تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس

بهترین کشور برای تحصیل در رشته ی پزشکی کجاست?در کدام کشور میتوان به زبان انگلیسی در رشته ی پزشکی تحصیل کرد?در کدام کشور میتوان ساده تر از دیگر کشورها وارد رشته ی پزشکی در دانشگاه شد?در کدام کشور میتوان مدرک پزشکی مورد تایید وزارت علوم ایران را دریافت کرد?تحصیل ارزان در رشته ی پزشکی در کدام کشور ممکن است?

در مقاله ی زیر سعی شده است هرچند کوتاه به سوالات بالا پاسخ داده شود و بهترین ، ارزان ترین، معتبرترین کشورها برای تحصیل در رشته ی پزشکی را معرفی کرد.

همانطور که میدانیم به دلایل مختلف ورود به رشته ی پزشکی دراکثر کشورها بسیار سخت و منوط به داشتن مدرک زبان آن کشور ،معدل بالا و قبولی در آزمون ها و مصاحبه های فراوانی است.مهمترین دلیل این امر حساسیت بسیار زیاد رشته ی پزشکی و مرتبط بودن آن با زندگی و مرگ انسان ها  و همچنین درآمد مالی بسیار بالای پزشکان در سراسر جهان است.میتوان گفت ورود دانشجویان خارجی به رشته ی پزشکی در کشورهایی مثل آلمان و امریکا چنان سخت است که بسیاری حتی از اقدام به این امر پشیمان میشوند.

به طور مثال متقاضیان  ورود به رشته ی پزشکی در کشور انگلستان میبایست هزینه های بسیار بالایی را متحمل شوند و نمره هایشان به حد نصاب برسد.در امریکا باید یک لیسانس در رشته های علوم پایه ی پزشکی در این کشور اخذ شود و سپس در آزمون پزشکی شرکت کرد.در آلمان مدرک زبان آلمانی و معدل بسیار بالا و قبولی در آزمون لازمه ی ورود به رشته ی پزشکی است.

میتوان گفت این کشورها برای بسیاری از ایرانیان به دلایل ذکر شده مناسب نبوده و متقاضیان ایرانی شرایط ورود به رشته ی پزشکی در این کشورها را ندارند.سوال اینجاست: با توجه به این مسایل ایرانیان برای ورود به رشته ی پزشکی در کدام کشور میتوانند با شرایطی ساده تر اقدام کنند?

یکی از کشورهایی که شرایطی مناسب(البته نه خیلی ساده) را برای ورود ایرانیان به رشته ی پزشکی فراهم آورده است کشور بلاروس یا همان روسیه ی سفید است.

  • معرفی کشور بلاروس:

کشور بلاروس یا همان جمهوری بلاروس یکی از کشورهای قاره ی اروپاست که تا سال ۱۹۹۰ مثل بسیاری از کشورهای منطقه جزو اتحاد جماهیر شوروی بود.کشور بلاروس از قسمت شمالی و شرقی با روسیه همسایه است.مرزهای جنوبی این کشور به کشور اوکراین رسیده و از سمت غرب به لهستان ختم میشود.و همچنین این کشور از سمت شمال با لتونی ولیتوانی همسایه است.

پایتخت این کشور شهر مینسک است.در جریان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۱ هیتلر به این کشور حمله کرده و بیش از ۳ سال این کشور را تحت اشغال خود درآورد.پس از جنگ و در طی بازسازی ها و پیشرفت ها، کشور بلاروس  بسیار ترقی کرده و نماد رشد و توسعه کشورهای اتحاد جماهیر شوروی در دوره ی پس از جنگ شد.

دانشگاههای بلاروس از لحاظ علمی دارای پیشینه قوی می باشد ، کیفیت آموزش و تحقیق در دانشگاه بلاروس بسیار بالاست و تحصیل به هر دو زبان روسی و انگلیسی امکان پذیر میباشد .

دانشگاه علوم پزشکی مینسک بلاروس در سی ام اکتبر تاسیس شده و در سال ۱۹۶۰ دانشکده دندانپزشکی و در سال ۱۹۸۷دانشکده پزشکی انگلیسی زبان تاسیس شد .

دانشگاه دولتی بلاروس رتبه علمی ۵۹۶ در جهان را دارد و ۲۰ دانشگاه آن مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت ایران میباشد .

بلاروس با توجه به هزینه های پایین زندگی و محیط امن ان مکان مناسبی برای دانشجویان است .تحصیل در رشته های پزشکی به زبان انگلیسی و روسی در بلاروس نیازمند گذراندن دوره ۹ ماهه کالج (پاتفک) میباشد و بعد از گذراندن این دوره یک آزمون ورودی از دروس شیمی ، زیست و زبان انگلیسی برگزار میشود که در صورت قبولی وارد رشته مورد نظر می شوند .

اگر تحصیل به زبان روسی باشد قطعن بعد از اتمام تحصیل موقعیت بهتری برای پیدا کردن کار  خواهند داشت . برای تحصیل پزشکی در بلاروس داشتن معدل بالای ۱۴ ضروری است .

 

شهریه دانشگاه علوم پزشکی مینسک به زبان روسی :

دندانپزشکی : سالانه ۳۸۰۰ دلار

پزشکی عمومی : ۳۵۰۰ دلار

داروسازی  : ۳۵۰۰ دلار

تخصصی داخلی :۲۰۰۰  دلار

شهریه دانشگاه علوم پزشکی مینسک به زبان انگلیسی:

پزشکی : سالانه ۴۲۰۰ دلار

دندانپزشکی :سالانه ۴۸۰۰ دلار

داروسازی  :سالانه ۴۲۰۰  دلار

هزینه خوابگاههای بلارو س ماهیانه بین ۳۵تا ۸۵ دلار میباشد و برای دوره پاتفک ماهیانه بین ۸۵ تا ۹۵ دلار است .

هزینه دوره پاتفک به زبان روسی بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار و به زبان انگلیسی بین ۴۰۰۰ تا ۴۶۰۰ دلار است

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *