مهاجرت کاری به روسیه

مهاجرت کاری به روسیه

موضوعی که در این مقاله به آن می‌پردازیم مهاجرت کاری به روسیه می‌باشد. کشور روسیه با توجه به وسعت مساحت آن و درصد مشخص تراکم جمعیت و نسبت منابع طبیعی این کشور اخیراً اعلام کرده نیاز به نیروهای متخصص دارد. مهاجرت کاری به روسیه همچون مهاجرت کاری در سایر کشورهای حوزه cis قوانین مشخصی دارد. جهت مهاجرت کاری به روسیه می بایست یا حداقل مدرک تحصیلی شما لیسانس باشد و حداقل سابقه کار مستند را داشته باشید یا آنکه از یک کمپانی و شرکت بومی روسیه پیشنهاد شغلی داشته باشید سپس با نامه ای یا اصطلاحا دعوتنامه کاری به سفارت آن کشور مراجعه نموده و درخواست ویزای کار کنید توصیه می‌کنیم پیش از آنکه برای مهاجرت کاری به روسیه اقدام نمایید، جهت کار در روسیه یک سفر توریستی با هدف آشنایی بیشتر با فضای کار و تجارت این کشور به آنجا داشته باشید. در این مقاله شرایط کار در روسیه و مهاجرت کاری به روسیه و فرصتهای شغلی را برای شما تشریح میکنیم.

مجوز کار در روسیه

مهاجر بودن در روسیه  اخیرا بسیار سودآور بوده است. این کشور نه فقط دارای گزینه­ های متنوع اشتغال است بلکه مهاجرین در روسیه عموماً بیشترین درآمد را در مقایسه با  سایر متخصصین خارجی در سراسر جهان کسب می­کنند. در مقاله ­ی حاضر اطلاعات بسیار مهمی را درباره­ی اقتصاد و مجوز کار کشور روسیه فراهم کرده­ایم.

اخذ مجوز کار : مسئولیت کارفرمایان

قوانین مهاجرت و نیروی کار خارجی کشور روسیه برای مهاجرین و کارفرمایان نسبتاً پیچیده و زمان­بر میباشد. نخستین قدم­ها تماماً بر عهده ­ی کارفرمای شما است و بخش منابع انسانی آن­ها مستلزم است که از قبل به خوبی برنامه ­ریزی کند.تقریباً یک سال پیش از استخدام یک مهاجر شرکت­های فعال در روسیه مستلزم هستند که برای مجوز کار شرکتی کارمندان خارجی خود درخواست بدهند. در این درخواست آن­ها باید هم سمت شغلی و هم ملیت مهاجر را ذکر کنند. به محض اینکه درخواست اخذ مجوز کار پذیرفته شد، کارفرما باید برای مجوز کار شخصی شما درخواست بدهد. لطفاً توجه داشته باشید که این مجوز فقط امکان اشتغال در کاری را فراهم می­کند که برای آن صادر شده است. با این مجوز نمی­توانید همان سمت را در شرکتی دیگر داشته باشید یا برای تابعه ­ی شرکت خود در منطقه­ی دیگری در روسیه کار کنید.

با این حال چنانچه قرارداد شما شامل کار در بخش­های مختلف کشور باشد کارفرمای شما می­تواند برای هر که در آنجا کار خواهید کرد درخواست جداگانه بدهد.  البته بی­ شک آگاه هستید که چندین درخواست، موجب تأخیر می­شود. ویزا کار مدرکی است که فرد خارجی به کمک آن می­تواند به مدتی طولانی (۱ تا ۳ سال) در روسیه اقامت داشته باشد. این نوع ویزا برای فردی صادر می­شود که پیشنهاد شغلی را از شرکتی روس دریافت کرده باشد.

ویژگی­ های ویزا کار

ویزاهای کار این محدودیت را ندارند که تبعه­ی خارجی فقط بتواند به مدت ۳ ماه در هر دوره­ی ۶ ماهه در روسیه اقامت داشته باشد. کار عادی ۱ سال اعتبار دارد، در حالی که ویزای متخصصین ماهر خارجی ممکن است تا ۳ سال اعتبار داشته باشد. تعدد ورود و خروج در طول مدت اعتبار برای دارنده­ی ویزا کار محدودیتی ندارد.

چگونه یک ویزا کار را تمدید کنید؟

تمدید ویزا کار بدون ترک کشور روسیه ممکن است.

مدارک لازم جهت اخذ ویزا کار

در هر موردی فرآیند درخواست ویزا کار نیازمند مدارک متفاوتی است.جهت دریافت دعوت­نامه­ی مورد نیاز برای اخذ ویزا کار شما به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک کپی از گذرنامه­ی تبعه­ ی خارجی با ترجمه­ ی روسی رسمی
  • کپی مدرک تحصیلی (با ترجمه­ی روسی رسمی)
  • دو عکس ۳ در ۴
  • فرم درخواست تکمیل شده

جهت اخذ این نوع ویزا شما مستلزم خواهید بود که مدارک زیر را به کنسولگری روسیه ارائه دهید:

  • دعوت­نامه­ ی ویزا کار
  • فرم درخواست ویزا
  • عکس
  • بیمه سلامت

 

اخذ ویزای کار در روسیه

پس از دریافت دعوت­نامه از کارفرمای خود می­توانید در نزدیک­ترین کنسولگری یا سفارت روسیه درخواست ویزای کار بدهید. آن­ها نیز فهرستی از تمام اسناد و مدارک لازم را از شما درخواست خواهند نمود. همواره به خاطر بسپارید که به طور اتفاقی و سهواً برای ویزای کسب و کار درخواست ندهید، زیرا این نوع ویزا در قانون مهاجرت روسیه کاملاً با ویزای کار تفاوت دارد. سه روز پس از ورود به روسیه باید نشانی خود را در دفتر خدمات مهاجرت ثبت نمایید. خوشبختانه کافرمای شما معمولاً مسئولیت اطلاع­رسانی به مقامات محلی را برعهده دارد. به علاوه شرکت شما مستلزم است که اداره مالیات و کار را نیز از اشتغال شما آگاه نماید. اعتبار ویزای کار اخذ شده ­ی شما از سفارت ۳ ماهه است. لطفاً جهت تمدید ویزا کار خود به اداره امور مهاجرت در روسیه رجوع کنید (عموماً پس از ۳ ماه به مدت ۱ سال تمدید می­شود). این مرحله بسیار مهم است: هرگز فراموش نکنید که تمام مجوزها و ویزاهای خود را معتبر حفظ کنید و به موقع تمدید نمایید چراکه بی­دقتی در این امر نتیجه­ ی خوشایندی در بر ندارد.

آیا بسیار مجرب هستید؟

استثناهای ویزا کار

تمام کارفرمایان و کارمندان لازم نیست کل فرآیند را طی کنند. در برخی زمینه ­ها استثناهایی برای کارفرمایان جهت اخذ مجوز کار وجود دارد. یک استثنای بسیار مهم برای مهاجرین علاقمند به اقامت طولانی مدت در روسیه، برای مثال برای مونتاژ و نگهداری ماشین­آلات، ویزای کار مخصوص متخصصین ماهر است (HQSs). چنانچه متخصصین خارجی قصد دارند واجد شرایط این نوع مجوز شوند بیش از ۲ میلیون روبل در سال باید جبران خدمات کنند. این مجوز می­تواند با اعتبار ۳ ساله صادر شود. متخصصین بسیار ماهر  مستلزم هستند که پیش از درخواست برای امتیاز کار به مدت ۳ سال کار کرده باشند. حقوق ماهانه HQSs 167000 روبل در نظر گرفته می­شود. اشتغال HQSs در شاخه­ی فنّاوری اطلاعات باید حداقل ۸۳۵۰۰ روبل ماهانه درآمد داشته باشد.

تغییرات برای اتباع کشورهای مستقل مشترک ­المنافع (CIS)

در ۱ ژانویه ۲۰۱۵ سیستم سهمیه­بندی محدودکننده ­ی مجوزهای کار صادر شده با اعتبار ۱ ساله متوقف شد. سیستم جدید جایگزین سیستم قدیمی شده و امتیاز کار به روشی ساده ­تر صادر می­شود. اتباع CIS باید در طول ۳۰ روز پس از ورود به روسیه برای امتیاز کار درخواست بدهند. اگر چنین کاری نکنند ممکن است تا ۱۵۰۰۰ روبل جریمه شوند. متقاضی از تاریخ دریافت امتیاز کار ۶۰ روز فرصت دارد تا شغل مورد نظر خود را بیابد. امتیاز کار این حق را به فرد می­دهد که بدون محدودیت سهمیه­ بندی تا ۱۲ ماه آزادانه کار کند. امتیاز کار یک بار دیگر قابل تمدید است. اتباع CIS باید در طول ۳۰ روز پس از درخواست امتیاز کار ثابت کنند که دارای مهارت و اطلاعات کافی از زبان، تاریخ و قانون فدراسیون روسیه هستند. دانش فرد در مورد روسیه از طریق آزمونی با موضوعات مختلف ثابت می­شود و پس از آن امکان درخواست برای امتیاز کار فراهم می­شود.

مالیات در روسیه

شما به عنوان یک مهاجر در روسیه ۳۰ درصد از درآمد خود از منابع روس را باید برای مالیات پرداخت نمایید. بااین­ حال چنانچه حداقل ۱۸۳ روز از یک دوره ­ی ۱۲ ماهه را در روسیه سپری کرده باشید در قانون مالیات روسیه یک مقیم بشمار خواهید آمد. درنتیجه ۱۳ درصد از کل درآمد، شامل درآمدی نیز که از منابع غیر روس کسب می­شوند، خود را باید برای مالیات پرداخت نمایید. در این مورد نیز استثنایی برای متخصصین ماهر وجود دارد و با این مجوز آن­ها می­توانند از همان ابتدا نرخ مالیات استاندارد اتباع روس را پرداخت نمایند.

نحوه­ی اخذ مجوز کار در مسکو

جهت کار قانونی در روسیه اتباع خارجی مستلزم هستند که مجوز کار روسیه را اخذ نمایند.

کارکنان در مسکو

چنانچه قصد دارید در روسیه کار کنید، شما مستلزم هستید که درخواست مجوز داده و از سوی سرویس مهاجرت فدرال (FMS) مجوز کار دریافت نمایید. مجوز کار مدرکی رسمی به شکل یک کارت پلاستیکی است که با درخواست به FMS امکان اخذ آن وجود دارد. رسیدگی به درخواست اخذ مجوز ممکن است ۱۰ روز به طول انجامد. چنانچه مجوز کار اعطا شود شما می­توانید به صورت قانونی در شرکتی مشغول به کار شوید یا حتی می­توانید به صورت خویش ­فرما کار کنید. هزینه­ی اخذ مجوز کار ۱۰۰۰ روبل (حدود ۲۵ یورو) است. اتباع خارجی ساکن در مسکو که دارای مجوز اقامت دائم یا موقت هستند نیازی به اخذ مجوز کار ندارند. برخی استثناها برای دسته­هایی از افراد نیز وجود دارد که آن­ها نیز جهت اشتغال نیازی به اخذ مجوز کار نخواهند داشت.

تحت شرایط زیر شما نیازی به اخذ مجوز کار نخواهید داشت:

  • تحصیل یا کار در روسیه در طول تعطیلات
  • به عنوان خبرنگار یا معلم در روسیه شناخته شده­اید
  • جهت کار در یک مؤسسه­ی آموزشی دعوت شده­اید
  • و چند گروه بخصوص دیگر

افرادی که حرفه­ ی آن­ها مستلزم شرایط یا مجوزهای الزامی است نظیر وکلا و پزشکان عمومی باید یک کپی از مدرک رسمی خود را ارائه دهند. به علاوه مدرک آن­ها باید به زبان روسی نیز ترجمه شود. مجوز کار صادر شده فقط برای حرفه­ای قابل استفاده است که مجوز برای آن اعطا شده است. به علاوه شما فقط می­توانید در مناطق ذکر شده در مجوز مشغول به کار شوید. چنانچه قصد دارید همزمان در مناطق مختلف کار کنید باید در درخواست اولیه ذکر شود. به محض اینکه مجوز کار صادر می­شود باید در طول ۹۰ روز اشتغال یابید در غیر این صورت از شما انتظار می­رود که روسیه را ترک کنید. چنانچه ضمن کار مجبور هستید موقتاً روسیه را ترک کنید لازم نیست دوباره برای مجوز کار درخواست بدهید. مجوز کار تا زمانی که در آن ذکر شده معتبر باقی خواهد ماند.

کارفرمایان در مسکو

کارفرمایان جهت استخدام کارگران خارجی نیاز به مجوز دارند و شرکت باید در بخش سرویس مهاجرت فدرال ثبت ­نام نماید. استخدام کارگر خارجی بدون مجوز نتایج ناخوشایندی را برای شرکت در بر دارد و شرکت ممکن است ناچار به پرداخت جریمه­ های هنگفتی شود. هزینه اخذ مجوز جهت استخدام کارگر خارجی ۳۰۰۰ روبل (حدود ۷۴ یورو) است. به علاوه کارفرمایان مسئولیت فراهم کردن چندی از مدارک را برای کارکنان برعهده دارد که این مدارک باید در طول ۹۰ روز به سرویس مهاجرت بازگردانده شود. این روش فرآیند اشتغال را تکمیل می­کند. این مدارک شامل گواهی سلامت (آزمایش HIV، عدم اعتیاد به هیچ گونه مخدر یا ابتلا به بیماری واگیردار) است. هنگامی که شرکتی یک کارگر خارجی را با اخذ مجوز کار استخدام می­کند باید در طول ۱۰ روز به اداره کار و اداره مالیات اطلاع­ رسانی نماید. در سال ۲۰۱۰ سهمیه­ ی ۲۰۰۰۰۰ کارگر خارجی برای مسکو اختصاص یافت.

کار در روسیه، الزامات، شرایط و هزینه­ی اخذ ویزا

جهت اشتغال در فدراسیون روسیه، متقاضی خارجی مستلزم اخذ ویزا کار است تا بتواند به صورت قانونی در روسیه اشتغال یابد، حقوق دریافت کند و تا پایان اعتبار ویزا در روسیه اقامت گزیند. ولی با اخذ مجوز فرد خارجی فقط می­تواند در شرکت مشخص شده در ویزا اشتغال یابد و برای اشتغال در شرکتی دیگر متقاضی باید شرکت را ترک کند و دوباره درخواست ویزای کار بدهد.

نحوه ­ی اخذ ویزا کار روسیه

متقاضی خارجی جهت اخذ ویزا کار باید مراحل زیر را طی کند:

  1. کارفرما جهت جذب کارگران خارجی باید سهمیه دریافت کند. به همین منظور کارفرما اطلاعات شرکت خود را در اداره کار کشور ثبت می­کند و درنتیجه به FMS درخواست اخذ مجوز جذب متخصصین خارجی را می­دهد.
  2. کارفرما باید برای ثبت مجوز کار فرد خارجی به اداره ­ی دولتی مربوطه درخواست بدهد.
  3. سپس کارفرما باید مدارک لازم جهت درخواست دعوت­نامه­ ی ویزا کار را ارائه دهد.
  4. در آخر باید دعوت­نامه و مجوز کار از طریق ایمیل به کارگر خارجی ارسال شود. شخص متقاضی خارجی نیز باید جهت درخواست اخذ ویزا کار این مدارک را به دفتر کنسولگری ارائه دهد.

فرد متقاضی همچنین می­تواند برای اعضای خانواده­ی خود نیز ترتیب اخذ ویزا کار بدهد. در ویزا آن­ها نشانه ­ی «عضو خانواده­ی همراه» در زیر ستون هدف سفر ذکر خواهد شد.

هزینه­ ی اخذ ویزا کار

فرآیند تهیه ­ی مدارک و درخواست برای ویزا مستلزم زمان و تلاش کافی است.

در حال حاضر معمولاً کدام صنایع در روسیه مهاجران را استخدام می­کنند؟

تولید صنعتی در روسیه بسیار قوی است و تولید، تولید، پالایش و تجارت منابع طبیعی نیز منبع مهم درآمد این کشور بشمار می­رود. از آنجا که کشور روسیه به عنوان سومین صادرکننده­ ی بزرگ فولاد و دومین تولیدکننده و صادرکننده­ی بزرگ گاز طبیعی و بزرگ­ترین تولید­کننده ­ی نفت شناخته می­شود؛ بیشتر مهاجرین جذب فرصت­های شغلی چنین صنایعی می­شوند. به علاوه نیاز مداوم و جدی برای نوسازی و ساخت و ساز در روسیه بخصوص در شهرهای بین­ المللی چون مسکو و سن­پترزبورگ احساس می­شود.

انواع ویزاهای کاری موجود جهت اشتغال در روسیه کدام است؟

۴ نوع مجوز کار برای کشور روسیه وجود دارد:

  • مجوز کار کارگر متخصص: برای کارکنانی که حداقل ۱۶۷۰۰۰ روبل ماهانه درآمد دارند که تقریباً ۲ میلیون روبل در سال می­شود. به شرطی که کارفرمای روس مایل و واجد شرایط معیارهای ویژه ­ی استخدام باشد.
  • کارت مجوز رسمی و مجوز کار (اداره Rep): برای اتباع خارجی که به یک دفتر (Rep) نمایندگی در روسیه می­روند. این دفاتر نهادهای حقوقی مستقل بشمار نمی­روند ولی دارای حق انجام فعالیت­هایی محدود از جانب شرکت خارجی هستند.
  • مجوز کار استاندارد (مسئولیت محدود یا دفتر شعبه): فرآیند مجوز کار استاندارد برای اتباع خارجی در روسیه، آن دسته افرادی که کمتر از ۲ میلیون روبل درآمد دارند.
  • ویزا پشتیبانی فنی (کمتر از ۹۰ روز): فرد جهت انجام تعهدات قراردادی خارجی برای پشتیبانی فنی یا نصب تجهیزات به یک شرکت مشتری روس و برای یک قرارداد خدمات یا خرید سفارش این نوع ویزا را اخذ می­کند.

 

آیا فرد دارنده ­ی ویزا کار می­تواند برای اقامت دائم در روسیه درخواست بدهد؟

فرد می­تواند پس از ۱ سال اقامت قانونی در روسیه برای اخذ مجوز اقامت کامل درخواست بدهد. مجوز اقامت کامل با اعتبار ۵ ساله صادر می­شود و قابل تمدید است. جهت اشتغال در روسیه دارا بودن گذرنامه­ ی معتبر و ویزا کار دو شرط الزامی است.

اشتغال تحت عنوان کارآفرین خصوصی در روسیه

گزینه­ی دیگر ثبت­نام به عنوان کارآفرین خصوصی است. در نهایت قادر خواهید بود برای اقامت دائم درخواست بدهید که پس از اخذ اقامت دائم دارای حقوقی برابر با اتباع روس خواهید بود. با احتیاط عمل کنید، هرچند چنین کاری غیرممکن نیست، ایجاد کسب و کار بدون داشتن دانش کافی در مورد زبان و کشور مورد نظر ممکن است مشکل باشد. کل فرآیند راه­اندازی یک کسب و کار می­تواند ۲ تا ۳ ماه به طول بینجامد.

کارکنانی که جهت اشتغال در روسیه نیازی به اخذ مجوز کار ندارند

برخی کارکنان به اخذ مجوز کار نیاز ندارند که عبارتند از: روزنامه­ نگاران، اساتید دانشگاه، دانشجویان شاغل به صورت پاره وقت و کارکنان شرکت­های خارجی که به روسیه آورده می­شوند. همانطور که مطالعه فرمودید توضیح شرایط مهاجرت کاری به روسیه در متن بالا می باشد و کار در روسیه جزء موضوعاتی است که گاها متقاضیان کار در خارج از کشور به آن می‌پردازند.

 

در آخر باید تصریح کنیم اگر متقاضی مهاجرت کاری به روسیه هستید حتما می بایست شرایط فوق الذکر را داشته باشید و مدارک مورد نیاز را به طور کامل در زمان مذکور و مشخص به دفاتر دولتی مربوطه ارائه دهید. توجه فرمایید به دلیل آن که متقاضیان مهاجرت کاری به روسیه این روزها بیش از پیش شده است به خودی خود زمینه ای برای سود جویی بدخواهان و افراد کم تجربه و یا کلاهبردار فراهم گشته است بنابراین حتما با اخذ یک وکیل حقوق بین الملل یا وکیل مهاجرت کاری به روسیه این امر را انجام دهید یا حداقل مشاوره نمایید و سپس اقدام کنید.

نگارنده : نفیسه هاشمی

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *