ویزای تحصیلی آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

آیا قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارید؟ آیا در رابطه با ویزای تحصیلی آلمان اطلاعاتی دارید؟ ؟ شرایط اخد ویزای تحصیلی آلمان چگونه است ؟ مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی آلمان چیست ؟ مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان چیست ؟ آیا تحصیل در آلمان از اعتبار بین المللی برخوردار است؟ امروزه جوانان بسیار زیادی از اقصی نقاط جهان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان هستند. چنانچه شما نیز از جمله کسانی هستید که در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان سوالاتی دارید این مقاله را مطالعه فرمایید. در این مقاله سعی شده تا اطلاعات جامع و کامل در خصوص ویزای تحصیلی آلمان ارائه شود.. جهت آگاهی بیشتر از شرایط تحصیل در آلمان و مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان پیشنهاد می شود با وکلای مهاجرت تحصیلی مشاوره تمایید.

 

تحصیل در دانشگاه های آلمان نه تنها یک فرصت بسیار عالی برای دانشجویان اروپایی بلکه برای دانشجویان سر تا سر جهان است . دانشگاه های آلمان بدلیل اعتبار بالای آموزشی در رنکینگ جهانی و هزینه های بسیار پایین شهریه و تقریبا رایگان بودن تحصیل در آنها در صدر مقاصد تحصیلی قرار دارند. بنابراین مهاجرت به آلمان ودریافت ویزای تحصیلی این کشور متقاضیان زیادی دارد.

دانشجویان با تحصیل در آلمان امکان بهره مندی  از یک سیستم آموزشی با سطح علمی بسیار بالا ، آشنایی با یک زبان جدید و کسب تجربه از یک کشور صنعتی و پیشرفته را دارند.

هر دانشجوی خارجی برای ورود به دانشگاه های آلمان نیاز به اخذ Hochschulzugangsberechtigung یا پذیرش دانشگاهی دارد. برای اخذ این نامه متقاضی باید مدارک تحصیلی و نمرات مقاطع قبلی خود را به دانشگاه ارائه نماید. دانشجویانی که در کشور ایران (بویژه دانشگاه های دولتی) در حین تحصیل هستند نیز می توانند با معادل سازی واحد های گذرانده شده به دانشگاه های آلمان ورود نمایند.

از جمله مدارک مورد نیاز دیگر برای اخذ پذیرش داشتن مدرک زبان است. اکثر واحدها در مقطع لیسانس به زبان آلمانی می باشد و از این رو متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی DSH یا TestDaF در سطح B2  داشته باشند. دوره های DSH تنها در کشور آلمان برگزار می گردد ولی در اکثر کشورها آموزش بر اساس نظام TestDaF صورت می پذیرد. چنانچه شخصی سابقه تحصیل به زبان آلمانی، یا مدرک C2 دال بر آموزش در انجمن گوته ارائه نماید نیازی به مدرک زبان آلمانی ندارد. ضمناً در مقطع کارشناسی ارشد تعداد قابل توجهی از رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شود. برای این مقطع داشتن مدرک زبان IELTS با نمره ۶٫۵ قابل قبول خواهد بود. پس از اخذ پذیرش از یک دانشگاه ، دانشجو باید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام نماید و تمامی شرایط اخذ ویزا تحصیلی المان را داشته باشد.

شهروندان اتحادیه اروپا و کشورهای ، نروژ، سوئیس و یا لیختن اشتاین برای ورود به کشور آلمان فقط نیاز به کارت شناسایی دارند و نیازی به دریافت ویزا نمی باشد. شهروندان سایر کشورها اگر بخواهند بیشتر از ۹۰ روز در کشور آلمان اقامت داشته باشند باید برای ویزایی به غیر از ویزای توریستی اقدام نمایند .شهروندان کشورهای نیوزیلند ، ژاپن، کانادا، استرالیا، اسرائیل، ، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا می توانند اقدامات ویزا را پس از ورود به کشور آلمان انجام دهند ، اما سایر کشورها از کشور مبدا می بایست برای ویزای کشور آلمان اقدام نمایند.

در خواست ویزای دانشجویی بستگی به پذیرش دانشگاه مورد نظردر کشور آلمان و مقطع تحصیلی فرد متقاضی دارد. برای دریافت ویزای دانشجویی :

_متقاضی باید خود را در کشور آلمان بیمه نماید.

_تمکن مالی خود را اثبات نماید.

_مدرک زبان آلمانی را با توجه به مقطع مورد نظر تحصیلی دارا باشد.

 

بعد از اخذ پذیرش تحصیلی از یک کالج یا دانشگاه ، باید نسبت به رزرو وقت مصاحبه در سفارت آلمان اقدام نمود. رزرو وقت سفارت به صورت آنلاین و از طریق سایت سفارت آلمان امکانپذیر است. معمولا صدور ویزای تحصیلی بین ۲ تا ۳ ماه از زمان ارائه کامل مدارک و انجام مصاحبه زمان خواهد برد. لذا با توجه به تعداد بسیار زیاد متقاضیان مهاجرت به آلمان، گرفتن وقت سفارت آلمان یکی از کارهایی است که باید با دقت و برنامه ریزی قبلی انجام شود.

برای اینکه سفارت آلمان به شما ویزا بدهد، حتما باید از یک کالج و یا یک دانشگاه پذیرش داشته باشید. منظور از کالج، نهاد های دولتی وابسته به دانشگاه هاست که وظیفه آموزش زبان آلمانی و دروس پایه مانند ریاضی و فیزیک را به دانشجویان خارجی دارند. در واقع منظور آموزشگاه ها و مدارس زبان آلمانی نیست. زیرا اگر شما صرفا قصد یادگیری زبان آلمانی را از ابتدا در آلمان داشته باشید و مستقیم از ایران درخواست میدهید، سفارت آلمان به شما ویزای تحصیلی آلمان را نمی‌دهد.

 

مدارک لازم برای دریافت ویزای  تحصیلی کشور آلمان

  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماهه و دو کپی از آن
  • پذیرش تحصیلی
  • گواهی پایان دوره سه سال متوسطه (به همراه ترجمه)
  • گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی (به همراه ترجمه)
  • گواهی پایان دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد (به همراه ترجمه)
  • فرم پرشده ی درخواست ویزا
  • عکس رنگی پاسپورتی
  • شناسنامه و دو کپی از آن
  • گواهی پشتیبانی مالی: این گواهی به دو صورت قابل ارایه است. یکی ارایه گواهی تمکن مالی به ارزش ۸۶۰۰ یورو و یا ارایه گواهی ضمانت و پشتیبانی توسط یکی از وابستگان متقاضی که ساکن آلمان میباشد.
  • مدارک سوابق شغلی (در صورت وجود)
  • هزینه ی صدور ویزا (۶۰ یورو)
  • انگیزه نامه
  • زندگی نامه

 

مدرک زبان مورد نیاز برای  تحصیل درکشور آلمان

برای تحصیل در آلمان داشتن مدرک زبان در سطح B2 لازم است. در صورتیکه دانشجویان دارای مدرک زبان B1 باشد می توانند در آلمان در مدت یکسال سطح زبان آلمان خود را در کالج زبان به سطح B2 ارتقاء داده و سپس در دوره های اصلی دانشگاه شرکت نمایند. در دوره دکترا اکثر رشته ها علاوه بر زبان آلمانی به زبان انگلیسی برگزار می گردد که داشتن مدرک ایلتس ۷ ضروری است.

 

دانشگاه های برتر آلمان در سال ۲۰۱۶میلادی

دانشگاه های آلمان  دارای کیفیت بسیار بالا با هزینه بسیار کم  و در واقع تقریباً رایگان در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی می باشند .دانشگاه های برتر آلمان بر طبق طبقه بندی QS که مهمترین طبقه بندی از هر لحاظ برای تعیین سطح دانشگاه ها در سطح جهانی می باشد که در این لیست ۴۳ دانشگاه از آلمان وجود دارد ما تنها به ۱۰ دانشگاه اشاره خواهیم کرد.

  1. Technische Universität München — دانشگاه فنی مونیخ
  2. Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg— دانشگاه هایدلبرگ روپرشت-کارسل
  3. Ludwig-Maximilians-Universität München— دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ
  4. Kit, Karlsruher Institut Für Technologie — انستیتو تکنولوژِی کیت، کارلسروهه
  5. Freie Universität Berlin — دانشگاه آزاد برلین
  6. Humboldt Universität Zu Berlin — دانشگاه هومبولت برلین
  7. Universität Freiburg — دانشگاه فرایبورگ
  8. Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen — دانشگاه RWTH آخن
  9. Georg-August-Universität Göttingen — دانشگاه گوتینگن گئورگ آگوست
  10. Eberhard Karls Universität Tübingen — دانشگاه توبینگن ابرهارد کارسل

 

این مقاله در خصوص ویزای تحصیلی آلمان نگارش شده تا شما با شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا  دانشگاههای آلمان آشنا شده و با آگاهی کامل کشور آلمان را برای تحصیل در دوره های آموزش عالی انتخاب نمایید. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به مواردی که در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان مطرح شد و به جهت اهمیت بالای مقوله مهاجرت تحصیلی به آلمان و اقامت تحصیلی در این کشور پیشنهاد می گردد متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به وکیل مهاجرت به آلمان مراجعه و در خصوص فرایند پذیرش و ویزا مشاوره تخصصی اخذ نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *