تحصیل و اعزام دانشجو به برزیل

تحصیل و اعزام دانشجو به کشور برزیل

 

آیا برزیل کشور مناسبی برای مهاجرت میباشد؟ از چه راه هایی میتوان به برزیل مهاجرت کرد؟ شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور برزیل چیست؟ متقاضی مهاجرت چگونه میتواند ویزای تحصیلی کشور برزیل را کسب نماید؟ آیا گرفتن ویزای تحصیلی برزیل برای ایرانیان آسان است؟ گام های اساسی و اولیه در راستای اخذ ویزای تحصیلی کشور برزیل چیست؟ شرایط تحصیل در برزیل چگونه است؟ آیا با مهاجرت تحصیلی میتوان اقامت دائم کشوربرزیل را کسب کرد؟  شرایط کار درحین تحصیل در برزیل چگونه است؟

مهاجرت از طریق ویزای تحصیلی همواره به عنوان یکی از راه های ورود به کشور برزیل محسوب میشود.. برزیل بزرگ‌ترین و پرجمعیّت‌ ترین کشور آمریکای جنوبی و پنجمین کشور بزرگ دنیا محسوب می شود . پایتخت آن شهر برازیلیا و زبان رسمی آن، پرتغالی برزیلی می‌باشد که اندکی با پرتغالی اروپایی متفاوت می باشد . فرهنگ برزیل در فرهنگ پرتغال ریشه دارد. کشور برزیل از اواسط دهه ۸۰ میلادی به منظور دستیابی به اهداف توسعه، اصلاحاتی را آغاز کرده است. همچنین دولت طرح­هایی را نیز برای تربیت نیروهای متخصص در زمینه­ های مختلف اجرا نموده است. اخیراً دولت برزیل سرمایه‌گزاری کلانی جهت گسترش بیش از پیش مراودات علمی و تحقیقاتی بین‌الملل از طریق جذب دانشجویان و پژوهشگران خارجی نموده است و بر این اساس دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی این کشور نیز با علاقه بسیار زیادی از دانشجویان و پژوهشگران استقبال می‌نمایند، به طوری که دانشجویان خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی راحت‌تر از دانشجویان برزیلی می‌توانند بورس تحصیلی دریافت نمایند! برزیلی‌ها به آموزش و پژوهش، علی‌الخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی نگاه ویژه ای دارند. در حال حاضر برزیل در صدر باکیفیت ­ترین دانشگاههای آمریکای جنوبی قرار گرفته است. نظام آموزشی برزیل نظیر کشورآمریکا میباشد و از نظر اساتید، به دلیل همکاری با دانشگاه های آمریکا سطحش بسیار مناسب است. آموزش دانشگاهی در فدرال، ایالت، شهرستان، دانشگاههای خصوصی و سایر موسسات وابسته به فدراسیونها و موسسات مستقل برگزار می گردد.

میتوان اشاره کرد که دانشگاه ها درکشور برزیل به سه دسته تقسیم میشوند:

  • دانشگاه های ایالتی برزیل، که هزینه ها از طریق دولت ایالتی تامین میشود و تحصیل در این دانشگاه ها رایگان میباشد.
  • دانشگاه های فدرال برزیل، که هزینه آنها از طریق دولت مرکزی تامین میگردد و تحصیل در این دانشگاه ها نیز رایگان میباشد. قابل ذکر است که دانشگاه های فدرال معتبرترین دانشگاه های کشور برزیل میباشند.
  • داشگاه های خصوصی برزیل، که این دانشگاه ها شامل شهریه میشوند و این شهریه بسته به نوع دانشگاه و رشته متقاضی متفاوت میباشد. دانشگاههای خصوصی در کشور برزیل از کیفیت خوبی برخوردار هستند و بصورت بسیار دقیق توسط وزارت علوم و تکنولوژی این کشور کنترل می‌شوند و در صورت افت کیفیت در یک رشته، مجوز آن رشته در دانشگاه مورد نظر باطل می‌شود.

در سال­های اخیر، با توجه به عدم استقبال مناسب دانشجویان برزیلی، دانشگاههای برزیل اقدام به جذب دانشجویان خارجی نموده­ اند، همچنین پوزیشن های خوب و بورسیه های مناسب در اختیار آنها قرار میدهند. برزیل یکی از بهترین و قویترین سیستمهای آموزشی دنیا را دارد و حضور دانشگاه سائوپائولو در لیست ۴۰ دانشگاه برتر جهان می‌تواند موید این موضوع باشد.   یکی از دلایل عدم شناخت کافی نسبت به دانشگاههای برزیل در ایران زبان رسمی این کشور می‌باشد، که اتفاقاً همین مسأله باعث شده است که دانشگاههای برزیل در رتبه‌بندی جهانی در جایگاه شایسته‌ای نسبت به موقعیت فعلی خود قرار نگیرند.

پذیرش در دانشگاههای فدرال برزیل در مقطع کارشناسی با برگزاری آزمون علمی که هر دانشگاه به صورت مجزا آن را برگزار می‌نماید امکان‌پذیر می‌باشد . طول دوره تحصیل کارشناسی در کشور برزیل ۴ سال میباشد. دانستن زبان پرتغالی از الزامات پذیرش در این مقطع است.، البته افراد پس از ورود به کشور برزیل، امکان شرکت در دوره­های زبان پرتغالی را دارا می­باشند. لذا به متقاضیان توصیه می‌شود پیش از شروع به تحصیل در برزیل در رشته مورد نظرشان، جهت یادگیری زبان در دوره‌های آکادمیک زبان پرتغالی، شرکت نمایند. این دوره ها بسته به نظر متقاضی میتواند از یک تا سه ترم باشد. متقاضی پس از اخذ پذیرش با ویزای دانشجویی جهت گذراندن دوره زبان وارد برزیل شده و پس از پایان موفقیت‌آمیز دوره، گواهی‌نامه رسمی پایان دوره دانشگاه را دریافت می‌نماید.

پیشنهاد میگردد برای آنکه شانس اخذ ویزا افزایش یابد پیش از مهاجرت به برزیل متقاضی تحصیل در کشور برزیل ، به زبان رسمی این کشور آشنایی کامل داشته باشند.

جذب دانشجو در مقاطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاههای فدرال برزیل روال خاصی ندارد و دپارتمان هر دانشگاه قوانین مخصوص به خود را دارد که معمولاً شامل بررسی رزومه علمی و پژوهشی متقاضی و مصاحبه میشود. برزیل با داشتن بیش از هزار رشته در مقطع کارشناسی ارشد اغلب در تمامی رشته­ ها به افراد بورس تحصیلی می­دهد. با توجه به این نکته، برزیل انتخاب مناسبی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می­ باشد. مقدار این بورس تحصیلی برزیل برای مقطع کارشناسی ‌ارشد حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰دلار میباشد.. دانستن زبان پرتغالی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی الزامی نمی‌باشد و دانشجو می‌تواند پیش از شروع تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برزیل به صورت خودآموز یادگیری زبان را شروع کند. کتاب­ها و امتحانات اکثرا به زبان انگلیسی میباشد.

قابل ذکر است که طول این دوره ۲ سال است.

پذیرش در مقطع دکترا در برزیل نیازمند ارائه رزومه قوی در زمینه کاری مربوط و یافتن پوزیشن در دانشگاه میباشد. در برخی موارد ارائه پروپوزال تحقیقاتی نیز مورد نیاز است. مقطع دکترا نیز شامل بورس تحصیلی میباشد که این بورسیه تحصیلی برزیل بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار میباشد. لازم به ذکر است دانستن زبان پرتغالی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی الزامی نمی‌باشد، فقط دانستن زبان انگلیسی در حد آیلتس ۶ لازمه ی پذیرش از برخی دانشگاه ها در مقطع دکتری در برزیل میباشد. طول این دوره میتواند ۳ تا ۵ سال به طول انجامد.

قابل ذکر است پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاههای فدرال برزیل نیز در اکثر موارد همراه با آزمون ورودی میباشد که هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می‌نماید. دانستن زبان پرتغالی برای شروع به تحصیل الزامی می‌باشد.

عنایت فرمایید ورود به دانشگاههای خصوصی در برزیل نیز منوط به عبور از کنکور آن دانشگاه است که اخیراً در راستای گسترش جذب دانشجویان خارجی، دولت این کشور در حال ایجاد تسهیلاتی برای معافیت خارجیان از این کنکورها می‌باشد و هزینه تحصیل در این دانشگاه ها حدودا ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار دلار میباشد.

افراد در حین تحصیل برزیل  اجازه کار در محدوده ای ۲۸ ساعته را  در هفته دارند. هزینه های زندگی در کشور برزیل برای دانشجویان ماهی ۵۰۰ تا ۷۰۰دلار در ماه میباشد که شامل هزینه اجاره مسکن، غذا، رفت و آمد، بیمه و سایر هزینه هایی است که دانشجو مستلزم به پرداخت آنها در زمان تحصیل است.

قابل ذکر است که واحد پول اصلی کشور برزیل رئال (Real) و واحد جزء آن سنت(Sentavo) میباشد.

در ادامه،  شخص بعد ازپایان تحصیلات خود با روشهای متفاوتی چون یافتن کار مناسب ، ثبت شرکت یا ازدواج میتواند اقامت دائم کشور برزیل را کسب نماید.

 

 

 

2 پاسخ
  1. Avatar
    فراهانی می گوید:

    سلام – مممنون از اطلاعاتتون
    می خواستم بدونم آیا شما موسسه ای را برای اعزام دانشجو به برزیل می توانید معرفی کنید .

    پاسخ
  2. Avatar
    محمدعلی حفظاللسان می گوید:

    با سلام من پسرم از دانشگاه حاجت تپه در ترکیه فارغ ا لتحصیل در رشته دندانپزشکی است من وایشان میخواهیم از دانشگاه سائو پولو اخذ پذیرش برای تخصص جراحی فک وصورت بکنیم . با قبول کلیه هزینه ها وتشریفات مترتب بر ان خواهشمندیم اگر این مسئله در حیطه فعالیتهای مشاوره ای شما میباشد و امکان براورد ان وجود دارد . مارا راهنمایی به اقدام در این خصوص را بفرمایید . بسیار سپاسگزار بوده وارروی موفقیت وسلامتی را برای شما عزیزان دارم .تلفن تماس ۰۹۱۴۸۹۹۲۰۹۲و۰۴۱۳۳۳۲۷۳۱۸٫ تبریز حفظاللسان

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *