خرید ملک در ایرلند

خرید ملک در ایرلند

خرید ملک در ایرلند از جمله مسائلی است که افراد بسیاری خواستار کسب اطلاعات در این موضوع می باشند زیرا بسیاری از متقاضیان مهاجرت به ایرلند می پندارند با خرید ملک در ایرلند می توانند به کسب اقامت دائم یا تابعیت این کشور نائل گردند. باید توجه داشت که صرف خرید ملک در ایرلند منجر به کسب اقامت و تابعیت نمی گردد و در صورتی می توان با خرید ملک در ایرلند موفق به کسب اقامت دائم و تابعیت ایرلند شد که این امر تحت برنامه های خاص سرمایه گذاری طراحی شده باشد. به دلیل علاقه ی وافر و درخواست های بسیار در خصوص خرید ملک در ایرلند مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما خواننده ی محترم با موضوع خرید ملک در ایرلند نگاشته شده است. لذا چنانچه می خواهید با قواعد و مقررات خرید ملک در ایرلند آشنا گردید پیشنهاد می شود مطالب ذیل را مطالعه فرمایید.

کلیات خرید ملک در ایرلند

به طور کلی از سال ۲۰۰۸ الی ۲۰۰۹ که یک بحران بزرگ بانکی در سطح اروپا به وجود آمد اقتصاد کشور ایرلند را تحت تاثیر قرار داد و این بحران جدی، در خصوص خرید ملک نیز تاثیرات قابل توجهی به جا گذاشت. یک حباب غیر واقعی در قیمت ملک و بازار مسکن به وجود آمد و سپس به طور قابل ملاحظه ای قیمت ملک کاهش یافت. اما در حال حاضر پس از گذشت حدود ۷ سال از آن بحران، قیمت ملک به ثبات رسیده و از وضعیت بحرانی خارج شده است. به طور متوسط قیمت مسکن در کشور ایرلند حدود ۱۷۲۰۰۰ هزار یورو می باشد که این مبلغ در شهر دوبلین که تمامی هزینه ها بیشتر از سایر شهرهای ایرلند است به قیمت ۲۱۷۰۰۰ هزار یورو می رسد. البته در غرب شهر دوبلین می تواند ملک هایی با قیمت پایین و حدود ۱۶۶۰۰۰ هزار یورو نیز پیدا نمود.

نکات اساسی پیش از خرید ملک در ایرلند

پیش از هر گونه تصمیم گیری برای خرید ملک در ایرلند می بایست نسبت به برخی از موارد مهم اطمینان خاطر داشت و سپس با توجه به اهداف خود از خرید ملک نسبت به جست و جوی ملک مناسب اقدام نمود. برخی از سوالاتی که می بایست قبل از خرید ملک در ایرلند از خود پرسید عبارتند از: مسافت ملک خریداری شده تا محل کار یا تحصیل چه میزان است. دست رسی ملک به وسایل حمل و نقل عمومی چگونه است. در اطراف ملک بیمارستان و مراکز درمانی و بهداشتی وجود دارد یا خیر. چنانچه متقاضی خرید ملک فرزند کوچکی داشته باشد از وجود مهد کودک و سایر مراکز نگه داری کودکان در اطراف ملک اطمینان یابد و در آخر این که چه نوع استاندارد ها و ایده آل هایی برای خرید ملک در ذهن دارد ( به عنوان مثال محیط زیبای اطراف اولویت بیشتری دارد یا محیط داخل خانه و تعداد اتاق ها و لوازم خانه و مبلمان و … .)

هزینه های خرید ملک در ایرلند

متقاضی خرید ملک در ایرلند باید به مسائل مالی مربوط به این موضوع توجه کافی داشته و تمامی مخارج لازم را پیش از خرید ملک محاسبه نماید. با توجه به بحران اقتصادی به وجود آمده در اتحادیه اروپا و به خصوص در ایرلند دریافت وام بانکی جهت خرید مسکن با پیچیده گی ها و محدودیت های زیادی مواجه است لذا می بایست پیش بینی نمود که ممکن است نتوان به وام های بانکی دست رسی داشت. به طور کلی هزینه هایی که در فرآیند خرید ملک در ایرلند وجود دارد عبارت است از:

  • هزینه های قانونی برای دست مزد وکیلی که از جانب متقاضی ملک را خریداری می نماید حدود ۵/۱ درصد از قیمت ملک می باشد و ۲۱ در صد قیمت ملک، مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.
  • هزینه ی قانونی ثبت ملک خریداری شده در بورس املاک و زمین های ایرلند حدود ۶۲۶ یورو خواهد بود که البته این مورد نیز به قیمت ملک بستگی دارد و در کل این مبلغ هیچ گاه از ۲۰۰ یورو کم تر نخواهد بود.
  • هزینه های قانونی مشاور املاک نیز جزء هزینه های خرید ملک می بایست لحاظ گردد، این هزینه ها حدود ۳ در صد از ارزش واقعی ملک را شامل می گردد .
  • هزینه های ابطال تمبر قانونی حدود ۹ درصد از ارزش واقعی ملک می باشد.

باید توجه داشت که چنانچه شخصی برای بار اول نسبت به خرید ملک در ایرلند اقدام نموده است و قیمت ملک به نسبت پایین باشد از هزینه های قانونی مربوط به ابطال تمبر معاف خواهد بود، البته این امر شامل خرید ملک هایی با قیمت بالا نمی گردد.

فرآیند خرید ملک در ایرلند و دریافت سند رسمی

کشور ایرلند مانند برخی از کشور های اروپایی مثل اسپانیا فرآیند و بوروکراسی اداری پیچیده و خسته کننده ای دارد. بنابراین می بایست قواعد کاغذ بازی های اداری ایرلند را کاملا شناخت. از آن جا که این مسائل برای اشخاصِ خارجی جدید و نا آشنا می باشد بهتر است این موارد طولانی را به وکلایی که در این خصوص فعالیت نموده و تخصص دارند سپرد. وکلای ایرلندی خرید ملک در خصوص جزئیات خرید ملک، خرید و فروش ملک، سند رسمی ملک، تکمیل فرآیند خرید ملک، ابطال تمبر های قانونی و … تخصص داشته و متقاضی خرید ملک را راهنمایی می نمایند. پس از خرید ملک و انجام پروسه ی طولانی پرداخت هزینه ها فرآیند ثبت ملک به نام متقاضی حدود ۶ ماه به طول می انجامد.

اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ایرلند

در ابتدا باید به این نکته ی اساسی توجه داشت که صرف خرید ملک در ایرلند منجر به کسب اقامت نمی گردد و تنها زمانی می توان خرید ملک را به عنوان راهی برای اخذ اقامت در نظر گرفت که ملک شرایط خاصی داشته باشد و تحت برنامه های سرمایه گذاری در ایرلند قرار گرفته باشد. ملک مورد نظر برای سرمایه گذاری می بایست قیمتی حدوداً ۱۰۰۰۰۰۰ یورو داشته باشد و خرید این ملک باید تماماً با سرمایه ی متقاضی و بدون هیچ گونه وام بانکی صورت گرفته باشد. همچنین خرید ملک باید در زمره ی برنامه های کمک به رفاه اقتصادی و اجتماعی کشور ایرلند قرار داشته باشد.

نتیجه گیری

در مطالب حاضر تلاش شد به طور کلی و مختصر در خصوص خرید ملک در ایرلند توضیحاتی ارائه گردد و همان گونه که مطالعه فرمودید خرید ملک در ایرلند فرآیند پیچیده و طولانی داشته و انجام آن مستلزم آشنایی با قواعد و قوانین خرید ملک در ایرلند و اطلاع از چگونگی امور اداری در ایرلند می باشد. نکته ی مهم دیگرِ خرید ملک در ایرلند این است که به دلیل وقوع بحران اقتصادی در این کشور، خرید ملک در ایرلند هم چنان امری با ریسک بالا محسوب می شود. بنابراین پیش از هر گونه تصمیم گیری جهت خرید ملک در ایرلند می بایست با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در زمینه خرید ملک در ایرلند و سایر نقاط دنیا می باشند مشورت نمود.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *