ترک تابعیت اسپانیا

ترک تابعیت اسپانیا موضوع این مقاله میباشد. در مورد ترک تابعیت اسپانیا اطلاعاتی مفید  را تشریح نموده و از مراجع معتبر و اصلی دولتی این کشور نظیر سایت های دولتی به زبان فارسی برگردانده شده اند تا اگر شخصی در مورد ترک تابعیت اسپانیا سوالی دارد به پاسخ آن به راحتی دست یابد. قوانین مربوط به ترک تابعیت اسپانیا را در مقاله ی زیر مطالعه نمایید درصورتی که پاسخ سوالات خود را نگرفتید با مشاورین موسسه MIE مشورت نمایید.

چگونه تابعیت باطل می­شود؟

اسپانیایی­ها در موارد زیر تابعیت خود را از دست می­دهند:

  • از قید قوانین و مقررات آزاد شده، در خارج از کشور ساکن هستند و داوطلبانه تابعیت دیگری را اخذ می­کنند. در صورتی که در طول ۳ سال رسماً اعلام کنند که قصد دارند تابعیت خود را حفظ نمایند می­توانند از ترک تابعیت جلوگیری کنند. اخذ تابعیت کشورهای ایبرو آمریکایی، آندورا، فیلیپین، گینه استوایی یا پرتغال موجب ترک تابعیت اسپانیا نمی­شود.
  • از قید قوانین و مقررات آزاد شده­اند، تابعیت دیگری را اخذ کرده و در خارج از کشور ساکن هستند و داوطلبانه تابعیت اسپانیایی خود را رد می­کنند.
  • اسپانیایی­هایی که در خارج از کشور متولد شده­اند و به دلیل تولد از پدر یا مادری اسپانیایی که آن­ها نیز در خارج از کشور دنیا آمده­اند اسپانیایی محسوب می­شوند؛ چنانچه در طول ۳ سال پس از رهایی از قید قوانین رسماً اعلام نکنند که قصد دارند تابعیت اسپانیایی خود را حفظ نمایند، ممکن است تابعیت اسپانیایی خود را از دست بدهند.
  • اسپانیایی­هایی که دارای نسب اسپانیایی نیستند (به عنوان مثال افرادی که از طریق اقامت تابعیت اسپانیایی را به دست آورده­اند) در شرایط زیر ممکن است تابعیت اسپانیایی خود را از دست بدهند:
  • اگر پس از اخذ تابعیت اسپانیا به مدت ۳ سال از تابعیت پیشین خود که ترک کرده­اند استفاده کنند.
  • چنانچه به صورت داوطلبانه در نیروی نظامی یا اداره­ی دولتی کشوری خارجی که دولت ممنوع کرده است خدمت نمایند.
  • در صورتی که قاضی اظهار کند که فرد دارای تابعیت جهت اخذ تابعیت اسپانیا مرتکب دروغ، پنهان­کاری یا فریب شده است.

بازیابی

چگونه می­توان تابعیت اسپانیایی خود را بازیابی کرد؟

امکان بازیابی تابعیت اسپانیا پس از ترک یا از دست دادن آن وجود دارد.

جهت بازیابی تابعیت اسپانیا شرایط زیر الزامی است:

  • فرد باید دارای اقامت قانونی اسپانیا باشد. بااین­حال این شرط ممکن است برای مهاجرین یا فرزندان مهاجرین صدق نکند. به علاوه در برخی شرایط استثنایی قاضی ممکن است از این شرط چشم­پوشی کند.
  • فرد باید در برابر مسئول ثبت مدنی قصد خود را جهت بازیابی تابعیت اسپانیا رسماً اعلام کند.
  • بازیابی تابعیت باید در اداره مربوطه ثبت شود.

تابعیت دوگانه

اتباع کشورهای آمریکای لاتین، آندورا، فیلیپین، گینه استوایی و پرتغال هنگام اخذ تابعیت اسپانیا نیازی به ترک تابعیت خود ندارند و امکان دارا بودن تابعیت دوگانه برای آن­ها وجود دارد.

اتباع انگلستان

هرچند اتباع انگلستان نیز مستلزم ترک تابعیت پیشین خود هستند، اجازه این امر از سوی دولت انگلستان صادر نمی­شود؛ بنابراین اتباع انگلستان دارای دو تابعیت می­شوند. ولی تحت عنوان تابعیت دوگانه نخواهد بود زیرا توافق دوجانبه­ای میان اسپانیا و انگلستان در این زمینه صورت نگرفته است.

اتباع ایالات متحده آمریکا

ازآنجا که کشور آمریکا به اتباع خود اجازه­ی ترک تابعیت ایالات متحده را نمی­دهد، هرچند فرد تابعیت آمریکایی خود را جهت اخذ تابعیت اسپانیا ترک کند، با این حال از سوی دولت آمریکا هنوز فرد به عنوان تبعه­ی آمریکا شناخته می­شود. ولی به این معنی نیست که فرد دارای تابعیت دوگانه می­شود.

اتباع سایر کشورها

اتباع سایر کشورها به احتمال بسیار زیاد تابعیت اصلی خود را هنگام اخذ تابعیت اسپانیا از دست می­دهند ولی چنانچه فرد قصد دارد تابعیت دوگانه داشته باشد حتماً با یک وکیل مشاوره داشته باشد.

اتباع دارای دو گذرنامه

این افراد در صورت امکان باید از گذرنامه­ی کشوری که وارد آن می­شوند استفاده کنند؛ یعنی:

  • اگر وارد اسپانیا می­شود از گذرنامه اسپانیا استفاده کند
  • اگر وارد کشور مبدأ خود می­شود از گذرنامه همان کشور استفاده کند.

افراد دارای اقامت دائمی اتحادیه اروپا

در صورتی که فردی دارای اقامت دائم اتحادیه اروپا باشد می­تواند در اسپانیا ساکن و تابعیت اصلی و گذرنامه خود را حفظ کند. ولی اگر قصد دارد به صورت نامحدود در اسپانیا اقامت گزیند نهایتاً باید اقامت اصلی اتحادیه اروپا خود را ترک کرده و برای مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا/اسپانیا درخواست بدهد.

اتباع غیراتحادیه اروپا

اگر فرد دارای گذرنامه­ای غیر از اتحادیه اروپا است و دارای اقامت دائم در محدوده اتحادیه اروپا نیست مستلزم است که برای مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا یا مجوز اقامت اسپانیا درخواست بدهد. مجوز اقامت اسپانیا اقامت اتحادیه اروپا را نیز فراهم می­کند.

اگر قصد دارید برای اقامت دائم در اسپانیا درخواست بدهید مستلزم هستید که پیش از درخواست بیش از ۵ سال در اسپانیا اقامت داشته باشید. افراد دارای اقامت طولانی مدت اسپانیا می­توانند به صورت نامحدود در این کشور ساکن شوند و به عنوان اتباع اسپانیایی تحت شرایط بخصوصی می­توانند کار کنند.

این نخستین قدم جهت اخذ تابعیت اسپانیا از طریق اقامت دائم در اسپانیا بشمار می­رود. جهت اخذ اقامت دائم و تابعیت اسپانیا مستلزم هستید که به مدت ۱۰ سال پیش از درخواست در اسپانیا اقامت داشته باشید.

اتباع غیراتحادیه اروپا، دارای کارت آبی

اگر فردی دارای کارت آبی اتحادیه اروپا (مجوز کار اتحادیه اروپا) است، اگر به مدت ۲ سال در اسپانیا زندگی کرده باشد؛ امکان اقامت طولانی مدت در این کشور برای او وجود دارد.

ترک تابعیت اسپانیا موضوعی بود که در مقاله ی فوق به آن پرداختیم. ترک تابعیت اسپانیا کاملا یک اثر حقوقی داشته و اگر شخصی قوانین آن را نداند ممکن است دچار مشکلات حقوقی ای شده که رفع اثار آن زمان و انرژی بسیاری از شخص گرفته و  او را دچار دردسر نماید. ترک تابعیت اسپانیا اگر از سوالات شما بوده است حتما توصیه میشود با وکلا یا مشاورینی که مطالعه  در زمینه ی ترک تابعیت اسپانیا داشته اند مشورت نمایید.

نگارنده : علیرضا خرم شاهی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *