شرایط اخذ اقامت در کانادا

شرایط اخذ اقامت در کانادا

شرايط اخذ اقامت در كانادا و اخذ تابعیت اين كشور يكي از مواردي است كه ذهن افراد بسیاری را که تصمیم به مهاجرت به این کشور را داردند به خود مشغول داشته است. شرايط اخذ اقامت در كانادا از طرق گوناگون امكان پذير مي باشد. شرايط اخذ اقامت در كانادا جز مواردي است كه براي افراد متقاضي ورود به كانادا همواره در پيش روي آنها قرار دارد.قوانين مهاجرتي كانادا بسيار پيچيده و گسترده مي باشد و همچنين شرايط اخذ اقامت در كانادا نيز به نسبت ديگر كشور شرايط ويژه اي را دارا مي باشد.مهاجرت از طريق ازدواج و تولد فرزند و پناهندگي جز روشهايي است كه منجر به اخذ اقامت كانادا مي شود.همچنين يكي از شرايط اخذ اقامت در كانادا مهاجرت كاري مي باشد و از ديگر شرايط اخذ اقامت در كانادا، می توان به سرمايه گذاري اشار کرد. اما طریق دیگری که به منظور مهاجرت به کانادا در نظر گرفته شده است، طریق تحصیلی می باشد و افراد مي توانند از بورسيه تحصيلي ارائه شده و هزينه تحصيل دولتي ومقرون به صرفه و يا تحصيل رايگان در كانادا بهره مند شوند كه درنهايت تحصيل دانشجويان بين المللي در كانادا راهي است در اخذ اقامت کانادا مي باشد.مهاجرت به كانادا و شرايط اخذ اقامت در كانادا داراي پيچيدگي ها و سختي هاي خود مي باشد كه در اين رابطه به افراد متقاضي و  مشتاق مهاجرت به اين كشور پيشنهاد ميشود با وکیل مهاجرت به كانادا به صورت رايگان مشاوره نمايد.

شرايط اخذ اقامت در كانادا به مانند كشورهاي ديگر از شرايط و ضوابط ويژه اي برخوردار است.براساس آمار سازمان ملل، كانادا و استراليا بيشترين سرانه مهاجر را در طول سال دارند.در اين مقاله در مورد انواع ويزاي مهاجرتي كانادا پرداخته مي شود كه نهايتاً منجر به اخذ اقامت نيز خواهد شد.هرساله بيش از ۲۰۰هزار نفر اجازه ورود به كشور كانادا و اخذ اقامت دائم كانادا را پيدا خواهند كرد.افراد با تكميل فرم هاي مهاجرتي و درخواست خود و ارائه آن به دولت كانادا شانس ورود به خاك اين كشور بدست خواهند آورد.پس از تاييد فرم هاي درخواست و ورود به خاك اين كشور و اخذ گرين كارت اين كشور افراد به عنوان شهروندان كانادايي شناخته مي شوند و تقريباً از تمامي حقوق برابر با ديگر شهروندان كانادا برخوردار مي شويد به جز چند مورد كه ويژه افرادي است كه تابعيت اين كشور را دارند مثل:حق شركت در راي گيري و خروج و ماندن بيشتر از زمان مقرر شدهفرآيند اخذ ويزا و بدست آوردن اقامت دائم كانادا بسيار سخت و پيچيده است. و اين شرايط در هر ايالت ممكن است متفاوت بوده و تغيير كند.

اما اخذ اقامت دائم كانادا از طرق مختلفی قابل دست یابی است که در ذیل به موارد آن خواهیم پرداخت:

  • تولد فرزند و فرزند خواندگي
  • ازدواج و الحاق به خانواده
  • پناهندگي
  • مهاجرت و اقامت تحصيلي
  • مهاجرت و اقامت كاري(كارگر ماهر Skilled Worker)
  • مهاجرت و اقامت سرمايه گذاري
  • گزينش استاني

شرایط اخذ اقامت کانداد از طريق تولد فرزند

يكي از راه هاي اخذ اقامت دائم و تابعيت يك كشور كه از قوانين سيستم خاك تبعيت مي كند تولد فرزند مي باشد بدين صورت كه فرزندی که در خاک یکی از کشورهائی که قوانین آن مطابق با سیستم خاک می باشد، به محض تولد تابعیت آن کشور را کسب می نماید اما پدر و مادر برای کسب اقامت دائم و به طریق اولی تابعیت کشور مورد نظر باید از طریق دیگری اقدام نمایند البته گاهاً در مواردی استثنائاتی هم وجود دارد و برخی کشورها از جمله برزیل به محض تولد کودک علاوه بر این که تابعیت این کشور را به فرزند منتقل می نمایند، پدر و مادر نیز از این طریق می توانند اقامت و تابعیت آن کشور را کسب نمایند.بنابراین افرادی که میخواهنئ طریق تولد اقدام نمایند باید در نظر داشته باشند قوانین مهاجرتی کشور مقصد از چه نوع سیستمی تبعیت می کند، آیا سیستم خاک است یا سیستم خون؟ کشورهای محدودی سیستم مهاجرتیشان بر طبق سیستم خاک می باشد و معمولاً ۹۰درصد کشورها از سیستم خون تبعیت می کند.در سیستم خاک افرادی که وارد کشور مقصد شده اند به واسطه تولد فرزند می تواند تابعیت و اقامت دائم آن کشور را دریافت کنند که در این راستا کشورهایی چون امریکا،کانادا،استرالیا،برزیل و نیوزیلند از این قانون تبعیت می کنند.بر اين اساس مهاجريني كه در خاك كانادا فرزندشان متولد شود به تبع تولد آن كودك اقامت دائم كانادا به والدين نيز اعطا مي شود.

 

فرزند خواندگي بين المللي

يكي از روشهاي اخذ اقامت دائم كانادا فرزند خواندگي مي باشد.بر اين اساس خانواده هاي كانادايي كه فرزندي ندارند يا اينكه قصد دارند كودك خارجي را به فرزند خواندگي قبول كنند براساس راي دادگاه لاهه و دولت كانادا بعد از طي كردن مراحل سخت در صورت واجد شرايط بودن اجازه اين كار از سوي دولت كانادا به آنها داده خواهد شد.اين خانواده ها بايد اثبات نمايند قادر خواهند بود تا سن قانوني كودك وي را به هر لحاظ حمايت و تمامي شرايط زندگي خوب را برای وی فراهم نمايند.

شرایط اخذ اقامت کاندا از طریق ازدواج

پیرو شرایط اخذ اقامت کانادا، برای ثبت ازدواج در کانادا به موارد ذیل نیاز دارید:

  • سن: فرد باید به سن قانونی رسیده باشد و ۱۸ سال به بالا باشد.
  • وضعیت تاهل: افراد هنگام ثبت قرارداد ازدواج نمیتوانند در ازدواج یک یا چند نفر دیگر در آن واحد باشد (در کانادا چند زوجی ممنوع است) به همین دلیل داشتن سند طلاق یا اثبات تجرد برای ارائه به سازمان مربوطه الزامیست.
  • میل شخصی‌: افراد هنگام ازدواج باید مایل به این کار بوده و به هیچ وجه مجبور به ازدواج نباشند.
  • هویت : افراد برای اثبات هویت خود باید دارای مدارک معتبر باشند.
  • شرایط قانونی: برای انجام مراسم ازدواج نیاز به شخصی‌ با گواهی از طرف دادگاه و مراجع قانونی برای اجرای مراسم می‌باشد.
  • آگهی: برای شروع مراسم لازم است ۲۰ روز قبل از ازدواج ، آگهی‌ ازدواج برای مسئولین مربوطه پست شود.درغیر این صورت از لحاظ دولت کبک و کانادا ازدواج قانونی نیست و رسمیت ندارد.

اگر فردی در خارج از کانادا ازدواج رسمی‌ نماید در صورتیکه ۱۸ سال به بالا و یا حداقل ۱۶ سال باشد با اجازه پدر و مادر ، ازدواج وی قانونی محسوب میگردد.

شرایط اخذ اقامت کانادا از طريق پناهندگي

يكي از راه هاي مهاجرت و از شرایط اخذ اقامت کانادا، پناهندگی می باشد که درد این مورد افرادی که در کشور مبدا خود شرایط سختی دارند میتوانند به کشور مقصد مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه دهد.البته فرد متقاضی باید دلایلی را بیان کند که در صورت بازگشت به کشور خودش شرایط سختی پیش رویش خواهد بود. کسی که درخواست پناهندگی در کشور كانادا داده است پس از ورود به خاک این کشور یک سال مدت دارد درخواست خود را ارائه دهد در صورتی که در این مدت درخواست ندهد باید دلایل محکمی اراده دهد که در صورت بازگشت دچار مشکلات فراوان می شود.

فرد متقاضی پناهندگی پس از ارائه درخواست خود به صورت حضوری با افسر اداره مهاجرت كانادا مصاحبه می شود و در صورتی که طی ۵ماه به درخواست وی رسیدگی نشد و پاسخی از اداره مهاجرت دریافت ننمود می تواند از دولت كانادا در خواست کند تا برای تامین منابع مالی وارد بازار کار شود.پس از موافقت با درخواست پناهندگی شخص متقاضی وی میتواند برای همسر و فرزندان زیر ۲۱سال خود اقدام کند و بعد از یکسال پس از موافقت با درخواست پناهندگی گرین کارت فرد صادر می شود.

شرایط اخذ اقامت کانادا از طریق مهاجرت كاري(كارگر ماهر Skilled Worker)

ويزاي كار كانادا Skilled Worker يا همان كارگر ماهر مي باشد كه به واسطه اين طرح اقامت دائم كانادا به افراد متقاضي اعطا مي شود، یکی دیگر از شرایط اخذ اقامت کانادا می باشد.براساس اين طرح اقامتي كه امتياز بندي مي باشد، افراد متقاضي بايد امتيازاتي داشته باشند كه بتوانند به واسطۀ اين طرح اقامت دائم كانادا را دريافت كنند،اين امتيازات شامل: مدرك زبان،مدرك تحصيلي،سابقه كار، سن و اشتغال و سازگاري فرد متقاضي مي باشد.هريك از اين موارد به صورت جداگانه بررسي مي شود و در صورت اخذ بالاترين امتيازات فرد متقاضي مي تواند وارد خاك كانادا شود و گرين كارت كانادا را دريافت نمايد.اين طرح دو مرحله بوده كه مرحله اول شامل ۱۰۰امتياز است و افراد بايد حداقل ۶۷ امتياز را دريافت نمايند.در مرحله دوم امتيازات از ۱۲۰۰ احتساب مي شود و ممكن است در طول يك سال ميانگيني از اين عدد مشخص نمايند تا افراد بتوانند ويزاي كاري را دريافت نمايند.

شرایط اخذ اقامت کانادا از طریق سرمايه گذاري

چندين روش سزمايه گذاري در كانادا وجود دارد كه افراد در صورت واجد شرايط بودن مي توانند از طريق اين روشها اقامت دائم كانادا را اخذ نمايند، اين روشها شامل : ۱- سرمايه گذاري مستقيم۲ – كارآفريني يا ثبت شركت ۳- خود اشتغالي

سرمايه گذاري

برنامه مهاجرت از طريق تجارت در فدارل و كبك به سرمايه گذاران (تجار) و خانواده هاي آنها پيشنهاد مي شود، اين برنامه فرصتي است براي مهاجرت به كانادا جهت اخذ اقامت دائم در طول ۲۴-۳۶ ماه. اين طرح ويژه مهاجرت تجاري اجازه مي دهد مهاجران بتوانند در كانادا سرمايه گذاري كرده و براي اقامت دائم اين كشور اقدام كنند و كارت اقامت دائم و گذرنامه كانادا را پس از ۴سال دريافت كنند.

اين برنامه براي تجار و مديران شركتها و شهروندان هر كشوري قابل دسترس و اجرايي خواهد بود. نداشتن مدرك و هيچ محدوديت سني و تحصيلي براي اين نوع ويزا وجود ندارد. سرمايه گذاري در كانادا يكي از بهترين گزينه ها براي سرمايه گذاران و مديران واجد شرايط تجارت و كار مي باشد.ارزش خالص سرمايه گذاري ۸۰۰هزار دلار مي باشد. هنگامي كه طرح مهاجرت تجاري ويژه توسط كارگزاران مهاجرتي تاييد شد، شركت كارگزاري مبلغ ۲۲۰ هزار دلار را بعنوان تامين مالي از سرمايه گذار مهاجر دريافت نموده و بعنوان واسطه اي بين فرد سرمايه گذار و دولت كانادا قرار گرفته و مبلغ ۸۰۰۰۰۰دلار را پرداخت مينمايد و سرمايه گذار مبلغ ۲۲۰هزار دلار را به حساب كارگزار مالي (موسسات مالي) انتقال مي دهد.

در نتيجه شما مي توانيد بعد از ۳۰ماه براي خودتان و خانواده تان اقامت دائم كانادا را دريافت كنيد، و اينكه خانواده فرد به صورت مستقيم شهروند كانادا خواهند شد و بعد از ۳سال پاسپورت اين كشور را مي توانند اخذ كنند.

برنامه ويزاي سرمايه گذاري كانادا و كبك در پايان يك نتيجه را در برخواهد داشت و آن این است كه منجر به اخذ اقامت دائم كانادا خواهد شد.

ثبت شركت يا كارآفرين

كار آفرينان يا افرادي كه در زمينه ثبت شركت تجربه كسب و كار و سابقۀ مديريتي دارند با در دست داشتن طرح شركت و كسب و كار خود مي توانند جهت ثبت شركت خود در كانادا اقدام نمايند.ارزش خالص اوليه قبت شركت و ايجاد كارآفريني در كانادا مبلغ ۳۰۰هزار دلار بوده و فرد سرمايه گذار بايد كار تمام وقت نيز به واسطه ثبت شركت خود ايجاد نمايد.اين نوع سرمايه گذاري بعد از ۳سال منجر به اخذ اقامت دائم كانادا خواهد شد.

خود اشتغالي Self-employed

خود اشتغالی یکی از روشهای کسب اقامت دائم کانادا  بدون نیاز به سرمایه گذاری است و مناسب افرادی است که سابقه درخشان و سابقه کاری مناسبی مرتبط با رشته تحصیلی شان در موارد زیر دارند. این افراد بایستی در یکی از ۳ رشته زیر سررشته داشته باشند.

۱- هنرمندان

۲- ورزشکاران

۳- کشاورزان با سابقه کار برروی زمین کشاورزی

فردی که از روش خود اشتغالی اقدام می نماید می بایستی دارای سوابق چشمگیر و رتبه های عالی در سطح بالا باشد.مثلا ورزشکارانی که دارای مدال قهرمانی می باشند ، یا هنرمند موفق یا مدیر مزرعه کشاورزی که سوابق موفقیت آمیزی داشته است.کشور کانادا به این گونه افراد موفق این امکان را خواهد داد تا جهت اقامت دائم کانادا اقدام  نمایند.در این روش نیاز به هیچ گونه سپرده یا سرمایه گذاری اولیه نمی باشد.

پيوستن به خانواده

اغلب افرادي كه قصد مهاجرت و اخذ اقامت دائم كانادا را دارند در صورتي كه خانواده نزديك آنها در كانادا اقامت دائم يا تابعيت كانادا داشته باشد مي توانند با پيوستن به آنها اقدام به مهاجرت و نهايتاً اخذ اقامت دائم كانادا نمايند. حدود ۳۰ درصد از مهاجران که به کانادا می آیند توسط اعضای خانواده حمایت می شوند.دولت كانادا موظف است از اعضاي خانواده شهروندان كانادا كه قصد ورود به اين كشور را دارند حمايت نمايد.

 

شرایط اخذ اقامت دائم كبك

پیرو اخذ اقامت دائم کانادا، بد نیست اشارۀ هر چند کوتاهی هم به شرایط اخذ اقامت دائم کبک داشته باشیم. استان کبک طي قراردادي ويژه با دولت فدرال کانادا اقدام بر اساس طرح استاني اقدام به گزينش مهاجرين نمود.بر اساس اين طرح افراد ذيل در صورت واجد شرايط بودن از سوی ايالت كبك مورد پذيرش قرار ميگيرند:

  • كارگران دائمي و ماهر
  • تجار و سرمايه گذاران
  • دانشجويان و كارآموزان فني و حرفه اي
  • كارگران موقت
  • پناهندگان
  • الحاق و حمايت از خانواده هابا توجه به موارد ذكر شده در مقاله فوق شرایط اخذ اقامت در کانادا به نسبت ديگر كشورها زياد بوده و افراد براي آگاهي از شرايط اخذ اقامت در كانادا و اخذ گرين كارت مي توانند از طرق مختلف اقدام نمايند. البته تشخيص اينكه چه افرادي واجد شرايط اخذ هريك از تايپ هاي ويزاي كانادا خواهند بود امري است كه پيشنهاد مي شود با وکیل مهاجرت به كانادا به صورت رايگان مشاوره نماييد.

 

نگارنده: شهاب مرادي

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *