کارشناسی آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل مقطع کارشناسی آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل مقطع کارشناسی آلمان با مدرک دیپلم چیست؟ با داشتن مدرک دیپلم خواهان تحصیل در کشور آلمان هستید؟ آیا دانش آموزانی که دیپلم خود را اخذ مینمایند، میتوانند به مهاجرت تحصیلی به آلمان با مدرک دیپلم اقدام کنند؟ روش ورود به مقطع کارشناسی آلمان با مدرک دیپلم چگونه است؟ آیا با داشتن مدرک دیپلم و بدون قبولی در کنکور سراسری می توان در دانشگاههای آلمان در مقطع کارشناسی تحصیل نمود؟ آیا برای پذیرش در دانشگاههای آلمان بدون داشتن مدرک زبان آلمانی می توان اقدام نمود؟ شرط معدل جهت پذیرش در دانشگاههای آلمان لازم است؟ چنانچه شما از جمله افرادی هستید که با مدرک دیپلم خواهان ادامه تحصیل در آلمان هستید این مقاله را مطالعه فرمایید. در این مقاله شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان با مدرک دیپلم مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نظام آموزشی عالی و پیشرفته، وجود دانشگاه های معتبر در رده بندی جهانی،  و همچنین رایگان بودن آموزش در آلمان از جمله دلایل عمده افراد برای مهاجرت تحصیلی به آلمان می باشد. اقتصاد پویای آلمان شرایطی را ایجاد نموده است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار آلمان شده و با گرفتن کار، اقامت دائم خود را دریافت نمایند لذا تحصیل در آلمان فرصت بی نظیری برای ساختن آینده افراد و جوانان می باشد.  پیشنهاد می گردد بواسطه اهمیت امر مهاجرت اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان هستید و خواهان آگاهی از جزئیات بیشتر این امر می باشید با وکیل مهاجرتی آلمان مشورت نمایید.

برای پاسخ به سوالات فوق ابتدا لازم است با نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی در آلمان آشنا شده و پس از آن پاسخ سوالات آشکار خواهد شد.

ساختار آموزشی آلمان

در کشور آلمان کودکان از سن ۳ سالگی می توانند وارد مهد شوند. سپس دوره ابتدایی از سن ۶ سالگی آغاز و به مدت ۴ سال ادامه می یابد.  پس از آن دانش آموزان تا سن ۱۸ سالگی در دو مقطع ۶ ساله و ۲ ساله در دبیرستان مشعول تحصیل هستند. دوره عمومی دبیرستان به مدت ۶ سال، آموزشهای عمومی را به دانش آموزان ارائه می دهد. از سال دهم ، دانش آموزانی که مایلند در دانشگاه تحصیل نمایند به مدت ۲ سال وارد دوره پیش دانشگاهی خواهند شد. دانش آموزان پس از پایان این دوره به دانشگاه وارد می شوند. دانشجویان برخی رشته ها در پایان دوره تحصیلی آزمون خواهند داشت. رشته های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، حقوق، داروسازی، شیمی و تغذیه از جمله این رشته ها هستند. همچنین برای هر رشته دوره های آماده سازی وجود دارد که متقاضیان می توانند با شرکت در آنها در شاخه تخصصی مورد نظر خود تحصیل نمایند. این دوره ها عبارتند از:

G Course  : مخصوص رشته های علوم انسانی

S Course  : مخصوص موضوعات مرتبط با زبان و ادبیات

W Course  : برای رشته های علوم اجتماعی و اقتصاد

T Course  : برای موضوعات علمی رشته های فنی و مهندسی

M Course  : مخصوص رشته های پزشکی، زیست شناسی، دندانپزشکی و …

دوره های اخیر قابلیت تمدید برای دو ترم را دارند. در انتهای این دوره های دانش آموزان مدرک Feststellungsprüfung دریافت می کنند که با داشتن این مدرک می توانند در رشته تخصصی خود وارد دانشگاه شوند. برای ورود به این دوره ها محدودیت سنی تا سقف ۲۱ سال وجود دارد. تحصیل در دانشگاههای آلمان به زبان آلمانی رایگان بوده و تنها هزینه ثبت نام در دانشگاه پرداخت می گردد که مبلغ آن در سال   ۲۰۱۷برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا ۳۸۰ یورو و برای شهروندان سایر کشورها ۷۶۰ یورو به ازای هر ترم می باشد. آموزش عالی در آلمان به ۳ مقطع کارشناسی (۳ تا ۴ سال) ، کارشناسی ارشد ( ۲ سال) ، و دکترا ( ۳ تا ۵ سال) تقسیم می شود.  شروع ترم تحصیلی در دانشگاههای آلمان از ماه سپتامبر میباشد (در برخی از دانشگاهها، دوره هایی در ماه ژانویه نیز ارائه می شود) . متقاضیان با داشتن مدرک زبان آلمانی می توانند در رشته های کارشناسی پذیرش اخذ نمایند.

 

با بررسی نظام آموزشی آلمان متوجه الزامات زیر خواهیم شد:

  • برای ورود به دانشگاه می بایست مقطع پیش دانشگاهی آلمان را سپری کرده باشیم.
  • تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی خواهد بود و چون فرض بر ورود دانش آموزان تبعه آلمان به دانشگاه است لذا یا باید زبان آلمانی زبان مادری شما باشد یا دارای توانمندی صحبت به زبان آلمانی در سطح C1 باشید. دانش آموزانی که زبان مادری آنها آلمانی نمی باشد باید مدرک زبان حداقل در سطح B2 را ارائه نمایند.
  • سن فرد می بایست زیر ۲۱ سال باشد.

 

با مد نظر قراردادن الزامات فوق پاسخ به سوال ” روش تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان با مدرک دیپلم” آشکار خواهد شد. به طور کلی افرادیکه با مدرک دیپلم خواهان تحصیل مقطع کارشناسی ارشد آلمان هستند را می نوان در دو دسته تقسیم بندی نمود:

الف-  افرادیکه تحصیلات خود را در دانشگاههای ایران به پایان نرسانده یا از تحصیل در دانشگاه انصراف داده اند. به عبارت دیگر مدرک پایان تحصیلات دانشگاهی ندارند و آخرین مدرک تحصیلی آنها همان مدرک دیپلم است.

ب- افرادیکه دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی بوده اما در دانشگاههای سراسری ایران قبول نشده اند.

چه در گروه الف و چه در گروه ب باشید جهت تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان می بایست سن شما زیر ۲۱ سال باشد و دارای مدرک زبان آلمانی حداقل در سطح B1 باشید. در صورت داشتن این دو شرط، برای ورود به دانشگاههای آلمان ابتدا می بایست وارد کالج های آلمان شوید و با تحصیل یک تا دو ترم در کالج،  شرایط همسان با مدرک پیش دانشگاهی آلمان را کسب نموده و سپس وارد دانشگاه شوید. در حالت الف در اغلب مواقع، دانشگاه مدرک شما را در حد مدرک پیش دانشگاهی ارزیابی نموده و که در آن صورت می توان بدون سپری کردن دوره کالج مستقیم وارد دانشگاه شد.  افرادیکه در کنکور سراسری ایران قبول شده اند یا حداقل ۷۰ درصد از واحد های خود را در شعبات مورد تایید دانشگاه آزاد سپری کرده اند می توانند مستقیم وارد دانشگاه شوند. در صورتیکه سطح زبان شما در سطح C1 نباشد دانشگاه یکسال در آلمان فرصت خواهد داد تا سطح زبان آلمانی خود را به سطح C1 رسانده و پس از ارائه مدرک زبان C1 دروس اصلی رشته ای را که پذیرش شده اید آغاز نمایید.

در حالت ب افراد می بایست ابتدا وارد کالج شده و پس از موفقیت در آزمون نهایی کالج، وارد دانشگاه شوند. معمولا در کالج دروس علوم پایه و زبان تدریس می گردد.

 

این مقاله در خصوص تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان با داشتن مدرک دیپلم نگارش شده تا شما با شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان  با داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله آشنا شوید. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به جزییات امر مهاجرت تحصیلی پیشنهاد می گردد متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور آلمان به وکیل مهاجرت مراجعه و در خصوص فرایند پذیرش و ویزا مشاوره تخصصی دریافت نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *