مهاجرت تحصیلی به فرانسه

 مهاجرت تحصیلی به فرانسه

  

آیا در مورد مهاجرت تحصیلی به فرانسه اطلاعاتی دارید؟ و آیا در پی کسب اطلاعات در باب مهاجرت تحصیلی به فرانسه می باشید؟ مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه دارای مزایایی می باشد که در ادامه به شرح آن می پردازیم. بنابراین پیشنهاد می نمائیم که مقالۀ حاضر را که در زمینۀ مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه گرد آوری شده است مطالعه نمائید تا اطلاعاتی را در خصوص مهاجرت تحصیلی به فرانسه کسب نمائید اما در نهایت پیشنهاد می نمائیم برای کسب اطلاعات کامل تر در باب مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه با وکلا و مشاورین ارشد موسسۀ حقوقی ملک پور تماس حاصل نمائید تا ایشان بتوانند شما را در مسیر صحیح مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه هدایت نمایند.

 

مقدمه

در این مقاله بر آن هستیم تا به طور کامل سیستم آموزشی کشور فرانسه از مقطع ابتدائی تا مقاطع بالاتر را خدمت شما بازگو نمائیم. اگر شما ساکن کشور فرانسه می باشید و تابعیت این کشور را دارا می باشید، هزینۀ تحصیل فرزندتان به صورت رایگان خواهد بود که از کیفیت و استاندارد بالایی نیز برخوردار می باشد. و مقاطع تحصیلی در این کشور به مقاطع مختلفی تقسیم می شود، و مقطع تحصیلی و نمرۀ و در واقع معدل فرزندتان مشخص می کند که کدام فیلد تخصصی را در دانشگاه می توانند ادامۀ تحصیل نمایند. بعد از انیکه دانش آموزان این دورۀ اجباری تحصیلی را گذراندند می توانند در مقاطع بالاتر تحصیل نمایند.

آموزش در کشور فرانسه یکی از اولویت ها در نظر گرفته شده است، به طور مثال سالانه حدود ۲۱ درصد از بودجۀ کشور برای این مسئله منظور شده است. و فرانسه به لحاظ تحصیلی یکی از کشورهائی محسوب می شود که به لحاظ کیفیت تحصیلی در صدر قرار دارد. به طور مثال دانشگاه پاریس یکی از برترین و قدیمی ترین دانشگاه های می باشد که در سال ۱۷۸۹ تاسیس شده است.

و در واقع زمان شروع تحصیل از ماه ژانویه آغاز می شود و تا ماه ژوئن ادامه پیدا میکند.

 

 

استانداردهای تحصیلی در کشور فرانسه

سیستم تحصیلی به گونه ای تعبیه شده است که دانش آموزان می توانند از یکی از سیستمهای آموزشی با کیفیت بالا، با برنامۀ درسی دقیق، متدهای آموزشی سنتی و انضباط بالا برخوردار می باشند. در حال حاضر کشور فرانسه در میان ۶۵ در جایگاه ۲۵ قرار دارد.

سیستم آموزشی فرانسه بیشتر به موارد زیر تأکید دارد:

  • یک مسئله ای که سیستم آموزشی کشور فرانسه بسیار بر آن تاکید دارد، دیسیپلین و اقتدار معلمان می باشد
  • مورد دیگر رقابت شدید فردی
  • تاکید بر تفکر تحلیلی و خلاقانه
  • انتظارات تحصیلی بالا

اما  مسئله ای که بد نیست در اینجا بدان اشاره ای داشته باشیم این است که کشور فرانسه چندان به مسئلۀ تفریح درحین تحصیل  تاکید ندارد. البته باید گفت که مدارس بر روی فعالیت های ورزشی و کارهای خلاقانه بسیار تأکید داردند که بیشتر از سوی مراکز خصوصی اداره می شوند. هزینۀ مدارس به صورت رایگان می باشند و اینکه از سن ۶ الی ۱۶ سال اجباری می باشند، اگرچه اکثر دانش آموزان از سن پائین تر تحصیلات خود را آغاز می نمایند. و در مورد دانش آموزانی که تمایل به ادامۀ تحصیل در مقطع لیسانس می باشند موظف به گذاراندن دورۀ دو سالۀ دیگر نیز می باشند، سپس باید آزمون ورودی را شرکت نمایند تا بتوانند به دانشگاه ورود پیدا کنند.

ظرفیت کلاسها نیز عموماَ ۳۰ دانش آموز می باشد.

 

 

 

اصلاحات صورت گرفته در سیستم آموزشی فرانسه

از سال ۲۰۱۵ کشور فرانسه یک مقدار تغییراتی را در سیستم آموزشی خود ایجاد کرده است و آن این است که middle school   یا همان دورۀ متوسطه را به دوران تحصیلی افزوده است که در واقع شامل دورۀ کالج می باشد. و دانش آموزان با هر زمینه و سابقۀ تحصیلی، فرصت های تحصیلی یکسانی را دریافت می نمایند.

سیستم قدیمی و سنتی آموزشی فرانسه بدین صورت بود که یک معلم یک درس خاص را تدریس می کرد، اما در حال حاضر به گونه ای می باشد که برای دروس محتلف می باشد که این امر باعث افزایش انگیزۀ تدریس در میان معلمان شده است.

مدارس دولتی و بین المللی در فرانسه

اکثر دانش آموزان فرانسوی در مدارس محلی و دولتی ثبت نام می نمایند، که به صورت رایگان می باشند. اما در مقابل خانواده های خارجی بیشتر تمایل دارند فرزندان خود را در مدارس بین المللی ثبت نام نمایند تا به راحتی بتوانند ادامۀ تحصیل فرزند خود به زبان و در شرایط مورد نظر خود در کشور دیگر را فراهم آورند. اما سن دانش آموز و همچنین مدت زمان تحصیل از جمله مواردی می باشند که همواره باید مد نظر قرار گیرند.

این مقاله متعلق به موسسۀ حقوقی ملک پور می باشد.

 

تحصیلات اجباری در فرانسه

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم تحصیل در کشور فرانسه در بین سنین ۶ تا ۱۶ سال به صورت رایگان می باشد و خیلی از کودکان در سنین پائین تر به طور مثال در سن ۳ سالگی وارد مقاطع تحصیلی قبل از مدرسه یا به اصطلاح preschool  شوند که شاید به نوعی همان آمادگی خودمان باشد که کودک را برای ورود به مدرسه مهیا و آماده می سازد. و دیگر اینکه بعد از اتمام دورۀ تحصیل در مدرسه، ، حدود ۵۰%  از دانش آموزان، بین سنین ۱۸ تا ۲۱ سال  وارد دورۀ آموزشی بالا تر می شوند تا خود را برای ورود به دانشگاه آماده سازند. و حدود ۶۴% از دانش آموزان مقطع دوم تحصیل خود را با گذراندن مقطع بالاتر یعنی لیسانس و یا فوق لیسانس کامل می نمایند.

هزینه های تحصیل برای اتباع کشور فرانسه وهنچنین سایر افرادی که اجازۀ اقامت در این کشور را دارند به صورت رایگان می باشد، اما به هر روی هزینه های جانبی از جمله هزینۀ لوازم التحریر و یا رفت و آمد بر عهدۀ خود پدر و مادران می باشد. البته در کنار این موراد، Allocation de rentrée scolaire (ARS) به منظور کمک هزینه به منظور ادمۀ تحصیل فرزندان تا سن ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

مدارس به صورت مختلط و به گونه ای غیر مذهبی یا سکولار می باشند. بدین معنا که بر روی اشاعۀ مذهب خاصی تأکید ندارند. و اگرچه اکثر مدارس به صورت دولتی اداره می شوند اما هستند مدارسی که به صورت خصوصی و بر مبنای قراردادی که با دولت منعقد کرده اند اداره می شوند، که به موجب این قرارداد، حقوق معلمان از سوی دولت پرداخت می شود، مدارس از قوانین و مقررات ملی و میهنی تبعیت می نمایند، و تمامی هزینه ها مطابق با قانون می باشند. البته در مقابل تعدادی از مدارس نیز وجود دارند که به طور کامل مستقل اداره می شوند، که برخی از این مدارس همانا مدارس بین المللی می باشند. و مدارسی هم که بر روی مذهبی خاص تأکید دارند معمولاً به صورت خصوصی ارائه می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی مدارس دولتی به صورت دو زبانه می باشند، اما اکثراً این دانشگاه های خصوصی هستند که برنامه های آموزشی دو زبانه ارائه می نمایند. و اکثر مدارس از قوانین و مقرراتی که از سوی ادارۀ آموزش و پرورش کشور فرانسه منظور شده تبعیت می نمایند، البته از تاریخ می ۲۰۱۵ دولت فرانسه اصلاحاتی را ارائه نمود که به موجب آن به مدارس اجازه می دهد تا حدود ۲۰% قوانین و مقرارت خود را تهیه و تنظیم نمایند.

در اکثر مدارس فرانسوی هیچ انیفرم خاصی وجود ندارد. و مقطع تحصیلی که دانش آموز می بایست در آن تحصیل نماید، به موجب تاریخ تولد وی مشخص می شود. بنابراین کلیۀ دانش آموزانی که بین ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر یک سال مشخص به دنیا آمده باشند همگی در یک مقطع تحصیلی ادامۀ تحصیل می نمایند.

 

سالهای تحصیل در کشو فرانسه

سال تحصیلی از ماه دسامبر آغاز می شود. مدارس فرانسه دارای دوران طولانی تعطیلات نیز می باشند که این تعطیلات عبارتند از، یک دورۀ طولانی مدت ۲ ماهه تعطیلات تابستانی که از ماه جولای آغاز می شود، دورۀ تعطیلات کریستمس و ایستر که مدت زمان آن ۲ هفته می باشد، همچنین تعطیلات میان ترم نیز در نظر گرفته شده است. البته باید به این امر نیز اشاره نمائیم که زمان و تاریخ تعطیلات بیان شده بسته به مکانی می باشد که در آن زندگی می نمائید و برای دریافت اطلاعات در این خصوص باید تعطلات محل سکونت خود را مورد بررسی قرار دهید. لازم به توضیح است که مدارس خصوصی تواریخ خود را منظور می نمایند.

این مقاله متعلق به موسسۀ حقوقی ملک پور می باشد.

 

 

بررسی یک هفتۀ تحصیلی در کشور فرانسه

دانش آموزان در هفته بین ۲۴ تا ۲۸ ساعت در هفته به مدرسه می روند، که این مدت زمان بین ۴ روز، یا ۴ روز و نیمه و یا ۵ روز تقسیم می شود که این امر ارتباط تنگاتنگی با مقطع تحصیلی دارد. اما این تعداد ساعت تحصیلی در هفته ممکن است برای دانش آموزانی که می خواهند خود را برای مقطع بالاتر از جمله لیسانس آماده نمایند به ۴۰ ساعت نیز می رسد. برخی مدارس در بعد از ظهر چهارشنبه تعطیل می باشند و برخی دانش آموزان مقاطع بالاتر مجبور به رفتن به مدرسه در روز شنبه نیز می باشند.

یک روز تحصیلی از ساعت ۸:۳۰ شروع می شود و تا ساعت ۴:۳۰ نیز ادامه می یابد البته باز این تعداد ساعت در مقاطع بالاتر بیشتر خواهد بود. در این بین دانش آموزان دارای دو زنگ تفریح می باشند و مدت زمان یک ساعت و نیمه ای برای صرف ناهار در نظر گرفته شده است. که در مورد صرف ناهار  نیز دانش آموزان مختار می باشند که ناهار را در منزل صرف نمایند و دوباره به مدرسه بازگردند و یا انیکه ناهار را در مدرسه صرف نمایند. و معمولاً برای وعدۀ ناهار پیش غذا، غذای اصلی و دسر و پینردر نظر گرفته شده است.

بعد از اتمام یک روز تحصیل دانش آموزان می توانند به منزل رفته و یا در برنامه های فوق برنامه شرکت نمایند. در خصوص  نحوۀ بازگشت به منزل نیز، بد نیست اشاره نمائیم که دانش آموزان یا به همراه والدین و یا از طریق سرویس های خصوصی و یا عمومی می توانند به منزل بازگردند. و اکثر دانش آموزان بعد از مدرسه مشق شب خواهند داشت، و دانش آموزان بزرگتر هر روز یک الی دو ساعت اضافه تر ممکن است در مدرسه باشند.

 

چگونه اقامت فرزند خود در کشور فرانسه را به منظور ادامۀ تحصیل بگیرید

اگر شما برای اولین بار می خواهید فرزند خود را رد کلاسهای دولتی کشور فرانسه ثبت نام نمائید با service des écoles در محل اقامت خود تماس حاصل نمائید. و معمولاً دانش آموزان موظف به ادامۀ تحصیل در مدارس نزدیک محل اقامت خود می باشند. در شهر پاریس، دانش آموزی که ۶ سال یا بیشتر دارد و مسلط به زبان فرانسوی نمی باشند، ممکن است از سوی دولت محلی به مدارس فرستاده شوند که قبل از شروع تحصیل برنامۀ تدریس زبان فرانسوی را در نظر گرفته اند.

اما برای ثبت نام در کالج، می توانید مستقیماً با کالج مربوطه تماس حاصل فرمائید. اگر فرزند شما از خارج از کشور فرانسه می باشد و برای یکی از کالج های این کشور ثبت نام نموده باشد، شما موظف به تماس با ادارۀ کل آموزش و پرورش می باشید. و فرزند شما ممکن از مجبور به گذراندن امتحان زبان فرانسوی باشد.

 

ساختار نظام آموزشی کشور فرانسه

بعد از مقطع مهدکودک، که به صورت اختیاری نیز می باشد، سیستم آموزش اجباری کشور فرانسه به سه مقطع و یا سه سیکل تحصیلی تقسیم می شود. و این مقاطع عبارتند از:

  • مقطع ابتدائی
  • مقطع متوسطه
  • مقطع دبیرستان

حال در ادامه به بررسی هر یک از مقاطع تحصیلی در کشور فرانسه می پردازیم.

این مقاله متعلق به موسسۀ حقوقی ملک پور می باشد.

 

مقطع قبل از مدرسه:

مهدکودک و یا (école maternelle)

مقطع قبل از تحصیل و یا مقطع مهدکودک  پذیرای کودکان ۳ سال تا ۶ سال می باشند. در مقطع مهدکودک کودکان چندان موظف به حضور نمی باشند، و امکانات به صورت رایگان می باشند، و به خصوص برای کودکانی که از اتباع خارج از کشور می باشند مورد خوبی می باشد جهت یادگیری زبان فرانسوی به سرعت و با سهولت. و شرایط به گونه ای تعبیه شده است که کودکان را برای حضور در مقاطع تحصیلی بالاتر آماده و مهیا می سازد. و شامل موارد خواندن، نوشتن، ریاضی و آموزش زبان می باشد.

 

مقطع ابتدائی

کودکان از سن ۶ سال تا ۱۱ سال می توانند در این مقطع تحصیل نمایند. حال مدارکی جهت این امر نیاز می باشد عبارتند از مدرک موبوط به تولد کودک، مدرک و سند مربوط به محل اقامت و محل اسکان و در نهایت مدرک واکسیناسیون می باشد. و تحصیل در این مرحله اجباری می باشد و خود به سه سطح تحصیلی تقسیم می شود، که این مقاطع به موارد زیر تقسیم می شوند:

  • Cours préparatoire (CP) or ۱۱ème، سن ۶ تا ۷ سال
  • Cours élémentaire(CE1) or ۱۰ème، سن ۷ تا ۸ سال
  • Cours élémentaire(CE2) or ۹ème، سن ۸ تا ۹ سال
  • Cours moyen 1(CM1) or ۸ème ، ۹ تا ۱۰ سال
  • Cours moyen 2(CM2) or ۷ème، ۱۰ تا ۱۱ سال

تعداد ساعات تحصیلی در این مقطع در هفته ۲۴ ساعت می باشد. در این مقطع اصولاً روزهای چهارشنبه یا به طور نیمه وقت می باشند و یا اینکه به طور کامل تعطیل می باشند. دروسی که در این مقطع دانش آموزان مطالعه می نمایند عبارتند از: ادبیات، ریاضی، تاریخ و جغرافیا و در اکثر موارد یادگیری زبان خارجی را نیز شامل می شود. اما ثبت نام دانش آموزان نیز باید در ماه ژوئن قبل از شروع سال تحصیلی که ماه سپتامبر می باشد باید انجام شود.

اما در صورتی هم که دانش آموز نیاز به گذراندن دوبارۀ دروس تحصیلی را داشته باشند در انتهای کرس تحصیلی اعلام خواهد شد. و این تصمیم نیز از سوی تعدادی از مسئولان و معلمان مدارس انجام می پذیرد. البته باید این نکته را هم اشاره نمائیم که این امر چندان مسئلۀ مهمی نمی باشد و ۳۰% از دانش آموزان برخی مقاطع تحصیلی را دوباره تحصیل نمایند

 

مقطع متوسطه

Middle school (collège)

افراد بین ۱۱ تا ۱۵ ساله می توانند در این مقطع تحصیلی ادامۀ تحصیل نمایند. و تمامی دانش آموزان می توانند بدون امتحان وارد این مقطع تحصیلی شوند. و باز هم تاکید می نمائیم که حتماً باید در مدرسه ای در منطقه ای که سکونت دارید اقدام نمائید. و دیگر اینکه از ماه جون باید برای ثبت نام خود اقدامات لازم را بنمائید.

این مقطع نیز به نوبۀ خود به چهار مقطع تقیسم می شود. که این مقاطع عبارتند از:

  • ۶ème مقطع تحصیلی بین ۱۱ تا ۱۲ سال
  • ۵ème مقطع تحصیلی بین ۱۲ تا ۱۳ سال
  • ۴ème مقطع تحصیلی بین ۱۳ تا ۱۴ سال
  • ۳ème مقطع تحصیلی بین ۱۴ تا ۱۵ سال

هدف از این مقطع تحصیلی ارائۀ دروس عمومی نظیر زبان فرانسوی، ریاضی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، زیست شناسی، فیزیک، علوم، نقاشی، موسیقی، تربیت بدنی می باشد. دورۀ متوسطه و یا کالج به صورت چهار ساله اکثر دانش آموزان تمایل دارند که بیشتر در کلاسهای عمومی حضور یابند تا کلاسهای فنی و حرفه ای.

در طول دوران تحصیل دانش آموزان هر هفته مورد امتحان و آزمایش قرار خواهند گرفت، و در نهایت سال تحصیلی نیز موظف به شرکت در آزمون نهائی می باشند که برای قبولی باید حداقل نمرۀ ۱۲ از ۲۰ را کسب نمایند. و افرادی که نمراتشان زیر ۱۰ باشد شاید مجبور به گذراندن دوبارۀ دروس باشند. البته باید به این نکته نیز بپردازیم که این تحصیل دوباره به عنوان سابقۀ بد برای فرد منظور نمی شود. البته در این زمینه والدین نیز می توانند تصمیم گیری نمایند که البته کمتر چنین اتفاقی می افتد.

پس از گذشت این دورۀ چهار ساله، به تمامی دانش آموزان دیپلم اعطا خواهد شد. Diplôme National du Brevet) ) در نهایت از دانش آموزان امتحانی گرفته خواهد شد که این آزمون نیز شامل ریاضی، تاریخ و جغرافیا می باشد که به زبان فرانسوی خواهد بود. اما درکنار این موارد نیاز هست که مدرک B2i که مربوط به مهارت های کامپیوتری و اینترنت می باشند را نیز باید پاس نمایند و مدرک A2 در خصوص زبانهای خارجی را کسب نمایند.

این مقاله متعلق به موسسۀ حقوقی ملک پور می باشد.

 

مقطع دبیرستان یا High school or lycée

دانش آموزان سه سال آخر مقطع متوسطه خود را، یعنی افرادی که  از ۱۵ تا ۱۸ سال دارند، در مقطع  lycée general یا lycée   techniqu y و یا   lycée professionnel. می گذرانند. و دانش آموزان معمولاً بین ۸ تا ۹ موضوع درسی را انتخاب می نمایند.  ثبت نام در این مقاطع تحصیلی نیاز هست تا از طریق تماس با مدرسۀ مربوطه که در نزدیکی محل زندگی شما واقع شده است تماس حاصل نمائید. که باز این مقطع نیز مانند سایر مقاطع تحصیلی قابل تقسیم به موارد زیر می باشند که این موارد عبارتند از:

  • Seconde(CAP, BEP از سن ۱۵ الی ۱۶ سالگی
  • Première(CAP, BEP)  از سن ۱۶ الی ۱۷ سالگی
  • Terminale(BAC) از سن ۱۷ تا ۱۸ سالگی

 

 

مقطع Lycée general and lycée technique 

دانش آموزان این مقطع تحصیلی را با هدف ورود به مقطع کارشناسی، در سن ۱۸ سالگی، این دوران را  آغاز می نمایند که در واقع کسب مهارتهای لازم برای ورود به این دوران می باشد. دانش آموزان در این مقطع نیز می توانند دروس و مقاطع مختلفی را انتخاب نمایند، که این مقاطع عبارتند از:

  • The general bac : یا آموزش عمومی که شامل سلسلۀ L می شود که شامل رشته های مربوط به ادبیات می شوند.
  • ES series یا سلسله مراتب S، که شامل رشته های تحصیلی اقتصاد و جامعه شناسی

 

مورد دیگری نیز که وجود دارد، و آن هم این است که هفت  baccalauréat technologique  وجود دارد، و دیپلم و مدرکی را که دریافت می نمایند در خصوص یک فیلد و مهارت تخصصی خاص خواهد بود. این موارد نیز عبارتند از:

مقطع technology bac، که شامل علوم و امور صنعتی می شوند که به اصطلاح به این دوران (STI) می گویند. مقطع دیگر (STL می باشد که مربوط به علوم ازمایشگاهی می باشند. مورد دیگر مقطع (STSS) می باشد که در حوزۀ بهداشت و علوم اجتماعی می باشد. (STG) مقطع دیگر می باشد که مربوط به حوزۀ مدیریت می باشد. مقطع دیگر (TMD) می باشد که مربوط به حوزه های تخصصی رقص و موسیقی، مورد دیگر (STAV) می باشد که مربوط  به رشتۀ کشاورزی، و هتلداری و مدیریت.

در صورتی که این مدارک بین المللی ارائه شوند نیاز هست تا در آزمون به زبان انگلیسی شرکت نمایند.

در هر یک از این موارد باید دانش آموز حداقل نمرۀ ۱۰ از ۲۰ را دریافت نمایند. اما افرادی با نمرۀ ۸ و یا پائین تر امتحان را پاس نمایند نیاز هست تا دوباره در کلاس حضور یابند و درس مورد نظر را پاس نمایند. و افرادی که این آزمون را پاس نمایند به راحتی می توانند در یکی از دانشگاه های فرانسه ورود پیدا کنند. البته در حال حاضر یک مقدار سطح امتحانات سخت تر شده است و به همین  خاطر در اولین آزمون ورودی به دانشگاه اصولاً رد می شوند.
تحصیل در بخش های بین المللی

برخی مدارس بین المللی در کشور فرانسه شرایط برای تحصیل با مدرک بین المللی را نیز فراهم نموده اند که در نهایت نیز ختم به مدرک معتبر بین المللی می شود. حتی برخی دارای بخش های آمریکائی و انگلیسی نیز می باشند که معمولاً دارای یک یا چند موضوع درسی به زبان آن کشور می باشد. که در نهایت باید در آزمون وردی مربوط به این کشور شرکت نمایند به طور مثال برای کشور انگلستان نیاز به گذراندن AL و برای کشور آمریکا آزمون  AP  شرکت نمایند.

این مدارس به گونه ای تعبیه شده اند تا دانش آموزان بین المللی راحت تر بتوانند تحصیلات خود را در کشور مادر ادامه دهند، اما از طرفی راه حل مناسبی برای دانش آموزان فرانسوی می توانند به راحتی در این مقاطع برای یادگیری زبان خارجی اقدام نمایند.

این مقاله متعلق به موسسۀ حقوقی ملک پور می باشد.

 

دانشگاه در فرانسه

در کشور فرانسه حدوداً ۸۳% دانشگاه ها به صورت دولتی می باشند، که طیف وسیعی از رشته های تحصیلی را ارائه می نمایند. و مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تقسیم می شود. حال در ادامه به بررسی ادامل تحصیل در رشته های پزشکی و مهندسی که به نسبت سایر رشته متقاضی بیشتری دارند می پردازیم:

تحصیل در مقطع پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی

تحصیل در این مقاطع نیازمند این است که حداقل یک سال در زمینۀ مسائل مربوط به بهداشت و پزشکی ادامۀ تحصیل نمایند که اصطلاحاً این دوره با عنوان (première année commune aux etudes de santé) معروف و مشهور می باشد. و بعد از گذراندن این یک سال تحصیلی باید در آزمون ورودی شرکت نمایند که به هر حال سختی ها و مشکلات خاص خود را دارد و همین امر باعث شده تا ورود متقاضیان را با مشکلاتی مواجه سازد.

 

پزشکی عمومی

تحصیل در رشتۀ پزشکی نیز از جمله رشته هایی می باشد که از طریق دانشگاه می توان در این مقطع ادامۀ تحصیل نمود که خود به سه مقطع قابل تقسیم می باشد. اولین سیکل و دورۀ تحصیلی در این مقطع دو سال به طول می انجامد این مقطع تحت عنوان  (premier cycle en médicine)شناخته شده می باشد. دومین مرحله نیز مرحلۀ (deuxième cycle en médecine) می باشد  که ۴ سال تحصیلی به طول می انجامد. دانشجویانی که این دوره را می گذرانند و از تز خود دفاع می نمایند می توانند به طور رسمی وارد حوزۀ کاری شوند.

 

مهندسی

تحصیل در رشته های مهندسی نیز مشکلات و سختی های خاص خود را دارا می باشد. که باید برای ورود به این رشته نیاز هست که در آزمون ورودی شرکت نمایند. که معمولاً مدت زمان تحصیل ۳ ساله می باشد.

 

مقطع بالای تحصیلاتی در فرانسه

کشور فرانسه به لحاظ ادامۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد موقعیت مساعدی برای متقاضیان می باشد. و در واقع متقاضیان زیادی برای این کشور وجود دارد و یکی از برترین ها در زمینۀ تحصیلی می باشد. و تمامی موسسات آموزشی و دانشگاه ها از سطح بسیار بالایی برخوردار می باشند. این مقطع به طور کلی قابل تقسیم بندی به موارد زیر می باشد:

  • مقطع کارشناسی ارشد که حالت تدریس را هم دارا می باشد
  • مقطع کارشناسی ارشد با هدف تحقیق
  • مقطع دکترا

 

در خصوص مورد اول نیاز است که حتماً دانشجویان در سمینارهائی شرکت نمایند، سخنرانی کنند، و از دانشجویان انتظار می رود که در مورد موضوعات ارائه شده تحقیق نمایند و سپس با هدف تدریس آن موارد را تدریس نمایند.

اما مقطع کارشناسی ارشد با هدق تحقیق به این صورت می باشد که عموماَ دانشجویانی که قصد و هدف ادامۀ تحصیل در مقطع دکترا را دارند وارد این مقطع تحصیلی می شوند. در این مقطع تحصیلی از دانش آموزان انتظار می رود که بر روی موضوع خاص تحقیق نمایند و اینکه خود را در ارائۀ کنفرانس و سخنرانی آماده و مهیا نمایند.

کسب مدارک بالای دانشگاهی و یا به اصطلاح postgraduate degree عموماً ۴ سال به طول می انجامد. اما اغلب مدارک دانشگاهی در همان یک تا دو سال اول دریافت می شوند. به هر روی این امر بستگی بسیاری به حوزه و منطقه ای دارد که در آن در حال تحصیل می باشید.

نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که متقاضیانی که می خواهند برای ادامۀ تحصیل وارد این کشور شوند نیاز هست که حتماً در زمان درخواستشان پاسپورت معتبر داشته باشند.

 

نتیجه گیری

در نهایت به عنوان نتیجه گیری باید به این امر اشاره داشته باشیم که تحصیل در کشور فرانسه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. و تحصیل برای اتباع این کشور به صورت رایگان می باشند و مقاطع تحصیلی به مقاطع مختلف قابل تقسیم بندی می باشند و در نهایت معدل و نمرۀ دانش آموز مشخص کنندۀ رشتۀ تحصیلی در مقطع دانشگاه خواهد بود. شروع سال تحصیلی نیز از ماه دسامبر خواهد بود و تا ماه ژوئن ادامه پیدا خواهد کرد.

تحصیل در مدارس از سن ۶ تا ۱۶ سالگی اجباری می باشد که به صورت رایگان هم می باشند و اینکه کشور فرانسه در این خصوص سختگیری های خاص خود را دارد و از دیسیپلین های خاصی برخوردار می باشند و چندان به مسئلۀ تفریح در حین تحصیل تاکید ندارند. دانش آموزانی که تمایل به ادامۀ تحصیل در مقطع بالاتر را دارند نیاز هست تا دورۀ دوساله را قبل از ورود به دانشگاه بگذرانند و سپس آزمون ورودی را شرکت نمایند.

مقاطع تحصیلی نیز به چندین مقطع قابل تقسیم می باشد که از مقطع مهدکودک آغاز می شود و تا مقاطع بالای دکترا نیز ادامه می یابد. در مقطع دانشگاهی که باز خود قابل تقسیم به سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. به طور کامل به این مقاطع در خلال مقاله پرداخته ایم.

و در نهایت پیشنهاد می نمائیم به منظور دریافت اطلاعات دقیق تر و کامل تر با وکلا و مشاورین ارشد موسسۀ حقوقی ملک پور تماس حاصل نمایئد تا ایشان بتوانند شما را در مسیر صحیح مهاجرت تحصیلی به فرانسه راهنمائی نمایند.

 

 

گردآورنده: جیران تاج بخش

 

 

 

 

منابع

http://wenr.wes.org

http://www.diplomatie.gouv.fr/en

http://www.studying-in-france.org

http://www.expatica.com

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *