مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی یکی از رایج ترین و پرطرفدار ترین طرق مهاجرتی به سایر کشورها محسوب می شود و کشور کانادا به لحاظ سیستم آموزشی که از آن برخوردار می باشد توانسته دانشجویان زیادی را به خود جذب نماید. لذا در این مقاله بر آن شدیم تا به مهاجرت تحصیل به کانادا بپردازیم و شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا را تا حدودی برای شما عزیزان بازگو نمائیم. اما در نهایت به منظور کسب اطلاعات کامل تر در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به کانادا که مسلط به قوانین و مقرارت کانادا در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را به طور کامل در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا هدایت و راهنمائی نمایند. اما در ادامه می پردازیم به شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا:

مقدمه

سیستم آموزشی در کانادا هم شامل مراکزی می شود که به صورت دولتی اداره می شوند و هم مراکزی که به صورت خصوصی اداره می شوند. و مراکز آموزشی شامل: کالج های محلی و منطقه ای، موسسات تخصصی، کالج های فنی حرفه ای، مدارس و کالج های زبان، مدارس ابتدائی و متوسطه، دوره های آموزشی تابستانه، دانشگاه ها و کالج های مربوط به دانشگاه. سیستم آموزشی کاملاً تحت نظارت ایالت مربوطه می باشد، که به این معنا می باشد که شرایط سیستم آموزشی ایالت ها با یکدیگر متفاوت می باشند. اما به هر روی سیستم آموزشی در این کشور از کیفیت بالائی برخوردار می باشد.

به طور کلی کودکان در سنین بین ۴ یا ۵ ساله به صورت اختیاری می توانند به مدت یک الی دو سال در مهدکودک بگذرانند. مدارس معمولاً از ترم سپتامبر آغاز می شوند اما گاه امکان اینکه در ماه ژانویه هم بتوان پذیرش را گرفت امکان پذیر می باشد. اما به طور کلی دانش آموزان می توانند برای ادامۀ تحصیل در دانشگاه، کالج و یا Cégep اقدام نمایند. Cégep یک واژۀ فرانسوی می باشد که در واقع دانشکده عمومی و آموزش حرفه ای می باشد که به مدت ۲ الی ۳ ساله می باشند که در واقع این دوره، دوره ای بین دبیرستان و دانشگاه می باشد. ایالت کبک نیز سیستم Cégep را دارا می باشد.

اما در ادامه به طور کلی شما را با شرایط تحصیل در کانادا آشنا می نمائیم.

 

بررسی نظام آموزش کانادا

تحصیل در کانادا به این صورت است که برخلاف بسیاری از کشورها از سوی فدرال اداره و مدیریت می شود و از سوی دولت کانادا. و در واقع آموزش و پرورش جزء حوزۀ قضائی هر استان می باشد که توسط استان مربوطه نظارت می شود.

مقاطع تحصیلی در کانادا به طور کلی به مقاطع تحصیلی دبستان، متوسطه و دبیرستان قابل تقسیم بندی خواهد بود. مسئولیت نظارت در مقاطع ابتدائی، متوسطه و دبیرستان به صورت استانی خواهد بود و در این خصوص تفاوت های بسیاری میان ایالت های مختلف موجود می باشد. تحصیلات تا سن ۱۶ سالگی به صورت اجباری می باشد البته به غیر از دو ایالت آنتاریو و نیو برانزویک که در این دو ایالت تحصیلات تا سن ۱۸ سالگی به صورت اجباری می باشد. سال تحصیلی در کانادا به طور کلی ۱۹۰ روز سالی می باشد که به طور رسمی ماه سپتامبر ماه شروع تحصیل محسوب می شود و تا انتهای ماه جون ادامه می یابد.

به طور کلی مدارس به لحاظ مذهبی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، اما اکثر ایالت ها چنین چیزی را مردود کرده اند و در واقع ایالت هائی نظیر آنتاریو، آلبرتا، نورت وست و برخی شهرها در ایالت ساسکاچوآن، چنین چیزی را مردود اعلام کرده اند. دانشجویان محصل در ایالت کبک موظف هستند که تا مقطع تحصیلی دبیرستان به زبان فرانسوی به ادامۀ تحصیل بپردازند مگر اینکه والدین وی او را از قبل در مدرسۀ انگلیسی زبان در ایالت دیگری ثبت نام نموده باشند. اما نکتۀ قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که تنها اتباع کشور کانادا از این امتیاز برخوردار می باشند و تبعۀ خارجی به هیچ عنوان نمی تواند از چنین امتیازی بهرمند باشد.

طول دورۀ تحصیل در کانادا معمولاً تا سال ۱۲ ادامه می یابد. ( بین سنین ۱۷ تا ۱۸ سال ) اما ایالت کبک تا حدودی در خصوص این قضیه متفاوت می باشد و سال تحصیلی تا سن ۱۶ تا ۱۷ سالگی ادامه پیدا خواهد کرد. و در ادامه دانش آموزانی که تمایل به ادامۀ تحصیل در دانشگاه را دارند، به کالج ورود پیدا خواهند کرد.

به طور معمول تمامی مدارس دولتی تحت نظارت و اختیار دولت مرکزی می باشند. در خصوص این قضیه تنها ایالت آلبرتا می باشد که از هر گونه نظارت دولت مرکزی مستثنی می باشد.

 

مقاطع تحصیلی در کانادا

پیرو مهاجرت تحصیلی به کانادا، در این بخش سعی بر آن داریم تا به بررسی مقاطع تحصیلی در این کشور بپردازیم. مقاطع تحصیلی در کانادا تقسیم می شوند به:

  • دورۀ آمادگی بین سنین ۴ الی ۵ ساله
  • دورۀ مهد کودک بین سنین ۵ تا ۶ ساله
  • دورۀ ابتدائی که خود تقسیم می شود به:
  • مقطع ۱ بین سنین ۶ تا ۷ سال
  • مقطع تحصیلی ۲ بین سنین ۷ الی ۸ سال
  • مقطع تحصیلی  ۳ بین سنین ۸ الی ۹ سال
  • مقطع تحصیلی  ۴ بین سنین ۹ الی ۱۰ سال
  • مقطع تحصیلی  ۵ بین سنین ۱۰ الی ۱۱ سال
  • مقطع تحصیلی ۶ بین سنین ۱۱ الی ۱۲ سال
  • مقطع تحصیلی متوسطه که باز خود به دو دسته قابل تقسیم بندی می باشد:
  • مقطع تحصیلی ۷ بین سنین ۱۲ الی ۱۳ سال
  • مقطع تحصیلی ۸ بین سنین ۱۳ الی ۱۴ سال
  • مقطع تحصیلی دبیرستان که باز خود قابل تقسیم بندی به مقاطع زیر می باشد:
  • مقطع تحصیلی ۹ بین سنین ۱۴ الی ۱۵ سال
  • مقطع تحصیلی ۱۰ بین سنین ۱۵ تا ۱۶ سال
  • مقطع تحصیلی ۱۱ بین سنین ۱۶ تا ۱۷ سال
  • مقطع تحصیلی ۱۲ بین سنین ۱۷ تا ۱۸ سال
  • مقطع تحصیلی ۱۲+ برای سنین ۱۷+ البته فقط برای ایالت آنتاریو
  • مقطع تحصیل دانشگاهی که باز قابل تقسیم بندی به سه دسته می باشد:
  • کالج: در کانادا کالج ها به دو دستۀ عمومی و تخصصی قابل تقسیم بندی می باشد که می توان برای رشته های هنری و یا علمی اقدام به گرفتن پذیرش از آنها نمود. مدرک تحصیلی که بعد از گذراندن دورۀ کالج به شخص تعلق می گیرد، مدرک دیپلم و گاهاً لیسانس می باشد.
  • دانشگاه: دانشگاه موسسۀ آموزش عالی و تحقیقاتی در کانادا محسوب می شود. که به دانشجویان مدرک دانشگاهی اعطا می نماید که هم مدرک لیسانس و مدرک فوق لیسانس را ارائه می نماید.
  • مقطع تحصیلی دانشکده تحصیلات تکمیلی: تحصیلات تکمیلی مقطعی است که مدرک تحصیلی پیشرفته نظیر فوق لیسانس و دکترا را به شخص اعطا می نماید.

شغل برای دانشجویان در کانادا

یکی از مواردی که در بحث مهاجرت تحصیلی به کانادا از اهمیت بالائی برخوردار می باشد، کار ضمن تحصیل می باشد که در این بخش سعی بر آن داریم که به توضیح کوتاهی در این خصوص بپردازیم.اگر تمایل به اخذ کاره پاره وقت در حین تحصیل به منظور پوشش هزینه های تحصیل و زندگیتان می باشید، می توانید برای مشاغل خارج از دانشگاه برای مدت زمان حداقل ۲۰ ساعت در حین تحصیل مشغول به کار شوید. و در زمان تعطیلات زمستانی و یا تابستان می توانید به صورت تمام وقت، و بدون نیاز به اجازۀ کار مشغول به کار شوید. اما به منظور اینکه بتوانید از این طریق اقدام نمائید نیاز هست شرایط ذیل را دارا باشید:

  • اجازۀ کاری معتبری را دارا باشید
  • به صورت تمام وقت دانشجو باشید
  • باید در موسسات کاریابی اقدام نمائید.

در نهایت به منظور اینکه بتوانید راحت تر وارد حوزۀ کاری این کشور شوید بهتر است به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید.

 

نکات کلیدی در خصوص تحصیل در کانادا

پیرو مهاجرت تحصیلی به کانادا، بد نیست به یک سری مسائل و نکاتی اشاره نمائیم. یکی از طرق مهاجرتی طریق پناهندگی می باشد که به هیچ عنوان از سوی وکلای مهاجرتی توصیه نمی شود و مسئله ای که همواره ذهن پناهجو را به خود مشغول می دارد این است که آیا اگر از طریق پناهندگی وارد کانادا شد، امکان ادامۀ تحصیل می باشد یا خیر. در پاسخ به این سوال باید به اطلاع رساند که در صورتیکه شخص از این طریق وارد خاک کانادا شود، مطابق با قوانین و مقررات مهاجرتی و پناهندگی کانادا، شخصی تبعۀ خارجی محسوب می شود امکان ادامۀ تحصیل در این کشور را نخواهند داشت مگر اینکه اجازۀ مخصوص برای ادامۀ تحصیل را داشته باشند. اما یک استثناء در این خصوص وجود دارد و آن هم در خصوص کودکان می بادش که بدون نیاز به مدرک اجازۀ تحصیلی می توانند در مقاطع تحصیلی دبستان، متوسطه و دبیرستان ادامۀ تحصیل نمایند، مگر اینکه اجازۀ اقامت کودک به صورت اقامت موقت باشد که در این صورت اجازۀ ادامۀ تحصیل را نخواهد داشت.

اما نکتۀ قابل توجه دیگری که در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا وجود دارد این است که، مطابق با بخش ۱۱ قانون مهاجرت و حمایت از پناهنده، که پارامتر های مربوط به اجازۀ تحصیل را مورد بحث و بررسی قرار می دهد، این امکان را برای دانشجوی خارجی فراهم نموده است که، در صورتیکه مدت زمان کرس تحصیلی تا شش ماه و یا کمتر از آن باشد، دانش آموز بدون نیاز به دریافت اجازۀ تحصیل، تحصیل نماید.

اما مسئلۀ دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نمی باشد این است که، قوانین به افسر ویزا این اجازه را داده است تا در صورتیکه قبلاً متقاضی به صورت غیر قانونی در کانادا مشغول به تحصیل بوده با اجازۀ ورود وی مخالفت نماید.

 

اطلاعات تکمیلی

مدارس خصوص: در حدود ۸ درصد دانش آموزان در مدارس خصوصی در حال تحصیل می باشند. تعداد کمی از این مدارس به صورت مدارس مربوط به نخبگان می باشد. در این مدارس تنها از بخش کوچکی از دانش آموزان حضور دارند اما از شهرت و اعتبار بالائی برخوردار می باشند. و ادامۀ تحصیل در مدارس خصوصی برای خانواده هائی که از رفاه بالائی برخوردار می باشند امری دور از ذهن به حساب نمی آید به خصوص در مقاطع تحصیلی پائین تر. اما تعداد بسیار زیادی از مدارس خصوصی موسسات بر پایه و اساس مذهبی می باشند.

دانشگاه های خصوصی

در گذشته، دانشگاه های خصوصی در کانادا بسیار بر پایۀ مذهب و اعتقادات دینی استوار بودند. و در واقع از سال ۱۹۹۹، ایالت نیو برانزویک قانونی را با عنوان اجازۀ تاسیس دانشگاه به صورت خصوصی را فراهم نمود. البته باید همواره این امر را در نظر داشته باشید که هزینۀ تحصیل در دانشگاه ها.

 

نتیجه گیری

در مقالۀ حاضر سعی بر آن داشتیم اطلاعاتی را هر چند کوتاه و مختصر در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا دراختیار شما عزیزان قرار دهیم. به طور کلی تحصیل در کانادا به مقاطع تحصیلی مختلف قابل تقسیم بندی می باشد و قابل تقسیم بندی به مدارس خصوصی و دولتی می باشند و هر ایالت قوانین و مقررات خاصی را دارا می باشند. اما در نهایت به منظور کسب اطلاعات جامع و کامل تر در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا، پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به کانادا که مسلط به قوانین کانادا می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را به طور کامل در خصوص مهاجرت تحصیلی به کانادا راهنمائی و هدایت نمایند تا بتوانید در مسیر صحیح مهاجرت قدم بگذارید.

نگارنده: جیران تاجبخش

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *