ثبت شرکت در چین

ثبت شرکت در چین

کشور چین یک کشور آسیای است که به یکی ازقطب های اقتصادی در جهان تبدیل شده است . این اقتصاد شکوفا بسیاری از اشخاص را به ثبت شرکت در چین تشویق می کند .همانطور که می دانید مهاجرت به کشورها از جمله کشور چین  راه های گوناگونی دارد که تحصیل ،کار ،سرمایه گذاری ، ازدواج ، تولد و ثبت شرکت در چین را شامل می شود .بنابراین می توان از طریق ثبت شرکت در چین می توان به این کشور مهاجرت نمود . البته همانند سایر کشورها ثبت شرکت در چین نیز دارای شرایط و ضوابطی خاص است . مادر این مقاله سعی داریم آنچه را که لازم است در رابطه با ثبت شرکت در چین برای شما عزیزان بازگو نماییم .

چین یکی از کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی می باشد . رونق اقتصادی روز افزون در کشور چین سرمایه گذاران خارجی را تشویق به راه اندازی تجارت شخصی در این کشور کرده است . اصلاحات اقتصادی پس از سال ۲۰۰۱ روند پروژه های سرمایه گذاری در این کشور را سهل تر نمود .این کشور روابط مطلوبی از نظر اقتصادی و سیاسی باکشور ایران دارد و همواره دولت چین سرمایه گذاران خارجی را جهت ثبت شرکت در چین مورد حمایت خود قرار می دهد .

روش های ثبت شرکت در چین :

در حال حاضرروش های متفاوتی از ثبت شرکت در چین وجود دارد که شامل موارد زیر می شود :

Branch office _ (BO) شعبه

Representative office _ (RO) دفتر نمایندگی

(WFOE)  Wholly Foreign Owned Enterprise _ شرکت با سرمایه گذاری کاملا خارجی

(JV)  Joint Venture _ سرمایه گذاری مشترک

Hong Kong Company_ شرکت هنگ کنگ

که ما به شرح دو نوع از آن که شرایط آن برای سرمایه گذاران خارجی مطلوب تر است می پردازیم .

دفتر نمایندگی در کشور چین :

شرکتی اصلی در کشور دیگری است و نمایندگی در کشور چین دایر می کند . شرکت اصلی مدیریت نمایندگی کشور چین را بر عهده دارد .شرکت اصلی می بایست به طور رسمی ثبت و حداقل ۲ سال سابقه فعایت داشته باشد . دفتر نمایندگی یک شرکت جدا محسوب نمی شود و نمی تواند فاکتور جدا گانه صادر کند و یا هر درآمدی را بدون مالیات متعلق به خود بداند . البته تمام هزینه های دفتر نمایندگی بر عهده دفتر اصلی می باشد . همچنین دفتر نمایندگی می تواند حساب بانکی مجزا داشته باشد و جهت ارتباظ با مشتریان بومی از افراد بومی کارمند استخدام نماید .

شخصی به عنوان نماینده از طرف شرکت اصلی برگزیده می شود .این شخص تمامی مسئولیت های مربوط به شرکت را برعهده دارد و در واقع وکیل تام الاختیار شرکت اصلی می باشد. بهتر است این شخص سابقه مدیریتی و همچنین آگاهی کافی بر امور حسابداری نیز داشته باشد . مکان مشخصی باید برای  برقراری دفتر نمایندگی در نظر کرفته شود که امور تجاری مربوطه در آن انجام گردد . همچین محل مورد نظر باید به تایید دولت چین برسد . قرار داد آن باید کاملا رسمی و ثبت شده باشد و آدرس به طور دقیق قید گردد .

 

ثبت شرکت تماما خارجی در چین WFOE  :

سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد خارجی با ثبت شرکت با مسئولیت محدود WFOE   امکان پذیر است .سهامداران این نوع شرکت همگی خارجی هستند و نیازی به وجود شریک چینی نمی باشد . سرمایه گذاری در شرکت مسئولیت محدود می تواند در رابطه با زمینه های تولید، تجارت، گسترش نرم افزار، خدمات مشاوره  و مدیریت ، فعالیت‌های سود ده و … باشد . فعالیت این نوع شرکت ها باید مورد نیاز کشور چین باشد و همچنین از سوی مقامات چینی تایید شده باشد و آن را مجاز بشمارند  .میزان سرمایه گزاری اولیه در WFOE جهت تاسیس حداقل باید ۴٫۷۰۰ دلار باشد .البته این میزان سرمایه اولیه با توجه به نوع فعالیت شرکت متفاوت می باشد .سرمایه اولیه می تواند طی مدت ۲ سال افزایش یابد . مالیاتی که برای این نوع شرکت ها در نظر گرفته شده است ۲۵ درصد است و شرکت با مسئولیت محدود می تواند طی ۴ قسط آن را پرداخت نماید .

میزان حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود WOFE  در چین :

_ حداقل میزان سرمایه گذاری  برای ثبت شرکت WOFE در زمینه ارائه خدمات مشاوره ایی ، ۳۵۰۰۰ یورو می باشد .که ۲۰ درصد از آن به عنوان سرمایه اولیه و ۸۰ درصد مابقی می تواند طی ۲ سال پرداخت شود .

_ حداقل میزان سرمایه گذاری  برای ثبت شرکت WOFE در زمینه تولید و تجارت ، ۵۸۰۰۰ یورو می باشد که ۲۰ درصد باید در ابتدا و ۸۰ درصد ما بقی طی ۲ دو سال تامین گردد .

_ حداقل میزان سرمایه گذاری  برای ثبت شرکت WOFE در صنایع غذایی ، از ۳۵۰۰۰ تا ۵۸۰۰۰ یورو می باشد که ۲۰ درصد به صورت سرمایه اولیه و ۸۰ درصدما بقی طی دو سال باید تکمیل گردد .

 

مدارک مورد نیاز برای ٍبت شرکت در چین :

  1. تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت در کشور چین
  2. نرم افزار شعبه شرکت برای پیوستن به گروه
  3. اساسنامه گروه سازمانی
  4. گواهی ورود یک شخص حقوقی به عنوان عضو جدید از گروه شرکت واجد شرایط
  5. گواهی اعطای سهام شرکت اصلی ویا گواهی سرمایه گذاری توسط شرکت عضو گروه
  6. اسناد تصویب صادر شده توسط مقام مربوطه

و…

 

اسناد و مدارک مورد نیاز برای برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود WOFE  در چین :

  1. ثبت نام کسب و کار خارجی با توجه به نوع فعالیت های

۲٫قرارداد پروژه

  1. گواهی نامه برای شروع فعالیت
  2. گواهی حقوقی افتتاح کسب و کار خارجی در منطقه
  3. گواهی اعتباری
  4. نامه انتصاب اصلی امضا شده توسط رئيس و یا مدیر کل شرکت خارجی
  5. گزارش تصدیق میزان سرمایه
  6. اساسنامه خارجی شرکت و لیستی از اعضای هیئت مدیره
  7. سایت عملیات

و…

 

اسناد و مدارک برای ثبت نام دفاتر نمایندگی در چین :

  1. تکمیل فرم درخواست ثبت نام برای دفاتر نماینده مقیم خارجی شرکت
  2. سند حکم تصویب صادر شده توسط مقامات مربوطه

۳٫ارائه  کپی از گواهی کسب و کار قانونی و گواهی اعتباری اصلی از شرکت خارجی

  1. سند انتصاب نماینده دفتر
  2. گواهی محل های استقرار نمایندگی اصلی

 

در نهایت می توان گفت کشورسرمایه گذاری و ثبت شرکت در چین به علت پیشرفت های روز افزون و تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی بسیار وسوسه انگیز است . اما باید توجه داشت ثبت شرکت در چین امری تقریبا پیچیده می باشد که می بایست از قواعد آن کاملا آگاهی داشت . توصیه می شود جهت ثبت شرکت در چین طریق موسسه MIE قدام نمایید و  از مشاوره وکلای مهاجرتی که به طور کامل از قوانین بین المللی آگاهند کمک بگیرد . شما می توانید برای سرمایه گذاری درمورد کشور های اروپایی مانند مجارستان که شرایط سهل تری نیز دارد تحقیق کنید . موسسه MIE با تجاربی که دارند با توجه به شرایط شما بهترین ها را به شما معرفی می کنند و در کمترین زمان ممکن شما را به مقصد مهاجرت مد نظرتان می رسانند .

نگارنده: علیرضا واقفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *