ثبت شرکت در مجارستان

ثبت شرکت در مجارستان

ثبت شرکت در مجارستان می‌تواند اصول قانونی داشته باشد و اگر شما متقاضی ثبت شرکت در مجارستان هستید نیاز است این قوانین و اصول را رعایت فرمایید . جهت کسب اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در مجارستان توصیه می‌شود به سایت سفارت این کشور و فضاهای مجازی مجاز برای اطلاعات دقیق این کشور مراجعه نمایید یا به وکلای متخصص در زمینه  ثبت شرکت در مجارستان  مراجعه نموده و کسب مشورت نمایید. اگر تا کنون در محدوده ی اتحادیه شنگن  مانند ثبت شرکت در مجارستان را انجام نداده اید حتما پیش از صرف هزینه‌های گزاف با متخصصین موسسه MIE مشاوره کنید .

قوانین ثبت شرکت جدید در مجارستان این امکان را برای افراد علاقمند فراهم می­کند که بدون محدودیت کسب و کاری را راه­اندازی نمایند.شخصیت­های حقوقی و خارجی­ها می­توانند در تمام زمینه­های تجاری (محدودیت­هایی در بخش کشاورزی وجود دارد) فعالیت کنند. چنانچه فعالیت مورد نظر به مجوزهایی نظیر فعالیت بانکی نیاز داشته باشد، یقین داشته باشید که چنین قوانینی برای شخصیت­های خارجی و اتباع مجارستان یکسان است.

انواع نهادهای کسب و کار در مجارستان

نهادهای کسب و کار مختلفی وجود دارد که سرمایه­گذاران هنگام تصمیم­ گیری در مرود شروع تجارت خود در مجارستان می­توانند یکی از آن­ها را برگزینند. خارجی­ها یا مجاری­ ها می­توانند یک شرکت سهامی (RT) تأسیس کنند. این نوع شرکت حداقل ۵ میلیون فورینت مجارستان سرمایه لازم دارد و مؤسس آن می­تواند یک فرد یا شراکتی باشد.چنین شرکتی می­تواند خصوصی یا عمومی باشد. سهام صادر شده توسط یک شرکت سهامی در بورس اوراق بهادار ثبت می­شود و ارزش آن از پیش تعیین گردیده است. شرکت سهامی متشکل از هیئت مدیره و یک هیئت ناظر شامل حداقل ۳ عضو است.

شرکت با مسئولیت محدود در مجارستان (Korlátolt Felelosségu Társaság) یا Kft نیازمند حداقل ۵۰۰۰۰۰ فورینت مجارستان (۱۰۰۰۰۰ فورینت مجارستان در صورتی که توسط فقط یک کارآفرین تأسیس شده باشد) است. این شرکت توسط مدیری که سهامداران در جلسه­ی عمومی برمی­گزینند اداره می­شود.

شرکت تضامنی در مجارستان حداقل دارای ۲ عضو است که دارای مسئولیت­های مشترکی هستند و پس از پرداخت مبالغ مشخصی برای سود کسب و کار می­توانند از سود حاصل شرکت بهره جویند. مزیت اصلی این شرکت الزامی نبودن حداقل سرمایه­ ی سهام است.

شرکت مشارکت محدود مجارستان بسیار شبیه به مورد قبلی است ولی متشکل از یک شریک اصلی با مسئولیتی نامحدود و یک شریک با محدودیت­هایی در زمینه­ی مسائل مالی و سرمایه و مسائل غیرمالی است.براساس نیازهای کسب و کار و اهداف هر کارآفرین، شخص کارآفرین می­تواند انتخاب کند که آیا یک شعبه یا یک شرکت تابعه یا حتی یک دفتر مجازی راه­ اندازی کند تا هزینه­ های شروع کار را به حداقل برساند.

مراحل ثبت شرکت در مجارستان

مراحل ثبت شرکت در مجارستان حدود ۵ روز کاری زمان می­برد چراکه امکان ثبت­ نام الکترونیکی یک نهاد فراهم شده است. توصیه می­شود که یک وکیل به عنوان نماینده­ی شرکت استخدام کنید تا مدارک مورد نیاز شرکت را فراهم کند و اطمینان یابید که تمام اقدامات قانونی انجام می­شود. حداقل ۵۰ درصد مبلغ باید به یک حساب بانکی واریز شود و گواهی واریز باید جهت انجام مراحل ثبت ارائه گردد.تمام نهادهای ثبت شده در دادگاه ذی­صلاح یا دادگاه شهری بررسی می­شوند. پس از ارسال درخواست دادگاه نیز این نهاد را در اداره­ی مالیات دولتی (برای مالیات بر ارزش افزوده و مالیات درآمد) و اداره­ ی آمار ثبت می­کند. کل این مراحل بیش از ۲ روز طول نخواهید کشید. آخرین مرحله­ ی ثبت شرکت در مجارستان، ثبت نهاد مورد نظر در امنیت اجتماعی است. این مرحله نیز ساده است و ۱ روز به طول می­انجامد.

گشایش شعبه یا دفتر نمایندگی در مجارستان

یک شرکت خارجی می­تواند در مجارستان شعبه یا دفاتر نمایندگی افتتاح کند ولی هیچ یک از آن­ها دارای شخصیت حقوقی نیستند. مدیریت یک دفتر نمایندگی آسان است و بستن یا تعطیل کردن آن نیازی به لغو ثبت ندارد.اتباع خارجی که قصد دارند شرکتی را در مجارستان راه ­اندازی کنند می­توانند از طریق یک شعبه­ ی ثبت شده در دادگاه ثبت کسب و کاری را در این حوزه ­ی قضایی راه­ اندازی نمایند. در این مورد نیز اخذ جواز کسب و کار ضروری است. دفاتر و صورت­ های مالی باید مطابق قوانین مجارستان حفظ و نگهداری شوند.دفاتر نمایندگی باید در دادگاه ثبت مجارستان ثبت ­نام شوند. در این مورد امکان مشارکت در هیچ گونه فعالیت تجاری وجود ندارد. یک دفتر نمایندگی ممکن است از جانب نهاد مادر (شرکت مادر) در تهیه­ ی قرارداد و مهیا کردن خدمات تبلیغات کمک کند. هیچ یک از دو نهاد به حداقل سرمایه­ ی سهام نیاز ندارند.

ثبت یک دفتر شعبه در مجارستان

شعبه­ ی مجاری یک شرکت خارجی دارای اختیار حقوقی است و شاید بتواند دارایی­ هایی را کسب کند یا قرارداد منعقد نماید.  نام شعبه­ ی مجاری یک شرکت خارجی باید نام شرکت مادر خارجی را نشان بدهد.یک شرکت خارجی می­تواند فعالیت­های تجاری خود را از طریق شعب ثبت شده در مجارستان دنبال کند. شعبه­ ی شرکت خارجی در این فعالیت­های تجاری در روابط حقوقی با مقامات دولت، شخص سوم و سایر شعب شرکت خارجی انجام وظیفه می­کند.شعبه ­ی مجاری شرکت خارجی یک شخصیت حقوقی بشمار می­رود و باید مالیات پرداخت نماید.  نماینده­ی شعبه ممکن است تحت قیومیت به موجب یک قرارداد خدمات شخصی یا اشتغال تحت یک قرارداد کاری از جانب شعبه فعالیت کند (شامل یک فرد یا نیروی مشترک).

جهت ثبت شعبه­ ی یک شرکت خارجی در مجارستان مدارک زیر لازم می­شود:

  • مدرکی که ثابت می­کند شرکت خارجی در این کشور ثبت تجاری شده است (معمولاً یک نسخه از گواهی ثبت شرکت)
  • اساسنامه­ ی تأسیس شعبه و تعیین نماینده­ی مجاز آن

و ترجمه رسمی مدارک ذکر شده به زبان مجارستانی

در برخی موارد اصل مدارک ذکر شده باید دارای اعتبار قانونی باشد (به این معنی که نمایندگان دیپلمات یا کنسولگری کشوری که مدرک صادر شده است با مهر و امضا آن را تائید کنند). در صورتی که کشور ثبت شرکت خارجی دارای یک توافق دو جانبه در پذیرش متقابل اسناد و مدارک قانون مدنی داشته باشد نیازی به قانونی کردن مدارک نخواهد بود. شعبه­ ی مجاری یک شرکت خارجی تحت قانون LXXXI 1996 در مورد مالیات وضع شده بر سود سهام و مالیات شرکت فعالیت می­کند.

 

سایر اطلاعات تأسیس شرکت در مجارستان

راه­اندازی یک کسب و کار یعنی تأسیس یک شرکت در مجارستان ممکن است چند روزی زمان ببرد که شامل ثبت مالیات بر ارزش افزوده می­شود. مجارستان یکی از آخرین کشورهایی است که شماره­ی مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا را به صورت خودکار صادر می­کند. به اضافه­ی مالیات شرکت ۹ درصدی، مجارستان یکی از نخستین مقاصد سرمایه­ گذاری و کسب و کار برای اتباع خارجی محسوب می­شود که به دنبال چاره­ ای مقرون به صرفه یا پایگاهی مناسب در اروپا هستند.

چرا مجارستان؟

  • سرعت و سهولت ثبت شرکت: در طی ۲ تا ۳ روز کاری
  • مالیات اندک: تنها ۹ درصد، یکی از کمترین نرخ مالیات در اروپا بشمار می­رود
  • شماره Vat مالیات بر ارزش افزوده­ی فوری: بدون انتظار یا الزامات اضافی
  • نیاز به سرمایه­ ی اندک در ابتدا که نیازی به واریز نیست.
  • راه­اندازی مقرون به صرفه و حفظ شرکت
  • مقری در مرکز اروپا و زیربنایی مناسب
  • سهولت در اخذ ویزا و گزینه ­هایی جهت اخذ اقامت برای اتباع خارجی

تجارت و کسب و کار در مجارستان

ثبت شرکت در مجارستان از نظام حقوقی رایج در سایر کشورهای اتحادیه اروپا پیروی می­کند. با مطالعه­ ی مقاله­ی حاضر با جذاب­ترین نوع ثبت شرکت برای سرمایه­گذاران خارجی آشنا خواهید شد.خارجی­ ها و مهاجرانی که دارای مجوز اقامت هستند می­توانند پس از اخذ جواز کسب و کار فعالیت تجاری خود را آغاز نمایند. زمان لازم جهت راه­ اندازی یک شرکت در مجارستان تقریباً ۵ روز شامل تمام مراحل است (مشاوره با وکیل، رجوع به دادگاه ثبت و غیره).پرطرفدارترین شرکت­ها برای سرمایه­ گذاران خارجی شرکت­های سهامی محدود (خصوصی یا عمومی) و شرکت­های مسئولیت محدود هستند.

سرمایه­ گذاران خارجی در ۴ نوع شرکت می­توانند در مجارستان سرمایه­ گذاری کنند:

  • مشارکت عمومی KKT: تمام شرکا دارای مسئولیت نامحدود در تمام مسائل شرکت هستند.
  • مشارکت محدود BT: حداقل یکی از شرکای عمومی دارای مسئولیت نامحدود هستند و سایر شرکا مسئولیت محدود دارند.
  • شرکت سهامی خاص RT: یک شرکت سهامی خاص ممکن است عمومی یا خصوصی باشد و در بورس اوراق بهادار معامله می­شود. ممکن است فقط دارای یک سهامدار باشد. هیئت مدیره باید حداقل دارای ۳ عضو باشد ولی بیش از ۱۱ عضو ممکن نیست. سهامداران یک شرکت سهامی خاص خصوصی ممکن است به جای هیئت مدیره یک CEO مدیرعامل تعیین کند.
  • یک شرکت محدود KFT: این شرکت که از شرکت RT متمایز است، نمی­تواند سرمایه­ ی عمومی دریافت کند. سهامداران دارای مسئولیت محدود هستند. حداقل سهام باید بیش از ۳ میلیون فورینت مجارستان باشد.

جهت راه­ اندازی یک شرکت تضامنی در مجارستان حداقل ۲ عضو لازم است. شرکت­های مسئولیت محدود و شرکت­های سهامی خاص می­توانند تنها با وجود یک عضو تأسیس شوند.

ثبت یک شرکت در مجارستان

تمام کسب و کارها باید در دادگاه ذی­صلاح ثبت تجاری شوند. از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۰۸ تمام متقاضیان باید به صورت دیجیتال در دادگاه تجاری توسط یک وکیل (در یک پیام ایمیل) ثبت شوند. کپی مدارک باید پیوست گردد. ایمیل باید دارای یک امضای دیجیتال معتبر باشد و توسط یک وکیل معتبر تائید گردد.

هنگام درخواست ثبت شرکت اطلاعات زیر باید فراهم شود:

  • یک جواز تجاری
  • اسناد و مدارک شرکت
  • نام تجاری شرکت و نشانی دفاتر ثبت شده­ی مالکین
  • اسناد و مدارک تأسیس شرکت
  • محل فعالیت­های شرکت
  • انواع فعالیت­ها
  • نوع شرکت
  • تائیدیه برای کارگران خارجی

به علاوه شرکت باید در ادارات و بخش­های زیر ثبت شود:

  • مرکز اداره آمار (KSH)
  • در مرکز ملی ثبت مالیات بر درآمد (APEH)
  • مالیات بر درآمد منطقه
  • دادگاه ثبت منطقه
  • مؤسسه بیمه ملی

کارآفرینی در مجارستان

مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا فعالیت­های کارآفرینی اندکی دارد. بیشتر مجاری­ها ترجیح می­دهند به جای خویش­فرما کارمند باشند. مجاری­های خویش­فرما نیز معمولاً به دلایل اقتصادی این نوع کسب و کار را برمی­گزینند.

قوانین مالیات و مالیات بر درآمد مجارستان

سیستم مالیات مجارستان مطابق با سطح زندگی است (هرچه درآمد بالاتر باشد نرخ مالیات پرداختی بیشتر خواهد بود). در سال ۲۰۰۹ نرخ مالیات در مجارستان برای یک فرد از ۱۸ تا ۳۶ درصد تعیین شد. برای برخی درآمدهای مشخص نرخ مالیات کاهش می­یابد. در سال ۲۰۰۹ نرخ مالیات شرکت در ۱۶% ثابت شد. یک مالیات اضافه بهای ۴ درصدی نیز وجود دارد. مالیات شرکت برای درآمدهای بالاتر از ۵۰ میلیون فورینت ۱۰ درصد است. سال مالیاتی در مجارستان همان سال تقویم است.

مراحل ثبت شرکت در مجارستان

مرحله ۱

تهیه­ی مدارک شرکت توسط یک وکیل حقوقی در مجارستان:

مؤسسین شرکت باید سند قانونی تأسیس شرکت را امضا کنند که همراه با سایر مدارک باید توسط یک وکیل مجاری امضا گردد.

زمان تکمیل: یک روز

هزینه­ها: هزینه­های وکیل متفاوت است.

مرحله ۲

باز کردن یک حساب بانکی

زمان تکمیل: یک روز

هزینه­ها: به بانک بستگی دارد.

مرحله ۳

ثبت شرکت در دادگاه ثبت مجارستان و دریافت شماره شناسایی مالیات

شرکت توسط قانون ثبت دادگاه به ثبت می­رسد. تمام شرکت­ها و کسب و کارها باید در دادگاه ثبت ذی­صلاح ثبت شوند. تقاضاهای ثبت یا اصلاح اطلاعات باید به صورت الکترونیکی از طریق یک نماینده­ی قانونی ثبت شوند.

هزینه ­های ثبت:

  • برای مشارکت محدود: ۵۰۰۰۰ فورینت مجارستان (۱۷۲ یورو)
  • برای شرکت­های مسئولیت محدود یا شرکت خصوصی سهام محدود: ۱۰۰۰۰۰ فورینت (۳۳۵ یورو)
  • برای شرکت­های عمومی سهام محدود: ۶۰۰۰۰۰ فورینت مجارستان (۲۰۶۹ یورو)

مرحله ۴

ثبت در اداره مالیات، شهرداری، اتاق بازرگانی، اداره مرکزی بیمه ملی بازنشستگی مجارستان

زمان تکمیل: یک روز

هزینه­ ها: رایگان

مرحله ۵

ارائه­ ی اطلاعات کارکنان به اداره مالیات

توجه داشته باشید که پس از ثبت شرکت اطلاعات کارکنان نیز باید در پورتال ثبت شود.

نکته­ ی مهم:

ثبت شرکت در اداره ثبت یا اتمام مراحل ثبت توسط کارآفرین و اخذ جواز اصولاً به این معنی نیست که می­تواند فعالیت­ های تجاری نامحدودی را دنبال کند. شرط اساسی این است که شرکت جوازهای مختلف لازم برای فعالیت­ هایش را اخذ نماید.بسیاری از فعالیت­های خدمات و تولید براساس یک گزارش ساده قابل اجرا است ولی بسیاری از فعالیت­ها نیز به مجوز نیاز دارد. همانطور که اطلاعات فوق بیان می‌کند نیاز است طرق موجود برای ثبت شرکت در مجارستان را بررسی نموده و مسیر منطبق بر دارایی خود را پیاده سازی کنید ثبت شرکت در مجارستان امری بسیار حساس می باشد که منابع زمانی و مالی شما را تحت شعاع قرار میدهد.

اینکه چه نوع شرکتی ثبت نمایید و اینکه در باب پرداخت مالیات های سالیانه کدام طریق از ثبت شرکت در مجارستان برای شما منطقی‌تر است. امید است پاسخ سوالات خود را در باب ثبت شرکت در مجارستان در متون فوق به دست آورده باشید البته اطلاعات بسیار زیاد بوده و جهت آنکه تصمیم اشتباه اتخاذ ننمایید و درست، اصولی و صحیح همچنین قانونی بتوانید ثبت شرکت در مجارستان را انجام دهید می‌بایست علاوه بر مطالعه متون فوق سریع با مشاورین موسسه MIE  که حداقل در امر ثبت شرکت در مجارستان دارند مشورت نموده سپس سریع مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و امر مذکور را شروع نمایید.

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *