تفاوت اقامت و تابعیت

تفاوت اقامت و تابعیت

هر شخصی که اقدام به مهاجرت به کشوری می کند، سوالات متعددی در رابطه با مسئله ی اقامت و تابعیت و تفاوت اقامت و تابعیت در ذهنشان برانگیخته می شود که اولین سوال این است که چگونه می توان اقامت یا تابعیت کشور مقصد را به دست آورد؟ تفاوت اقامت و تابعیت چیست؟ آیا با اخذ اقامت می توان تابعیت را به دست آورد؟ راه های اخذ اقامت و تابعیت در کشور مقصد چیست؟ دانستن تفاوت اقامت و تابعیت چه اندازه در دانش و عملکرد ما تاثیرگذار است؟ آیا دانستن تفاوت اقامت و تابعیت در اخذ ویزا موثر است؟ تلاش ما در این مقاله در باب تشریح اقامت، تابعیت و تفاوت اقامت و تابعیت و همچنین راه های اخذ این دو می باشد. اقامت و تابعیت در واقع دو عامل تقسیم جغرافیایی اشخاص در جوامع بین المللی و در بین دولت ها می باشند.

تابعیت

تابعیت اصطلاحی درامور مهاجرتی و به معنای عضویت فرد در جمعیت تشکیل دهنده دولت است. به عبارتی تابعیت رابطه ای سیاسی، بین المللی، داخلی،  معنوی بین شخص و کشور متبوعش است که سبب می شود در قبال یکدیگر وظایفی را متقبل شوند. تابعیت از اراده ی مطلق دولت ها ناشی می شود و نباید تصور کرد که یک رابطه قراردادی بین فرد و دولت است.

اقامت

رابطه ایست مادی و حقوقی که بدون توجه به تابعیت شخص، فرد را به قسمتی از تابعیت یک کشور مربوط می سازد. در واقع اقامتگاه هر شخص، مکان معینی از یک کشور است که رابطه ای مادی و حقوقی بین آن کشور و شخص ایجاد می کند.

اگر شخصی با تابعیت کشور خود بخواهد در کشوری دیگر اقامت داشته باشد، باید ابتدا از آن کشور روادید و اجازه ورود کسب کند و سپس اقدام به اخذ پروانه اقامت کرده و برای مدتی معین که در قانون آن کشور آمده، در آنجا زندگی کند. سپس با گذر زمان مشخص، فرد می تواند درخواست تابعیت کند. لذا در حالت کلی در اکثر مواقع، ابتدا نیاز به اخذ مجوز برای اقامت در یک کشور و بعد از آن درخواست تابعیت آن کشور است.

تفاوت اقامت با تابعیت چیست ؟

تفاوت های مهمی بین اقامت و تابعیت وجود دارد. طبیعتا شخصی که تابعیت یک کشور را دارد، از حقوق و مزایایی بهره مند است که آن مزایا به یک مقیم اعطا نمی شود. تابعان یک کشور اطمینان کامل دارند که این شرایط تا همیشه برای آنها فراهم است. علاوه بر این، تابعیت یک فرد را در صورتیکه فرد خارج از کشور خود متولد شود، می توان صرفا با اثبات فرزند بودن یا نوه بودن ثابت کرد؛ به این صورت که اعلام کند رابطه ی فرزندی نزدیکی با آن شخص دارد. بنابراین تابعان از وضعیت واضح و روشنی برخوردارند. بسته به قوانین هر کشور، تابعیت یک کشور را می توان به دو دسته ی موقت و دائمی تقسیم کرد که هر یک از این ها شرایط، مسئولیت  متفاوتی دارند.

این امر برای شهروندان یک امر معمول و رایج است که برای تجدید اقامت خود، الزامات قانونی آن کشور را رعایت کنند. اقامت یک شهروند ممکن است جهت حفظ سرمایه گذاری اولیه، سلامت و بهداشت و درمان و یا سوابق کیفری ادامه پیدا کند.

حال اینکه چگونه این اقامت تمدید می شود چگونه شرایط آن مهیا می شود در هر کشور بسته به شرایط خاص آن متفاوت است. در بعضی از کشور ها ممکن است به این صورت انجام شود که بعد از گذراندن دوره ای خاص این اقامت تمدید شود. به طور مثال مدت اقامت برای سرمایه گذاری ۵ سال است. شخصی ۵ سال در کشوری از طریق سرمایه گذاری اقامت گزیده و مدت اقامت او به پایان رسیده ، همچنان در سلامت کامل به سر می برد و سابقه کیفری هم ندارد؛ اما این شخص می تواند به بهانه ی حفظ سرمایه اش در آن کشور، اقامت خود را تمدید کند.

راه های اخذ اقامت در فرانسه

  1. اخذ ویزای اقامت

قبل از اینکه شما از طریق شهروندی اقدام به اخذ تابعیت کنید، باید اجازه ی ورود یا ویزا کسب کنید.

قاعده ی کلی این است که شما برای آغاز این پروسه ابتدا به کنسولگری فرانسه در کشوری که در آن زندگی می کنید مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که این فرایند ممکن است به مدت دو هفته تا دو ماه به طول بیانجامد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای اقامت :

  1. یک گذرنامه ی معتبر
  2. فرم درخواست و ضمیمه ی درخواست اقامت بلندمدت
  3. هشت قطعه عکس به ابعاد عکس پاسپورت هر فرد
  4. ضمانت نامه ی مالی؛ مانند نامه ای از مدیر یک بانک که بیانگر درآمد مکف و یا توانایی تهیه ی وسایلی که برای زندگی در فرانسه لازم است.
  5. اثبات بهره مندی شما از بیمه خدمات درمانی که شما را برای درمان تحت پوشش قرار دهد.
  6. اثبات فراهم بودن مسکن، مانند اجاره نامه، عنوان اموال و یا یک نامه از یک مقیم قانونی فرانسه که بیانگر فراهم بودن مسکن شما در فرانسه باشد.
  7. زندگی در فرانسه به مدت ۵ سال متوالی :

این یک پیش نیاز برای به دست آوردن تابعیت فرانسه از طریق شهروندی و خوگیری با فرانسه است. با این حال اگر شما دو سال از آموزش عالی را در فرانسه به پایان برسانید، مدت اقامت ۵ ساله، به مدت ۲ سال کاهش می یابد.

  1. امضای پذیرش و قرارداد CAI

این یک سند اتخاذ شده توسط آژانس مهاجرتی فرانسه (OFII) برای اطمینان اتباع خارجی از همگون شدن با جامعه فرانسه است.

شما باید در محل اقامت خود در CAI ثبت نام کنید و در طول یک سال آن را مطالعه کنید. سپس دولت فرانسه برای اطمینان از اینکه تمام ضوابط و الزامات CAI را رعایت کرده اید، شما را از طریق برگزاری آزمون های کتبی و شفاهی ارزیابی می کند. اگر شما در این آزمون به سطح مورد انتظار آنها دست نیافتید، برای بهبود سطح علمی شما، کلاس هایی را در خصوص آموزش های کامل مدنی، به صورت رایگان برایتان برگزار می کند. هدف از برگزاری این کلاس ها این است که آگاهی شما در زمینه ی برخی موارد از قبیل برابری بین زن و مرد و آزادی های اساسی افزایش پیدا کند. و همچنین در این کلاس ها راجع به جزئیاتی درمورد دسترسی به خدمات عمومی مانند مسکن، بهداشت و درمان و مراقبت از کودکان بحث می شود. حضور در این کلاس ها الزامی است.

  1. ارسال تقاضانامه

با فرض اینکه شما تمامی قواعد و شرایط اخذ تابعیت در فرانسه را مطالعه نمودید، باید درخواست خود را به همراه اسناد و مدارک به سفارت فرانسه ببرید.

مدارک مورد نیاز برای این امر شامل:

  1. کارت شناسایی یا گذرنامه

۲٫شناسنامه

۳٫آدرس ثابت

  1. گواهی ازدواج (در صورت وجود)

در صورت لزوم باید آدرس محل کار و سوابق کیفریتان را نیز ارائه دهید.

  1. تکمیل مدارک درخواست و مصاحبه

فرم و مواد درخواست شما توسط پلیس، دفتر شهردار و احتمالا سایر ادارات دولتی ارزیابی می شود و در صورت لزوم اطلاعات کافی به شما می دهند. این فرایند ممکن است طول بکشد.

در نظر داشته باشید که سایت های مهاجرتی فرانسه از سال ۲۰۰۶ محدودتر شده اند.

تعدادی از راه های اخذ تابعیت در فرانسه

  1. درخواست تابعیت فرانسه در صورتیکه از پدر و مادر خارجی متولد شده اید :

یک فرد متولد شده در فرانسه از پدر و مادر خارجی، در سن ۱۶ سالگی می تواند ادعای تابعیت کند و در سن ۱۸ سالگی از تمام مزایای موجود برای یک شهروند فرانسوی بهره مند شوید. البته باید ثابت کنید که حداقل ۵ سال اخیر زندگیتان را در فرانسه سپری کرده اید.

  1. اخذ تابعیت از طریق تولد :

کودک متولد شده از پدر و مادر فرانسوی به تابعیت فرانسه در می آید. اگر والدین در فرانسه زندگی نمی کنند می توانند فرم درخواست تابعیت را از سفارت فرانسه درخواست کنند. این فرم بسته به اینکه ۳۰ روز قبل یا بعد تولد درخواست شود متفاوت است. پدر و مادر باید  گواهی تولد از کشوری که کودک در آن متولد شده و همچنین گواهی اثبات تابعیت فرانسوی پدر و مادر را ارائه دهند.

  1. دادخواست برای گواهی ملیت فرانسوی :

برای تکمیل درخواست تابعیت برای کودکی که در فرانسه از پدر و مادر فرانسوی متولد شده، به یک گواهینامه ملی نیاز داریم. اگر شما در فرانسه اقامت دارید می توانید آن را سازمان های قضایی فرانسه تهیه کنید. اما اگر در فرانسه اقامت ندارید می توانید این گواهی را از طریق درخواست از اداره ی ثبت احوال پاریس به دست آورید.

موخره

تلاش ما این بود که در این مقاله واژه های اقامت، تابعیت و تفاوت اقامت و تابعیت را برای شما روشن سازیم و همچنین برخی از راه های اخذ اقامت و تابعیت فرانسه را برای شما عنوان نماییم. بارزترین تفاوت میان اقامت و تابعیت این است که  شخصی که تابعیت یک کشور را دارد، از حقوق و مزایایی بهره مند است که آن مزایا به یک مقیم اعطا نمی شود. امید است که با درک تفاوت میان اقامت و تابعیت بتوانید تصمیم درستی برای این کار بگیرید. شما می توانید از طرقی که در مقاله ذکر شد، اقدام به اخذ اقامت و تابعیت در کشور فرانسه نمایید و توصیه می شود که این امور را حتما با مشاوره ی وکلای مهاجرتی انجام دهید.

 

نگارنده: فاطمه ملکیان

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *