شرایط و هزینه­ های زندگی در اتریش

شرایط و هزینه­ های زندگی در اتریش

شرایط زندگی در اتریش از استاندارد بالای زندگی برخوردار است و به عنوان یکی از مقاصد توریستی برتر اروپا پناهگاهی امن برای به شمار می­رود. شرایط و هزینه های زندگی در اتریش دستخوش تغییراتی هم شده است، از آنجا که یورو از دلار پیشی جست، این کشور به موفقیتی مستمر در بازار جهانی دست یافته است. درواقع وقتی صحبت از شرایط و هزینه های زندگی در اتریش میشود، عده ای در فکری آرام فرو رفته و عده ای هم دچار نگرانی میشوند. اگر از مراجع یا منابع صحیحی کسب اطلاعات در باب شرایط و هزینه های زندگی در اتریش ننمایید، ممکن است اطلاعاتی که اخذ می نمایید دقیق نبوده و شما را دچار اشتباه یا سردرگمی نماید. در حقیقت ما بر این باوریم که شرایط و هزینه های زندگی در اتریش می تواند بر اساس شرایط هر شخص و خانواده اش متغیر باشد. حتی گاهی برای برخی از افراد بهتر است این کشور انتخاب نگردد. در ادامه در خواهید یافت که با توجه به شرایط و هزینه های زندگی در اتریش آیا این کشور برای شما گزینه ای مناسب می باشد یا خیر. اگر شما واجد شرایط زندگی در اتریش هستید می توانید نوع ویزایی که باید اقدام کنید را مشخص نموده و جهت آن Apply نمایید.

مهاجرینی که به اتریش مهاجرت می­کنند لازم است که خود را از لحاظ مالی برای هزینه­ های زندگی آماده کنند.

اگر مجرد هستید برای اینکه زندگی راحتی در وین داشته باشید ماهانه به مبلغی حدود ۱۴۰۰ یورو نیاز دارید. هزینه­ های زندگی در شهر وین نسبت به سایر شهرهای اتریش (به جز سالزبورگ) گران­تر است.

املاک و مستغلات / مسکن / اجاره

جست­جوی محل زندگی برای هر مهاجری زمان­ بر به نظر می­ رسد. زندگی به سبک اروپایی ارتباطی به محل زندگی شما ندارد بلکه ارتباطی مستقیم با روش زندگی شما دارد. اگر عاشق طبیعت هستید می­توانید در خارج از شهر که قیمت مسکن ارزان­تر هستند زندگی کنید. حتی اگر در حومه زندگی کنید برای نزدیکی به شهر چندان با مشکل مواجه نخواهید شد زیرا امکانات دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد. املاک و مستغلات در وین در مقایسه با سوئیس، لندن یا پاریس ارزان­تر است.

شهر وین دارای ساختمان­ های متنوعی جهت سکونت مهاجران است. اجاره بهای یک آپارتمان در وین از ۴۰۰ یورو شروع می­ شود. یک ساختمان قدیمی شیک با شش تخت­خواب در نزدیکی وسایل حمل و نقل عمومی یا بازارهای خرید می­ تواند ماهانه ۲۹۰۰ یورو  برای یک آپارتمان ۲۵۰ متر مربعی (با یک آسانسور خصوصی) هزینه در بر داشته باشد.

وضعیت خرید آپارتمان در اتریش در مقایسه با بریتانیا مساعدتر است. قیمت یک آپارتمان ۷۵ متری ۲ خوابه واقع در منطقۀ ۱۴ وین تقریباً ۱۳۹۰۰۰ یورو است.

همینطور که به شهر نزدیک­تر می­ شوید بهای مسکن افزایش می­ یابد و می­تواند به ۵۹۰۰۰۰ یورو نیز برسد. اجارۀ ماهانۀ یک اتاق با حمام متصل در یک آپارتمان می­ تواند به قیمت ۵۶۶ تا ۱۷۶۷ یورو باشد، در حالی که اجاره­ بهای ماهانۀ یک آپارتمان تمام مبلۀ ۲ خوابه ۱۵۲۷ تا ۶۷۹۷ یورو است. مهاجرانی که به دنبال مسکن بزرگ­تری برای اجاره هستند، اجاره بهای ماهانۀ یک آپارتمان ۳ خوابۀ تمام مبله ۱۶۰۹ تا ۳۲۵۰ یورو خواهد بود.

هزینه­ های خدمات رفاهی (آب، برق، گاز، اینترنت، تلفن)

بهای ماهانۀ خدمات رفاهی نظیر برق ۵۰ یورو و تلویزیون کابلی ۲۰  یورو است. هزینۀ دیگری که باید در نظر داشت هزینۀ ماهانۀ اینترنت است که حدود ۱۷ تا ۲۴ یورو ماهانه خواهد بود. هرچند باید توجه کنید که هزینه­ ها به میزان استفاده، تغییرات بازار و نوع بسته­ ها/قرارداد بستگی دارد.

غذا

هزینۀ صرف غذا در رستوران­ های معمولی تقریباً ۵ تا ۷ یورو برای یک وعده غذای اصلی و ۱-۳ یورو نوشیدنی است. با این وجود قیمت­ های رستوران­ های مجلل مرکز شهر تقریباً ۱۱-۱۸ یورو برای وعده غذای اصلی و ۱۰ یورو یا بیشتر برای یک شراب خوب است. افرادی که به دنبال صرف غذایی باشکوه هستند، درخواهند یافت که صرف یک وعده غذای روزانه در منطقه­ ای تجاری ۸ یورو هزینه در بر دارد، در حالی که یک شام دو نفره در رستورانی ایتالیایی با شراب و دسر ۵۴ یورو هزینه در بر دارد. قیمت یک بشقاب بزرگ ماکارانی  ۶ تا ۷ یورو است. بهتر است غذاها و نوشیدنی­ها را از سوپرمارکت­ ها خرید کنید زیرا یک لیتر شراب بسیار ارزان­تر است و ممکن است فقط ۵۰/۲ یورو باشد.

وسایل نقلیه

اتریش به وسایل نقلیه­ عمومی مطلوب و درجه یک شهرت دارد. بزرگراه­ها و جاده­ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. شما باید تقریباً ۵۰ یورو ماهانه برای هزینه­های حمل و نقل در نظر بگیرید. یک بلیط ماهانه برای وسایل نقلیه عمومی ۱۰ یورو است و یک بلیط داخل شهری اتوبوس ۲ تا ۳۰/۲ یورو است. اتریشی­ها عاشق اتومبیل هستند ولی ممکن است با مشکل جدی پارکینگ مواجه شوید زیرا فضای محدود پارکینگ گران است.

مهاجران باید به خاطر بسپارند که هزینه­های بیمه­ی اتومبیل معمولاً حدود ۳۵ یورو برای یک وسیله نقلیه کوچک است. مهاجرانی که می­خواهند با اتومبیل خود از مرزهای اتریش عبور و مرور کنند باید یک «vignette» یا «toll pass» بخرند زیرا برای عبور و مرور در تمام بزرگراه­ها اجباری است. کارت عبور در هر ایستگاه گاز یا گذرگاه مرزی موجود است. قیمت­ها به وزن وسیله نقلیه بستگی دارد.

قیمت برای اتومبیل­های سبک­تر از ۵/۳ تن براساس میزان و مدت استفاده از این اتومبیل ها متفاوت است: برای ۱۰ روز (۷۰/۷ یورو)، ۲ ماه (۲۰/۲۲ یورو) و برای یک سال (۸۰/۷۳ یورو). به خاطر بسپارید که در اثر ورود به کشور بدون vignette  ممکن است جریمه شوید. یک لیتر گاز (۴/۱ گالون) در اتریش ۲۴/۱ تا ۳۸/۱ یورو است.

مالیات

طرح مالیات تصاعدی در اتریش که توسط افراد پرداخت می­شود از ۰ تا ۵۰ درصد است. مهاجران ساکن اتریش باید یک دوره شش ماهه کار کرده باشند.  کسب درآمد از اتریش و سایر کشورها مشمول مالیات خواهد شد. با این حال توافق مالیات مضاعف نیز با سایر کشورها انجام شده است ومالیاتی که در یک کشور پرداخت شده باشد در کشور دیگر لغو شده و جبران می ­شود. خارجی ­هایی که به عنوان ساکنین معمولی شناخته نمی­شوند کسر مالیات محدودی پرداخت خواهند کرد.

امید است مطالعه مقاله اخیر در باب شرایط و هزینه های زندگی در اتریش پاسخ سوالات احتمالی شما در این خصوص  را داده باشد. توجه داشته باشید که اگرچه ممکن شرایط و هزینه های زندگی در اتریش در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی سخت بنظر برسد لیکن کیفیت زندگی و رفاه در اتریش با این کشور قابل قیاس نیست. در انتها به جهت اهمیت بالای امر مهاجرت و تکمیل اطلاعات در خصوص طرق مهاجرت مثل مهاجرت تحصیلی به اتریش و تحصیل رایگان در اتریش،  اخذ اقامت کاری در اتریش یا ویزاهای سرمایه گذاری در اتریش  توصیه می گردد در خصوص شرایط و هزینه های زندگی در اتریش با یک وکیل مهاجرت به اتریش یا کارشناسان موسسه MIE  مشورت نموده و راهنمایی اخذ نمایید.

نگارنده: علیرضا خرمشاهی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *