معرفی دانشگاه های فرانسه

معرفی دانشگاههای فرانسه

آیا به دنبال مرجعی برای معرفی دانشگاه های فرانسه هستید ؟ برای تحصیل در فرانسه ابتدا باید از طریق سایت هایی که به معرفی دانشگاه های فرانسه می پردازند , به بررسی شرایط  دانشگاه ها بپردازید .  در واقع یکی از ملزوماتی که برای تحصیل در فرانسه نیاز دارید , نیاز به اطلاعاتی در زمینه معرفی دانشگاه های فرانسه می باشد . ما در این مقاله سعی بر شناساندن و معرفی دانشگاه های فرانسه داریم . شما می توانید از راه های دیگر مهاجرت نظیر مهاجرت کاری به فرانسه ، مهاجرت سرمایه گذاری به فرانسه نیز اقدام نمایید و همچنین می توانید تمامی سوالات خود راجع به معرفی دانشگاه های فرانسه را از وکیل مهاجرت به فرانسه جویا شوید .

 

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربُن ( به فرانسوی: La sorbonne ) قدیمی‌ترین دانشگاه فرانسه می باشد . این دانشگاه همان دانشگاه پاریس است که به اختصار سوربن نامیده می‌ شود. این دانشگاه نام خود را از دانشمند قرن سیزدهم , رابرت دسوربن مؤسس کالج سوربن گرفته است . همه دانشکده‌ های این دانشگاه قبل تر ها به صورت یک مجموعه در مرکز پاریس بوده , اما در حال حاضر این دانشگاه به چند دانشگاه مختلف تقسیم شده‌ است . قسمت مهمی از آموزش عالی فرانسه در زمینه‌های ادبیات ,زبان‌شناسی , علوم اجتماعی و فلسفه در دانشگاه‌ های سوربن قدیم و سوربن جدید می باشد . بسیاری از دانشگاه‌های پاریس در حال حاضر «سوربن» نامیده می‌شوند و خود را شعبه‌ای از سوربن می دانند .

 

 دانشگاه پیر و ماری کوری

دانشگاه پاریس ۶ ( پیر و ماری کوری ) به فرانسوی:( UPMC-Sorbonne Universités:) یکی از شعبه های سیزده گانه دانشگاه پاریس یا همان سوربون است . قدمت این دانشگاه به سال ۱۱۰۹ میلادی بازمی گردد .

این دانشگاه در گذشته دانشکده علوم دانشگاه سوربن (دانشگاه پاریس) بوده که در سال ۱۹۷۱ و در پی جنبش می ۱۹۶۸ در فرانسه و تقسیم دانشگاه پاریس به ۱۳ دانشگاه ، به عنوان دانشگاه پاریس ۶ نامگذاری شده است . پیر کوری و ماری کوری در گذشته از فارغ التحصیلان و استادان دانشکده علوم دانشگاه سوربن ( دانشگاه پاریس ۶ حال حاضر ) بودند . دانشگاه های پاریس ۶ و پاریس ۴ از ژانویه سال ۲۰۱۸ به عنوان یک دانشگاه واحد به کار خود ادامه خواهند داد . برخی از سایت های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان , دانشگاه پاریس ۶ را در رتبه اول در فرانسه و به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر جهان انتخاب نموده اند .

در سال ۲۰۱۴ ، سایت رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان معروف به Shanghai یا ARWU , دانشگاه پاریس ۶ را در رده اول فرانسه و ششم در اروپا قرار داد . این سایت همچنین این دانشگاه را در رشتهٔ ریاضی (Mathematics) در رتبه اول فرانسه ، رتبه اول در اروپا و رتبه چهارم در جهان (بعد از دانشگاههای پرینستون , هاروارد و برکلی ) انتخاب کرد .

 

 

دانشکده‌ها :

 

دانشکده پزشکی

 

دانشکده شیمی

 

دانشکده مهندسی که شامل رشته های کامپیوتر، الکترونیک  و مکانیک می باشد .

 

دانشکده ریاضی

 

دانشکده فیزیک

 

دانشکده زیست شناسی

 

دانشکده علوم زمین و محیط زیست

 

اکول نرمال سوپریور

 

اکول نرمال سوپریور (به فرانسوی:École Normale Supérieure) دانشگاهی است که در محله لاتین پاریس واقع شده است . این دانشگاه که در اصل برای تربیت معلم ها افتتاح شده , در حال حاضر به آموزش پژوهشگران و استادان دانشگاه و مقامات عالی دولتی و مدیران صنایع و موسسات خصوصی می‌ پردازد. بسیاری از نخبگان فرانسوی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌ اند .

چون در کشور فرانسه دانشگاه‌ های دیگری نیز به اسم اکول نرمال سوپریور وجود دارند , گاهی اوقات از این دانشگاه با نام ENS-Paris یا ENS-Ulm (بنام خیابانی که در آن واقع شده)یاد می کنند . در فرانسه چهار مدرسهٔ عالی اکول نرمال قرار دارد .

دانش‌آموختگان سرشناس

لوئی پاستور

اواریست گالوا

ژان پل سارتر

پیر بوردیو

ژاک دریدا

امیل دورکیم

هنری برگسون

سیمون دو بووار

میشل فوکو

ژان-پی‌یر سر

 

پاریستک

 

دانشگاه پاریستک یا انیستیتوی علم و فناوری پاریس ( به فرانسوی:ParisTech or Institut des sciences et technologies de Paris): یکی از دانشگاه‌های تازه تأسیس پاریس می باشد . این دانشگاه با داشتن ۱۱ دانشگاه مهندسی  , تقریباً تمام رشته‌های مهندسی را دارا می باشد . همچنین این دانشگاه  شامل ۱ دانشکده تجارت است . این دانشگاه در تلاش است تا با دیگر دانشگاه‌ های برتر فناوری جهان رقابت نماید . در واقع این دانشگاه حاصل اتحاد دانشگاه‌ های فنی مهندسی پاریس در رشته‌های متفاوت است .

این دانشگاه دارای شعبات زیادی در سراسر فرانسه از جمله در پاریس ، نانسی ، مون پلیه و کلرمون می باشد . این دانشگاه دارای ۱۸٬۹۰۰ نفر دانشجو می باشد . از جمله دانشگاه‌ هایی که تحت پوشش این مجموعه دانشگاهی هستند  می‌توان از مدرسه پلی تکنیک پاریس و دانشگاه ملی معدن فرانسه نام برد . اغلب دانشگاه‌های تحت پوشش پاریس تک در پاریس در محدوده محله لاتین واقع شده اند .

 

مدرسه پلی‌تکنیک

اِکول پلی‌تکنیک ( به فرانسوی: École Polytechnique؛‏ به‌معنای مدرسهٔ پلی‌تکنیک ) یا پلی‌تکنیک پاریس معتبرترین و قدیمی‌ترین دانشگاه فنی و مهندسی در فرانسه می باشد . این دانشگاه در میان دانشگاه‌های جهان نیز دارای رتبهٔ بالایی است و بر اساس رده‌ بندی ضمیمهٔ آموزش عالی مجله تایمز، یکی از چهل دانشگاه برتر جهان به شمار آمده است .

مدرسهٔ پلی‌تکنیک یکی از مدارس بزرگ (گراند اِکول) در فرانسه می باشد و در سال ۱۷۹۴ تاسیس شده‌ است . این مدرسه تا سال ۱۹۷۶ در محلهٔ لاتینِ شهر پاریس قرار داشت و از آن سال به پالزو نقل مکان پیدا کرد . .

 

دانش‌آموختگان سرشناس

هانری بکرل

اگوست کنت

آندره ماری آمپر

والری ژیسکار دستن

فردیناند فوش

ژوزف ژوفر

آلفرد دریفوس

 

مدرسه عالی معدن

دانشکده ملی معدن پاریس (به فرانسوی: École Nationale Supérieure des Mines de Paris) یک دانش سرای عالی است که در سال ۱۷۸۳ با فرمان پادشاه فرانسه لویی شانزدهم در پاریس افتتاح شد .

محل اصلی این دانشکده در محله لاتین می باشد , ولی در مناطق حاشیه شهر پاریس و در دیگر شهرهای فرانسه نیز شعبه هایی دارد . این دانشکده جزو دانشگاه پاریس تک می باشد . برخلاف محیط کوچک این دانشگاه  , نقش آن در صنعت فرانسه در طول تاریخ بسیار مهم و حیاتی می باشد . تا کنون ۲ نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه موفق به کسب جایزه نوبل شده‌اند :

موریس الی که برنده جایزه نوبل اقتصاد شده است .

جرج شارپک که برنده جایزه نوبل فیزیک شده است .

 

دانشگاه ژوسیو

دانشگاه ژوسیو ( به فرانسوی:Campus Universitaire de Jussieu ) یک مجموعه دانشگاهی واقع در محله لاتین پاریس است . درب اصلی این دانشگاه در یک میدان به همین نام (ژوسیو) مستقر شده است .

این مجموعه شامل ۳ دانشگاه پاریس ۶ یا دانشگاه پییر و ماری کوری ، پاریس ۷ یا دانشگاه دنیس دید رو و انیستیتو فیزیک بین‌المللی پاریس می باشد . این مجموعه در سال ۱۹۷۱ تاسیس شده است . ساختمان اصلی دانشگاه که به عنوان  ساختمان مدیریت از آن استفاده می‌ گردد ,  ساختمانی ۹۰ متری و ۲۴ طبقه ای می باشد که ساختمان زامانسکی نام دارد . در حال حاضر به دلیل تعمیرات و ساخت و ساز ساختمانی این دانشگاه‌ها به مکانی خارج از محل دانشگاه ژوسیو انتقال پیدا کرده است . دسترسی به این دانشگاه از طریق ایستگاه ژوسیوی مترو پاریس و خط های اتوبوس امکان‌پذیر می باشد .

 

دانشگاه مرکزی لیل

دانشگاه مرکزی لیل ( به فرانسوی: École centrale de Lille ) یک دانشگاه مهندسی در شهر لیل در شمال کشور فرانسه می باشد . حدود ۱۳۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و در دکترا در رشته‌های گوناگون مهندسی در این دانشگاه به تحصیل  و پژوهش مشغول هستند .

این دانشگاه در سال ۱۸۵۴ میلادی به اسم « دانشگاه هنرهای صنعتی و معدن‌شناسی » تاسیس شد و در سال ۱۸۷۲ به « دانشگاه صنعتی نورد » تغییر نام داد .

 

 

در پایان از مطالب گفته شده می توان چنین برداشت نمود که برای دریافت اطلاعات در زمینه معرفی دانشگاه های فرانسه باید از طریق سایت ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاه ها استفاده نمود . فرانسه دارای دانشگاه های فوق العاده خوبی است که ابتدا باید در مورد این دانشگاه ها اطلاعات کسب نمایید . ما در این مقاله سعی نمودیم به بررسی و معرفی دانشگاه های فرانسه بپردازیم . شما چنانچه خواهان اطلاعات بیشتری در زمینه معرفی دانشگاه های فرانسه هستید , می توانید از وکیل مهاجرت به فرانسه کمک بگیرید .

نگارنده: سعید آزاد

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *