هزینه های زندگی در مالزی

 هزینه های زندگی در مالزی

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است. سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است. مالزی دربردارنده دو ناحیه جغرافیائی است و دریای جنوبی چین آن‌ها را از هم جدا می‌کند.شبه جزیره مالزی یا مالزی غربی از شمال با تایلند و از جنوب با سنگاپور مرز مشترک دارد. بورنئوی مالزی یا مالزی شرقی که دربردارنده ایالات ساباح و ساراواک است.

آب و هوا در مالزی  گرم و شرجي است . در طول سال، دماي هوا بين ۲۰ تا ۳۰ درجه در نوسان است. دما در سرزمين هاي جنوبي ۲۱ تا ۳۲ درجه است . در مناطق شمالي هوا خنك تر است كه از ۱۵ درجه تا ۲۵ درجه در نوسان است.

یکی از مدرن ‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی است و تنوع فرهنگی زیادی دارد. در کوالالامپور، در کنار ساختمان هایی با قدمت صدساله می توانید آسمان خراش های مدرن را نیز ببینید. به همین دلیل، گردشگرانی که به این شهر مسافرت می کنند، مایلند دوباره به آن سفر کنند.آب و هوای کوالالامپور گرمسیری است. هوای گرم این شهر با باران های سنگین همراه است و دمای هوا گاهی به بیش از ۳۵ درجه می رسد.کوالالامپور یکی از دیدنی ترین شهرهای دنیا به شمار می رود. با مسافرت به کوالالامپور می توان از هر ساعت اقامت خود در آن شهر زیبا لذت برد. محله چینی ها، روستای فرانسوی، پارک دریاچه، موزه ملی،  برج های دوقلوی پتروناس و … همه جاذبه های بسیار زیبای این شهر هستند.

جمعیت این کشور ۲۸ میلیون نفر میباشد و مساحت آن ۷۵۰-۳۲۹ کیلومتر مربع میباشد،حکومت این کشور مشروطه سلطنتی فدرال میباشد . زبان این کشور مالایی و انگلیسی میباشد.دین رسمی این کشور بودایی ،مسیحی و هندو میباشد .  واحد پول مالزی رینگیت میباشد که هر رینگیت در حال حاضر به طورتقریبی ۱۰۰۰ تومان میباشد.

به طور کلی هزینه های زندگی در مالزی شامل ۳  بخش اصلی میباشند. هزینه اجاره خانه و یا خوابگاه : شامل اجاره ماهیانه خوابگاه و یا اجاره ماهیانه یک آپارتمان میباشد
هزینه های ثابت ماهیانه و خورد و خوارک : شامل هزینه های برق،آب، گاز، تلفن، رفت و آمد، دارو و خورد و خواراک ماهیانه میباشد.

هزینه خوابگاههایدانشجویی(دولتی)۵۰۰-۴۰۰ ،اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان ۲۵۰۰-۱۵۰۰ و پیش پرداخت،اجاره(رهن)معادل دو ماه و نیم اجاره میباشد.

هزینه زندگی در مالزی یکی از مهمترین مواردی است که دانشجویان قبل از ورود به مالزی بررسی میکنند،هزینه زندگی در مالزی و در هر کشور دیگری به شرایط و محل زندگی بستگی دارد.

هزینه روزانه

هزینه روزانه در مالزی بسیار کمتر از کشورهای غربی است. میتوان ۳۰ تا ۴۰ رینگیت برای سه وعده غذا و نوشیدنی خرج کرد. غذاهای محلی معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ رینگیت است. اگربرای صرف قهوه خود به دیگر رستوران های غربی بروید قیمت ها دوبرابر می شود. محصولات غربی در مغازه ها و پاساژها بسیار گران تر هستند. علاوه بر هزینه ای مانند خوراک هزینه های  پارک ماشین، بنزین، بیمه درمانی وغیره نیز وجود دارد. قیمت بنزین و وسایل نقلیه بسیار ارزان است ولی قیمت بالای تاکسی به گونه ای است که یک جابه جایی به راحتی ۱۰ تا ۱۵ می شود ولی اگر رانندگان از تاکسی متر استفاده کنند ارزان ترحساب می شود. قیمت مترو و اتوبوس ارزان تراز تاکسی  است.

ده‌ها دانشگاه مالزي مورد تاييد وزارت علوم ايران هستند و تعداد زيادي از ايرانيان در آن دانشگاه ها و كالج ها مشغول به تحصيل مي باشند. براي مثال تنها در دانشگاه پوترا حدود هزار دانشجوي ايراني در حال گذراندن دوره‌هاي تحصيلات تكميلي هستند.

بيش از پنجاه هزار دانشجوي بين المللي از بسياري از نقاط دنيا در دانشگاههاي دولتي مالزي حضور دارند. اين مساله، اطمينان و پذيرش مالزي به عنوان يك مقصد بين المللي براي كسب شرايط علمي را معني مي بخشد.

تقريبا تمام دانشگاه هاي مالزي از امكانات خوابگاهي مناسبي برخوردارند و دانشجويان مي توانند با پرداخت هزينه كمي دوران دانشجويي خود را در خوابگاه سپري كنند.

دانشجويان در حين تحصيل از بيمه كامل درماني و امكانات دولتي برخوردار مي شوند و مي توانند از تخفيف هاي ويژه دانشجويان جهت استفاده از سرويس حمل و نقل عمومي نيز استفاده کنند. هزینه ها شامل شهریه دانشگاه ، اجاره مسکن و هزینه های جاری می باشد.
انواع کمک هزینه تحصیلی‌ در مالزی
در یک دسته بندی کلی‌ کمک هزینه تحصیلی در مالزی را میتوانیم به دو دسته تخفیف شهریه و کمک هزینه ماهیانه تقسیم بندی کنیم. تخفیف شهریه بیشتر برای دانشجویان کارشناسی ارائه میشود، در حالی که کمک هزینه‌های ماهیانه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح است .
تخفیف شهریه
با ارائه این کمک هزینه که توسط دانشگاههای خصوصی مالزی ارائه میشود، ۲۰ تا ۵۰ درصد از شهریه سالانه دانشجو کسر خواهد شد. شرایط دریافت این کمک هزینه در دانشگاههای مختلف یکسان نیست. با این وجود کسب نمرات بالا در سال اول تحصیل، این امکان را به شما میدهد که برای سال دوم از دانشگاه درخواست کمک هزینه نمایید. ضمن اینکه دانشجویانی که دارای معدل بسیار خوب در دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی هستند، میتوانند در زمان ارسال پرونده پذیرش برای تخفیف شهریه سال اول نیز تقاضا دهند. طبیعی است که تصمیم گیری در این مورد با دانشگاه مربوطه است.

کمک هزینه ماهیانه
این کمک هزینه که بیشتر شامل حال دانشجویان دکترا میشود، خود به انواع مختلف تقسیم بندی میشود.
این کمک هزینه میتواند شامل قرارداد رسمی‌ با دانشگاه یا دانشکده باشد و دانشجو در قبال انجام تعهداتی مانند انجام یک پروژه تحقیقاتی‌ یا تهیه مقالات بین المللی مبلغی را به صورت ماهیانه دریافت می‌کند. این نوع کمک هزینه اصطلاحا اسکالرشیپ یابورسیه نامیده میشود.
نوع دیگر کمک هزینه به دانشجویان دکترا که بسیار مرسوم تر است، توسط استاد راهنمای دانشجو پرداخت میشود. در این صورت استاد با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد، مبلغی را به صورت ماهیانه به دانشجو پرداخت می‌کند. این کمک هزینه در قبال تعهد دانشجو در دستیاری تدریس و یا دستیاری در تحقیق پرداخت میشود. این نوع کمک هزینه اصطلاحا باکلمات فاند یا گرانت شناخته میشوند.
نحوه درخواست و دریافت این کمک هزینه
برای دریافت این کمک هزینه، شما باید سوپروایزر یا استاد راهنمای خود را شناسایی کرده باشید. برای این کار می بایست پروپوزال دکترا را آماده کرده و به همراه رزومه خود برای اساتیدی که در زمینه مرتبط کار کرده اند، ارسال کنید دانلود نمونه پروپوزال و رزومه پس از تائید پروپوزال توسط استاد، در واقع شما یک سوپروایزر پیدا کرده اید که این اولین مرحله برای تحصیل در مقطع دکترا است. در مکاتبات بعدی با استاد میتوانید نظر ایشان را در مورد حمایت مالی از تحقیق خود جویا شوید. در این زمان ممکن است با جواب مثبت یا منفی‌ استاد مواجه شوید و یا اینکه استاد کار تحقیقاتی‌ دیگری را که برای آن بودجه تعریف شده است، به شما پیشنهاد دهد.

هزینه متوسط زندگی برای یک دانشجو در مالزی ماهانه ۴۵۰  تا ۵۵۰ هزار تومان می باشد. امکانات خوابگاهی در دانشگاه ها موجود و به آسانی قابل هماهنگی است .  ضمن اینکه برای دانشجویان کاملا به صرفه خواهد بود که از خوابگاه استفاده کنند.هزینه زندگی در خوابگاه : ماهانه ۱۵۰  تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه زندگی خارج از دانشگاه (برای هر نفر در خانه های مشترک) : ماهانه ۱۵۰  تا۳۰۰هزار تومان کتاب : هر ترم ۲۰۰ هزار تومان به طور متوسط میتوان گفت تقریبا۵۰۰  هزار تومان در ماه برای زندگی دانشجویی مناسب و کافی است.

در کوالالامپور چندین مدرسه انگلیسی زبان و یک مدرسه ایرانی مشغول به فعالیت هستند که برای فرزندان دانشجویان متأهل قابل استفاده اند. دانشجویان از بیمه کامل درمانی برخوردارند و تسهیلاتی مانند بلیط های ارزان قیمت سرویس های رفت و آمد شهری را نیز دریافت می کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *