شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان

شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما عزیزان با موضوع شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان نگاشته شده است، لذا چنانچه قصد ادامه تحصیل در آلمان داشته و می خواهید با شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان و دانشگاه های این کشور آشنا شوید مطالب حاضر را مطالعه فرمایید. کشور آلمان از جمله کشورهای مورد علاقه و استقبال هم وطنان عزیز و حتی بسیاری از افراد از کشورهای دیگر جهت ادامه تحصیل، کار و زندگی می باشد، و این امر به دلیل پیشرفت های روز افزون آلمان در تمامی زمینه های اقتصادی، علمی، فرهنگی و … می باشد. آگاهی از شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان جزء قدم های اولیه و اساسی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور می باشد زیرا شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان گرچه شباهت های بسیاری با سایر کشورها دارد اما در برخی زمینه ها متفاوت و منحصر به فرد می باشد. چنانچه با مطالعه ی مطالب ذیل سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص شرایط و مدارک پذیرش در آلمان داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل در ارتباط باشید.

مقدمات اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

طبق قوانین و مقررات آموزش عالی کشور آلمان هر شخصی با داشتن مدرک دانشگاهی معتبر و یا مدرک تحصیلی معتبر از آموزشگاه های معتبر و قانونی کشور خودش مجاز به ادامه تحصیل در آلمان خواهد بود. با این حال شرایط اختصاصی هر شخص نیز باید بررسی شده و مطابق با قوانین و مقررات پذیرش از دانشگاه ها و موسسات آموزشی این کشور باشد. متقاضی ادامه تحصیل در آلمان نیازمند یک مدرک تحصیلی معتبر و یا مجوز پذیرش از دانشگاه “Hochschul zugangs berechtigung” HZB  یا University entrance qualification می باشد. این امر نشان دهنده ی سوابق تحصیلی متقاضی و همچنین صلاحیت علمی او برای ادامه تحصیل در آلمان می باشد.

برای ورود به مقطع لیسانس در کشور آلمان متقاضی می بایست حتما در آزمون ورودی دانشگاه در کشور خودش قبول شده باشد، چنانچه متقاضی چنین مدرکی نداشته باشد می بایست در دوره های آموزش مخصوصی Studienkolleg یا  preparatory course که پیش از ورود به دانشگاه برای دانشجویان بین المللی برگزار می گردد شرکت نماید و در این دوره مباحث مقدماتی رشته ی مورد علاقه ی دانشجو برای ادامه تحصیل و نیز مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور آلمان و دروس علمی و زبان آلمانی تدریس می گردد. پس از پایان این دوره، یک آزمون ارزیابی علمی برگزار می گردد و پس از قبولی در این آزمون، دانشجو می تواند به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازد. این دوره های مقدماتی برای رشته های مختلفی از جمله پزشکی، مهندسی، اقتصاد و … طراحی شده اند و معمولاً یک سال به طول می انجامند.

زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها و موسسات آموزشی آلمان

در دانشگاه های آلمان عموماً به زبان آلمانی تدریس می گردد، بنابراین متقاضی پیش از ورود به این کشور و اخذ پذیرش از دانشگاه می بایست نسبت به یادگیری زبان آلمانی اقدام نماید. تسلط کامل به زبان آلمانی در تمامی رشته ها در مقطع لیسانس اجباری است اما در دوره های تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکترا و نیز شرکت در برخی دوره های آموزشی بین المللی تسلط کامل به زبان آلمانی نیاز نیست و بسیاری از رشته ها در این مقاطع به زبان انگلیسی تدریس می گردد. بنابر این پیش از اخذ پذیرش از دانشگاه باید در خصوص زبان مورد نیاز برای برخی رشته های خاص اطمینان حاصل نمود. میزان تسلط به زبان آلمانی و تعیین سطح زبان توسط دو نوع آزمون به نام های “DSH”German Language University Entrance Examination for Foreign Applicants یا “TestDaF” (Test of German as a Foreign Language مشخص می گردد.

اثبات تمکن مالی

متقاضی تحصیل در آلمان می بایست قادر به تامین هزینه های خود در زمان اقامت و تحصیل در این کشور باشد، برای این منظور حدوداً می بایست مبلغ ۸۷۰۰ یورو برای هزینه های یک سال در حساب فرد باشد. متقاضی باید به یکی از صورت های ذیل این موضوع و میزان تمکن و توان مالی و یا حمایت از خود را اثبات نماید:

  • پدر و مادر متقاضی می توانند خود را به عنوان حمایت کننده مالی متقاضی معرفی نموده و صورت حساب بانکی خود و یا اسناد دارایی و درآمد خود را به مقامات صالح ارائه و ارسال نمایند.
  • شخصی که در آلمان دارای مجوز اقامت دائم یا تابعیت این کشور می باشد می تواند آمادگی خود را برای حمایت مالی از متقاضی اعلام نماید.
  • متقاضی می تواند مبالغ لازم برای تامین هزینه های مورد نیاز را در یک حساب مشخص بانکی به صورت سپرده نگه داری نماید.
  • ارائه ی ضمانت نامه بانکی
  • اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه یا موسسه آموزش عالی در آلمان برای تامین هزینه های دانشگاه و زندگی

باید توجه داشت که موارد مذکور در برخی شرایط متفاوت بوده و پیش از هر  گونه اقدام می بایست در ابتدا از سفارت آلمان در کشور متقاضی اطلاعاتی در خصوص چگونگی اثبات توان مالی کسب نمود.

بیمه بهداشتی و درمانی

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان می بایست نسبت به بیمه نمودن متقاضی در زمینه بهداشتی و درمانی اقدام نمود، این کشور بیمه های درمانی برخی کشورها مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بوسنی و هرزگوین، اسلند، لیختن اشتاین، مراکش، مونتنگرو، نروژ، سوییس، صربستان، تانزانیا و ترکیه را به رسمیت شناخته و افرادی که از این کشورها به آلمان وارد شده اند، در صورت تحت پوشش بودن بیمه  کشور خودشان، نیازی به بیمه مجدد در آلمان ندارند. اما سایر افراد می بایست هر ماه مبلغ ۸۰ یورو به عنوان حق بیمه پرداخت نمایند. این مبلغ تا سن سی سالگی  به هین میزان بوده اما پس از رسیدن به این سن به مبلغ ۱۶۰ یورو در ماه افزایش می یابد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

همان گونه که در فوق در خصوص چگونگی اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان توضیح داده شد هم اکنون می بایست در خصوص روند اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مدارک مورد نیاز برای این ویزا اطلاعاتی ارائه گردد، برخلاف مدارک مورد نیاز برای دانشگاه ها که در برخی موارد متفاوت و متنوع بوده و بستگی مستقیمی به مقررات داخلی دانشگاه ها دارد، اخذ ویزا امری مشابه و در تمامی موارد یکسان بوده و در بخش تصمیمات دولتی این کشور قرار می گیرید؛ خلاصه ای از مدارک مورد ارائه به سفارت آلمان جهت اخذ ویزای تحصیلی عبارت است از:

  • گواهی پوشش بیمه های سلامتی و بهداشتی
  • اثبات تمکن و توان مالی
  • گواهی فعایت های علمی و سوابق کاری و حرفه ای
  • گواهی مهارت در زبان آلمانی و یا اثبات اخذ پذیرش در دوره های آموزش زبان آلمانی در آلمان
  • گواهی قبولی در دانشگاه کشور مبدا
  • گواهی پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزشی در آلمان

نتیجه گیری

در نوشتار فوق تلاش گردید اطلاعاتی کلی و مختصر در خصوص شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان به شما خواننده ی محترم ارائه گردد، همان گونه که مطالعه فرمودید از جمله شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان علاوه بر ارائه ی قبولی دانشگاه در کشور مبدا نیازمند تسلط به زبان آلمانی نیز می باشد، بنابراین چنانچه شخصی تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان را داشته باشد می بایست حتما به زبان این کشور تسلط داشته باشد. شاید یادگیری زبان آلمانی تا حدودی مشکل باشد اما با توجه به  اینکه تحصیل در دانشگاه هایی که به زبان آلمانی تدریس می گردد رایگان است، می تواند مزایای بسیاری برای متقاضی داشته باشد. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص شرایط و مدارک اخذ پذیرش در آلمان داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *