شرایط اخذ اقامت در هلند

شرایط اخذ اقامت در هلند

 

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما خواننده محترم با موضوع شرایط اخذ اقامت در هلند گردآوری شده است، لذا چنانچه در خصوص موضوع شرایط اخذ اقامت در هلند سعی در کسب اطلاعات داشته و یا قصد اخذ اقامت در هلند را دارید پیشنهاد می گردد مطالب ذیل را به دقت مطالعه فرمایید. شرایط اخذ اقامت در هلند همانند سایر کشورها قواعد و قوانین ویزه ی خود را داشته و هر شخصی با دارا بودن این شرایط قادر خواهد بود نسبت به اخذ اقامت در هلند نائل گردد. هلند از جمله کشورهای پیشرفته و دارای اقتصاد قوی و دانشگاه ها و مراکز آمزشی معتبر در سطح جهان بوده و این کشور  از جمله ۲۶ کشور عضو اتحادیه شنگن بوده و در کنار کشورهایی چون اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالتا، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوییس قرار داشته و با داشتن مجوز اقامت هلند هر شخصی قادر خواهد بود در این کشورها نیز زندگی نماید. چنانچه با مطالعه ی مطالب ذیل سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص موضوع شرایط اخذ اقامت در هلند داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که در زمینه اخذ اقامت در هلند دارای تخصص می باشند در ارتباط باشید.

روش های کلی اخذ اقامت هلند

دریافت اقامت هلند به روش های مختلفی وجود دارد و به مقاصد هر شخصی برای ورود به آن کشور بستگی دارد و هر یک از مجوزهای اقامت در هلند شرایط خاصِ خود و محدودیت ها و مدت زمان های مخصوص به خود را دارد. انواع روش های اخذ اقامت و تابعیت هلند بدین شرح است:

  • مجوز پیوستن به یکی از بستگان یا همسر که از شهروندان اتحادیه اروپا EU، منطقه اقتصادی اروپاEEA یا سوییس باشند.
  • مجوز اقامت برای کارمندان
  • مجوز اقامت برای کارآفرین، خود اشتغالی، مترجم
  • مجوز اقامت برای مهاجران بسیار ماهر
  • اجازه اقامت برای محققان علمی
  • مجوز اقامت برای کارگران قراردادی فصلی کوتاه مدت
  • مجوز اقامت برای اهداف مطالعه
  • مجوز اقامت برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا
  • مجوز اقامت برای دانشجویانِ انتقالی

زمانی که فردی به مدت پنج سال بدون وقفه در هلند زندگی نماید می تواند نسبت به اخذ تابعیت هلند اقدام نماید. برای این امر متقاضی می بایست توانایی خواندن، صحبت کردن و نوشتن به زبان هلندی را داشته باشد، همچنین می بایست نسبت به ترک تابعیت قبلی اقدام نمایند (بجز برخی استثنائا) و به علاوه در بعضی مواقع زمانی که نام شخص تلفظ سختی داشته باشد می بایست نام شخص تغییر یابد. تمامی این اقدامات از طریق شهرداری محلی انجام شده و تقریبا حدود یک سال به طول می انجامد. در ادامه به تفصیل در خصوص روش های اخذ اقامت هلند توضیح داده خواهد شد.

اخذ اقامت هلند از طریق ازدواج یا پیوستن به اقوام

چنانچه شخصی با یک فرد عضو اتحادیه اروپا  EU، منطقه اقتصادی اروپا EEA (که شامل کل اتحادیه اروپا به علاوه کشورهای اسلند، نروژ و لختن اشتاین می باشد) و سوییس ازدواج نموده باشد spouse (چه این ازدواج به ثبت رسیده یا نرسیده باشد) و یا با شخصی که عضو اتحادیه اروپا و کشورهای پیش گفته باشد به عنوان شریک زندگی  partner در حال زندگی باشد و یا فرزندی زیر بیست و یک سال داشته باشد که تابعیت هلند را دارا بوده و یا پدر و مادر شخص و یا پدر بزرگ و مادر بزرگِ فرد شهروند هلند باشند، می تواند نسبت به اخذ اقامت و تابعیت هلند اقدام نماید.

اخذ اقامت هلند از طریق تحصیل

یکی از بهترین روش های اخذ اقامت و تابعیت، روش ادامه تحصیل در کشوری دیگر می باشد، زیرا از این طریق نه تنها به کسب علم و دانش در محیطی بین المللی پرداخته، بلکه به دلیل طولانی بودن مدت زمان تحصیل و اقامت طولانی در کشور مورد نظر می توان به اخذ اقامت و تابعیت نیز نائل گردید. کلیه ی دانشجویان بین المللی که موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از موسسات آموزش عالی و دانشگاه های هلند شده اند واجد شرایط برای اخذ اقامت بوده و در تمام دوران تحصیل از این حق برخوردارند که در هلند زندگی نمایند. همچنین طبق قوانین مهاجرتی هلند هر دانشجویی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور می گردد این حق را دارد که یک سال قبل از شروع دوره ی تحصیلی برایی آماده سازی خود و آشنایی با محیط در این کشور زندگی کند علاوه بر آن دانشجو می تواند پس از فارغ التحصیلی به مدت یک سال جهت یافتن کار در این کشور اقامت داشته باشد.

اخذ اقامت هلند از طریق نیروی کار ماهر

هلند از جمله کشورهایی است که پذیرای نیروهای کاری ماهر می باشد و البته هر نیروی کاری که بخواهد وارد کشور هلند شود می بایست از جانب یک کارفرمای هلندی پیشنهاد کار داشته باشد، در هلند به مهاجرین و نیروی های کاری ماهر Highly skilled migrants نیروهای کاری علمیknowledge workers نیز گفته می شود. چنانچه فردی بخواهد در هلند به کار مشغول شود و به تبع آن به اخذ مجوز اقامت و تابعیت نائل گردد می بایست درآمدی مشخص و معمولاً هم سطح با میانگین افراد آن کشور داشته باشد، همچنین می بایست کارفرما به عنوان اسپانسر و حمایت کننده ی مالیِ شخص اعلام آمادگی نماید. طبق آخرین گزارشات اداره مهاجرت هلند در سال ۲۰۱۶ قواعد خاصی باید برای اخذ اقامت هلند از طریق کار رعایت گردد. اشخاصی که کم تر از ۳۰ سال سن دارند می بایست در ماه حقوقی حدوداً ۳۱۰۸ یورو داشته باشند و افرادی که بالاتر از ۳۰ سال سن دارند می بایست درآمدی حدوداً ۴۲۴۰ یورو کسب نمایند و هزینه ی اضافه برای اخذ مجوز کار ۸۸۱ یورو می باشد. چنانچه شخصی به عنوان فرصت یافتن شغل در دوران پس از فارغ التحصیلی در هلند اقامت داشته باشد می بایست حداقل ۲۲۲۸ یورو در ماه درآمد داشته باشد. قوانین و مقررات فوق در خصوص میزان درآمد نسبت به اشخاصی که برای دوره ای تحقیقاتی کوتاه مدت و یا آموزش های تخصصی پزشکی به هلند وارد شده اند صدق ننموده و این اشخاص می توانند حداقل درآمد یک شخصی هلندی را داشته باشند.

اخذ اقامت هلند از طریق سرمایه گذاری

بسیاری از کشورها از سرمایه ها و نیروی کاری مهاجرین در جهت پیشرفت اقتصادی و کارآفرینی استقبال می نمایند، هلند نیز از جمله کشورهایی است که در این خصوص قواعد و مقررات خاص خود را داشته و تحت شرایط ویژه ای به اشخاص خارجی و مهاجرین اجازه می دهد در این کشور به ثبت شرکت، سرمایه گذاری و کارآفرینی بپردازند. حداقل سرمایه ی مورد نیاز برای ثبت شرکت در هلند ۱۲۵۰۰۰۰ یورو می باشد و این میزان سرمایه در ابتدا می بایست در یکی از بانک های هلند یا یکی از  بانک های کشورهای عضو  اتحادیه اروپا که در هلند نیز شعبه دارد به صورت سپرده وجود داشته باشد. سرمایه گذاری در هلند می بایست الزاماً دارای ارزش افازوده بوده و برای اقتصاد هلند سود آور باشد. از لحاظ قوانین هلند سرمایه گذاری ای سود آور خواهد بود که حداقل دو شرط از شرایط ذیل را دارا باشد:

  • ظرف مدت پنج سال حداقل ۱۰ شغل ایجاد نموده باشد.
  • سرمایه گذاری منجر به ثبت اختراع در موضوعات تکنولوژی و یا غیر فنی شده باشد.
  • و دیگر اینکه سرمایه گذاری موجب پیشرفت یک علم خاص یا ایجاد یک برند معتبر یا شبکه ای از مشتریان شده باشد.

 

نتیجه گیری

در نوشتار حاضر تلاش گردید در خصوص موضوع شرایط اخذ اقامت در هلند اطلاعاتی کلی و مختصر به خوانندگان محترم ارائه گردد، همان گونه که اشاره شد شرایط اخذ اقامت در هلند گوناگون و متعدد بوده و چنانچه شخصی یکی از موارد مذکور در قوانین مهاجرتی هلند را دارا باشد قادر خواهد بود به اخذ اقامت هلند نائل گردد. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص شرایط اخذ اقامت در هلند داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل و وکیل مهاجرت در اتباط باشید.

 

 

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *