شرایط اخذ اقامت سوئیس

شرایط اخذ اقامت سوئیس

امروزه امر مهاجرت ، مساله ای است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است . مهاجرت را ه های قانونی گوناگونی دارد از جمله تحصیل ، کار ، سرمایه گذاری و ثبت شرکت ، ازدواج و تولد . افرادی که قصد ماجرت دارند یکی از مهمترین اهدافشان کسب اقامت کشور مورد نظر می باشد . یکی از کشورهای محبوب جهت مهاجرت کشور سوئیس می باشد . برای مهاجرت به این کشور باید از شرایط اخذ اقامت سوئیس آگاه بود . همانند سایر کشورها شرایط اخذ اقامت سوئیس قوانین خاصی دارد . اگر شخص متقاضی از شرایط اخذ اقامت سوئیس آگاه باشد می تواند تصمیم صحیح تری برای مهاجرت به این کشور بگیرد و یا درصورتی که  شخص متقاضی شرایط اخذ اقامت سوئیس  را نداشته باشد از مهاجرت به این کشور منصرف می گردد . ما در این مقاله سعی داریم مطالبی جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با شرایط اخذ اقامت سوئیس ارائه دهیم .

بسیاری از افرادی که در کشور سوئیس اقامت موقت  دارند ، امی توانند قامت دائم  این کشور را بعد از  گذشت ۱۰ تا ۱۲ سال اخذ نمایند البته این مدت زمانی می تواند در شرایط خاص کوتاه تر شود . بهتر  است بدانید که دریافت گذرنامه سوئیس هر چند بسیار دشوار است ولی مهاجرین وکسانی که اقامت دائم سوئیس را دارند به دنبال اخذ تابعیت این کشور می باشند . از مزایای دریافت پاسپورت کشور سوئیس سفر به ۱۵۵ کشور بدون روادید و رتبه چهارم در شاخص قدرت پاسپورت می باشد  کشور سوئیس از ۳۰ کشورتوسعه یافته جهان مقام سوم را در رتبه بندی و شاخص توسعه فراگیر برای دست یابی به فرصت های مناسب زندگی از نظر کیفیت در دیجیتال ، مراقبت های بهداشتی ، زیر ساخت های مناسب ، آموزش و پرورش ، محل سکونت ، مالکیت و دارایی مالی دارد . سوئیس یک کشور چند زبانه است ، و بسته به محل اقامت زبان  آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی می باشد .

چه کسی می تواند پاسپورت کشور سوئیس و یا اقامت دائم سوئیس را کسب کنند ؟

شرایط مختلفی برای شهروندان عضو اتحادیه اروپا به علاوه ایسلند ،لیختن اشتاین و نروژ جهت این امر وجود دارد . اگرمتقاضی  یک شهروند خارج از اتحادیه اروپا باشد اگر به مدت ۱۰ سال ( برای بعضی از ملیت ها این مدت کمتر است ) زندگی کند می تواند اقدامات لازم را جهت کسب اجازه اقامت دائم انجام دهد . همچنین متقاضی می تواند پس از ۱۲ سال و یا در برخی از موارد کمتر مثل ازدواج و یا تولد فرزند درخواست تابعیت کشور سوئیس را بدهد . بسیاری از افراد خارجی که در کشور سوئیس زندگی می کنند به دریافت اقانت دائم کشور سوئیس راضی هستند و به نظرشان فرآیند دریافت تابعیت این کشور فقط روند طولانی تری دارد و طبق تحقیقات انجام شده تنها ۲ درصد از افراد واجد شرایط برای دریافت تابعیت کشور سوئیس اقدام می کنند .

تفاوت اقامت دائم سوئیس  با تابعیت در کشورسوئیس در چیست ؟

کسب اقامت دائم سوئیس به شما اجازه می دهد در کشور سوئیس با شرایطی مشابه اتباع سوئیسی زندگی کنید که شامل موارد زیر می شود :

دسترسی آزاد جهت اشتغال، شرایط استخدام وکار_

_ راه اندازی شرکت

_ حق اموزش و رسمیت شناختن مدارک نحصیلی و کمک هزینه های مالی برای آموزش

امکان خرید املاک و مستغلات بدون هیچ محدودیتی_

_امکان زندگی در هر نقطه از کشور سوئیس

_دسترسی به  تمامی مزایای رفاهی و کمک های اجتماعی کشور سوئیس

 

مزایای تابعیت کشور سوئیس شامل تمامی موارد بالا به اضافه حق رای بعد از ۱۸ سالگی و یا حتی خود کاندید شوند  . البته وظایف قانونی نیز همانند دیگر شهروندان سوئیسی باید انجام دهند . به عنوان مثال مردان سوئیسی از ۱۸ تا ۳۴ سالگی باید خدمت سربازی انجام دهند . از مزایای داشتن تابعیت سوئیس این است که اگر شما تابعیت این کشور را کسب نمایید لزومی در ترک تابعیت از کشور اصلی خود را ندارید .

تابعیت دوگانه در کشورسوئیس :

دولت کشور سوئیس تابعیت دو گانه را می پذیرد .اگر شما خواستار کسب تابعیت کشور سوئیس را هستید لازم به ترک تابعیت ملیت تولد خود نیستید مگراینکه کشوری که ملیت آن را دارید این اجازه را به شما ندهد .

 

اخذ اقامت سوئیس از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت :

متقاضی می بایست حدودا مبلغ ۱۳۰۰۰ یورو در کشور سوئیس سرمایه گذاری نماید . حداقل یکی از مدیرات باید سوئیسی باشد و برای ۱۰ نفر شغل ایجاد شود .میزان حداقل حقوق در کشور سوئیس ۳۵۰۰ فرانک می باشد. پس از گذشت یک سال از سرمایه گذاری اگر سرمایه گذاری مذبور سود آوری بالغ بر ۱۰۰۰۰ فرانک داشته باشد متقاضی می تواند جهت اقامت یک سال دیگر در کشور سوئیس کارت اقامت دریافت نماید . پس از گذشت ۵ سال در شورت واجد شرایط بودن ۳ سال دیگر هم تمدید خواهد شد . و به طور کلی بعد از ۱۰ سال متقاضی می تواند برای اجازه اقامت دائم کشور سوئیس اقدام نماید .

 

اخذ اقامت از طریق کار در سوئیس :

متقاضی جهت کار در سوئیس می بایست کارفرما داشته باشد . کارفرمای مورد نظر باید دعوت نامه کاری برای متقاضی ارسال نماید . این دعوت نامه باید مورد تایید اداره مهاجرت کشور سوئیس قرار گیرد . پس از تایید برای متقاضی ارسال می شود و متقاضی  اقدام برای در یافت ویزای کار کشور سوئیس دهد . اگر متقاضی در کشور سوئیس باشد بعد از شروع کار در کشور سوئیس ظرف مدت ۱۴ روز در منطقه ای که قصد زندگی در آن را دارد نزد مقامات محلی باید درخواست دهد . باید به این نکته توجه داشت  اتباع خارجی تنها در صورتی استخدام می شوند که

_هیچ تبعه سوئیسی و یا شهروند اتحادیه اروپا با توانایی لازم جهت کار مورد نظر رانداشته باشند .

_سن متقاضی می بایست بین ۲۲ تا ۳۹ سال باشد.

_ حداقل مدرک لیسانس مرتبط

_ تجربه کافی مناسب

_دانش کافی برای زبان مورد نظر را داشته باشد

_ قرار داد رسمی کاربین کار فرما و متقاضی منعقد شده

_ حقوق تعیین شده می بایست حداقل ۳۵۰۰ فرانک باشد .

برای ویزای کاری ۱ سال اقامت موقت ۱ سال تمدید . سپس ۳ سال تمدید خواهد شد و بعد از اتمام ۵ سال دیگر تمدید می شود و بعد از ۱۰ سال متقاضی می تواند در خواست اقامت دائم این کشور را دهد . البته این مدت برای شهروندان آمریکایی ۵ سال می باشد .

 

اخذ اقامت از طریق تحصیل در سوئیس :

کشور سوئیس از جمله مقاصد تحصیلی پرطرفدار است . دانشگاه های این کشور همواره  در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان جای داشته اند . هزینه شهریه در هر سال برای دانشجویان بین المللی درکشور سوئیس  حدود ۶۵۰ تا ۱۰۰۰ فرانک می باشد ، اگر چه این مبلغ می تواند بستگی به رشته و مقطع تحصیلی انتخابی شخص متقاضی متفاوت می باشد . این کشور دارای ۲۶ دانشگاه استانی و موسسات تکنولوژی در زوریخ و لوزان می باشد . ثبت نام دانشجو می بایست ظرف مدت ۱۴ روز پس از ورود در دانشگاههای کشورمی بایست اثبات هویت و ادرس محل سکونت با شواهد کافی از منابع مالی و گذرنامه معتبر و بیمه سلامت خود را به اداره مهاجرت منطقه ای ارائه دهد . مدت اقامت دانشجودر کشور سوئیس بسته به مقطع تحصیلی دارد بعد از اتمام تحصیل متقاضی می تواند نوع  ویزای خود را تغییر دهد مانند دریافت ویزای کار و شرایط اقامت طبق ویزای مورد نظر اعمال می شود .

 

اخذ اقامت سوئیس از طریق ازدواج :

چنانچه متقاضی با یک تبعه سوئیسی ازدواج نماید اگر ۵ سال از اقامتش در کشور سوئیس و ۳ سال از ازدواج رسمی اش گذشته باشد می تواند برای اقامت دائم این کشور اقدام نماید .از جمله شرایطی که می بایست متقاضی برای دریافت این ویزا داشته باشد به شرح زیر است :

-انطباق پذیری با کشور سوئیس

_ تابع قوانین کشور سوئیس باشد.

_عدم سوء پیشینه و برای امنیت کشور سوئیس خطرناک نباشد .

 

اخذ تابعیت سوئیس از طریق تولد :

به طور کلی کشورها از دو سیستم خاک وخون در اعطای تابعیت پیروی می کنند . اعطای تابعیت در کشور سوئیس بر اساس اصل خون می باشد .

_ هر کودکی که پدر و یا مادرش تبعه سوئیس باشد ، سوئیسی محسوب می شود .

_ اگر مادر سوئیسی باشد وبدون ازدواج رسمی ، فرزند سوئیسی محسوب می شود .

_ اگر پدرسوئیسی به طور رسمی ازدواج نکرده باشد و قبل از سن ۲۲ سالگی فرزند اذعان به تابعیت کشور سوئیس کند .

 

در نهایت می توان گفت کشور سوئیس در خصوص اقامت و تابعیت افراد خارجی سختکیرانه برخورد می کند و شرایط اخذ اقامت سوئیس تقریبا دشوار است . امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم را جهت شرایط اخذ اقامت سوئیس کسب کرده باشید و با در نظر گرفتن شرایط اخذ اقامت سوئیس تصمیم نهایی خود را برای مهاجرت به این کشور بگیرید . پیشنهاد ما این است به کشورهایی مثل سوئد ، اسلواکی و… که تقریبا شرایط سهل تری برای اقامت دارند بیاندیشید و در خصوص هر گونه امر مهاجرتی از طریق موسسه MIE که دارای تجربه مناسبی هستند اقدام نمایید . ونکته مهمی که بهتر است به یاد داشته باشید ، داشتن وکیل مهاجرتی یک امر مهم برای رسیدن به کشور هدف جهت مهاجرت است .

نگارنده: علیرضا واقفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *