مهاجرت کاری به مجارستان

مهاجرت کاری به مجارستان

مهاجرت کاری به مجارستان به دلیل اقتصاد رو به پیشرفت و نیاز مبرم این کشور به نیروی کار ماهر و متخصص بسیار مورد توجه می باشد به همین دلیل مطالب حاضر جهت آشنایی شما خواننده ی محترم با موضوع مهاجرت کاری به مجارستان توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل نگاشته شده است، لذا چنانچه قصد کسب اطلاعات در خصوص قواعد و قوانین مهاجرت کاری به مجارستان دارید پیشنهاد می گردد مطالب ذیل را مطالعه فرمایید. مهاجرت کاری به مجارستان می تواند از جمله بهترین روش های مهاجرتی به این کشور باشد زیرا در صورت یافتن کار مناسب می توان علاوه بر کسب درآمد و پیشرفت شغلی در نهایت به کسب اقامت و تابعیت این کشور نائل گردید. جنانچه با مطالعه ی مطالب ذیل سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص مهاجرت کاری به مجارستان داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در امر مهاجرت کاری به مجارستان و کشورهای دیگر می باشند در ارتباط باشید.

مقدمات مهاجرت کاری به مجارستان

به طور کلی طبق قوانین مجارستان شهروندان اتحادیه اروپا نیازی به دریافت ویزای کاری این کشور ندارند اما اتباع سایر کشورها می بایست برای انجام کار در این کشور الزاماً نسبت به دریافت ویزا و مجوز انجام کار اقدام نمایند. انجام کار در مجارستان می بایست توسط یک کارفرمای مجارستانی به شخص پیشنهاد شده باشد و پیشنهاد کاری نیز باید از استاندارد های لازم برای استخدام اشخاص برخوردار بوده و حداقل حقوق و دست مزد و سایر شرایط کاری در آن به طور شفاف ذکر گردد. همچنین نوع دیگری از انجام کار در مجارستان که می تواند منجر به کسب ویزای کاری گردد برای اشخاصی است که خود دارای شرکت یا موسسه ای تجاری بوده و مدیریت آن را به عهده دارند و تمایل دارند ادامه ی فعالیت های خود را در این کشور انجام دهند. در این صورت نیازی به پیشنهاد کاری از سوی کارفرما ندارند اما می بایست سایر قواعد مندرج در قانون مهاجرت مجارستان را رعایت نماید.

روند دریافت پیشنهاد کاری از کارفرمای مجارستانی

همان طور که اشاره شد، اولین قدم برای دریافت ویزای کار مجارستان دریافت یک پیشنهاد کاری از کارفرمای مجارستانی است، روند اخذ پیشنهاد کاری در قوانین این کشور پیش بینی شده و می بایست مطابق با مقررات رفتار گردد. بدین صورت که در مرحله ی اول می بایست کارفرمای مجارستانی نسبت به انتشار آگهی جهت استخدام نیروی کار اقدام کند. وی می بایست پیشنهاد کاری را در ادارات مربوط به این امر Munkaügyi Központ انجام دهد؛ آگهی مذکور به مدت ۱۵ روز منتشر شده و در این مدت هر یک از اشخاصی که تابعیت مجارستان را داشته و شرایط شغلی مربوطه را دارا باشند می توانند جهت استخدام در این شغل اقدام نمایند، چنانچه پس از گذشت ۱۵ روز از انتشار آگهی و عدم استخدام نیرو در داخل مجارستان، افرادی از کشورهای دیگر می توانند برای آن شغل انتخاب شوند و پس از دریافت پیشنهاد شغلی و موافقت کارفرما با استخدام ایشان، باید به سفارت یا کنسول گری مجارستان در کشور متبوع خود یا کشوری که در آن مجوز اقامت قانونی دارند مراجعه نموده و جهت دریافت ویزای کاری اقادام نمایند.

اخذ ویزای کار مجارستان

پس از دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرما متقاضی می تواند برای دریافت مجوز انجام کار و ویزای کار مجارستان به یکی از سفارت خانه ها یا کنسول گری های این کشور مراجعه نموده و علاوه بر ارائه ی پیشنهاد شغلی مربوطه، مدارکی چون مدرک تحصیلی و سوابق کاری و گواهی های پزشکی و سلامت خود را نیز ضمیمه نموده و فرآیند دریافت ویزا را طی نماید. پس از دریافت مجوز انجام کار یک ویزای بلند مدت نوع D که به نام Tartózkodási engedély می باشد نیز دریافت داشته و با این مجوز می تواند به مدت میزان قرارداد کاری در این کشور زندگی نماید. چنانچه قرارداد کاری بدون مشخص بودن زمان و نا محدود باشد ویزای کاری و اجازه اقامت در مجارستان برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال صادر می گردد. در ادامه مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار مجارستان به تفکیک ذکر می گردد:

  • پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای مجارستانی
  • مجوز انجام کار در مجارستان
  • قرارداد کاری با کارفرما
  • گذرنامه معتبر به همراه دو قطعه عکس
  • اثبات وجود محل سکونت مناسب در مجارستان به صورت اجاره نامه یا سند خرید ملک
  • اثبات وجود درآمد و پس انداز کافی جهت تامین هزینه های زندگی در مجارستان
  • گواهی بیمه و سلامت
  • تکمیل فرم های درخواست

خود اشتغالی در مجارستان

چنانچه فردی بخواهد شخصاً به انجام کار و فعالیت در مجارستان بپردازد چنین امری امکان پذیر بوده و می تواند طبق قوانین و مقررات این کشور به راه اندازی کسب و کار خود و بدون داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرما اقدام نماید. در واقع در چنین موقعیتی شخصِ متقاضی خود به عنوان کارفرما وارد این کشور می شود. برای دریافت ویزای کاری در این نوع از انجام فعالیت نیز دریافت مجوز انجام کار الزامی است. مدارکی که متقاضی می بایست به سفارت مجارستان ارائه نماید عبارت است از:

  • گواهی خود اشتغالی Egyéni Vállalkozó Igazolvány که توسط دفاتر اداری و محلی مجارستان Okmányiroda و به صورت الکترونیکی صادر می گردد.
  • گواهی بیمه های بهداشتی و درمانی
  • اثبات وجود محل سکونت مناسب در مجارستان به صورت اجاره نامه یا سند خرید ملک
  • وجود و اعلام یک شخص به عنوان حمایت کننده ی مالی در مجارستان

مدارک فوق در ابتدای شروع فرآیند اخذ مجوز انجام کار و خود اشتغالی می بایست ارائه گردد. پس از دریافت این مجوز مرحله ی دوم فرآیند که جهت دریافت ویزای کاری و کسب مجوز اقامت در این کشور می باشد شروع می گردد. در مرحله ی دوم مدارک ذیل می بایست ارائه گردد:

  • طرح کسب و کار برای اشخاصی که می خواهند برای اولین بار در این کشور شروع به فعالیت نمایند. (Business plan)
  • کسب مجوز از اصناف و انجمن های مرتبط با شغل طراحی و برنامه ریزی شده.
  • شماره ثبت انجام فعالیت
  • مدرک تحصیلی مرتبط با شغل یا سابقه ی کاری مفید، موثر و مرتبط
  • پیش بینی درآمد های سالانه
  • اثبات عدم وجود بدهی

پس از ارائه ی مدارک و اسناد فوق، متقاضی قادر خواهد بود به راه اندازی کسب و کار خود در این کشور اقدام نموده و حتی اجازه دارد افراد مجارستانی را استخدام نماید. پس از گذشت مدت زمان های قانونی و پرداخت مالیات های مربوطه متقاضی می تواند اقامت دائم و تابعیت این کشور راکسب نماید.

نتیجه گیری

در مطالب فوق تلاش شد به طور کلی و مختصر در خصوص مهاجرت کاری به مجارستان توضیحاتی ارائه گردد و همان گونه که مطالعه فرمودید مهاجرت کاری به مجارستان از طرقِ مختلفی امکان پذیر می باشد. مهاجرت کاری به مجارستان به دلیل وجود بستر های مناسب اقتصادی در این کشور و نیاز مبرم به نیروی کار امری مناسب و سود مند خواهد بود. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق سعی در تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص مهاجرت کاری به مجارستان داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *