راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت

راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت

آیا از راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت آن کشور اطلاع دارید؟ آيا مایل هستید با راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت آشنا شوید؟ آیا شما یک مقیم امریکا هستید و می خواهید با راه های تبدیل اقامت امریکا به تابیعت آشنا شوید؟ آیا قصد دارید با راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت آشنا شده و برای تبدیل اقامتتان به تابعیت امریکا اقدام کنید؟

شهروندان ایالات متحده حقوق و مسئولیت های بسیاری دارند، به همین خاطر تبدیل شدن به شهروند امریکا یک تصمیم مهم است. در بیشتر موارد کسی که می خواهد شهروند ( تبعه ) آمریکا شود، باید ابتدا اقامت دائم آن کشور را داشته باشد. درآغاز بسیار مهم است که تفاوت تبعه و مقیم دائمی را بیان کنیم: تبعه یا شهروند علاوه بر حقوق شهروندی از حقوق دیگری مانند حق رای، حق انتصاب به مشاغل مهم حکومتی مانند ریاست جمهوری و … را دارا می باشد؛ اما مقیم فقط دارای حقوق شهروندی می باشد. برای اینکه شما تابعیت امریکا اخذ کنید، عموما بایستی پیش از آن اقامت این کشور را اخذ کرده باشید و سپس راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت را طی کرده و به تبعه این کشور تبدیل شوید.

راه های تبدیل اقامت امریکا به تابعیت

  1. حداقل سه سال به صورت متوالی مقیم امریکا بوده باشید.
  2. حداقل پنج سال به صورت متناوب مقیم امریکا بوده باشید، به نحوی که در هر سال حداقل ۶ ماه در این کشور بوده باشیدو
  3. کسی که با یک شهروند امریکایی ازدواج کند، بعد از اینکه سه سال با همسر امریکاییش زندگی کرد، می تواند درخواست تابعیت امریکا را بدهد. ( فرم M-476 ).
  4. اعضای ارتش امریکا می توانند درخواست تابعیت امریکا را نمایند. ( بروشور M-599 )

به هر حال شما مشمول هر یک از راه های فوق باشید، برای تبعه شدن بایستی در آزمون تابعیت (Naturalization Examination) شرکت کنید. در این آزمون، توانایی خواندن و نوشتن و صحبت اساسی  زبان انگلیسی و تعلیمات مدنی (تاریخ امریکا) مورد سوال قرار می گیرد. بسیار مهم است که در این آزمون سوالات را به انگلیسی پاسخ دهید، علت اینکه بسیاری مواقع افراد نمی توانند در این آزمون موفق شوند این است که نمی توانند سوالات افسر را به انگلیسی جواب دهند.

البته افرادی که ۵۵ سال سن دارند و حداقل ۱۵ سال مقیم دائم امریکا بوده اند و یا ۵۰ سال سن دارند و حداقل ۲۰ سال مقیم دائم امریکا بوده اند، استثنای آزمون زبان انگلیسی هستند یعنی نیازی نیست که به انگلیسی تسلط داشته باشند. همچنین افرادی که مشکل جسمی یا ذهنی دائمی دارند، به نحوی که به سبب این مشکل قدرت انجام آزمون انگلیسی را ندارند، از آزمون انگلیسی معاف هستند.

برای درخواست تابعیت امریکا شما باید ۱۰ گام را طی کنید که در ذیل به آنها اشاره می گردد:

گام اول

شما یا از طریق تولد شهروند امریکا هستید یا از طریق تبدیل تابعیت.

برای اینکه کسی از طریق تولد شهروند امریکا باشد باید در خاک امریکا متولد شده باشد (تابعیت بر اساس سیستم خاک)، یا اگر خارج از خاک امریکا متولد شده است، والدین یا یکی از والدینش امریکایی باشند و فرم N-600 را که برای گواهی نامه ی شهروندی است، پر کند (تابعیت بر اساس سیستم خون). اگر شما از طریق تولد، شهروند امریکا نمی باشید و تمایل دارید که به شهروندی این کشور نایل شوید، به گام های بعدی مراجعه کنید.

گام دوم

بایستی فرم N-400 را پر کنید. باید در زمان تکمیل این فرم حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید و حداقل ۳ سال متوالی یا ۵ سال متناوب در امریکا اقامت داشته باشید یا سه سال از ازدواج شما با یک شهروند امریکایی گذشته باشد.

گام سوم

فرم N-400 را تکمیل و امضا کنید، ۲ عکس مناسب برای پاسپورت تهیه کنید، و مدارک و اسنادی که نشان می دهد شما واجد شرایط تابعیت امریکا هستید را جمع آوری کنید.

گام چهارم

عکس های مناسب برای پاسپورت و مدارک مثبت واجد شرایط تابعیت امریکا را در فرم N-400 کامل و امضا کرده و ارسال کنید و رسید ارسال دریافت کنید. با توجه به زمان رسید، می توانید ازطریق آدرس www.uscis.gov وضعیت درخواستتان را پیگیری نمایید.

فرم N-400 شامل موارد زیر است:

  1. هزینه فرمN-400 و هزینه خدمات بیومتریک (تشخیص هویت)؛ که هزینه تشکیل پرونده ۶۴۰ دلار و هزینه خدمات بیومتریک ۸۵ دلار و بنابراین کل هزینه در مجموع ۷۲۵ دلار است. افراد ۷۵ساله و بالاتر از پرداخت هزینه بیومتریک معاف هستند و به همین خاطر بایستی فقط ۶۴۰ دلار تشکیل پرونده را بپردازند. همچنین به موجب بخش ۳۲۸ و ۳۲۹ قانون Immigration nationality act ، درخواست تابعیت برای افراد نظامی رایگان است. هزینه های را می توان در قالب حواله پول، چک شخصی، چک نقد، یا کارت اعتباری ( با استفاده از فرم G-1450) پرداخت کرد.
  2. پر کردن فرم N-648 . افرادی که می خواهند تابعیت امریکا را کسب کنند باید در آزمون تابعیت ( Naturalization Examination ) شرکت کنند. در این آزمون زبان انگلیسی و تعلیمات مدنی ( تاریخ آمریکا) مورد سوال قرار می گیرد. کسانی که دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی هستند از این آزمون استثنا هستند. حال اگر شما معتقدید که شامل این استثنا می باشید بایستی فرم N-648 را تکمیل و ارسال نمایید.
  3. ۲ عکس مناسب برای پاسپورت ومدارک و شواهدی که نشان می دهد شما واجد شرایط کسب تابعیت امریکا هستید.

دقت داشته باشید که یک کپی از فرم N-400 و مدارک ارسالی را نزد خود نگه دارید.

گام پنجم

انجام پروسه ی بیومتریک ( تشخیص هویت ). نیاز هست که متقاضیان تابعیت امریکا، انگشت نگاری شوند تا اداره فدرال تحقیقات امریکا ( Federal Bureau of Investigation) در مورد سابقه ی جنایی آن ها تحقیقات به عمل بیاورد. بایستی قبل از تعیین وقت مصاحبه ی متقاضیان، نتیجه انگشت نگاری کامل شده باشد. افراد ۷۵ ساله و بیشتر از انجام پروسه بیومتریک معاف هستند.

سپس به شما اطلاعیه ای داده می شود که نتیجه تشخیص هویت شما، وقت ملاقات و زمان و مکان ملاقات، در آن ذکر شده است. شما باید در زمان تعیین شده به مکان مقرر بروید؛ در آنجا به شما وقت مصاحبه داده می شود.

گام ششم

پس از طی مراحل فوق، دولت امریکا به شما وقت مصاحبه می دهد. اگر نمی توانید در زمان تعیین شده در مصاحبه حضور داشته باشید، باید به دولت امریکا اطلاع دهید و بخواهید که وقت مصاحبه جدیدی به شما بدهد.

تعیین وقت مصاحبه جدید ممکن است چند ماه به طول بینجامد و به همین خاطر فرآیند کسب تابعیت شما را طولانی تر کند. پس باید تمام تلاش خود را به کار برید که در وقت مصاحبه حاضر شوید.

دقت کنید که اگر  پس از پر کردن فرم N-400 آدرستان را تغییر دادید، باید حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ تغییر آدرس، آدرس جدید را از طریق فرم AR-11 اطلاع دهید.

توجه داشته باشید که شایع ترین دلایلی که سبب طولانی شدن روند اخذ تابعیت میشود عبارتند از:

  1. در آزمون تابعیت مردود می شوید؛ در این صورت وقت مصاحبه بعدی شما ۶۰ تا ۹۰ روز بعد از انجام مصاحبه اول، خواهد بود.
  2. در جلسه مصاحبه، افسر امریکا، علاوه بر مدارک ارسالی شما، یک سری شواهد دیگری را هم می خواهد که شما ارائه بدهید؛ که در این صورت شما باید مدارک و اسناد خواسته شده را ارائه دهید.

گام هفتم

در این مرحله شما تصمیم دولت امریکا را دریافت خواهید کرد.

اگر شما واجد شرایط تابعیت باشید، دولت امریکا مدارک شما را تایید می کند و شما به گام هشتم می روید.اما اگر شما واجد شرایط تابعیت نباشید، دولت امریکا مدارک شما را رد می کند. در این صورت شما نامه ای از دولت امریکا مبنی بر دلایل رد درخواستتان دریافت می کنید. اگر شما معتقد باشید که تصمیم دولت امریکا اشتباه است، بایستی درخواست رسیدگی مجدد بنمایید. برای درخواست رسیدگی مجدد، شما بایستی ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ تصمیم دولت امریکا، فرم N-336 را تکمیل و هزینه مربوطه اش را پرداخت نمایید.

گام هشتم

اگر مصاحبه شما تایید شد، در همان مصاحبه از شما می خواهند که سوگند وفاداری به قانون اساسی و اصول اخلاقی امریکا را یاد نمایید. اگر شما در مصاحبه، شرایط شرکت در مراسم سوگند وفاداری را نداشته باشید، باید از طریق فرم N-445 دلایل خودتان را بیان کنید و آن را به اداره USCIS در محل خود تقدیم کنید و از دولت امریکا بخواهید که وقت جدیدی برای مراسم سوگند به شما اعطا کند. دولت امریکا به وسیله ی ایمیل، تاریخ و زمان و مکان دیگری را برای انجام سوگند به شما اطلاع می دهد.

گام نهم

بررسی سوگند وفاداری به امریکا. تا زمانی که شما در یک مراسم سوگند تابعیت، سوگند وفاداری یاد نکنید، شهروند و تبعه امریکا نیستید. این سوگند بایستی در یک مراسم اداری نزد مقام اداری یا در یک مراسم قضایی نزد یک قاضی انجام شود. پس از اینکه سوگند یاد کردید، گواهی تابعیت خود را دریافت خواهید کرد.

گام دهم

درک مفهوم شهروندی. شهروندی موضوعی است که همه امریکایی ها را به هم متصل می کند. هر شهروند دارای حقوق و تکالیفی است، پس از حقوق و تکالیف خود آگاه شده و آنها را اعمال کنید.

بنابراین باتوجه به آنچه در فوق گفته شد، کسانی که مایل به اخذ اقامت امریکا از طریق ویزای EB-1 هستند، باید حداقل سه شرط از شرایط فوق را داشته باشند. اگر کسی حداقل سه شرط را نداشته باشد، نمی تواند به کسب اقامت امریکا از طریق ویزای EB-1 بپردازد، و بایستی سراغ راه های دیگر برای کسب اقامت امریکا برود. به هر حال فردی که موفق به اخذ اقامت امریکا از طریق ویزای EB-1 شده است، صرفا یک مقیم است و تبعه نیست؛ وی برای تبدیل شدن به تبعه باید ۱۰ گامِ تبدیل شدن به تبعه را طی کند؛ که این ده گام را مبسوط بیان کردیم.

نگارنده: اکرم نبی خانی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *