سرمایه گذاری در کانادا

سرمایه گذاری در کانادا

سرمایه گذاری در کانادا یکی از آسان ترین روش های مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت کانادا و همچنین اخذ تابعیت کانادا می باشد که امروزه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی در پی آن هستند. در مقایسه با سایر طرق مهاجرت به کانادا، سرمایه گذاری در کانادا فرایند زود بازده تر و مطمئن تری برای اخذ اقامت دائم کانادا دارد. قوانین سرمایه گذاری در کانادا در ایالات مختلف این کشور متفاوت است. برای تشریح کامل این موضوع و قوانین کانادا در باب سرمایه گذاری ابتدا طرح کلی وشرایط سرمایه گذاری در کانادا را مرور خواهیم کرد. سپس به قوانین خاص ایالتی اشاره ای خواهیم داشت. ذکر این نکته الزامی است که اکثر طرح های سرمایه گذاری در کانادا ظرفیت محدودی دارد که تنها افراد واجد شرایط می توانند جزو متقاضیان تایید شده قرار بگیرند. برای تکمیل اطلاعات خود در باب سرمایه گذاری در کانادا پیشنهاد می گردد به وکیل مهاجرت به کانادا مراجعه فرمایید. وکیل مهاجرت به کانادا با اطلاع از قوانین روز این کشور و طرح های سرمایه گذاری در کانادا شما را در راستای اخذ بهترین تصمیم و اقدام در خصوص اخذ اقامت و اخذ تابعیت کانادا راهنمایی خواهد نمود.

 

اگر به دنبال یک کشور پویا، حرفه ای و مرفه هستید که در آن اقدام به سرمایه گذاری، نوآوری، رشد و توسعه تجاری در سطح جهانی نمایید به کانادا بیاندیشید. کانادا از سرمایه گذاران و کسب و کار خارجی استقبال می نماید و مزایای رقابتی زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود:

  • برابر اعلام دو نشریه معتبر فوربس و بلومبرگ کانادا بهترین کشور بین اعضای G20 (آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا) برای کسب و کار و بیزینس شناخته شده است و از این نظر محیط کسب و کار مستعدی دارد.
  • کانادا باعث رکورد رشد قوی تمام کشورهای عضو G7 (متشکل از ایالات متحده امریکا، اتحادیه پادشاهی بریتانیای کبیر، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن) در اقتصاد طی یک دهه اخیر (۲۰۰۶- ۲۰۱۵) بوده است.
  • کانادا از نظر دسترسی به بازار جهانی بی نظیر است. زمانی که موافقت نامه جامع تجاری اقتصادی CETA به اجرا درآید سرمایه گذاران خارجی به موافتنامه تجارت آزاد امریکای شمالی NAFTA و اتحادیه اروپا EU دسترسی قطعی و یک بازار پر جنب و جوش با تولید ناخالص ملی در حدود۳۷ تریلیون دلار امریکا یا به عبارتی با نیمی از خروجی کالاها و خدمات جهان را خواهند داشت.
  • نیروی کار متخصص و با دانش در کانادا که در بیشترین آمار را در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی تجاری، متشکل از ۳۲ کشور دارد به این ترتیب که نیمی از این نیروی کار مدارج تحصیلات عالی را سپری نموده اند.
  • هزینه های پایین مالیات بر بیزینس و تجارت در کانادا که به نسبت تمامی کشورهای گروه G7 پایین ترین و به نسبت ایالات متحده ۴۶ درصد پایین تر است.
  • محیط رقابتی پژوهش محور که در کانادا با کمترین هزینه ممکن در بخش های پرقدرت امکان پذیر است. ضمن اینکه سود این طرح به نسبت ایالات متحده ۲۷٫۷ درصد بالاتر است.
  • برابر اعلام مداوم مجمع جهانی اقتصاد، سیستم بانکی کانادا به عنوان یکی از با ثبات طریق نظام های پولی بانکی جهان معرفی گردیده است.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی در دولت فدرال کانادا از تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۴ ملغی گردید اما طرح های داخلی برخی از ایالات مثل کبک و جزایر پرینس ادوارد با احراز شرایط همچنان پابرجا می باشند.

در طرح سرمایه گذاری مهاجرین IIP قصد و هدف استفاده از تجربیات و ظرفیت سرمایه گذاران خارجی برای رشد و ایجاد رفاه طولانی مدت در اقتصاد کانادا می باشد. در این طرح متقاضی باید ادله ای در جهت اثبات صلاحیت خود در خصوص سرمایه گذاری در کانادا نشان دهد این ادله عبارتند از :

  • داشتن تجربه کافی در مدیریت کسب و کار و تجارت یا سابقه مدیریت بر حداقل ۵ پرسنل
  • داشتن سرمایه ای به ارزش خالص ۱۶۰۰۰۰۰ دلار کانادا که از طریق قانونی بدست آمده است
  • سرمایه گذاری در ایالات مختلف کانادا به مبلغ۸۰۰ هزار دلار کانادا نزد بانکهای این کشور

اداره شهروندی و مهاجرت کانادا CIC سرمایه سرمایه گذاران را بین ایالات و شهرها تقسیم مینماید تا آنها نیز در راستای تقویت اقتصاد خود و ایجاد شغل برای مدت ۵ سال از این سرمایه استفاده نمایند. سرمایه افراد توسط CIC نهایتاً بعد از ۵ سال و سه ماه و بدون بهره به آنها بازگردانده می شود. سرمایه باید ظرف ۳۰ روز از تایید درخواست ویزا به حساب دولت کانادا واریز شود. بعد از گذشت این مراحل و بررسی نهایی به متقاضی کارت اقامت دائم کاناد اعطا می گردد.

همانگونه که اشاره شد شما و خانواده شما (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) می توانید با سرمایه گذاری ۸۰۰ هزار دلاری برای پنج سال نزد دولت کانادا در همه ایالات به جز کبک کارت اقامت دائم دریافت نمایید. لازم به ذکر است که اشخاص می توانند به جای قرار دادن ۸۰۰ هزار دلار در حساب های دولتی کانادا با پرداخت هزینه تامین مالی به یک موسسه مالی رسمی دولتی با مبلغی بسیار کمتر از ۸۰۰ هزار دلار (۲۲۰ هزار دلار) اما بدون بازگشت در این طرح شرکت نمایند و اقامت دائم کانادا را اخذ نمایند.

تفاوت طرح فدرال با طرح ایالتی کبک این است که در طرح کبک فرد با داشتن دو سال سابقه مدیریت در زمینه های مشخص شده مثل حوزه کشاورزی، اقتصادی، صنعتی یا سازمانهای دولتی و بین المللی طی ۵ سال گذشته می تواند در این حوزه فعالیت نماید. ضمن اینکه متقاضیانی که به دانش زبان فرانسوی تسلط دارند در اولویت این طرح قرار میگیرند. در مورد طرح کارآفرینی کبک نیز دارایی فرد باید به ارزش ۳۰۰ هزار دلار کانادا باشد که این میزان می تواند به صورت شریکی بین متقاضی و همسر او تقسیم شده باشد ولی متقاضی طرح کارآفرینی باید دارنده  حداقل سهمی معادل ۲۵ درصد از مبلغ مذکور باشد. نرخ این حداقل هزینه باید ۱۰۰ هزار دلار باشد.

در طرح سرمایه گذاری ایالت منیتوبا نیز متقاضی می بایست علاوه بر۳۵۰ هزار دلار دارایی امتیازات مورد نیاز برای احراز صلاحیت سرمایه گذاری را اخذ نموده باشد این امتیازات شامل سابقه مدیریتی ۳ ساله، تسلط به زبان (داشتن مدرک زبان IELTS 7) سابقه سفر قبلی به کانادا، طرح توجیه اقتصادی بیزینس، اشتغال زایی برای شهروندان و مقیمان کانادا و سایر شرایط اقامت در کانادا می باشد. در طی این طرح متقاضی باید انگیزه سرمایه گذاری خود در منیتوبا را نیز به ایالت ارائه کند.

طرح کارآفرینی در ایالت بریتیش کلمبیا با سرمایه و دارایی به ارزش ۸۰۰ هزار دلار امکان پذیر است و مقدار سرمایه گذاری ۴۰۰ هزار دلار کانادا می باشد. ایالت بریتیش کلمبیا از متقاضیان حمایت می کنند تا با داشتن حق کار فعالیت اقتصادی خود را در این ایالت را شروع کنند.

در طرح کارآفرینی ایالت ساسکاچوان حداقل سرمایه مورد نیاز ۳۰۰ هزار دلار می باشد. داشتن حداقل ۳ سال سابقه مدیریتی الزامی است. متقضای می بایست ۱۵۰ هزار دلار از سرمایه خود را ابتدا به ایالت پرداخت نماید همچنین باید حسابی به ارزش ۷۵ هزار دلار نیز برای فعالیت های موثر اقتصادی داشته باشند که طی شرایط خاصی این مبلغ مجدداً به آنها بازپرداخته می شود.

طرح ایالت آنتاریو نیز با عنوان فرصت های آنتاریو شامل راه اندازی کسب و کار خارجی است که با ۲۵ ظرفیت به کارفرمایان متخصص در ازای ایجاد کسب و کار در کانادا اقامت دائم این کشور را اعطا می کند. حداقل سرمایه در این طرح ۳ میلیون دلار کاناداست که باید به تایید دولت انتاریو برسد. همچنین این طرح باید منجر به ایجاد حداقل ۵ فرصت شغلی برای شهروندان و افرادی که اقامت کانادا را دارند بشود.

در طرح ایالت نیو برانزویک نیز به سرمایه گذاران خارجی که طی ۵ سال گذشته سابقه مدیریت ۳ ساله داشته باشند اجازه داده شده تا در صورتیکه دارایی ۳۰۰ هزار دلاری داشته باشند با سرمایه گذاری ۱۲۵ هزار دلاری اقامت دائم کانادا را دریافت نمایند. عواملی مثل سن، دانش زبان، تحصیلات و داشتن علقه در نیوبرانزویک از جمله موارد تاثیر برای شرکت در این طرح است.

طرح سرمایه گذاری ایالت پرینس ادوارد مخصوص متقاضیانی است که دارایی ۶۰۰ هزار دلاری دارند. این افراد با داشتن شرایط سنی، سابقه مدیریتی، تحصیلات و دانش زبان می توانند در این طرح شرکت نموده و با حداقل مبلغ سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار دلار برای اقامت دائم اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که طرح های سرمایه گذاری ایالات منیتوبا، ساسکوچان و نیوبرانزویک تا اطلاع ثانوی بسته است و متقاضیان باید منتظر تصویب قوانین جدید باشند.

همچنان که اشاره شد سرمایه گذاری در کانادا طبق قوانین هر ایالت فرایند مخصوص به خود را دارد. از این رو پیشنهاد می گردد متقاضی سرمایه گذاری در کانادا با راهنمایی وکیل مهاجرت به کانادا و بر پایه قوانین هر ایالت برای سرمایه گذاری در کانادا اقدام نماید. همچنین بررسی سایر طرق مهاجرت به این کشور نیز خالی از لطف نخواهد بود. برای تکمیل اطلاعات در خصوص روشهای دیگر مهاجرت به کانادا مثل مهاجرت تحصیلی به کانادا با در نظر گرفتن هزینه تحصیل در کانادا، بورسیه تحصیلی در کانادا یا اقامت از طریق کار در کانادا، طرح های Skilled Worker و … به کارشناسان امر و وکیل مهاجرت به کانادا مراجعه فرمایید.

فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *