سرمایه گذاری در اوکراین

سرمایه گذاری در اوکراین  

آیا به فکر سرمایه گذاری در اوکراین هستید ؟ آیا شرایط سرمایه گذاری در اوکراین را می دانید ؟ آیا از مزایا و معایب سرمایه گذاری در اوکراین آگاه هستید؟ سرمایه گذاری در اوکراین یکی از راه های مهاجرت به اوکراین است . هر ساله تعداد زیادی از متقاضیانی که  برای سرمایه گذاری در اوکراین اقدام می نمایند , با سرمایه گذاری در اوکراین می توانند به اقامت دائم این کشور برسند ما در این مقاله سعی بر شناساندن شرایط سرمایه گذاری در اوکراین را داریم . شما می توانید از راه های دیگر مهاجرت نظیر مهاجرت کاری به اوکراین و مهاجرت تحصیلی به اوکراین نیز اقدام نمایید و همچنین می توانید تمامی سوالات خود راجع به سرمایه گذاری در اوکراین را از وکیل مهاجرت به اوکراین جویا شوید .

اوکراین یکی از کشورهای شرق اروپا است که از سمت شرق با کشور روسیه ؛ از شمال با بلاروس ؛ از غرب با لهستان ، اسلوواکی و مجارستان و از جنوب غربی با رومانی و مولداوی هم‌ مرز می باشد . پایتخت این کشور شهر کیف و زبان رسمی آن زبان اوکراینی می باشد . اوکراین بعد از کشور روسیه پهناورترین کشور اروپا محسوب می شود . با ذخیره وسوسه انگیزی از معادن فلزی ارزشمند و گران بها . نیمی از آهن و فولاد کل اتحاد جماهیرشوروی از کشور اوکراین به دست می‌ آمد و همچنین چهل درصد از تمام سنگ منگنز دنیا در دوران شوروی از اوکراین صادر می‌شد . به این فهرست می بایست منابع ذغال سنگ، جیوه، تیتانیوم و نیکل را هم فزود . اوکراین یکی از مهمترین کشورهای معدنی دنیا به شمار می آید که هم از نظر تنوع و هم از نظر حجم ذخایر در دنیا کم‌ نظیر است .

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اوکراین به دلیل رکود اقتصادی جهانی و بحران شدید اقتصادی که این کشور را تحت تاثیر قرار داد یک کاهش سرعت در امر سرمایه گذاری را تجربه کرد . از سوی دیگر، اوکراین یک مقصد سرمایه گذاری جذاب به تعدادی از دلایل است . این کشور دارای یک بازار بزرگ داخلی ، پتانسیل کشاورزی اثبات شده ، انرژی و منابع معدنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک می باشد و آن را به یک مرکز حمل و نقل و دروازه ورود به اروپا تبدیل کرده است . علاوه بر این ، دولت کنونی به طور فعال در اصلاح آب و هوا سرمایه گذاری نموده است . قابل ذکر است که این کشور پیشرفت قابل توجهی در شاخص فضای سرمایه گذاری در فهرست بانک جهانی در انجام کسب و کار کسب نموده است . اوکراین در رتبه ۸۳ (از ۱۸۹ اقتصاد در دنیا ) در سال ۲۰۱۶ در انجام کسب و کار قرار گرفته است . ارتقاء چهار رتبه در سال گذشته ، بیشتر به دلیل پیشرفت در شروع کسب و کار، ثبت ملک و گرفتن برق است . از موارد مهمی که می توان به آن اشاره نمود این است که شما در هنگام ثبت شرکت نیاز به شریک اوکراینی نخواهید داشت و می توانید صد در صد مالک شرکت خودتان را در اختیارداشته باشید , ضمن این که همه قوانین ثبتی برای خارجی ها و اوکراینی ها شبیه به هم است و از لحاظ قانون هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد . برای این که فرد بتواند شرکتی را ثبت نماید , اولین گام گرفتن کد اقتصادی می باشد که بین پنج تا ده روز طول خواهد کشید . بعد از این که کد به نام شخص متقاضی صادر شد , می توان مراحل ثبتی را شروع نمود .

شرکت می تواند تعداد ۱ تا ۵ نفر سهام دار داشته باشد و میزان سهام شرکت ۱۰۰ سهم می‌ باشد . مدیر عامل شرکت باید حتما شهروند کشور اوکراین و یا دارنده اقامت دائم این کشور باشد . حداقل میزان سرمایه ی ‌شرکت ,  ۸۰۰۰۰ گریونی معادل ۱۰۰۰۰۰ دلار آمریکا می‌ باشد که حداقل نصف این مبلغ در زمان افتتاح حساب شرکت واریز می گردد و بقیه در مدت زمان یک سال از ثبت شرکت قابل واریز به حساب می باشد که البته این پول بلافاصله پس از واریز شدن به حساب فرد قابل استفاده در جهت مقاصد شرکت قرار خواهد گرفت . برای ثبت شرکت در اوکراین نیازی به حضور فیزیکی‌ سهامداران در اوکراین نمی باشد و از طریق فرم وکالتی که در اختیار فرد قرار خواهد گرفت , می ‌توان اساس نامه شرکت را تنظیم کرده و اقدام به دریافت کلیه مدارک شرکت نمود ، ولی حضور مدیر عامل شرکت در اوکراین الزامی می باشد .

برای ثبت شرکت در اوکراین نیاز به داشتن آدرس حقوقی است . با اجاره یا خرید دفتر کار در کشور اوکراین و در دست داشتن اجاره نامه یا قرارداد خرید از همان آدرس می ‌توان نسبت به ثبت آدرس حقوقی اقدام کرد . مدت زمانی که برای ثبت شرکت طول می کشد , از ۲۰ روز تا یک ماه کاری خواهد بود و بعد از ثبت شرکت کلیه مدارک ثبتی و بانکی‌ در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت .

 

انواع راه های سرمایه گذاری در اوکراین :

 

۱ – خرید اموال منقول و غیرمنقول به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم

۲- راه اندازی کسب و کار بر طبق اصول و قوانین تولید قرارداد در اوکراین

۳ – مشارکت صد درصدی در تاسیس و راه اندازی یک شرکت یا خریدن سهام شرکت ها

۴ – خریدن حق مالکیت در این کشور

۵ – صورت های دیگر سرمایه گذاری در این کشور که مطابق قانون اوکراین منع نشده باشند .

 

مزایا و معایب سرمایه گذاری در اوکراین :

 

نقاط قوت سرمایه گذاری در این اوکراین عبارتند از :

– یکی از بزرگترین بازارهای اروپا با ۴۷ میلیون مصرف کننده می باشد .

– یک دولت طرفدار سرمایه گذاری در صدد اصلاح فضای سرمایه گذاری در این کشور است .

– یک سیستم آموزش و پرورش خوب .  اوکراین در جهان برای متخصصان در رتبه چهارم است .

– موقعیت جغرافیایی استراتژیک ، این کشور در تقاطع اروپا ، روسیه و آسیا واقع شده است .

– حضور سرمایه گذاران مانند غذاهای شبه کرافت ، کوکا کولا ، هیولت پاکارد ، شرکت کارگیل ، کناف ، بانک Raiffeisen Aval ، اعتباری Agricole و بسیاری دیگر .

– تقویت و اصلاح بخش بانکی

 

نقاط ضعف سرمایه گذاری در اوکراین عبارتند از :

– عدم حمایت های قانونی برای سرمایه گذاران خارجی

– به چالش کشیدن ترخیص کالا از گمرک و صادرات

– ضعف وضعیت مالی شرکت ملی نفت نفت و گاز و خطر دائمی این کشور که قادر به پرداخت قبض و بدهی گاز خود به دیگر کشورها نیست .

– نرخ بالای تورم

– بی ثباتی سیاسی و درگیری در شرق اوکراین

– فساد

 

در پایان از مطالب گفته شده می توان پی به این نکته برد که سرمایه گذاری در اوکراین یکی از راه های مهاجرت به کشورهای اروپایی است که هم نکات مثبت و هم نکات منفی به همراه دارد . راه های مختلف و متنوعی برای سرمایه گذاری در اوکراین وجود دارد که شما باید با توجه به طرح مد نظر خود از طریق یکی از این شیوه ها به سرمایه گذاری بپردازید .  ما در این مقاله سعی نمودیم به بررسی و سرمایه گذاری در اوکراین  بپردازیم . شما چنانچه خواهان اطلاعات بیشتری در زمینه سرمایه گذاری در اوکراین هستید , می توانید از وکیل مهاجرت به اوکراین کمک بگیرید .

نگارنده: سعید آزاد

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *