تحصیل و اعزام دانشجو به ترکیه

تحصیل و اعزام دانشجو به ترکیه

امروز متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به نسبت سال های گذشته با توجه به شرایط تحصیل در دانشگاههای داخل کشور بیشتر از پیش شده است.

نکته ای که همیشه مورد توجه متقاضیان عزیز بوده است اینست که مقصد مورد نظر را بر طبق چه معیارهایی انتخاب کنند ، در واقع فاکتورهایی که افراد در نظر میگیرند به طبع با دیگران متفاوت است. یکی اعتبار دانشگاه را در نظر میگیرد و در عین حال شخص دیگری هزینه های تحصیل در کشور مقصد برایش درجه اعتبار بالاتری را داراست و دیگری دوری و نزدیکی کشور مقصد به کشور خودش و …

البته برای انتخاب درست باید از بین انتخاب خوب و خوبتر گزینه بهتر را برگزید گرچه با مصائب و هزینه های بالاتر باشد و در نهایت با مشاور و کارشناسان مربطه مشورت کرد تا این انتخاب بتواند به انتخابی درست بیانجامد.

تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه

شرایطی که اخیرا برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه بوجود آمده است بدین صورت میباشد:

در دانشگاههای ترکیه در مقطع کارشناسی سیستمی حکمفرماست که هر دانشگاه شرایط پذیرش خود را دارد و در مقطع لیسانس در ترکیه امتحانی در شهر آنکارا برگزار میشود بنام آزمون yos  که به مفهوم کنکور ترکیه است و داوطلبانب که میخواهند در مقطع کارشناسی در ترکیه تحصیل کنند باید در این آزمون قبول شوند.همچنین علاوه بر آزمون ورودی در مقطع کارشناسی در ترکیه یک مدرک زبان ترکی هم حتما مورد نیاز خواهد بود که بدون وجود این مدرک امکان تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی امکان پذیر نیست.
قابل ذکر است که در بعضی از دانشگاههای ترکیه علاوه بر مدارک مذکور توجه بسیار زیادی به معدل دوران دبیرستان میشود و همچنین باید خاطر نشان کرد که هر دانشگاه فقط مدرک yos خود را قبول دارد ولی در بعضی مواقع این امکان وجود دارد که بعضی از دانشگاهها مدرک سایر دانشگاهها را قبول کنند.در مورد هزینه های تحصیل در ترکیه هم باید بگوییم که باتوجه به سخت بودن پذیرش در دانشگاههای دولتی ترکیه خیلی از افراد هم هستند که از تحصیل در دانشگاههای دولتی ترکیه  منصرف شده و به سمت دانشگاههای آزاد رفته که البته با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل در دانشگاههای آزاد ترکیه این امر بسیار امری غیر منطقی است چون این دانشگاهها در مقایسه با دانشگاههای معتبر اروپا و در عین حال رایگان بودن خیلی از این دانشگاه ها امتیاز مثبتی نخواهند داشت.موادی که در آزمون Yos   وجود دارد عبارتند از: ریاضیات ، تست هوش و هندسه
لازم به توضیح است که دفترچه دومی در این آزمون ها در اختیار داوطلبان قرار داده می شود که سوالات آن از درس زبان ترکی می باشد. جواب دادن به این دفترچه اختیاری بوده و جزء امتیاز آزمون yös جهت ورود به دانشگاهها محسوب نمی شود، نمره کسب شده از آزمون زبان ترکی هنگام ثبت نام قطعی در دانشگاه لحاظ شده و در صورتی که از حد نصاب کمتر باشد می تواند با شرکت در آزمونtömer آن را جبران نماید.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس و دکتری در ترکیه

torkie

دانشگاههای ترکیه  برای پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا  برای تحصیل در ترکیه  کنکور سراسری تخصصی برگزار نمی شود ، بلکه دانشگاههای ترکیه  مدارک مورد نیاز و امتیازهای مورد نیاز را به صورت جداگانه درخواست کرده و از طریق انجام مصاحبه و یا برگزاری امتحانات داخلی دانشجویان را پذیرش می کند .

در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی به بالا هر دانشنگاه شرایط خاص پذیرش خود را دارند یعنی در واقع افراد باید شرایط درخواستی دانشگاهها را به جا آورده و برای اخذ پذیرش اقدام کنند.

دانشگاههای ترکیه سالانه دو بار اقدام به اعلام لیست رشته هایی که در آنها پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا خواهند داشت و نیز ظرفیت پذیرش دانشجو درآن رشته ها برای هر دو مقطع می نمایند. داوطلبان باید رشته ای را که می توانند در آن ادامه تحصیل بدهندانتخاب نموده و اقدام به ثبت نام جهت شرکت در امتحانات مربوطه و طی مراحل پذیرش نمایند.
طول دورة فوق لیسانس حداقل ۲ سال و Phd چهار سال می باشد. تعداد واحدهای لازم برای گذراندن در هر دو مقطع عموماً بین ۲۰ تا ۳۰ واحد می باشد که باید در نیمی از طول مدت تحصیل گذرانده شوند و بقیه دوره به گذراندن پایان نامه اختصاص دارد.
زبان تدریس در دوره های فوق لیسانس و Phd ، ترکی یا انگلیسی می باشد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *